Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Da har jeg ikke misforstått hva du mener. Kjønnsbalanse har alt å gjøre med kjønn, men null å gjøre med politikk. Diskisjon rundt partier og stortingsvalg bør dreie seg om politikk og ikke kjønn.

Hva diskusjonen bør dreie seg om er det ikke du som bestemmer. Diskusjon rundt partier, velgerbaser og stortingsvalget kan inkludere alt som er relevant til dette, inkludert kjønn, alder, bosted og whatnot. Og det gjør den også i den offentlige debatten, noe den alltid har gjort. Så da kan diskusjonen godt inkludere dette her på forumet også.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hva diskusjonen bør dreie seg om er det ikke du som definerer.

Det forsøker jeg heller ikke på. Et stortingsvalg handler om å velge politikere, ikke om å balansere en eller annen kjønns-skål. Ei heller alders-balanse, hudfarge, legning og alle andre ikke-politiske saker. Stortingsvalget handler om politikk og da er det politikk som bør ligge til grunn for debatten. Ikke usaklige ting.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Det forsøker jeg heller ikke på. Et stortingsvalg handler om å velge politikere, ikke om å balansere en eller annen kjønns-skål. Ei heller alders-balanse, hudfarge, legning og alle andre ikke-politiske saker. Stortingsvalget handler om politikk og da er det politikk som bør ligge til grunn for debatten. Ikke usaklige ting.

Stortingsvalg handler om så mye mer enn bare selve politikken partiene fører, det er masse annet som er interessant å diskutere rundt partiene, politikere, velgere, trender, mønstre, demografier osv. Kjønnssammensetning er én av dem. Hvis du ikke synes det skal handle om noe av dette, be my guest - men det endrer ikke på det faktum at dette er høyst relevant og aktuelt både i valg, i politikken og i denne tråden.

EDIT: Kan lage et eksempel for å spore inn tråden igjen; Krf opplever de siste par årene å miste masse kvinnelige velgere, og sliter mer med å rekruttere kvinnelige medlemmer. I 2019 fikk partiet for første gang flere mannlige enn kvinnelige stemmer. Dette skjer etter veivalget i abortsaken i 2018, så det er direkte resultat av deres politikk. Partiet forsøker nå å nå frem til eldre kvinner i jakt på nye velgere. For meg er dette noe som er både høyst relevant og interessant å diskutere i en tråd som dette. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Tenker at det kom rimelig klart frem at det var helt grei dårlig humor og ikke kritikk, annet enn at kjønnsmangfoldet i partiets sentralstyre kunne vært bedre :) Litt får man nå tåle.

Jeg følger de på Facebook (der de selv er med på spøken med referanse til lite mangfold ovenfor) og er enig i at det er masse spennende å diskutere rundt Liberalistene og deres politikk. Men for at de skal kunne vokse seg større så er de blant annet avhengig av at flere kvinner interesserer seg for dem også.

Hadde det vært like greit å hetse (morsomheter på vegne av andres fysikk) om de bare var kvinner i alle aldre? 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Hvis du seriøst mener en vits som det der var hets, så vet jeg ikke hva jeg skal si en gang.

Ok så det er greit når MDG kritiserer det andre veien?

Quote

 

Reagerer på NRKs spørsmål til MDG-Lan: – Useriøst person- og utseendefokus

Ap-politiker Agnes Nærland Viljugrein mener NRKs spørsmål til Lan Marie Berg vitner om forskjellsbehandling mellom kvinner og menn. NRK avviser kritikken.

 

Men for å snu det helt rundt. Hvordan ville du ordlagt deg om det bare var kvinner på bildet?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kunne det vært nyttig om du lenket til saken så jeg forstår hva du prøver å sette opp mot hverandre. Fant saken på google, men den er bak mur. Det ser ikke ut til å være noen spøk ut fra overskrift og ingress, men et spørsmål fra en journalist?

Jeg tror uansett ikke noe på at du egentlig mener den spøken min var i nærheten av noe hets. Noen sider tilbake i tråden kalte du meg tross alt "the monster of PC" da jeg lenket til denne saken og ironisk kalte det classy, så litt takhøyde er jeg sikker på at du tåler :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg tror uansett ikke noe på at du egentlig mener den spøken min var i nærheten av noe hets. Noen sider tilbake i tråden kalte du meg tross alt "the monster of PC" da jeg lenket til denne saken og ironisk kalte det classy, så litt takhøyde er jeg sikker på at du tåler :) 

Jeg kalte ikke deg "the monster of PC" men saken.

Men hva ville du kalt forsamlingen på bildet om det bare var kvinner i samme aldersgrupper?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Men hva ville du kalt forsamlingen på bildet om det bare var kvinner i samme aldersgrupper?

Vet ikke, da ville jeg sikkert funnet på en like dårlig vits om damene, men sannsynligvis holdt meg unna å kommentere noe som har med utseende å gjøre siden jeg er en mann (med høyt hårfeste) selv. Det pleier å være litt mer innafor å tulle med "sine egne" synes jeg. Kanskje noe om grått hår? Vi kan godt ha vitseverksted, må bare passe på at det ikke blir "hets".

Hvis jeg leser deg riktig her så vil du frem til at det er høyere takhøyde for å vitse med eldre menns høye hårfeste enn ting relatert til utseendet på kvinner, og det har du nok rett i, i hvert fall når det kommer fra en mann. Og vice versa.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg mottakelsen dersom vitsen gikk på hudfarge eller BMI i stedet for hårfeste og kjønn.

Det har på en merkelig måte blitt sosialt akseptert å "vitse" på bekostning av menn, spesielt de som er hvite, 50+, med høyt hårfeste, BMI.

Skulle nå disse karene på bildet ha knakende god politikk så versågod, da bør de styre landet. Det er skremmende at det har blitt sosialt akseptert å nedrige folk på grunn av kjønn eller hårfeste. Fort gjort å dra paralleller til en viss jødekalott.

- Få politikken tilbake inn i politikken igjen sier nå jeg klinkende klart!

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er u-fint å ville styre maten til gamle og syke på grunn av ideologi. Ideologene ser på barn, syke og gamle som lett bytte for sine ideer og kontrollbehov. Å kontrollere maten til folk er å få makt. La dem prøve å hindre MEG i å spise det jeg vil. Det skal bli mange ganger verre, jeg er stor og sterk og kan ta igjen.

https://www.nrk.no/trondelag/svaert-fa-ordforarar-onskjer-a-kutte-forbruket-av-raudt-kjot-i-sine-kommunar-1.15613448

Den store drømmen er å kontrollere folks seksualitet. Det er det mange ideologier som gjør.

Stem ikke på dem som prøver å kontrollere dette. De mener det ikke godt.

Ikke slipp dem inn i skoler, sykehus og pleiehjem med sine ideer.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.Duklain skrev (5 minutter siden):

Er de andre partiene kvinnehatere? 

Selv i de minste foreninger er det store problemer med å rekruttere kvinner til styreplasser.

Men i vår kommune er det nesten bare kvinner ansatt i kommunen. De har vel funnet sine plasser.

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 minutter siden):

Selv i de minste foreninger er det store problemer med å rekruttere kvinner til styreplasser.

Men i vår kommune er det nesten bare kvinner ansatt i kommunen. De har vel funnet sine plasser.

Helt enig, men mitt innlegg var ment som et stikk til Snikpelik. Det er jo ikke slik at Liberalistene ikke vil ha kvinner i sentralstyre, men de har ikke kvinnelige kandidater som vil/kunne stille ved akkurat dette landsmøtet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.Duklain skrev (12 minutter siden):

Helt enig, men mitt innlegg var ment som et stikk til Snikpelik. Det er jo ikke slik at Liberalistene ikke vil ha kvinner i sentralstyre, men de har ikke kvinnelige kandidater som vil/kunne stille ved akkurat dette landsmøtet. 

Når kvinner ikke vil stille, så blir det verre for hvert år. Det ser de fleste som sliter med rekruttering. I en av mine foreninger ville vi vlgt en hver kvinne som ville stille. Gubbevelde er ikke bra. Det er slappere enn en våt sokk.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (48 minutter siden):

Helt enig, men mitt innlegg var ment som et stikk til Snikpelik. Det er jo ikke slik at Liberalistene ikke vil ha kvinner i sentralstyre, men de har ikke kvinnelige kandidater som vil/kunne stille ved akkurat dette landsmøtet. 

Nettopp, det er dette jeg synes er interessant! Jeg vet ikke hvorfor det skal være et stikk mot meg, det kan virke som du tar utgangspunkt i meninger jeg ikke har ytret her i hvert fall. Bare kvinner er ikke positivt det heller for et parti som ønsker å vokse, da vil jeg tro det er ønskelig med en grei blanding.

Liberalistene ønsker flere kvinner, men sliter med rekrutteringen (bortsett fra i Møre og Romsdal!). Jeg vet ikke med deg, men jeg ønsker at Liberalistene skal vokse som parti. For at det skal være mulig må de treffe flere kvinner med sin politikk. Hvorfor er ikke dette tilfellet? Hva er årsaken til at deres politikk ikke fungerer bedre mot kvinner?

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Nettopp, det er dette jeg synes er interessant! Jeg vet ikke hvorfor det skal være et stikk mot meg, det kan virke som du tar utgangspunkt i meninger jeg ikke har ytret her i hvert fall. Bare kvinner er ikke positivt det heller for et parti som ønsker å vokse, da vil jeg tro det er ønskelig med en grei blanding.

Liberalistene ønsker flere kvinner, men sliter med rekrutteringen (bortsett fra i Møre og Romsdal!). Jeg vet ikke med deg, men jeg ønsker at Liberalistene skal vokse som parti. For at det skal være mulig må de treffe flere kvinner med sin politikk. Hvorfor er ikke dette tilfellet? Hva er årsaken til at deres politikk ikke fungerer bedre mot kvinner?

Ok, da tolket jeg ditt innlegg feil. Jeg tolket det slik som at du mente liberalistene var en "gutteklubb" eller noe slikt (lest mellom linjene). Jeg er helt enig i at en skjev kjønnsfordeling er feil både den ene og den andre veien. Ja, jeg ønsker også at liberalistene skal vokse å bli et Stortingsparti, og da trenges mer kjønnsblanding. Nå har jo Liberalistene i hvert fall to gode kvinnelige politikere som jeg har bitt meg merke til; Victoria Sveinsson og Natalya Engelsrud Fritzen. Nå er bare Sveinsson 22 år så hun kan ha en lang karrier innen politikken fremfor seg å kan være med å få partiet til å bli større. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (39 minutter siden):

Ok, da tolket jeg ditt innlegg feil. Jeg tolket det slik som at du mente liberalistene var en "gutteklubb" eller noe slikt (lest mellom linjene). Jeg er helt enig i at en skjev kjønnsfordeling er feil både den ene og den andre veien. Ja, jeg ønsker også at liberalistene skal vokse å bli et Stortingsparti, og da trenges mer kjønnsblanding. Nå har jo Liberalistene i hvert fall to gode kvinnelige politikere som jeg har bitt meg merke til; Victoria Sveinsson og Natalya Engelsrud Fritzen. Nå er bare Sveinsson 22 år så hun kan ha en lang karrier innen politikken fremfor seg å kan være med å få partiet til å bli større. 

Joda, man kan vel egentlig kanskje ukontroversielt si at Liberalistene er en slags «gutteklubb», all den tid de er nesten bare menn og har så få kvinnelige medlemmer. Det må de gjøre noe med om det skal bli flere av dem ja, helt enig der. Har også registrert at listetoppen fra Møre (Thea Jacobsen) er bare 22 år, det samme er andrekandidaten.

De er nok godt tjent med å vise seg fra flere sider, så at noen unge kvinner nå engasjerer seg i partiet er bra. Jeg er nok uenig i en del av politikken deres, men de er et liberalistisk parti som er opptatt av distriktene og det mangler vi i Norge, det er et slags vakum der de kan fylle. Frp har jo gått en del bort fra liberalistiske verdier og omfavnet mer kristenkonservativisme og nasjonalkonservatisisme, så det blir egentlig ganske spennende å se hva som skjer med Liberalistene dette valget. Kan tyde på at Frp lekker en del velgere dit, også har man noen profiler som har skiftet parti de siste årene.

Tror ikke det holder til Stortinget, men hvem vet hva som skjer mot neste valg? Håper de kan finne måter å utvikle seg på.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg kan se for meg mottakelsen dersom vitsen gikk på hudfarge eller BMI i stedet for hårfeste og kjønn.

Det har på en merkelig måte blitt sosialt akseptert å "vitse" på bekostning av menn, spesielt de som er hvite, 50+, med høyt hårfeste, BMI.

Skulle nå disse karene på bildet ha knakende god politikk så versågod, da bør de styre landet. Det er skremmende at det har blitt sosialt akseptert å nedrige folk på grunn av kjønn eller hårfeste. Fort gjort å dra paralleller til en viss jødekalott.

- Få politikken tilbake inn i politikken igjen sier nå jeg klinkende klart!

Hadde jeg skrevet grått hår ville det sikkert vært krise og «hets» det også. Jeg er motstander av å kalle andre lettkrenkede, men en vits om høyt hårfeste i forbindelse med at et partis sentralstyre består nesten utelukkende av menn oppi åra må være langt innafor uten at piggene skal ut og det skal dras inn jødekalotter (!). Tåler man ikke såpass ville selv Nytt på Nytt en fredagskveld på NRK blitt for sterk kost.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...