Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, oophus said:

Park knappen i TM3 kan du trykke på mens du har øynene lukket om du vil. Det er verre på en skjerm. Bare det å måtte ta skjermplass på skjermen for dette over andre ting er jo et steg i feil retning. 

Antar park-knappen bare dukker opp når man er stanset men ikke i park. Da er det ikke mye av tiden den tar opp skjermplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Kan fint se at den kan gjette seg frem i en del situasjoner.

Det kan jeg også. Problemet oppstår når den ikke er like flink til å gjette seg frem til korrekt resultat ved alle situasjoner, når man først går så drastisk til verks at man fjerner hele hendelen. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Om den klarer disse situasjonen pluss en del flere, så er det kanskje ikke ofte man må overstyre bilen på touchskjermen.

Enten så oppstår det problemer der den gjetter seg frem til feil resultat uten bekreftelse på skjermen, eller så må hver avgjørelse bekreftes på en måte. Jeg er 100% sikker på at den ikke vil klare scenario én og at man ender opp med å måtte gi bekreftelser. Da har man gått baklengs inn døra rundt formålet med det å innovere, om løsningen blir å gi bekreftelser på en skjerm, fremfor å berøre en mer tilgjengelig hendel direkte under hånda. 

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Antar park-knappen bare dukker opp når man er stanset men ikke i park. Da er det ikke mye av tiden den tar opp skjermplass.

Hvorfor ikke bare automatisk gå i P om bilen står stille? Det er mer logisk at man manuelt velger N, enn P. P bruker man jo betydelig oftere enn N. 

N og P er uansett ikke problemet og det som kan skape kjipe situasjoner. Det er D og R når du selv ikke ønsker det som er problemet. Det å bruke gasspedalen for å gå direkte fra P til D er jo håpløst, og det samme om man må trykke en gang på pedalen for å velge D, samt så starte å kjøre. Da er jo en vanlig hendel mye enklere og sikrere. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Jeg kan si det er garantert ikke utformet slik at man må bekrefte valget med annet enn gasspedalen.

Ok, hvordan vil det fungere trur du? 

Alternativ 1: 
Man må trykke én gang for å velge D, så slippe opp og kjøre. 

Alternativ 2: 
Man velger D så fort man holder foten inne over X sekunder, og bilen starter å kjøre. 

Hvilke andre finnes det, og hvis det er disse to så håper jeg jo at du ser kjapt at problemer kan oppstå med dem? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Hvorfor ikke bare automatisk gå i P om bilen står stille? Det er mer logisk at man manuelt velger N, enn P. P bruker man jo betydelig oftere enn N. 

N og P er uansett ikke problemet og det som kan skape kjipe situasjoner. Det er D og R når du selv ikke ønsker det som er problemet. Det å bruke gasspedalen for å gå direkte fra P til D er jo håpløst, og det samme om man må trykke en gang på pedalen for å velge D, samt så starte å kjøre. Da er jo en vanlig hendel mye enklere og sikrere. 
 

Når man står stille er bilen i "hold". Altså den holder bilen i ro med bremsene.

Ikke vits å slite ut handbrekkett med å kjøre det av og på hver gang man står stille (park =handbrekk)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Når man står stille er bilen i "hold". Altså den holder bilen i ro med bremsene.

Ok, for min del så blir det litt det samme som P. Hold og P kan kjapt inkluderes siden bruken blir den samme. Hold om man sitter i settet, og P når man går ut av setet. 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus said:

Ok, hvordan vil det fungere trur du? 

Alternativ 1: 
Man må trykke én gang for å velge D, så slippe opp og kjøre. 

Alternativ 2: 
Man velger D så fort man holder foten inne over X sekunder, og bilen starter å kjøre. 

Hvilke andre finnes det, og hvis det er disse to så håper jeg jo at du ser kjapt at problemer kan oppstå med dem? 

Jeg tror det vil være slik at man trykker på bremsen for å starte opp bilen som i dag. Bilen velger da enten drive eller revers, utifra situasjonen, og slår på hill hold. Om den velger riktig trykker man inn gassen, hill hold slås av og bilen beveger seg. Om den velger feil må man bytte på touchskjermen, og så trykke inn gassen, hill hold slås av og bilen beveger seg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det vil være slik at man trykker på bremsen for å starte opp bilen som i dag. Bilen velger da enten drive eller revers, utifra situasjonen, og slår på hill hold. Om den velger riktig trykker man inn gassen, hill hold slås av og bilen beveger seg. Om den velger feil må man bytte på touchskjermen, og så trykke inn gassen, hill hold slås av og bilen beveger seg.

Ok, så om du gjør som normalt, trykker inn bremsen og er klar for å kjøre også starter ungen å mase bak pga det er is overalt. Så kan du risikere å starte å kjøre om du lener deg bak for å fikse problemet, og kommer borti pedalen? Da er det kjekt at bilen kan nå 100 km/t på under 2 sekunder.. 

Du mener dette er en forbedring over det å ha en vanlig hendel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Ok, så om du gjør som normalt, trykker inn bremsen og er klar for å kjøre også starter ungen å mase bak pga det er is overalt. Så kan du risikere å starte å kjøre om du lener deg bak for å fikse problemet, og kommer borti pedalen? Da er det kjekt at bilen kan nå 100 km/t på under 2 sekunder.. 

Du mener dette er en forbedring over det å ha en vanlig hendel? 

Det er en risiko. Man må være litt mer forsiktig med å da sette den i park før man lener seg bak. (Eller f.eks løse ut sikkerhetsbeltet, om dette gjør at den settes i park.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det er en risiko. Man må være litt mer forsiktig med å da sette den i park før man lener seg bak. (Eller f.eks løse ut sikkerhetsbeltet, om dette gjør at den settes i park.)

Konklusjonen din er at vi må være mer forsiktig rundt måten vi oppfører oss i bilene våres, fordi Tesla gjør dem potensielt mer farlig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Når man gjør bruk enklere, så gjør man nødvendigvis misbruk enklere. Dette er umulig å unnslippe.

Nå er ikke en bil et leketøy, det er et stort stykke maksineri med et vesentlig potensiale for å drepe og lemleste. Da skal man gi f*** i å gjøre misbruk enkelere, selv om det betyr å droppe noen markedsføringsgimmicker.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

Nå er ikke en bil et leketøy, det er et stort stkke maksiner med et vesentlig potensiale for å drepe og lemleste. Da skal man gi f*** i å gjøre misbruk enkelere, selv om det betyr å droppe noen markedsføringsgimmicker.

Hvorfor ikke da gjøre det forbudt med elektriske startmotorer, slik at alle motorer må sveives i gang?

Mye mindre sjanse for misbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

Hvorfor ikke da gjøre det forbudt med elektriske startmotorer, slik at alle motorer må sveives i gang?

Mye mindre sjanse for misbruk.

Å sitte bak rattet med en fot på bremsen når motoren starter er mer sikkert enn å stå ute. Sammenligningen din er fullstendig tåpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg er usikker på blinklys-løsningen. Men girløsningen er nok ikke noen krise. Tror ikke jeg har brukt nøytral noen gang, og park kan man nok legge på touchskjermen eller bremsepedalen. I dag er det slik at om man trykker ekstra hardt på bremsepedalen går den inn i "hill hold", da kan man kanskje ha det slik at man kan trykke endra litt hardere på bremsepedalen for å sette den i park. Eller at det dukker opp en knapp på touchskjermen for å gå fra "hill hold" til park.

Å bytte mellom drive og revers er litt mer utfordrende. Antar den vil kunne gjette seg frem med OK sikkerhet, men man vil utvilsomt måtte bruke touchskjermen noe for å overstyre bilens synsing. 

Blinklysknapper på rattet er vel helt greit å vende seg til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

Å sitte bak rattet med en fot på bremsen når motoren starter er mer sikkert enn å stå ute. Sammenligningen din er fullstendig tåpelig.

Ok, hva med å gjøre automatgir forbudt? Om man har et påbudt førstegir som maks går opp til 10 km/t, så vil ulykker der man trykker på gasspedalen ved en feil maks skje i 10 km/t.

Poenget mitt er at bilkjøring har fortløpende blitt enklere. Hvor balansen mellom brukervennlighet og risiko bør ligge er ikke satt i sten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

Nå er ikke en bil et leketøy, det er et stort stykke maksineri med et vesentlig potensiale for å drepe og lemleste. Da skal man gi f*** i å gjøre misbruk enkelere, selv om det betyr å droppe noen markedsføringsgimmicker.

Så sinna da. Kanskje en tur med en Tesla performance-modell kan bedre hverdagen din litt...?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...