Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Pizza3333 skrev (11 minutter siden):

Ifølge VG var Sylvi debattens vinner, men hos TV2 debattens klare taper?

 

22222222.png

 

Ting som ikke er inkludert i begrunnelsen: virkelighetsbasert, i samsvar med rapporter, o.l. Men det er vel viktigere at hun snakker enkelt og er blid.

Endret av anon_83104
Ja, jeg er sarkastisk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dassen said:

Vedum som statsministerkandidat? For en vits. Fyren klarer ikke utforme et resonnement. Alt han sier ender i innøvde fraser. For et nek. 

Han er kanskje ikke like veltalende eller skarp som f.eks. Støre; men han har en helt annen karisma over seg også. Som treffer velgere & den litt alminnelige mannen i gata godt. Som det å gå for det samme trekket 4 ? ganger i stein, saks, papir, det er morsomt & det selger. Tro det eller ei. Vi mennesker er enkle sånn :lol:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, anon_83104 said:

Hvordan ville Demokratene, Liberalistene, Feminist initiativet, Norsk kommunistparti, Partiet de kristne, Pensjonistpartiet og de andre utelatte fra debatten ha fremmet ståstedet sitt mon tro.

Det hadde vært morsomt med en egen debatt de i mellom. Altså... morsomt.

 

Helt ærlig så kunne en mikroparti debatt vært en kul Idé. Hadde nok blitt hakket mere liv også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

Ikke så rart.. Tv2 er en av de mest venstrevridde kanalen i Norge.. 

Det er helt feil. TV2 er tradisjonelt plassert til høyre på aksen i det norske medielandskapet, og er for eksempel den nyhetskanalen flest høyreorienterte velgere ser på under valg. Ingen mediehus har flere journalister som senere har gått inn i politikken på borgerlig side enn TV2. Så har man i tillegg de store sakene med kontroversene rundt Lars Joakim Skarvøy.

De ga forresten Erna Solberg en soleklar seier etter forrige statsministerduell og Støre det glatte lag. Skikkelig venstrevridd.

Å skylde på bias når man er uenig blir som regel en for enkel konklusjon. Spesielt når det er Aslak Eriksrud som har satt karakterene, det blir rett og slett humor å kalle han venstrevridd!

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det er helt feil. TV2 er tradisjonelt plassert til høyre på aksen i det norske medielandskapet. Ingen mediehus har flere journalister som senere har gått inn i politikken på borgerlig side enn TV2. Så har man i tillegg de store sakene med kontroversene rundt Lars Joakim Skarvøy.

De ga forresten Erna Solberg en soleklar seier i forrige statsministerdebatt. Skikkelig venstrevridd.

Å skylde på bias når man er uenig blir som regel en for enkel konklusjon. Spesielt når det er Aslak Eriksrud som har satt karakterene, det blir rett og slett humor å kalle han venstrevridd!

Realiteten er vel strengt tatt at alle medier i Norge, i hvert fall av de store, er venstrevridde. Det er ikke akkurat en hemmelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (27 minutter siden):

Realiteten er vel strengt tatt at alle medier i Norge, i hvert fall av de store, er venstrevridde. Det er ikke akkurat en hemmelighet.

Det er ikke en realitet jeg er enig i.

Men journalistene er jo venstrevridde, har du sikkert lest? Der det som regel vises til undersøkelsen der kun fagorganiserte journalister er spurt og urbane kulturjournalister er overrepresentert.

Ser man derimot på den eneste Medieundersøkelsen gjort på fagorganiserte journalister som jobber med politikk og økonomi, blir det helt jevnt mellom de borgerlige Høyre/KrF/Venstre/Frp og Ap/SV/Sp. MDG havner på vippen (se Medieundersøkelsen, side 77. Dette er faktisk den eneste medieundersøkelsen hvor politiske journalister er spurt spesifikt).

De fleste store mediene i Norge er ganske så nøytrale og slagsider er små. 

Bare 2 av de 13 riksdekkende avisene anbefalte ved forrige valg å stemme på de rødgrønne (Dagsavisen og Klassekampen). VG anbefalte på politisk lederplass å stemme på Frp og Høyre, som ble beskrevet som de ansvarlige, mens SP, SV og MDG ble kalt ytterliggående og virkelighetsfjerne. Dagbladets leder konkluderte med at de ønsker fortsatt borgerlig regjering, men med et skifte - altså uten Frp.

De største regionavisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen og Fædrelandsvennen er alle borgerlige. Romerikes Blad er den største regionavisa som er venstrevridd. 

Så dette er i stor grad en myte. Liten sidenote: Da jeg var i Høyre hadde vi et barometer over "vennlige medier". VG, TV2, Aftenposten og Nettavisen tronet øverst - i den rekkefølgen. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (35 minutter siden):

Det er ikke en realitet jeg er enig i.

Men journalistene er jo venstrevridde, har du sikkert lest? Der det som regel vises til undersøkelsen der kun fagorganiserte journalister er spurt og urbane kulturjournalister er overrepresentert.

Ser man derimot på den eneste Medieundersøkelsen gjort på fagorganiserte journalister som jobber med politikk og økonomi, blir det helt jevnt mellom de borgerlige Høyre/KrF/Venstre/Frp og Ap/SV/Sp. MDG havner på vippen (se Medieundersøkelsen, side 77. Dette er faktisk den eneste medieundersøkelsen hvor politiske journalister er spurt spesifikt).

De fleste store mediene i Norge er ganske så nøytrale og slagsider er små. 

Bare 2 av de 13 riksdekkende avisene anbefalte ved forrige valg å stemme på de rødgrønne (Dagsavisen og Klassekampen). VG anbefalte på politisk lederplass å stemme på Frp og Høyre, som ble beskrevet som de ansvarlige, mens SP, SV og MDG ble kalt ytterliggående og virkelighetsfjerne. Dagbladets leder konkluderte med at de ønsker fortsatt borgerlig regjering, men med et skifte - altså uten Frp.

De største regionavisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen og Fædrelandsvennen er alle borgerlige. Romerikes Blad er den største regionavisa som er venstrevridd. 

Så dette er i stor grad en myte. Liten sidenote: Da jeg var i Høyre hadde vi et barometer over "vennlige medier". VG, TV2, Aftenposten og Nettavisen tronet øverst - i den rekkefølgen. 

Sammenlignet med f.eks. USA så er norske medier ganske nøytrale. Vi har ingen medier som vipper langt til ene eller andre siden. Men man må se på journalister under ett, ikke bare de politiske journalistene. Og generelt sett ligger norske journalister til venstre i forhold til befolkningen. Det var vel et år der FrP ikke ville fått én eneste stortingsrepresentant om det kun var journalistene som stemte. Og det var jo en sak for en del år siden hvor en journalist ble frosset ut etter det ble kjent at han stemte FRP. Husker dessverre ikke hvilken avis dette var, men dette er mange år siden. 

Det er forresten morsomt at BTs redaktør er bestevenninne med fungerende AP-byråd i Bergen. Helt uavhengig av politisk ståsted er dette en uting i mine øyne. Når det gjelder BT er det veldig lenge siden de var "borgerlige". Jeg vet at avisen påstår dette selv, men som en som leder både BT og BA daglig er det ingen tvil om at BA (som tidligere var APs avis i Bergen) er langt mer "borgerlig" enn BT.

Samtidig kan vi heller ikke forvente at mennesker er nøytrale. Det ligger ikke i vår natur. Jeg hadde nok ikke vært nøytral selv, dersom jeg var journalist. Uansett om jeg hadde prøvd eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Over en halv million så partilederdebatten
https://kampanje.com/medier/2021/08/over-en-halv-million-sa-partilederdebatten/

Sitat

 

Men seertallene er lavere enn ved partilederdebatten før forrige stortingsvalg.

Debatten som startet 21.20 og varte til 23.10 hadde et gjennomsnitt på 575.000 seere. Det ga NRK1 en seerandel på 59,9 prosent.

Toppen ble nådd 27 minutter ut i sendingen. Da var 651.000 TV-seere innom kanalen.

I år som før kommunestyre og fylkesvalget i 2019 så er det den eldre aldersgruppen som er den største seerandelen. 440.000 seere er i aldersgruppen 50-79 år. Det betyr at kun 135.000 seere er mellom 10 og 49 år gamle.

- Debatten er mest populær i de eldre aldersgruppene. Dette er tall fra de som så i går, så det blir interessant å se hvordan det utvikler seg i løpet av de kommende dagene, sier Johannes Bennetzen i analyseavdelingen til NRK.

Til sammenligning er seertallet lavere enn ved debatten før forrige stortingsvalg. Da var det 724.000 seere som så på.

Før kommunstyre og fylkesvalget i 2019 var seertallet på partilederdebatten på 528.00 seere. Alle sendingene er det NRK1 som har stått for.

 

Synes disse partilederdebattene har blitt dårligere. Formatet er blitt kjedelig, og det blir i stor grad det samme hver gang. Har vi for mange partiledere til at en slik debatt fungerer optimalt? Hvorfor må de alltid stå plassert på sidene sortert etter fløy? Kan de ikke stå på en rekke mot kamera/publikum? Er duellene en god løsning?

Klimadebatten var frustrerende som den pleier. Kun et par av partiene som ville snakke om faktiske løsninger, mens alle de andre bare skal vri det inn på hva vi absolutt ikke kan gjøre og problemer. Lite fruktbart og blir bare til krangling om hvem som er verst. En drøy uke etter FN melder om at vi nå går mot full krise er det så waste.

Synes Lysbakken kanskje var den som kom best ut av debatten, han var rolig og fikk inn noen solide treff på de andre. Solberg, Støre og Moxnes trygge og helt på det jevne. Ropstad fremstod roligere og mer sympatisk enn på lenge, men man glemte jo fort at han var tilstede over lengre perioder - akkurat som partiet han representerer. Listhaug brukte lang tid på å komme inn i debatten, men sa ikke noe annet enn det vanlige og aldri noe positivt. Jeg tror det fungerer bra til velgerne hun allerede har, men ikke for å skaffe nye. Vedum var uvanlig slapp og så litt utilpass ut denne gangen, og sliter fortsatt med å svare på spørsmål uten at det virker innøvd. Redder seg litt inn med å le som vanlig. Bastholm burde klart å få mye mer ut av klimadebatten og var direkte kjedelig. Melby klarte seg greit i sin første partilederdebatt, men man kan umulig si at dette var noe mer enn ok.

Hadde vært interessant med en roligere debatt/intervjusetting med de tre statsministerkandidatene. Vil gjerne også se debatter mellom nestledere og andre i partiene. Kanskje med eksperter inne med sine syn iblant også, slik vi kjenner fra debattene på radio.

EDIT: Dette er ikke en helt pen sak. Det er ikke første gangen Solvang gjør en slik graverende feil.

Fredrik Solvang brukte upublisert lobby-rapport
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fredrik-solvang-brukte-upublisert-lobby-rapport/74119315

Sitat

MDG-leder Une Bastholm ble arrestert av programleder Fredrik Solvang i partilederdebatten. Solvang viste til en upublisert rapport fra Rystad Energy. Nå kan Dagbladet avsløre at rapporten var bestilt - og eies - av Norsk olje og gass.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var så vidt innom en debatt forrige dagen, men som alltid ender det med at Støre skal fortelle hva Erna mener, Vedum skal fortelle hva Støre mener og Erna skal fortelle hva begge de to andre mener osv osv.

Kan de ikke bare snakke om seg selv og la oss seerne gjøre oss opp en mening om forskjellene selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (47 minutter siden):

Blir spennende å se hvor mange afghanske flytkninger som får komme til Norge etter krisen som har oppstått. Det blir jo en viktig valgkamp sak nå vil jeg tro.

Ja, dette tror jeg også blir en stor sak nå fremover. Man frykter en av historiens verste flyktningekriser. USA vil ta imot 22.000 nå.

Vi får først og fremst se hva som skjer med tvangsreturene. Jeg blir overrasket dersom noen andre partier enn Frp ønsker å fortsette med dette nå fremover. Per nå er det uansett ikke mulig og satt på vent.

FN ber om stans av tvangsreturer 
https://www.nrk.no/nyheter/1.15613018

Sitat

FN ber land slutte å tvangsreturnere personer til Afghanistan etter at Taliban har tatt over makten i landet.

– I lys av den raske forverringen av sikkerhets- og menneskerettssituasjonen i store deler av Afghanistan og den humanitære krisen, ber UNHCR om stans i tvangsretur av afghanske borgere som man tidligere har fastslått ikke trenger beskyttelse, sier talskvinne Shabia Mantoo hos FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) i Genève.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Det kan virke som MDG er det eneste som får virkelig fart på engasjementet rundt valget her inne, positivt eller negativt. Så jeg limer inn denne.

Dagbladets forside er jo helt korrekt. MDG har jo uttalt at de virkelig vil strupe bilbruken for alt det er verd. Det er jo i praksis hovedsaken deres.

Ellers er det jo alltid de som er styggest i kjeften og mest konfliktsøkende som får størst engasjement :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Blir spennende å se hvor mange afghanske flytkninger som får komme til Norge etter krisen som har oppstått. Det blir jo en viktig valgkamp sak nå vil jeg tro.

Evt. om vi gjør som USA og bare later som at det ikke er vårt problem.

Det blir det nok.

Personlig syntes jeg vi skal hente hjem alle som har hjulpet Norske styrker & vår del av kaka for de som har assistert & stått opp for vestlige verdier. Er innvandrings kritisk, men her mener jeg vi faktisk har et ansvar. Utover det, så er det ikke vårt problem. Afghanere har selv valgt Taliban, så enkelt er det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...