Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

45 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

De trenger ikke å gjøre noe med prisen om de får solgt de rundt 80k Model S/X de kan produsere per år. De kunne så klart se på å redusere prisene for økt etterspørsel, og så øke produksjonen for å møte den etterspørselen, men det kan hende de heller vil fokusere på fabrikker for Model Y og Cybertruck.

Altså jeg ville ikke *forvente* at prisene går ned i fremtiden, selv om det er mulig de gjør det.

Ønsker de å fase ut Norge som marked da? 

I 2013 kostet en Model S 85 79.900$ og nå selges en Long Range for 72.990$ 

I Norge kostet den 506.700 i 2013 og nå 829.990. 

Kronekursen skulle tilsi en pris på 629.990 for en Long Range i Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Ser ut som en helt ok oppdatering. Jeg er veldig fornøyd med at de beholdt skjermen bak rattet. I Europa får vi nok normalt ratt. Litt friskere og mer stilrent interiør.

Men de må gjøre noe alvorlig med prisen. En startpris på 1,2 mill og full pakke for over 1,55 er jo helt villt. Jeg mimrer tilbake til den tiden Model S startet på ca 460 000 kr i Norge og "full pakke" kostet ca 780 000. Nå skal riktignok valutakursene ha mye av skylda, men de trenger sårt å komme tilbake med en rimeligere variant. De trenger en ny standardvariant med to motorer, større frunk, 4680-celler med ca 2/3 av batterikapasiteten (560-600km), noe som vil gi lavere egenvekt og potensielt kan øke lastekapasiteten. De bør legge stor innsats i å skaffe hengerfeste ettersom det er et av de store ankepunktene mot model S.

 

Ja, den koster, men sammenlignet med konkurrentene er den fremdeles langt foran når det gjelder spesifikasjoner. En ferdigsspekket etron 55 ligger på ca samme pris som en Tesla S, og en Taycan Turbo S (og etron GT) ligger langt over plaid og plaid +. De kunne sikkert ha priset den lavere, men tar heller ut større marginer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Marzo said:

Ønsker de å fase ut Norge som marked da? 

I 2013 kostet en Model S 85 79.900$ og nå selges en Long Range for 72.990$ 

I Norge kostet den 506.700 i 2013 og nå 829.990. 

Kronekursen skulle tilsi en pris på 629.990 for en Long Range i Norge.

Jeg utelukker absolutt ikke at prisene i Norge vil justeres. Det kan f.eks godt hende skjer i september-oktober, når produksjonen og leveransene av EU versjonen er i gang.

Men man må skille litt på hva Tesla kan komme til å gjøre, og hva Tesla trenger å gjøre. Tesla trenger ikke selge en eneste S/X i Norge. Men det er fullt mulig de vil justere prisene på S/X slik at de kan selge flere av disse bilene i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Marzo said:

Ønsker de å fase ut Norge som marked da? 

I 2013 kostet en Model S 85 79.900$ og nå selges en Long Range for 72.990$ 

I Norge kostet den 506.700 i 2013 og nå 829.990. 

Kronekursen skulle tilsi en pris på 629.990 for en Long Range i Norge.

 

Tyskerne har fått prisene justert (model 3) nærmere USD <> EUR.
Kanskje den norske kronene er litt for ustabil til at de tør å gjøre noe der med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Complexity said:

Hva med å slutte å mene å heller vise til lovverket?

Disse 2 dukket opp idag ifm TMS-lanseringen

https://www.hg.org/legal-articles/what-makes-for-a-street-legal-vehicle-31563

Quote

Steering Wheel – You might be thinking this is not only a necessity to be street legal, but also to be drivable, but really these laws limit the types of steering wheels. To be street legal, one cannot have a “butterfly” shaped steering wheel or a fighter jet like joystick. Instead, a vehicle must have a circular wheel at least 13 inches along its outside diameter.

https://www.tuningblog.eu/en/kategorien/tuning-wiki/gullwing-lenkrad-262471/

Quote

This steering wheel is not fitted as standard by any vehicle manufacturer and looks dangerous from the moment you look at it. In this country (Austria and Germany, Switzerland etc.) it is not allowed because the steering wheel results in limited responsiveness and control from the car.

Ingen av de 2 var hvor jeg har lest det opprinnelig - det var nærmest en forskriftstekst.

Men om du fortsatt føler ubehag må du google selv

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg utelukker absolutt ikke at prisene i Norge vil justeres. Det kan f.eks godt hende skjer i september-oktober, når produksjonen og leveransene av EU versjonen er i gang.

Men man må skille litt på hva Tesla kan komme til å gjøre, og hva Tesla trenger å gjøre. Tesla trenger ikke selge en eneste S/X i Norge. Men det er fullt mulig de vil justere prisene på S/X slik at de kan selge flere av disse bilene i Norge.

Hvertfall hvis man tar med i betraktningen at Norge er det største markedet i Europa med 26% av alle solgte Model S.

Men dersom man sliter med produksjonskapasiteten kan man så klart være selektive med hvilke markeder man ønsker å levere til. 

Men kanskje mer naturlig å øke prisen også i hjemmemarkedet..?

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Hmm, tviler på at dette rattet kan leveres i EU. For å ha noen nyttefunksjon, så må tannstangens utveksling være ekstrem. Det vil gi dårligere styrefeedback enn det bilen allerede har, noe som sjelden har vært særlig populært i Europa, og bilen vil slite me å klare EU-kravene til betjeningskraft ved utkoplet servoassistanse samt til selvoppretting. Nok et godt eksempel på hvorfor amerikanerene har slitt og kommer til å fortsette å slite med å komme inn på det europeiske markedet.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, trikola said:

Disse 2 dukket opp idag ifm TMS-lanseringen

https://www.hg.org/legal-articles/what-makes-for-a-street-legal-vehicle-31563

https://www.tuningblog.eu/en/kategorien/tuning-wiki/gullwing-lenkrad-262471/

Ingen av de 2 var hvor jeg har lest det opprinnelig - det var nærmest en forskriftstekst.

Men om du fortsatt føler ubehag må du google selv

Mulig jeg er dårlig å lete, men finner ikke noe om dette i den norske lovteksten?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_21#§21-3

Eneste som kansje er på kanten er jo dette:
De deler og komponenter av styringen som befinner seg ved førerplassen skal være slik utformet, utstyrt og plassert at førerens klær, smykker mv. ikke kan hake seg fast ved vanlige manøvreringsbevegelser.

Ellers står det vel bare at rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm.

Så slik jeg forstår det ville det vel kansje være lovlig i Norge å levere bilen med dette rattet?
Men jeg ville nok selv valgt det runde rattet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke! Bare de klarer å få skjermen i midten litt bedre integrert i resten av interiøret, så snakker i virkelig toppnivå av moderne interiør! Liker også det kantene rattet veldig godt.

Kjørte en Peugeot 3008 leiebil i noen måneder i forbindelse med jobb. Den har riktig nok en kant øverst på rattet også. Men alt av vanlige runde ratt føltes som å kjøre lastebil etter jeg leverte fra meg bilen. Spiller ingen rolle om bilen heter BMW M2 CS engang. Rundt ratt er offisielt tungtransport for min del etter den opplevelsen. 

Og for de ungdommene her (eventuelt gamle og senile) som frykter at dette blir kjempetungt å ratte: ingen personbiler er tunge på rattet i fart. Det er bare når bilen står stille (les: bom stille) at et ratt uten servo er tungt. Vi hadde biler uten servostyring for ikke så voldsomt lenge siden. Vi klarte å navigere da også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke kjørtøyforskriften en bilfabrikk må forholde seg til ved en typegodkjenning, men rundt 60 forskjellige EU-direktiv på til sammen et par tusen sider. Uansett er det lett å se at dette bare er fjas. Rattstammen, og dermed ratsenteret har beholdt sin originale plassering. Dvs at hendene kun kan plasseres fra "kvar på tre" og nedover. mao uakseptabelt for de fleste, kanskje med unntakk av de største Teslafanboyene med minst bilinteresse.

Lenke til kommentar

"Kjørte en Peugeot 3008 leiebil i noen måneder i forbindelse med jobb. Den har riktig nok en kant øverst på rattet også. Men alt av vanlige runde ratt føltes som å kjøre lastebil etter jeg leverte fra meg bilen. Spiller ingen rolle om bilen heter BMW M2 CS engang. Rundt ratt er offisielt tungtransport for min del etter den opplevelsen. "

.

.

.

Nå skal det sies at iallefall 2, kanskje 3 av de 10 beste bilene jeg noengang har kjørt har vært Peugeot, men de nye rattene til Peugeot har få andre fordeler enn å se kule ut. De rattene som gir best styrefeedback (og det er kanskje den aller viktigste egenskapen til en bil hos entusiaster) er relativt store og tynne (M2CS har et skikkelig drittratt). Her kjørt alt fra veteranbiler fra 1920-tallet til karbonfiberbiler i 6 mill-klassen, men den beste bilen jeg noengang har kjørt hadde stort treratt, 126hk og null servo.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

De solgte 57k i 2020 som er 40k under toppårene. Har vanskelig for å se at salget vil øke igjen nå som det er så mye annet attraktivt å velge i.

Enig med deg for en gangs skyld. Nå får man Taycan rimeligere enn Model S og det er ikke et godt tegn for salget. Model S bør nok ned minst 150k NOK om salget skal ta seg vesentlig opp. Med andre ord, SR-utgaven må i så fall tilbake. 

Utgavene til 7-sifrede summer er for spesielt interesserte, og volumet i det segmentet er ikke veldig stort for å si det slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Det er snakk om nye 18650-celler. Men trolig fortsatt produsert av Panasonic i Japan.

Er nok de cellene som ble annonsert i September i fjor. Dog der uttaler Panasonic at de helst kun skal lades til 4.15V der en av de nye tingene med cellene er at man slipper SOH (state of health) sjekken  hvis man kun lader dem dit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Ja men formen på rattet avgjør om man kan utnytte seg av den egenskapen eller ikke. Det er jo en grunn til at F1 har typisk "yolk" ratt, og WRC ikke har det f.eks. 

Nei det er ikke avgjørende, men du må kanskje slippe opp grepet mer? En roterende firkant beskriver en sirkel med hjørnene. Hvis du hadde testet i praksis ville du nok kjent at det ikke var noe stor forskjell.

Yolk er forresten eggeplomme, du tenker på yoke. F1 hadde runde ratt i gamle dager, de har yoke nå fordi de kan holde bedre grep og uansett ikke trenger store styreutslag.

Når det er sagt er jeg ikke en stor fan av dette. Fint hvis det er option. Men jeg merker selv at jeg bruker små deler av hele sirkelen til et ratt og ofte er deler av det bare i veien. Å måtte bruke rattkontroller når man har styreutslag er jo like irriterende uansett hvilken form rattet har, spesielt blinklys kan jeg tenke meg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...