Gå til innhold

Burde Sport blandes med Politikk?


Anbefalte innlegg

UEFA sier nei til pride markering, mange reagerer & protesterer, Åge Hareide stiller seg bak UEFA.
Kan det sammenliknes med markeringen mot Qatars slavedrift? 

Ville vi vært like støttende for markeringer om spillere/lag/land begynte å markere for ''Refugees welcome''/''No refugees welcome'', eller ''Abortion is murder''? Hvem bestemmer hvilke politiske saker som er OK og ikke?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i tvil her. Dvs, jeg vet ikke hvor undertrykte de med annerleds legning er. I forhold til annet. Men det virker litt nok nå. Alle har fått det med seg, man trenger ikke så voldsomme markeringer lenger. Det kan komme til å medføre en prideforakt, som man neppe er tjent med. Ikke pga hva det handler om, men pga av at folk blir trette og irriterte av maset med det. Der er viktigere ting i verden, som burde hatt mer oppmerksomhet. Kampen mot aldring og død feks. Det skulle virkelig blitt slått opp på en sånn måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Dette kom opp fordi Ungarn kom med anti-homofili lover. Tror du de har fått det med seg?

Nå mente jeg generelt, ikke spesielt den saken. Akkurat det med Ungarn har jeg ikke satt meg inn i.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ja, sport har vært blandet med politikk i all tid og burde fortsatt brukes som arena for politiske ytringer. Spesielt i fotballen har det alltid vært sånn, og som verdens største idrett vil det fortsatt være en viktig politisk arena. Sier man noe annet har man ikke den minste peiling på idrett og hvordan den er organisert.

Jeg er delvis uenig i at nettopp denne saken er politisk, da det først og fremst handler om en markering for menneskerettigheter. UEFA har skutt seg selv kraftig i foten her ved å nekte tyskerne å markere, og det gjorde også Åge Hareide med kommentarene - som han nå har gått ut og beklaget. Det er dessverre slik at fotballen ligger langt bak det øvrige samfunnet når det gjelder aksept og rom for annerledeshet innen seksualitet. Ingen aktive spillere, trenere eller dommere i EM, Eliteserien eller de fem største europeiske ligaene er åpent homofile, det sier egentlig det meste.

I denne saken er jeg helt enig med det Norges fotballforbund mener, det Ståle Solbakken mener og det Martin Ødegaard mener. Jeg har inntrykk av at det gjelder de aller fleste - vi er i 2021 nå, ikke 1970.

5ee14098f0f4197c8a7bd446?width=1000&form

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Delvis skrev (29 minutter siden):

Alle har fått det med seg, man trenger ikke så voldsomme markeringer lenger. 

Utviklingen i Russland og flere østeuropeiske land tyder på det stikk motsatte, vi trenger større, sterkere og flere markeringer - og vi trenger at nasjoner og menneskerettighetsorganisasjoner legger press på de politikerne og nasjonene som innfører diskriminerende lover og innskrenker rettighetene til folk som har andre legninger enn heterofil. Derfor er det fint at 16 EU-land nå formelt har protestert mot Ungarn, og at EU har startet etterforskning for brudd på menneskerettighetene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel uungåelig at sport blir blandet med politikk. Man ser jo at store byer som London og Paris konkurrerer om å holde store arrangementer som VM i fotball eller OL, og det gjør de for å markedsføre seg, tiltrekke seg turister/investorer og posisjonere seg som Europas sentrum. Stater bruker sport som politikk på samme vis. Diskusjonen om fremmedarbeidere i Qatar eller korrupsjon i UEFA er jo f eks også politikk. Så -hva mener man egentlig med at sport og politikk ikke må blandes? Det tror jeg ikke er mulig. 

Jeg støtter Pride bevegelsen, da jeg tror dette kan øke samfunnets toleranse for de som er annerledes. Samtidig forstår jeg at UEFA ikke ønsker for mange politiske markeringer, og at de sier nei til Tysklands spark mot Orban og hans regjering. Politiske markeringer kan føre til splittelse mellom den politiske høyre -og venstresiden, eller mellom ateister og religiøse grupper, og da er plutselig ikke lenger sport en samlende, forenende kraft, men fører tvert imot til konflikt og konfrontasjon mellom ulike grupper. For et flertall av verdens befolkning er nok homofili en synd og noe unaturlig, bare noen få land i Vesten er unntaket, og UEFA gjør kanskje klokt i ikke å slå inn på en vei som fører til at de taper respekt og anseelse hos de fleste medlemslandene.  

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
3 hours ago, Alexander4840 said:

UEFA sier nei til pride markering, mange reagerer & protesterer, Åge Hareide stiller seg bak UEFA.

Akurat her kan det argumenteres på mange måter. Flere ser på pride som noe ensretta og udemokratisk noe: "er du ikke med oss så er du imot oss". Og nå henger de ut stakkars Hareide som ikke støttet dem aktivt.  Dette bekrefter  vel udemokratiske holdninger? Og enkelte "kjønns-politikere" har dratt dette så langt at de mener at menn kan  delta som "kvinner" i kvinne-konkurranser. En kan liksom velge seg kjønn selv. Da blir det ikke lett for kvinner å delta i muskel-krevende idrett.

Endret av lada1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Loven er langt fra overraskende eller sjokkerende, etter å ha lest om Queens som leser Trans-bøker for unger....
Hold deg unna mine unger, å fortelle dem at det er greit å være glad i samme kjønn, gjør jeg sammen med blomster & bier samtalen, alle de andre bokstavene er bare tull å lære om, det stoppet ikke ved 4 bokstaver, og det vil ikke stoppe ved 10.
Unger er ekstremt lette å manipulere & vranglære, spesielt de sårbare. Unger kan også lett missforstå.

Nå er det blitt langt mer enn ''gay'' pride, så det kalles bare Pride. Det er ikke lenge siden det kun het LGBT, deretter LGBTQ... LGBTQ+... LGBTQIA+... LGBTTQQIAAP... Snart blir det vel en P til for pedophile og H for hebifil, spør du hvorfor så er du B for Bigot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Vaniman said:

Det er vel uungåelig at sport blir blandet med politikk. Man ser jo at store byer som London og Paris konkurrerer om å holde store arrangementer som VM i fotball eller OL, og det gjør de for å markedsføre seg, tiltrekke seg turister/investorer og posisjonere seg som Europas sentrum. Stater bruker sport som politikk på samme vis. Diskusjonen om fremmedarbeidere i Qatar eller korrupsjon i UEFA er jo f eks også politikk. Så -hva mener man egentlig med at sport og politikk ikke må blandes? Det tror jeg ikke er mulig. 

Jeg støtter Pride bevegelsen, da jeg tror dette kan øke samfunnets toleranse for de som er annerledes. Samtidig forstår jeg at UEFA ikke ønsker for mange politiske markeringer, og at de sier nei til Tysklands spark mot Orban og hans regjering. Politiske markeringer kan føre til splittelse mellom den politiske høyre -og venstresiden, eller mellom ateister og religiøse grupper, og da er plutselig ikke lenger sport en samlende, forenende kraft, men fører tvert imot til konflikt og konfrontasjon mellom ulike grupper. For et flertall av verdens befolkning er nok homofili en synd og noe unaturlig, bare noen få land i Vesten er unntaket, og UEFA gjør kanskje klokt i ikke å slå inn på en vei som fører til at de taper respekt og anseelse hos de fleste medlemslandene.  

Uenig. Det er heller uungåelig å blande sport og økonomi. Pengene trumfer politikken.

Sport bør dog fremme universielle idealer. Den bør ikke forsøkes brukt til politiske kampanjer/propaganda og forsøk på ensretting. Dette med å trekke pride-kampanjen inn i sporten passer ikke. Pride er en politisk kampanje delvis preget av ensretting, intoleranse og angrep på enkeltpersoner som står i veien. En mulig lekegrind for maktmennesker. Thants it 🙂   Jeg legger merke til at Jan Thomas så langt har holdt seg unna pride. Han har jo en tendens til å respektere mennesker i sin framtreden 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er et godt prinsipp at en i det minste forsøker å skille politikk og idrett, og gjøre idretten til en arena der en kan komme sammen i entusiasme for idretten. Samtidig er det vanskelig å skille ut politiske markeringer helt. Jeg synes samtidig det er en viss forskjell i når fotballorganisasjoner eksempelvis har en egen kampanje mot rasisme eller om de hadde hatt en tilsvarende mot homohets, og det å slutte seg til en politisk markering utenfra. 

 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (9 timer siden):

Og nå henger de ut stakkars Hareide som ikke støttet dem aktivt.  Dette bekrefter  vel udemokratiske holdninger? 

Det er da ikke derfor Hareide ble kritisert, han ble kritisert fordi han kalte pride for propaganda. Noe han har beklaget. Jeg kan ikke se at Hareide har blitt hengt ut av noen, og hva du mener med udemokratiske holdninger er heller ikke godt å si.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 time siden):

Jeg synes samtidig det er en viss forskjell i når fotballorganisasjoner eksempelvis har en egen kampanje mot rasisme eller om de hadde hatt en tilsvarende mot homohets, og det å slutte seg til en politisk markering utenfra. 

I dette tilfellet er det ikke helt svart/hvitt. Allianz Arena, altså stadion i München har kjørt pride-markering med opplysing av stadion hvert år siden 2016 i forbindelse med arrangementet som ligger nærmest Christopher Street Day (pride-dagen) i Tyskland. I år var det EM-kampen mellom Tyskland og Ungarn som ble dette arrangementet, så dette er en eksisterende markering som ikke ble noe av.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

Syns ikke det var helt feil å kalle det propaganda. Hareide måtte vel beklage for å berge sin situasjon.

Han måtte ikke beklage noe som helst, han valgte å gjøre det selv. Arbeidsgiveren hans i RBK sa de var uenige med Hareide, men at de aksepterer at treneren kan ha en annen mening enn klubben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...