Gå til innhold

Burde Sport blandes med Politikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (3 timer siden):

Mulig jeg har feilvurdert diskusjonen og deltagerene.  Lykke til med det dere gjør. 

Mulig du har feilvurdert argumentet ditt? Om du skal finne anekdotisk eksempler for kva ei gruppe, parti står for, er det jo nettopp det samme eg gjorde her. At du ikkje liker at eg bruker din rasjonalitet mot deg, er strengt tatt ikkje mitt problem.

Ja du har sikkert heilt rett i at ein Pride representant i Norge har sagt x. Men det betyr ikkje at dette er ein del av kva Pride er, eller står for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (44 minutter siden):

Mulig du har feilvurdert argumentet ditt? Om du skal finne anekdotisk eksempler for kva ei gruppe, parti står for, er det jo nettopp det samme eg gjorde her. At du ikkje liker at eg bruker din rasjonalitet mot deg, er strengt tatt ikkje mitt problem.

Ja du har sikkert heilt rett i at ein Pride representant i Norge har sagt x. Men det betyr ikkje at dette er ein del av kva Pride er, eller står for.

Jeg trodde vi hadde en samtale om noe du hevdet å være usikker på. Du ser tilsynelatende dette som noe annet der du tror du bruker ‘min rasjonalitet’ mot meg og leser forklaringer på noe av det du lurte på som argumenter. Når det skjærer så skjevt ut og en har så ulike utgangspunkt tror jeg vanskelig dette kan bli særlig fruktbart. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (28 minutter siden):

Jeg trodde vi hadde en samtale om noe du hevdet å være usikker på.

Ja eit retorisk spørsmål, på kva propaganda ein sprer ved å bruke Pride farger.. Nettopp fordi eg meiner at Pride ikkje er propaganda. Det er eit enkelt spørsmål om like rettigheiter. Enten er ein for, eller so er ein imot. Tyskland prøvde å vise at selvfølgelig er ein for like rettigheiter for alle, til tross for at nåken er det ikkje. Ved å lyse opp ein stadion i Pride farger. UEFA satte ein stopper for det, fordi dei var redd for følselsene til Ungarn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (På 25.6.2021 den 16.09):

Ja, sport kan blandes med politikk. Alle mennesker har en rett til å si sin mening om et emne. Man kan gjøre dette i musikk, i film, på teater og da synes jeg at de som driver med idrett også skal få lov til å si sin mening om et emne.

Idrettspersonligheter er ofte forbilder for unge mennesker, og da trenger unge mennesker å vite at disse idrettsutøverne tør å stå for det de mener. Hvis en klubb også skulle markere et syn som er imot pridebevelgelsen, så skal de få lov til det. Slik at tilhengerne vet hva slags folk de støtter. 
 

Man kan ikke blande sport med politikk.

Toppidrett er heller ikke så sunt som folk tror.,og.det er også mange dårlige forbilder for barn og unge.

Mye bedre og gi ungdommen en flaske brennvin så de kan kose seg og lære livets harde virkelighet en og gi de dårlige forbilder .

Toppidrett handler om grådighet  Dop og penger.   

 

 

Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (19 minutter siden):

Man kan ikke blande sport med politikk.

Toppidrett er heller ikke så sunt som folk tror.,og.det er også mange dårlige forbilder for barn og unge.

Mye bedre og gi ungdommen en flaske brennvin så de kan kose seg og lære livets harde virkelighet en og gi de dårlige forbilder .

Toppidrett handler om grådighet  Dop og penger.   

 

 

Va sjøl ein "toppidrettsutøver" før eg fant flaska. Stiller meg 100% bak alt du skriver her... 

Trailer Park Boys Drink GIF

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man har da brukt sport for å kjempe for menneskerettigheter i de siste 100(?) årene. Feks har vel Kickitout samarbeidet med premier league i 20 år eller noe sånt.

Sålenge det ikke blir partipolitikk men handler om menneskerettigheter er det greit.

De store sportsorganisasjonene lar seg derimot villig bli brukt av diktatorer og tvilsomme nasjoner sålenge de betaler for det. Det er det som burde diskuteres, ikke et relativt uskyldig pride flagg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (28 minutter siden):

Man har da brukt sport for å kjempe for menneskerettigheter i de siste 100(?) årene. Feks har vel Kickitout samarbeidet med premier league i 20 år eller noe sånt.

Sålenge det ikke blir partipolitikk men handler om menneskerettigheter er det greit.

De store sportsorganisasjonene lar seg derimot villig bli brukt av diktatorer og tvilsomme nasjoner sålenge de betaler for det. Det er det som burde diskuteres, ikke et relativt uskyldig pride flagg.

Awesome Proud Of You GIF by Shalita Grant

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/25/2021 at 8:45 PM, debattklovn said:

Menn som hevder de er kvinner for å utnytte situasjonen og havne i kvinnefengselet der de kan voldta og på andre måter forgripe seg på kvinner. 
Folk kommer til å utnytte det når det blir sagt at kjønn ikke er et biologisk faktum men basert på en følelser og fri fantasi igrunn. 

Jeg *føler* meg som en 14-åring. Dermed krever jeg å bli behandlet som om jeg var under kriminell lavalder.

OK, seriøst: kjønn i juridisk forstand kan pr definisjon defineres som *fysisk* kjønn. Og for eksempel regler for bruk av offentlig dusj (bad) kan også per definisjon baseres på *fysisk* kjønn. Da har man veldig få tvils-tilfeller som ikke burde skape problemer. Har man penis så må du følge reglene til kategorien mann. Det blir enklest om man holder *følelsene* unna i slike sammenhenger.  Tilsvarende må jeg nok behandles som eldre enn 14 år uansett hvor mye jeg måtte skrike opp om at jeg *føler* meg som fjortis - og kanskje noen ganger oppfører meg som 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk tvilstilfellene som faktisk skaper alle problemene -- og som er grunnen til at det finnes noen som helst debatt om kjønn vs. kjønnsidentitet i det hele tatt.

Om en person aldri eldes lengre enn 14 år mentalt, og har opplevelsen av å fremdeles identifisere som en 14-åring fordi det bokstavelig talt oppriktig talt er det mentale platået de endte opp på -- så er jeg for å behandle dem som en 14-åring, og ikke tvinge dem til å leve et liv som voksen med voksent ansvar. Som ikke-voksne, og med en åpenbar mental lidelse som kan være skadelig om de omgås andre 14-åringer, venter et liv i institusjoner og med støttekontakter og kontakter med andre voksne med lignende utviklingshemming.

...

Tilbake til kjønn, så starter alle normale mennesker med hva som utvikles som kvinnelig kjønnsidentitet -- med mindre hormoner driver en endring i hjernens utvikling bort fra den naturlige utviklingen hjernen går gjennom om den ikke påvirkes av mannlige kjønnshormoner.
Y-kromosomet har bare en passiv rolle, og står for å gjøre om eggstokk til testikler og livmor til prostata, og produserer mannlige kjønnshormoner som normalt sett forårsaker endringer i hjernen fra feminin kjønnsidentitet til maskulin, og fra feminin seksuell tiltrekning mot maskulinitet til maskulin tiltrekning mot femininitet -- samt utviklingen av utvendige kjønnsorganer fra vagina til penis.
Alle prosessene utenom eggstokk til testikler og livmor til prostata er hormondrevne hendelser som fungerer som en reise bort fra utgangspunktet, uten å ha noe klart endepunkt.

XX og XY bestemmer ikke legning, utvendige kjønnsorganer eller kjønnsidentitet.
Både XX og XY starter med hva som vil bli en person som opplever seg som en kvinne, med fungerende vagina, og som tiltrekkes av maskuline mennesker.
Og veien mot mannlige utvendige kjønnsorganer, opplevelsen av å være mann, og opplevelsen av å finne kvinner mer attraktive enn menn -- eller til og med avsky for seksuell omgang med og mellom andre nakne menn som definerer fullkommen maskulin seksualitet mye bedre en tiltrekning mot kvinner -- er ikke en svitsj som går fra 0 til 1, men en glidende overgang hvor de fleste kvinner og menn er langt fra 0.00 og 1.00 i sin utvikling hvor 0.00 er totalt kvinnelig identitet og 1.00 er totalt mannlig identitet.

Når en transseksuell mann opplever seg som en kvinne så er det ingen feil.
Det er ingenting ved det å ha en fullt utviklet penis, eller det å besitte XY-kjønnskromosomer, eller til og med å oppleve å være tiltrukket av kvinner, som sier at en mann skulle hatt en mannlig kjønnsidentitet.
Det forteller oss bare at denne personen sin utvikling IKKE har endret seg tilstrekkelig langt bort fra grunninnstillingen til at han opplever seg som en mann.
...det er ikke som om utviklingen stoppet eller om vedkommende er underutviklet på noen måte.
Utviklingen er ferdig.
Identiteten er ikke feil, det er samfunnets generelle forståelse av hvordan mennesker virker og kjønn som er feil og mangelfull.

Akkurat som at kvinner er ikke underutviklede menn når de opplever seg som kvinner i voksen alder, og menn er ikke psykisk syke for å hatt en utvikling som tok oss bort fra vårt naturlige utgangspunkt som kvinner i en hormondrevet prosess som ga oss en ny kjønnsidentitet som ikke er skapt av genene våre direkte.

Og prosessen til fra feminin identitet til maskulinitet er både i teori og praksis ikke nødvendig, da vi helt fint kunne levd uten å skille mellom mennesker sine kjønnsidentiteter.

Om noe, så regner jeg mange elementer ved maskulinitet som sykdom, før det å ha en identitet som ikke samsvarer med kjønnsorganene deres.

Overdrevet maskulinitet står for grobunnen til rasisme, konservativisme, og ønsket om å dominere andre -- det å behandle grupper forskjellig basert på om de er samme gruppe som deg selv eller ikke. 
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0194659598900740
https://euroacademia.eu/presentation/not-man-enough-masculinities-and-political-conservatism-in-the-united-states/

 

---

Det er ekstremt mye memes om transseksuelle sin identitet for tiden -- den falske ideen om at transseksuelle er sammenlignbart med kulturell, nasjonal, rasemessig eller andre absurde identiteter som faktisk er menneskeskapte og ikke naturlige gruppeinndelinger -- og så kan dere jo bare gjette en gang hvem som er de tre største internasjonale pådriverene av denne pågående aksjonen mot vitenskap og toleranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/26/2021 at 9:18 PM, Ole Morten said:

Toppidrett handler om grådighet  Dop og penger.   

Jepp

Quote

Toppidrett er heller ikke så sunt som folk tror.,og.det er også mange dårlige forbilder for barn og unge.

Toppidrett er ikke sunt i det hele tatt. Toppidrettsutøvere balanserer på grensen til å skade seg. 

Lenke til kommentar

Å identifisere med en nasjon eller religion eller Harry Potter-bøkene eller andre menneskeskapte fenomener, som inkluderer rase, er ganske absurd -- uansett hvor mange som gjør det eller vanlig det er.
https://snl.no/absurd

Kjønnsidentitet er i det minste naturlig forekommende og en del av den fysiske kroppen vår -- ikke et kulturelt betinget fenomen.
(OBS: Og da er det viktig å ikke blande de kulturelle betingede og unaturlige forståelsene mange i samfunnet har av kjønn og kjønnsidentitet med hvordan naturen og kjønnsidentitet fungerer -- som er halve problemet!)

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14087514

Slik går det når PK løper løpsk i samfunnet. De mener at følelser er viktigere enn fakta.  Dette kan vi takke pride-gjengen for. PK ødelegger samfunnet. 

Hva har dette med pride eller pk å gjøre? Dette er en tulling som det virker som de fleste i pride eller pk kulturen ikke er enig med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Red Frostraven said:

Å identifisere med en nasjon eller religion eller Harry Potter-bøkene eller andre menneskeskapte fenomener, som inkluderer rase, er ganske absurd -- uansett hvor mange som gjør det eller vanlig det er.
https://snl.no/absurd

Nasjonalitet er helt naturlig, selv om du ikke liker det... Akkurat som en løve som vet hvilken flokk den tilhører. Tidlig i menneskets historie var det stammetilhørighet som var det viktige.  Nasjonalitet er bare en større stamme. Ulike stammer (eller nasjonaliteter) snakker ulike språk, har ulike regler og levesett og andre verdier. Hvilken nasjonalitet man har er viktig for 99.99% av mennesker, som betyr at det er folk som deg som ikke bryr deg om nasjonalitet som er de unormale iforhold til dette. 

Quote

Kjønnsidentitet er i det minste naturlig forekommende og en del av den fysiske kroppen vår -- ikke et kulturelt betinget fenomen.
(OBS: Og da er det viktig å ikke blande de kulturelle betingede og unaturlige forståelsene mange i samfunnet har av kjønn og kjønnsidentitet med hvordan naturen og kjønnsidentitet fungerer -- som er halve problemet!)

Å tro at en har en en annen kjønnsidentitet enn det kjønnet man er noe man bør få hjelp med til å takle. Hjelpen består ikke i å gjøre ens fantasier til virkelighet gjennom unødvendige, dyre og skadelige inngrep. Om en mann med lidelser tror han har et horn i panna så er ikke løsningen å kirurgisk lage et horn i panna hans ut av beinvev. 
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Å tro at en har en en annen kjønnsidentitet enn det kjønnet man er noe man bør få hjelp med til å takle.

Heisann gamledager. Dette er så utdaterte holdninger nå, og slike antydninger til at dette med kjønnsidentitet bare er psykisk sykdom man skal «komme over» ser man oftest fra sterkt religiøse, konverteringsterapi osv nå til dags. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Heisann gamledager. Dette er så utdaterte holdninger nå, og slike antydninger til at dette med kjønnsidentitet bare er psykisk sykdom man skal «komme over» ser man oftest fra sterkt religiøse, konverteringsterapi osv nå til dags. 

Fint om du kommer med motargumenter. At et argument er gammelt er ikke i seg selv et legitimt klagepunkt på dets korrekthet.  Det du siterte fra meg er riktig, da transfolk får hjelp. Som tyder på at de har en lidelse eller en sykdom. Men hjelpen de får er ikke motivert av medisinske årsaker, men av politiske. 
Kjønns"forskningen" er forskning av svært lav kvalitet som er mer opptatt av politisk korrekthet enn vitenskapelig kvalitet.

Quote

Overall, these data indicate systematically lower scientific quality across several different indicators as the level of gender perspective increases. While claims to that effect have been based on anecdotal evidence or observations of gender studies publications per se, this is the first time it has been decisively assessed comparing randomly drawn samples from an entire population (but see Söderlund and Madison 2017, for a different set of indicators).

In conclusion, gender studies is consistent in both expressing and practising selective preferences, for example concerning methods, levels of explanation, and ways to communicate (see also Cronin et al. 1997; Söderlund and Madison 2017). The present results indicate that gender studies has positioned itself more distantly from the scientific method than have the disciplines included for comparison.

 

Quote

McHugh points to the reality that because sex change is physically impossible, it frequently does not provide the long-term wholeness and happiness that people seek.
Unfortunately, many professionals now view health care—including mental health care—primarily as a means of fulfilling patients’ desires, whatever those are.
Our brains and senses are designed to bring us into contact with reality, connecting us with the outside world and with the reality of ourselves.

 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

 

debattklovn skrev (28 minutter siden):

Nasjonalitet er helt naturlig, selv om du ikke liker det... Akkurat som en løve som vet hvilken flokk den tilhører. Tidlig i menneskets historie var det stammetilhørighet som var det viktige.  Nasjonalitet er bare en større stamme. Ulike stammer (eller nasjonaliteter) snakker ulike språk, har ulike regler og levesett og andre verdier. Hvilken nasjonalitet man har er viktig for 99.99% av mennesker, som betyr at det er folk som deg som ikke bryr deg om nasjonalitet som er de unormale iforhold til dette. 

Å tro at en har en en annen kjønnsidentitet enn det kjønnet man er noe man bør få hjelp med til å takle. Hjelpen består ikke i å gjøre ens fantasier til virkelighet gjennom unødvendige, dyre og skadelige inngrep. Om en mann med lidelser tror han har et horn i panna så er ikke løsningen å kirurgisk lage et horn i panna hans ut av beinvev. 
 

Flokker er naturlige, og handler om følelser: Man er enten ønsket, i grenseland, eller uønsket i en flokk -- en del av flokken, usikkert medlem av flokken, eller ikke i flokken.
Det kan endres på en time, en dag eller i løpet av år.
Nasjoner handler om ord på papirer -- ikke om flokk, selv om vi naturlig danner flokker innenfor grensene og samarbeider på grunn av våre sosiale egenskaper.
Flosklene om kultur innenfor landegrenser er irrelevante, da forskjellene er produkter av grensene -- ikke av vår natur eller flokktilhørighet.

Og dette begynner å bli temmelig off-topic, alt fordi du ikke forstår biologi og natur eller forskjellen på natur og kultur.

---

...og om mennesker tror de har en annen kjønnsidentitet enn de faktisk har, så trenger de hjelp.
Men det gjelder ikke transseksuelle: De har faktisk en kjønnsidentitet som tilsvarer den man finner hos motsatt biologiske kjønn, de har ikke noen tro -- de har en identitet som er like virkelig som den som finnes hos det andre kjønnet.

---

Og så kommer igjen ondsinnede misforståelser inn når du går inn på horn eller kroppsdeler mennesker ikke har eller har noen varianter av fra naturens side og som ikke er en del av vår evolusjonære psykologi -- akkurat som at vi ikke har nasjoner eller raser fra naturens side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...