Gå til innhold

Tesla har søkt om støtte til å bygge offentlig ladestasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (27 minutter siden):

Tesla kan vel differensiere også, altså bygge ladesteder åpne for alle, uten å måtte åpne alle eksisterende ladere for andre biler.

Ikke bare en dum ide det, så lenge planen er at alle stasjoner blir åpne etterhvert. Men må være litt fortvilende å komme til en stasjon også ikke kunne lade. 

En annen mellom vei kunne vært reservere f.eks 50% av pumpene til "Tesla cars only". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, keramikklampe said:

En annen mellom vei kunne vært reservere f.eks 50% av pumpene til "Tesla cars only". 

Det er en dårlig ide. Det blir da for lettvindt å stadig ha de øvrige laderne 'under vedlikehold' eller på andre måter drive sabotasje av andres lademuligheter. Skal en kommune inngå noen avtale med Tesla (eller noen andre ladeoperatører for den del) bør de stille et klart rekkefølgekrav om at laderne skal være åpne for alle fra dag null, stille krav til under hvilke vilkår (I.e. hvor mye forskjell i prising kan godtas, hvilke betalingsmetoder skal kunne aksepteres), og sette som vilkår at om avtalen blir brutt så skal automatisk arealet returneres til oprinnelig stand eller overføres til en uavhengig ladeoperatør. 

At arealer og tjenester langs veiene skal reserveres enkelte bilmerker er en uting som vi trenger å komme bort fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Det er en dårlig ide. Det blir da for lettvindt å stadig ha de øvrige laderne 'under vedlikehold' eller på andre måter drive sabotasje av andres lademuligheter. Skal en kommune inngå noen avtale med Tesla (eller noen andre ladeoperatører for den del) bør de stille et klart rekkefølgekrav om at laderne skal være åpne for alle fra dag null, stille krav til under hvilke vilkår (I.e. hvor mye forskjell i prising kan godtas, hvilke betalingsmetoder skal kunne aksepteres), og sette som vilkår at om avtalen blir brutt så skal automatisk arealet returneres til oprinnelig stand eller overføres til en uavhengig ladeoperatør. 

At arealer og tjenester langs veiene skal reserveres enkelte bilmerker er en uting som vi trenger å komme bort fra.

I tillegg burde det være veldig godt markert. Enten en annen farge på laderne, eller på parkeringsplassen ved dem. Hvis man ikke stiller krav til markering om Tesla skal ha et offentlig og et privat nettverk, så ender det kun opp med at alt blir privat, siden folk ikke tilfeldig går rundt og sjekker om de kan få lade der. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (46 minutter siden):

Det er en dårlig ide. Det blir da for lettvindt å stadig ha de øvrige laderne 'under vedlikehold' eller på andre måter drive sabotasje av andres lademuligheter. Skal en kommune inngå noen avtale med Tesla (eller noen andre ladeoperatører for den del) bør de stille et klart rekkefølgekrav om at laderne skal være åpne for alle fra dag null, stille krav til under hvilke vilkår (I.e. hvor mye forskjell i prising kan godtas, hvilke betalingsmetoder skal kunne aksepteres), og sette som vilkår at om avtalen blir brutt så skal automatisk arealet returneres til oprinnelig stand eller overføres til en uavhengig ladeoperatør. 

At arealer og tjenester langs veiene skal reserveres enkelte bilmerker er en uting som vi trenger å komme bort fra.

Hvorfor i alle dager skulle Tesla ønske å ha halvparten ute av drift? 

Poenget er jo å selge strøm over disse ladestolpene. Blir ikke mye inntjening fra en nedstengt stolpe. 

Nei, jeg deler ikke din pessimisme. Dersom Tesla bygger en lader tiltenkt alle og enhver, kommer de selvfølgelig til å ønske at den blir brukt. Og de kommer til å ta seg betalt for bruken (som alle andre).

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
57 minutes ago, qualbeen said:

Hvorfor i alle dager skulle Tesla ønske å ha halvparten ute av drift? 

Poenget er jo å selge strøm over disse ladestolpene. Blir ikke mye inntjening fra en nedstengt stolpe. 

 

Tesla tjener penger på å selge biler ikke strøm, så nei poenget er ikke å selge strøm. Om de kan skape et intrykk av at det er enklere å lade en tesla enn andre biler er det i deres interesse. Skulle du ha rett og de har intensjoner om å bare tjene penger på strøm er jo heller ikke rekkefølgekravene noe problem. Det er derfor bare en god praksis å sikre seg mot mulige interessekonflikter og potensiellt misbruk av tillit.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Uten at jeg kan basere det på annet enn "trua", vil jeg tippe at Tesla kanskje kommer i en posisjon der de ser at de kan tjene grisemye på å selge strøm, og heller rabattere bilene. Spesielt når du ser på de alternativene til Tesla som kommer, som også gjerne er billigere. Da må kanskje Tesla skru ned prisene på bilene sine, og det kan jo tenkes at å tjene på strømsalg kan veie opp for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, unik42 said:

Uten at jeg kan basere det på annet enn "trua", vil jeg tippe at Tesla kanskje kommer i en posisjon der de ser at de kan tjene grisemye på å selge strøm, og heller rabattere bilene. Spesielt når du ser på de alternativene til Tesla som kommer, som også gjerne er billigere. Da må kanskje Tesla skru ned prisene på bilene sine, og det kan jo tenkes at å tjene på strømsalg kan veie opp for det.

Å tjene masse på å selge et generisk produkt som strøm kan du nok se langt etter, det er i strid med enhver etablert økonomisk teori (Se kommodisering). Med en gang noen tjener mye på dette kommer konkurransen og presser marginene ned. Du må ha noe som hever barriærene for å kunne komme inn på markedet slik som proprietære løsninger slik at man bruker patenter eller andre beskyttelsesmekanismer for å hindre konkurranse for å ekstrahere høy margin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Det er en dårlig ide. Det blir da for lettvindt å stadig ha de øvrige laderne 'under vedlikehold' eller på andre måter drive sabotasje av andres lademuligheter. Skal en kommune inngå noen avtale med Tesla (eller noen andre ladeoperatører for den del) bør de stille et klart rekkefølgekrav om at laderne skal være åpne for alle fra dag null, stille krav til under hvilke vilkår (I.e. hvor mye forskjell i prising kan godtas, hvilke betalingsmetoder skal kunne aksepteres), og sette som vilkår at om avtalen blir brutt så skal automatisk arealet returneres til oprinnelig stand eller overføres til en uavhengig ladeoperatør. 

At arealer og tjenester langs veiene skal reserveres enkelte bilmerker er en uting som vi trenger å komme bort fra.

Ja, er egentlig enig, tenkte bare at det er en dårlig deal for Tesla. En av de viktigste salgs fordelene å kjøpe en Tesla bil er å ha eksklusiv tilgang til Tesla's ladenettverk. Om alle pumper blir tilgjengelige for alle, mister en både eksklusiv rettighet, og risikerer også mer lade kø. 

Ved en 50-50 fordeling beholder en fremdeles litt eksklusivitet.

På en annen side, om samarbeid med flere leverandører gjør utbygging mye billigere, vil det potensielt bli bygget mange flere ladere, som kanskje eliminerer lade kø selv om alle pumper er åpne for alle. 

Men helt klart, skal kommunalt areal skal bli reservert, må det være tilgjengelig for alle (les:alle med elbil..) for å være mer rettferdig. Men hvis valget står mellom eksklusive Tesla pumper, eller ingen ladestasjon i det heletatt, vil jeg tro det er bedre med Tesla stasjoner.

Er vanskelig å ta hensyn til alle og alt..

Lenke til kommentar
2 hours ago, keramikklampe said:

Ja, er egentlig enig, tenkte bare at det er en dårlig deal for Tesla. En av de viktigste salgs fordelene å kjøpe en Tesla bil er å ha eksklusiv tilgang til Tesla's ladenettverk. Om alle pumper blir tilgjengelige for alle, mister en både eksklusiv rettighet, og risikerer også mer lade kø.

Det er knappest kommunens problem. I den grad det offentlige skal legge føringer på dette så er det å sørge for at et selskap man inngår avtaler med ikke gis fordeler i andre markeder p.g.a. denne avtalen. Det offentliges rolle i næringslivet er først og fremst å fremme konkuranse ved å være premissleverandør. Da kan man ikke inngå avtaler på ett felt som hjelper med å forvrenge konkurransen på et annet.

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at støtteordningen er basert på offentlige midler som kommer fra allmenheten. Da må også ladeplassene som etableres være tilgjengelige for allmenheten. En fylkeskommune kan derfor ikke støtte et selskap som favoriserer egne kunder. Da blir det konkurransevridende i dette tilfelle for Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Er det slik at alle hurtigladere i dag med unntak av Tesla sine har fått offentlig støtte til etablering?

Noen har det men langt fra alle. Det offentlige, enten via Enova eller fra kommuner/fylkeskommuner gir gjerne støtte for å dekke mangler i tilbudet som markedet ikke har dekket allerede. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Arve Aasland skrev (På 26.6.2021 den 12.30):

Det er viktig å huske på at støtteordningen er basert på offentlige midler som kommer fra allmenheten. Da må også ladeplassene som etableres være tilgjengelige for allmenheten. En fylkeskommune kan derfor ikke støtte et selskap som favoriserer egne kunder. Da blir det konkurransevridende i dette tilfelle for Tesla.

Du burde prøve å lese mer enn overskriften, så hadde du sett at denne meldingen din var helt overflødig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...