Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

jonlem skrev (2 timer siden):

Ja? Det var varmere før, hetebølgene i det siste er overdrevne, de store brannene er påsatt av klimafanatikere, og Bill Gates og Gunhild Stordalen styrer både IPCC og norske medier for å tjene enda mere penger. Omtrent sånn? 

Hvis du mener at mdgs politikk vil føre til at du får det bedre så får du stemme MDG da, lykke til sier jeg, jeg har gitt opp for lengst.

Særavgifter, skattlegging og subsidiering av ulønnsomme næringer er veien å gå er det ikke? For ikke å nevne fortsatt og økende masseinnvandring. Flott at folk er så flinke til å ivareta sin egne interesser, det er dem virkelige flinke til her i landet. Det ser man på valutakursen og lønnsutviklingen sammenlignet med andre land 

Så får NRK fortsette å skrive om jordens undergang og koseartikler om hvor snill hun vietnamesisk dama er som kommer syklende til stemmelokalet og gir is til små barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (11 timer siden):

Fantastisk å se MDG nedover mot sperregrensen igjen, etter gårdagens VG-måling 👍

Denne målingen er i hovedsak tatt før FN-rapporten og effekten av den. Ferskere målinger viser MDG med en ganske solid boost, i tillegg vet vi at de har fått over 2000 (!!!) nye medlemmer de siste dagene, som i norgeshistorien trolig er den største veksten for et parti noensinne. Jeg tror man kan bli skuffa dersom man håper det går dårlig for MDG akkurat nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

MÅLING: KRF ER PARTIET FÆRREST LIKER
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/maaling-krf-er-partiet-faerrest-liker.iLVyARZnR

Sitat

Bergens Tidende skriver at UiBs medborgerpanel viser at partiets posisjon blant norske velgere har sunket drastisk de siste åtte årene. I 2013 svarte 30,3 prosent av alle som hadde stemt at de likte KrF. I juni var det bare 14,99 som svarte det samme.

Dermed har KrF passert SV, Senterpartiet og Rødt og havnet nederst på listen over likte partier. Over 10.000 personer er spurt i undersøkelsen om hvilke partiet de liker og misliker.

KrF er også det partiet som er mest mislikt, sammen med Fremskrittspartiet. Begge partiene er mislikt av over 65 prosent av velgerne.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, shockorshot said:

Det jeg synes er fascinerende er at folk ikke later lengre som vi ikke har den hollandske syken og synes det er helt greit, og at vi bare skal kjøre på for med en gang vi slutter vil vi merke effektene av den hollandske syken.

Personlig synes jeg ikke de yngre generasjonene fortjener å oppleve en enda mer forverret hollandsk syke, samtidig som de skal håndtere en vanvittig eldrebølge.

Var ikke klar over dette uttrykket men det beskriver meget godt og helt presist hva vi har sett skje i Norge siste 20 år. 
https://no.wikipedia.org/wiki/Hollandsk_syke

Og det selv under en blå regjering siste 8 år med tidenes største vekst og lønnsvekst i offentlig sektor. Ikke minst avindustrialiseringen og utflaggingen vi har sett i Norge siste 20+ år.

Og ja,  helt enig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Denne målingen er i hovedsak tatt før FN-rapporten og effekten av den. Ferskere målinger viser MDG med en ganske solid boost, i tillegg vet vi at de har fått over 2000 (!!!) nye medlemmer de siste dagene, som i norgeshistorien trolig er den største veksten for et parti noensinne. Jeg tror man kan bli skuffa dersom man håper det går dårlig for MDG akkurat nå.

VGs undersøkelse som var gjennomført noen dager både før og etter FN-rapporten viste et MDG-resultat på 5,1. NRKs undersøkelse, som kom ut litt senere, viste et resultat på 4,3. Begge deler er innenfor feilmarginen. Jeg tror ikke denne FN-rapporten vil ha den helt store påvirkningen som enkelte tror. For de 2000 som meldte seg inn i MDG hadde nok den døren på gløtt allerede. 

Jeg håper selvfølgelig som folk flest at MDG havner under sperregrensen, men er klar over at de kan klare å lirke seg over. Heldigvis er det ingen av de store partiene som ønsker MDG velkommen i regjering, eller som støtteparti. 

Vi vil mest sannsynlig ende opp med en regjering bestående av AP, SP og SV etter valget. Evt. en mindretalls-regjering bestående av AP og SP. MDG vil da være i opposisjon. Og selv sammen med SV, Rødt og Venstre så ligger de langt unna å få gjennomslag for sin ekstreme politikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Heldigvis er det ingen av de store partiene som ønsker MDG velkommen i regjering, eller som støtteparti.

Ikke nå, nei. Og du skal se det kan virke til fordel for MDG på visse områder, mange som stemmer MDG nå i protest mot den bedritne klimapolitikken de større partiene bedriver. 

Men så spørs det da, hva valgresultatet blir til slutt. Med nok mandater på stortinget blir nok også MDG interessant for flere. De er noen ordentlige makthorer, noen av disse politikerne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

VGs undersøkelse som var gjennomført noen dager både før og etter FN-rapporten viste et MDG-resultat på 5,1. NRKs undersøkelse, som kom ut litt senere, viste et resultat på 4,3.

NRKs undersøkelse ble gjennomført mellom 28. juli og 11. august. Neppe noen som helst effekt av FN-rapporten i den :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, jonlem said:

Ikke nå, nei. Og du skal se det kan virke til fordel for MDG på visse områder, mange som stemmer MDG nå i protest mot den bedritne klimapolitikken de større partiene bedriver. 

Hvorvidt det rent faktisk vil spille til partiets fordel eller ikke, gjenstår å se.

Jeg er av den gamle skolen som mener at partienes oppslutning også henger sammen med partiene selv.

Tror folk flest føler at det er mer til politikk enn klima og miljø. 🙂

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (2 timer siden):

Tror folk flest føler at det er mer til politikk enn klima og miljø. 🙂

Ja, er det nå egentlig det? Har ikke det aller meste vi foretar oss en viss innvirkning på det som faktisk er vårt eget livsgrunnlag, naturen, miljøet, klimaet som gjør jorda levelig? 
 

Ellers viktig å understreke at MDG har politikk for det meste. Men media spesielt, har en tendens til å blande inn de grønne KUN når det er snakk om klima og miljø. Litt som at vi stort sett bare hører fra Krf når det er saker som omhandler abort og homofile ekteskap.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok en gang til å ikke stemme på partiet jeg liker mest, men jeg kommer til å stemme taktisk for å prøve å unngå at partiet jeg liker minst får makt.

Så hva lønner det seg å stemme for å unngå at MDG sniker seg inn fra sidelinja og presser seg til langt mer makt enn stemmene de har fått skulle tilsi?

Jeg tenker Senterpartiet. Jo større Sp er, jo større sjanse er det for at Ap velger å inngå samarbeid med de og dermed ikke behøver å fri til MDG for å få flertall. Eller tenker jeg feil?

For ordens skyld, jeg er bekymret for klimaforandringene, og det er derfor jeg skyr MDG som pesten... deres feilslåtte politikk er ikke noe annet enn negativt for klimaet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

150.000 har forhåndsstemt
https://www.nrk.no/nyheter/1.15611948

Sitat

 Fra 10. august var det mulig å forhåndsstemme ved stortingsvalget 2021. I løpet av en uke har rundt 150.000 forhåndsstemt. På grunn av koronapandemien, er det ventet at det blir flere som forhåndsstemmer i år. Nesten dobbelt så mange forhåndsstemte i Oslo da valglokalene åpnet tirsdag, sammenlignet med forrige stortingsvalg.

Ikke verst! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ambassaden her midlertidig stengt pga Covid. Om den ikke åpner snart så trur jeg dessverre ikke jeg gidder stemme i år. Er for mye styr å begynne å sende det i posten.

Ekstra viktig å få bort regjeringen nå som jeg planlegger å reise tilbake til Norge.

 

24 minutes ago, anon_83104 said:

Blir sikkert rekordoppslutning i valget i år. Folk stemmer ikke nødvendigvis for de de absolutt mener er korrekt, så fremt de stemmer i mot Erna Solberg. Litt som da folk stemte ut Trump, og nødvendigvis ikke inn Biden.

Derfor jeg stemmer, i hvert fall. Det aller viktigste nå er å få bort det jeg mener er den verste regjeringen vi har hatt siden krigen.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (46 minutter siden):

Blir sikkert rekordoppslutning i valget i år. Folk stemmer ikke nødvendigvis for de de absolutt mener er korrekt, så fremt de stemmer i mot Erna Solberg. Litt som da folk stemte ut Trump, og nødvendigvis ikke inn Biden.

Tviler litt på dette. Erna & Co er ikke i nærheten av verken like splittende eller like mislikt som Trump var. Høyre har kanskje gått ned litt i oppslutning, men de er ikke så veldig mye lavere enn AP som er størst. Skal vi tolke meningsmålingene så er det vel heller Venstre og KRF man vil til livs.

At vi derimot får rekordoppslutning på forhåndsstemmer, det tror jeg med rimelig stor sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Vedum som statsministerkandidat? For en vits. Fyren klarer ikke utforme et resonnement. Alt han sier ender i innøvde fraser. For et nek. 

..og da helst et eller annet om kaffe latte eller annet for å understreke hvor astronomisk langt det er fra Oslo til bygda. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvordan ville Demokratene, Liberalistene, Feminist initiativet, Norsk kommunistparti, Partiet de kristne, Pensjonistpartiet og de andre utelatte fra debatten ha fremmet ståstedet sitt mon tro.

Det hadde vært morsomt med en egen debatt de i mellom. Altså... morsomt.

 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...