Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

 

Tror ikke det holder til Stortinget, men hvem vet hva som skjer mot neste valg? Håper de kan finne måter å utvikle seg på.

Enig, tror ikke på stortingsplass 2021, men kanskje ved neste valg? Generelt i norsk politikk er kvinneandelen for lav mener jeg, og jeg håper flere kvinner engasjerer seg i politikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å spøke med folks kjønnstilhørighet, alder og den slags så hadde vi en gang et samfunn hvor det gikk ann. Etter at folk har blitt sablet ned for rimelig uskyldige uttalelser i andre sammenhenger får man legge dobbeltmoralen til side en gang for alle. For å bli tatt alvorlig på resten.

Det har blitt en merkelig aksept for å snakke nedsettende om menn samtidig som man kan bli utsatt for lynsjestemning og heksejakt når man gjør det mot kvinner. Det er på høy tid å stoppe den idiot mentaliteten. Det er ikke greit å oppføre seg slik du mener andre ikke skal.

At man kan forsvare slikt med en alvorlig mine blir jeg også litt forundret over. Vi ser stadig flere selvmord blant menn og det er stadig tøffere å være mann i dagens samfunn.

Så her stiller jeg meg helt bak @Simen1 som i sammenhengen snakker som en voksen bør. Det er på tide å slå ned på latterligjøring av menn. 

Tilbake til valget.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (3 timer siden):

Helt uhørt at det er valgt etter kompetanse kontra hudfarge eller kjønn. Tvangskvotering next! :realmad:

Ingen som har sagt de ikke er det heller. Man kan ikke begynne å kvotere i partistyrer.

Theo343 skrev (1 time siden):

Det har blitt en merkelig aksept for å snakke nedsettende om menn samtidig som man kan bli utsatt for lynsjestemning og heksejakt når man gjør det mot kvinner. Det er på høy tid å stoppe den idiot mentaliteten.

Her ble det ikke så langt unna lynsjestemning og heksejakt av et uskyldig uttrykk mildere enn man hører i en diskusjon på Dagsnytt 18 en hvilken som helst dag eller en spøk i Nytt på Nytt en fredagskveld.

"Nedsettende om menn", "hets", "latterliggjøring av menn", "spøke med folks kjønnsidentitet" til og med ble det blandet inn ting om jødekalotter. Og nå selvmord (!).

Bare ut fra den spøken min der om en gruppe menn med høyt hårfeste? Jeg gir meg ende over, det er en overreaksjon så uproporsjonal at jeg helt seriøst nå sitter og lurer på om dere tuller med meg, men mest av alt funderer jeg på hvordan man takler hverdagen om man tåler en så mild spøk så dårlig. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Reaksjonen er proporsjonal med de reaksjonene man ser på lignende vitsing som går ut over kvinner, mørkhudede, jøder, muslimer, homofile, etc. Hva er egentlig greia med å normalisere og forsvare nedsnakking av hvite menn på 50+? Ingen andre å tråkke på tærne for tida uten å bli sablet ned?

- Tilbake til politikk!

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

at jeg helt seriøst nå sitter og lurer på om dere tuller med meg

Dette er vel den samme reaksjonen alle som tror de kom med en uskyldig spøk om kvinner har når de får merke at det ikke lenger er akseptert. En uheldig mann som sa noe lignende om kvinner ville fått samme "høh hva gjorde jeg?".  

1 hour ago, Snikpellik said:

men mest av alt funderer jeg på hvordan man takler hverdagen om man tåler en så mild spøk så dårlig. 

Dette er samme hersketeknikken man driver med ovenfor kvinner når de reagerer. Jeg hadde tenkt til å skrive at "nå får vi vel beskyldninmger om å være sensitive" som er populært å si, hvis man ikke finner seg i et ordskifte om menn som ei heller er akseptert om kvinner. Var litt rart å se at du reagerte med en slik kommentar nå, skal jeg være helt ærlig.

Noen ganger plumper man og mente ingen skade men da må man også tåle å bli oppdatert på hva som er greit og ikke greit. Vi takler nok forøvrig hverdagen helt fint, også når vi blir irettesatt for å ha uttrykt oss litt uten å tenke.

Og igjen enig med @Simen1. Det er ikke mer greit bare for at det er hvite menn over 50 man rakker ned på.

EDIT:
Jeg tok meg på ingen måte nær av spøken og taklet den med knusende ro :). Jeg takler forøvrig også hverdagen ganske greit ;)

Men jeg ser også som flere nevner en stadig økende trend om å tråkke på menn som en akseptabel greie og derfor tok jeg det opp.

EDIT2: (fremfor å skrive ny svarpost)
Nytt på nytt og andre lignende programmer har selvsagt en helt annen setting og takhøyden der bør være vesentlig høyere med tillatelse til å ta ting mot og over kanten.

Men det er ikke alltid disse heller får være i fred som vi nylig så på NRK som måtte ta "Japanese Ramm Show" av lufta. Personlig mener jeg at slike programmer på NRK må få ha noe større kunstnerisk frihet og er ikke enig i at de ble tatt av lufta. I Politikk derimot.

Quote

Uttrykker gjerne det samme igjen som en spøk, jeg. Kaller gjerne Krf sitt sentralstyre for gråhåra eller MDG sitt for babytryner også, og det er helt innafor det.

Vet nå ikke om alle i MDG hadde satt pris på det.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er dere som drar inn kvinner, mørkhudede, jøder, homofile, hvite menn på 50+, jødekalotter, hets osv og gjør ekstremt mye ut av omtrent ingenting. Det er vel en grei konsensus at det er greiere å vitse med sine egne enn andre.

Alt dette fra en mild vits om en gruppe menn med høyt hårfeste. Som selv har vitset med det samme. Jeg synes det er utrolig. "Tråkke på tærne" og "nedsnakking" og "hersketeknikk" også nå faktisk.

Man må faktisk kunne dra en spøk om sånt, på samme måte som det må være like greit å si fra om man ikke liker spøken - men uten å dra det fullstendig ut av alskens proporsjoner og gjøre det til noe det absolutt ikke er, for da blir det tatt helt ut av sin originale kontekst.

Theo343 skrev (26 minutter siden):

Noen ganger plumper man og mente ingen skade men da må man også tåle å bli oppdatert på hva som er greit og ikke greit. Vi takler hverdagen helt fint, også når vi blir irettesatt for å ha uttrykt oss litt uten å tenke.

Uttrykker gjerne det samme igjen som en spøk, jeg. Kaller gjerne Krf sitt sentralstyre for gråhåra eller MDG sitt for babytryner også, og det er helt innafor det.

Sitat

Men jeg ser også som flere nevner en stadig økende trend om å tråkke på menn som en akseptabel greie og derfor tok jeg det opp.

Jeg synes ikke det er å tråkke på menn. Vi menn har høye hårfester som et produkt av at vi blir eldre. Det er verre å kommentere på andre ting med folks utseende enn høyt hårfeste, grått hår eller rynker som er noe alle får. Også synes jeg det er helt annerledes med en gruppe enn en enkeltperson.

Vi er nok uenige om hva som kjennetegner hets og hvor takhøyden skal kunne være på humor. Igjen vil jeg bruke Nytt på Nytt som et eksempel. Min spøk her kunne lett ha blitt sagt på det programmet uten at noen ville blitt provosert av det, eller "verre" vitser. I hvert fall ville ikke jeg blitt det. Kanskje er det konteksten her som avgjør, dersom dette var en humortråd ville dere ikke reagert så sterkt. Selv om jeg synes det med smiley og greier var rimelig klart at det var en spøk her.

Men vi blir nok ikke enige, så er vel best for alle å sette strek og komme over på politikk/valget igjen :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nyttig og god artikkel fra Poll of Polls om målinger og hvordan vi skal lese de.

Hvilke målinger bør vi stole på?
http://www.pollofpolls.no/?cmd=Kommentarer&do=vis&kommentarid=3081

Sitat

1) Det er nyanser mellom målingene, i noen tilfeller mer enn nyanser. Hvilke tall bør vi stole på?

2) Mitt (altfor enkle) svar etter tyve år som målingsnerd, er at vi så langt inn i valgkampen først og fremst bør se på retningen for partiene i summen av fylkesmålingene. Ikke nivåene, men retningen. Retningen iht et antall ferske fylkesmålinger kan så suppleres med den kunnskap som ferske landsmålinger kan gi.

3) Etter NRK super er det publisert målinger i seks fylker; Hordaland, Hedmark, Akershus, Østfold, Oppland og Finnmark. Disse leverte 37 pst av stemmene i 2017. Noen av disse har delvis sammenfallende opptakstidspunkt med super, noen er tatt opp etter super.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kajac said:

Hehe, media er alltid så opptatt av å dramatisere de unøyaktige meningsmålingene som om det var et faktisk sluttresultat.

Det hadde blitt skikkelig artig om de heller brukte meningsmålingen i denne tråden her som grunnlag for å dramatisere valget🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (6 minutter siden):

Hehe, media er alltid så opptatt av å dramatisere de unøyaktige meningsmålingene som om det var et faktisk sluttresultat.

Det hadde blitt skikkelig artig om de heller brukte meningsmålingen i denne tråden her som grunnlag for å dramatisere valget🙂

Ja, akkurat denne meningsmålingen avviker ganske mye fra de andre, så tar den med en klype salt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Arbeiderpartiet er ikke for "arbeidere", men det har hele innvandrerbefolkningen gått glipp av. F eks i Oslo.
 

Vel. MDG Burde hete  "Miljøpartiet Sosialistene i Grønn folie".

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 minutter siden):

Vel. MDG Burde hete  "Miljøpartiet Sosialistene i Grønn folie".

Jeg pleier å kalle dem Miljøpartiet de spyGrønne 🤣  Og ja, er klar over hvor useriøst det er. Men vil nesten påstå det likevel er mer seriøst enn politikken til MDG :rofl:

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dart said:

Vel. MDG Burde hete  "Miljøpartiet Sosialistene i Grønn folie".

Ja du vet hvordan investorer/gründere som Jens Ulltveit Moe er klassiske sosialister. Eller? Hvis jeg ikke husker feil så er MDG et av partiene med høyest andel av økonomer blant medlemsmassen. Kan jo hende det endret seg etter de tok sitt idiotiske valg av side for stortingsvalget, under landsmøtet, men hva vet nå jeg.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én enkeltmåling med stort fall for SP er foreløpig ingen krise for de, men det blir interessant å se de neste målingene nå. De har falt gradvis litt på de fleste en stund.

Kan endre hele dynamikken på rødgrønn side de siste ukene nå om det skulle bli sånn at de dårlige målingene fortsetter for de. Og hva vil SP gjøre som motangrep? Vært lite fokus på fylkessammenslåing, kommunereformer etc. etter valgkampen begynte.

Svakeste sum Ap+Sp i 2021

Måling Dato Ap+Sp
Respons/BT / VG 19/8-2021 36,2
Kantar/TV2 15/8-2021 36,5
Kantar/TV2 2/3-2021 37,4
Ipsos/Dagbladet 25/2-2021 38,0
InFact/NA / Amedia 14/1-2021 38,9
Opinion/DA / FF / ANB 13/1-2021 39,1
Norstat/NRK / Aftenp 17/8-2021 39,2
Norfakta/Nat. / KK 8/5-2021 39,2
Norstat/VL 24/2-2021 39,2
Kantar/TV2 8/4-2021 39,3
Respons/BT / VG 13/4-2021 39,4
Sentio/NA / Amedia 16/2-2021 39,4
Kantar/TV2 3/5-2021 39,5
Norfakta/Nat. / KK 7/8-2021 39,5
Respons/VG 7/1-2021 39,7
Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et knippe av dagens større valg-oppslag i norske medier.

Falskt Støre-sitat deles igjen
https://www.tv2.no/nyheter/14175908/

Sitat

Et oppsiktsvekkende sitat om innvandrere deles igjen på sosiale medier. Men Ap-leder Jonas Gahr Støre har aldri sagt det som hevdes, skriver Faktisk.no.

Et bilde av en smilende Støre med det som fremstår som et sitat, blir igjen delt på sosiale medier. Ifølge bildet skal Ap-lederen ha sagt følgende til Aftenposten 29. februar 2013:

– Vi i Arbeiderpartiet vil alltid kjempe for innvandrernes rettigheter. De har kjempet seg til vår grense, og da skal vi være såpass rause at vi bistår økonomisk. Det kan hende dette vil påvirke våre eldre, men staten kan ikke ta seg råd til å hjelpe begge parter. Innvandrerne vil alltid komme i første rekke.

Sitatet er oppdiktet. Det finnes ingen spor av en slik uttalelse verken i Aftenpostens arkiv eller i nyhetsarkivet til Retriever, som inneholder over 300 aviser og tidsskrifter. Man får heller ikke treff på et slikt sitat når man googler.


Lothepus: Raser mot MDG: - I helvete
https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-mdg--i-helvete/74130292

Sitat

Leif Einar «Lothepus» Lothe er bekymret for at MDG skal vinne innflytelse over norsk politikk i stortingsvalget. - Det vil være økonomisk selvmord, mener realitykjendisen.

Torsdag kveld var Lothepus på plass da statsminister Erna Solbergs valgkampturné svingte innom hans eget Ullensvang i Hardanger. TV-kjendisen og skytebasen dukket opp på restaurant Lofthus Ekspedisjon, der statsministeren skulle spise middag

 

Frp beholder penger fra ukjente givere – og tar gladelig imot mer
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PovlRX/frp-beholder-penger-fra-ukjente-givere-og-tar-gladelig-imot-mer

Sitat

Høyre, Venstre og KrF tilbakebetaler 750.000 kroner fra ukjente givere, mens Frp tar imot pengene med åpne armer. Og partiet vil gjerne ta imot midlene de andre partiene frasier seg.

De borgerlige partiene Høyre Venstre, KrF og Frp har alle mottatt 250.000 kroner hver fra den omstridte foreningen Aksjonsgruppe for borgerlig valgseier. Men hvor bidragene til foreningen kommer fra, ønsker ikke foreningen å opplyse om.

I partiloven heter det at det ikke er lov å motta anonyme bidrag. Høyre, Venstre og KrF varslet derfor torsdag at de vil tilbakebetale midlene, ettersom de mener de ikke kan vite om de er i strid med loven.

Frp har nå besluttet at de vil beholde midlene fra aksjonsgruppen, selv om giverne til foreningen ikke er kjent for offentligheten.

 

Kjell Ingolf Ropstads drøm er et landsdekkende parti. Men først må han redde KrF fra undergangen
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/28vwBa/kjell-ingolf-ropstads-droem-er-et-landsdekkende-parti-men-foerst-maa-han

Sitat

Hadde Landbruksdagene på Evje gjenspeilet Norge, ville skuldrene til KrF-lederen vært betydelig lavere en snau måned før valget. I helgen strømmet tusenvis til marknaden på en nedlagt militærleir, en kort sykkeltur fra Ropstads barndomshjem.

Her kom gamle venner og klappet statsråden på skuldren. Velgere stoppet ved KrF-boden og ba ham kjempe for kontantstøtten. Kampen mot «den rigide tredelingen av foreldrepermisjonen» ble møtt med anerkjennende nikk.

Men Norge er ikke som indre Agder.

Ifølge Norsk regnesentrals beregninger for Aftenposten, ligger KrF an til en oppslutning på 3,3 prosent. Det haster hvis den livsviktige sperregrensen på fire prosent skal nås innen 13. september.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny Oslo-måling fra Opinion. Tatt opp mellom 16 til 18 august.1509295161_Screenshot2021-08-20at15_54_27.thumb.png.e8b617738c6a70a293a8b22c6d03571d.png

Klimapartiene MDG og Venstre går kraftig frem fra forrige måling som ble tatt opp mellom 3 og 5 mai. Frp vokser også kraftig fra forrige. Høyre med en svær nedgang, oppsiktsvekkende i Oslo som tradisjonelt er en Høyre-by. Ap litt tilbake, SV litt frem, SP nesten halvert, Rødt omtrent på stedet hvil.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4434

EDIT: Fiksa linken, takk @Simen1 :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...