Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

On 8/7/2021 at 7:59 AM, Salvesen. said:

Er Oslo ødelagt? 😮

Ødelagt er vel litt drøyt men Oslo er kommende luksusfelle kandidat. Gjelden til Oslo har nesten tre-doblet seg siden de tok over og en slik lånefest kan bare ikke fortsette. Og det er Oslo sine borgere som må betale for den røde lånefesten i generasjoner som kommer. 

spacer.png

 

Snart må oslo kommune nesten bruke 12% av inntektene på gjelden og om renten går litt opp kan det gå virkelig ille.

Så oslo er ikke ødelagt men finansene er snart kjørt i dass og det vil påvirke alle som bor i byen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (7 minutter siden):

Ødelagt er vel litt drøyt men Oslo er kommende luksusfelle kandidat. Gjelden til Oslo har nesten tre-doblet seg siden de tok over og en slik lånefest kan bare ikke fortsette. Og det er Oslo sine borgere som må betale for den røde lånefesten i generasjoner som kommer. 

spacer.png

 

Snart må oslo kommune nesten bruke 12% av inntektene på gjelden og om renten går litt opp kan det gå virkelig ille.

Så oslo er ikke ødelagt men finansene er snart kjørt i dass og det vil påvirke alle som bor i byen.

Usikker på hva du mener med tok over? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, frohmage said:

Ja, Norge har vel generelt kortere fengselsstraffer enn mange andre land, og såvidt jeg vet noen av de laveste ratene av tilbakefall for de som har vært i fengsel. Hvilke statistikker er det som taler for strengere straffer?

Og det er ei heller ukjent at mange ser på norske fengsler som hoteller hvor de gjerne avtjener sin straff. I serien "Petter i fengsel" ser man enkelte utrykke dette.

Organisert kriminalitet er til stor skade for samfunnet og du må gjerne vise meg at rehabilitering her har bedre effekt enn avskrekkende strafferammer. Når det gjelder folk som har tråkket feil og ønsker et liv med jobb og ordnede forhold er det noe annet.

Organisert kriminalitet er ikke Øystein uteligger som stjeler sykler for å finansiere neste skudd etter en oppvekst med et dysfunksjonelt barnevern.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Usikker på hva du mener med tok over? 

Skjønte heller ikke helt den. Gjeldsveksten i Oslo har vært ventet i mange år, langt tilbake i det forrige borgerlige byrådet. I 2015 la det borgerlige byrådet frem budsjett for dobling av gjelden til kommunen og økning av gjeldsgrad fra 54% til 82%. Da de rødgrønne tok over satt de faktisk av penger til å betale ned gjeld også, ulikt de blå. Det er ganske merkelig å skylde på de rødgrønne for økt gjeld når dette var en politisk avgjørelse tatt av det forrige byrådet, overtatt av det nåværende.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (9 minutter siden):

Ikke minst så har Oslos borgere den laveste median inntekten i Norge, dette er oppsiktsvekkende med tanke på alle de økonomiske fordelene som følger med det å være hovedstad.

https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner

Det er egentlig langt fra oppsiktsvekkende når du tar etter husholdning med tanke på antallet aleneboende, studenter, deltidsansatte, unge mennesker og store bransjer med høy grad av selvstendig næringsdrivende. Ser man på gjennomsnittsinntekt i Norge ligger Oslo høyest blant fylkene i Norge.

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/120-jobb/2892-lonningene-i-norge

Sitat

Oslo har den høyeste gjennomsnittsinntekten med 688.080 kroner.

Lavest inntekt er det i Innlandet med 543.480 kroner.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Skjønte heller ikke helt den. Gjeldsveksten i Oslo har vært ventet i mange år, langt tilbake i det forrige borgerlige byrådet. I 2015 la det borgerlige byrådet frem budsjett for dobling av gjelden til kommunen og økning av gjeldsgrad fra 54% til 82%. Da de rødgrønne tok over satt de faktisk av penger til å betale ned gjeld også, ulikt de blå. Det er ganske merkelig å skylde på de rødgrønne for økt gjeld når dette var en politisk avgjørelse tatt av det forrige byrådet, overtatt av det nåværende.

Aaah det er altså det forrige bystyret sin skyld.. de som styrte for seks år siden.. 

Vet ikke hvor sterk mattekunnskaper du har men 102% er langt over 82%.. samtidig med at Oslo har økt skattetrykket voldsomt for sine borgere så har det vært en forbruksfest uten sidestykke i seks år nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (22 minutter siden):

Aaah det er altså det forrige bystyret sin skyld.. de som styrte for seks år siden.. 

Å fordele skyld er feil her synes jeg, jeg stemte forøvrig på det forrige byrådet, ikke det nåværende. Dette er et produkt av en helhetlig politikk fra begge byråd og ser man på stemmene i bystyret har ingen av de to byrådene mer "skyld" enn det andre. Men de rødgrønne skal ha skryt for å faktisk ha en plan for å betale ned på gjelda.

scuderia skrev (22 minutter siden):

Vet ikke hvor sterk mattekunnskaper du har men 102% er langt over 82%.. 

Som jeg skrev, og som det står i kilden jeg la ved planla det forrige byrådet en økning i gjeldsgrad fra 52% til 82% frem til 2019. Vet ikke hva det har med mattekunnskaper å gjøre. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
44 minutes ago, scuderia said:

Aaah det er altså det forrige bystyret sin skyld.. de som styrte for seks år siden.. 

Vet ikke hvor sterk mattekunnskaper du har men 102% er langt over 82%.. samtidig med at Oslo har økt skattetrykket voldsomt for sine borgere så har det vært en forbruksfest uten sidestykke i seks år nå. 

Dette er en av de artigste sidene ved norsk politikk, synes jeg.

Spiller ingen rolle hva som skjer eller hvor lenge man har styrt.

Det er alltid "de forrige" sin skyld. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Man trenger ikke ha sterke mattekunnskaper for å forstå at 102 er et høyere tall enn 82. Mye blæring i dette forumet som vi kunne spart oss for.

Ingen som har påstått det heller. Les over innleggene igjen dersom du tror det handler om at noen ikke forstår dette, om mattekunnskaper eller blæring :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Ingen som har påstått det heller. Les over innleggene igjen dersom du tror det handler om at noen ikke forstår dette, om mattekunnskaper eller blæring :) 

 

55 minutes ago, scuderia said:

Vet ikke hvor sterk mattekunnskaper du har men 102% er langt over 82%

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

KrF kjemper mot sperregrensen. Interessant at de da velger et så splittende tema som abort til noe de vil fronte hardt. Jeg tror de heller kommer under sperregrensen enn over med den taktikken, men dem om det. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pWLE7E/krf-i-velgerkrise-ropstad-gjoer-abort-til-en-av-hovedsakene

Igjen så klarer ikke KRF å skille mellom politikk og religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

 

 

Aha, jeg trodde det var rettet mot meg, ikke scuderia.

For å utdype dersom noen flere enn @scuderia skulle misforstå dette så påpekte jeg at simpelthen at det borgerlige byrådet i 2015 la frem et budsjett hvor gjeldsgraden skulle øke fra 52% til 82% (i 2019). I 2019 var gjeldsgraden i kommunen på over 90% og senere har den økt videre til dagens nivå som er på over 102%. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Det er egentlig langt fra oppsiktsvekkende når du tar etter husholdning med tanke på antallet aleneboende, studenter, deltidsansatte, unge mennesker og store bransjer med høy grad av selvstendig næringsdrivende. Ser man på gjennomsnittsinntekt i Norge ligger Oslo høyest blant fylkene i Norge.

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/120-jobb/2892-lonningene-i-norge

 

Virker som om det er "Flerfamiliehusholdninger" som drar ned snittet for Oslos del ifølge den SSB statistikken jeg linket til.

 

Hva gjennomsnittsinntekten er er vel lite interessant for folk flest, klart noen ytterst få personer som rimi Hagen og Røkke osv drar snittet opp

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...