Gå til innhold

Burde Sport blandes med Politikk?


Anbefalte innlegg

De fleste sporter er jo nærmest definert av politikk, i prinsippet politisk styrt og slik har det vel strengt tatt alltid vært. De fleste som har hatt hodet sitt ute av hula si de siste hundre årene bør kunne forstå dette. 

Jeg ville vel satt et skille ved politiske kampanjer og grunnleggende menneskerettigheter. 

Selvfølgelig skal, og bør ulike aktører, også innen sporten, kunne stille krav til at andre innvolverte i det minste sørger for at mennesker i deres land skal kunne leve ut sine aller mest grunnleggende menneskerettigheter.

https://www.fn.no/tema/menneskerettigheter/menneskerettigheter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snikpellik said:

Det er da ikke derfor Hareide ble kritisert, han ble kritisert fordi han kalte pride for propaganda. Noe han har beklaget. Jeg kan ikke se at Hareide har blitt hengt ut av noen, og hva du mener med udemokratiske holdninger er heller ikke godt å si.

En ting er å argumentere for og imot propaganda og om det bør drives i regi av f.eks. fotballag.  En annen ting er å ta tak i at enkelte har meninger om det og til og med hetse vedkommende. Personen Hareide må jo få lov til å mene hva han vil?  Udemokratisk å forfølge enkeltpersoner her. Og så lage et spill der meninger om pride skal ha noe å si for karriere-muligheter .... 🙂   Udemokratisk.

Her er en indikasjon på stresset Hareide har blitt utsatt for ? :

https://www.nrk.no/trondelag/pride-braket_-age-hareide-svarer-om-17-ar-gammelt-sitat-om-homofile-fotballspillere-1.15551848

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Å kalle Pride for propaganda er ganske på trynet. Nå har han jo unnskyldt det, så det er jo greit nok, men hinter jo litt om hva han egentlig mener synes jeg.

Hva med kampanjene mot rasisme og narkotika som fotballen har frontet tidligere? Er det også propaganda? Hvorfor er det greit å fronte dette men ikke Pride? Eller var han også mot at fotballen ikke burde stått bak slikt?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (24 minutter siden):

En ting er å argumentere for og imot propaganda og om det bør drives i regi av f.eks. fotballag.  En annen ting er å ta tak i at enkelte har meninger om det og til og med hetse vedkommende. Personen Hareide må jo få lov til å mene hva han vil?  Udemokratisk å forfølge enkeltpersoner her. Og så lage et spill der meninger om pride skal ha noe å si for karriere-muligheter .... 🙂   Udemokratisk.

Her fortsetter du å konstruere at Hareide har blitt hetset og forfulgt. Hvem har hetset Hareide? Jeg ser massevis av god, konstruktiv kritikk av den kontroversielle uttalelsen, men ikke noe hets. 

Han har som du sier lov til å mene og si det han vil, men det har andre også om hans uttalelser. Det er ikke forfølgelse, det er debatt og det mest demokratiske vi har. Å kalle det at han blir motsagt for «forfølgelse av enkeltpersoner», det er nesten så man ikke tror hva man leser her inne iblant.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (16 timer siden):

UEFA sier nei til pride markering, mange reagerer & protesterer, Åge Hareide stiller seg bak UEFA.
Kan det sammenliknes med markeringen mot Qatars slavedrift? 

Ville vi vært like støttende for markeringer om spillere/lag/land begynte å markere for ''Refugees welcome''/''No refugees welcome'', eller ''Abortion is murder''? Hvem bestemmer hvilke politiske saker som er OK og ikke?

Proffsport er jo korrupt og handler kun om penger. Hvis de hadde hatt normalt utviklet empatiske evner og god moral hadde de ikke f.eks. lagt noe til Qatar.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Usikker på kva propaganda ein sprer ved å lyse opp ein stadion i Pride farger... Like rettigheiter?

Enten er ein for like rettigheiter, eller så er ein det ikkje. Om Ungarn og andre bakvendte land ikkje tolererer like rettigheiter, tenker eg den beste løysinga er at dei uteblir fra framtidige arrangementer, slik at dei unngår å bli krenket av nasjoner som står for like rettigheiter, og vil markere dette. 

Eg vil gå så langt å påstå at dette handler ikkje eingang om politikk. Vertfall ikkje i vestlige, intelligent land. Mulig anti rasisme, og like rettigheiter er politikk i Ungarn. Men vi har faktisk kommet lengre her til lands. Vi er for like rettigheiter, og vi er imot rasisme. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (17 timer siden):

Ville vi vært like støttende for markeringer om spillere/lag/land begynte å markere for ''Refugees welcome''/''No refugees welcome'', eller ''Abortion is murder''? Hvem bestemmer hvilke politiske saker som er OK og ikke?

...altså.

Hvem blir skadet av Pride..?

Hvem blir skadet av lover som forbyr homofili og kan føre til at fotballfans og fotballspillere som reiser til VM kan bli fengslet og pisket i Qtar..?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er et godt prinsipp at en i det minste forsøker å skille politikk og idrett, og gjøre idretten til en arena der en kan komme sammen i entusiasme for idretten. Samtidig er det vanskelig å skille ut politiske markeringer helt. Jeg synes samtidig det er en viss forskjell i når fotballorganisasjoner eksempelvis har en egen kampanje mot rasisme eller om de hadde hatt en tilsvarende mot homohets, og det å slutte seg til en politisk markering utenfra. 

Heilt enig.
Som med alt anna så kan heller ikkje idretten leve i eit vakum, idretten (og då særleg arrangement) blir påvirka av samfunnet rundt i både positiv og negativ forstand.

Eg er også heilt einig i at politikk bør skillast ut frå idretten, men verdisyn er ikkje nødvendigvis det samme som politikk.
Skal idretten være heilt politisk uavhengig så må ein vel spele i grå drakter og heilt utan sponsoravtalar då eg rekner med at kommersialiseringa av idretten også blir ansett som poltikk av enkelte.

Det må være heilt greit at fotballspelarane skal få markere motstand mot diskriminering, narkotikabruk, ytringsfriheit, menneskeverd og slike universale verdiar som vi kanskje tek for gitt men som er eit problem mange stadar i verden.

 

Når det gjeld Pride spesielt så er nok der litt av problemet at Pride bevegelsen kanskje er litt dårleg definert og derfor blir tolka eller forstått litt ulikt. Den litt utvida meininga der regnbogeflagget representerer alle formar for aksept av medmenneske og ikkje berre skeive er relativt ny.
Eg trur derfor at både dei som flaggar og dei som ser flagget legg litt ulik forståing for kva det betyr.
Så akkurat på dette området så synes eg at det kanskje hadde vært ryddigare om fotballen laga si eiga markering inspirert av Pride der fotballen sjølv kunne ha definert kva dei legg i markeringa. For sjølv om grunnverdiane er like så kan det være store ulikheiter i synet på enkeltsaker som berører menneskeverd og like muligheiter for alle. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

I dette tilfellet er det ikke helt svart/hvitt. Allianz Arena, altså stadion i München har kjørt pride-markering med opplysing av stadion hvert år siden 2016 i forbindelse med arrangementet som ligger nærmest Christopher Street Day (pride-dagen) i Tyskland. I år var det EM-kampen mellom Tyskland og Ungarn som ble dette arrangementet, så dette er en eksisterende markering som ikke ble noe av.

De færreste tilfeller er helt svart/hvitt.

Pallehysa skrev (1 time siden):

Usikker på kva propaganda ein sprer ved å lyse opp ein stadion i Pride farger... Like rettigheiter?

Det er jo et interessant spørsmål; Handler Pride om noe mer enn "like rettigheter" eller "fri kjærlighet" og hva legger en ellers i slike begreper? Arrangøren av Pride i Norge er ut fra hva jeg kan se eksempelvis mot sexkjøpsloven og bruker arrangementet til å fronte dette synspunktet. Er det da noe mer enn en markering for "like rettigheter" og "fri kjærlighet"? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (40 minutter siden):

Heilt enig.
Som med alt anna så kan heller ikkje idretten leve i eit vakum, idretten (og då særleg arrangement) blir påvirka av samfunnet rundt i både positiv og negativ forstand.

Eg er også heilt einig i at politikk bør skillast ut frå idretten, men verdisyn er ikkje nødvendigvis det samme som politikk.
Skal idretten være heilt politisk uavhengig så må ein vel spele i grå drakter og heilt utan sponsoravtalar då eg rekner med at kommersialiseringa av idretten også blir ansett som poltikk av enkelte.

Det må være heilt greit at fotballspelarane skal få markere motstand mot diskriminering, narkotikabruk, ytringsfriheit, menneskeverd og slike universale verdiar som vi kanskje tek for gitt men som er eit problem mange stadar i verden.

 

Når det gjeld Pride spesielt så er nok der litt av problemet at Pride bevegelsen kanskje er litt dårleg definert og derfor blir tolka eller forstått litt ulikt. Den litt utvida meininga der regnbogeflagget representerer alle formar for aksept av medmenneske og ikkje berre skeive er relativt ny.
Eg trur derfor at både dei som flaggar og dei som ser flagget legg litt ulik forståing for kva det betyr.
Så akkurat på dette området så synes eg at det kanskje hadde vært ryddigare om fotballen laga si eiga markering inspirert av Pride der fotballen sjølv kunne ha definert kva dei legg i markeringa. For sjølv om grunnverdiane er like så kan det være store ulikheiter i synet på enkeltsaker som berører menneskeverd og like muligheiter for alle. 
 

Ja det er nettopp her det blir så mye mer komplisert, som også gjør det så sørgelig når en later som feiringen/markeringen er så svart/hvitt. En kan fint støtte retten til å elske den en vil, men mene at andre ting bevegelsen står for er skadelig og dermed velge å ikke støtte den, og som du sier; Så lenge støtter en så vid/vag og udefinert sak tror jeg en treffer mye dårligere og får mye mindre støtte enn om en sier rett ut: "vi støtter alle voksne samtykkende menneskers rett til å elske den de vil". 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (19 minutter siden):

Pride er for alt annet enn like rettigheter. De vil ha langt flere rettigheter for grupper som identifiserer seg under deres paraply. Som er noe av problemet jeg har med ideologien. 

Har du eksempler som ikke er basert på bevisste misforståelser eller ondsinnede vrangtolkinger og/eller anekdoter / propaganda fra russiske botter..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, sport kan blandes med politikk. Alle mennesker har en rett til å si sin mening om et emne. Man kan gjøre dette i musikk, i film, på teater og da synes jeg at de som driver med idrett også skal få lov til å si sin mening om et emne.

Idrettspersonligheter er ofte forbilder for unge mennesker, og da trenger unge mennesker å vite at disse idrettsutøverne tør å stå for det de mener. Hvis en klubb også skulle markere et syn som er imot pridebevelgelsen, så skal de få lov til det. Slik at tilhengerne vet hva slags folk de støtter. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...