Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OlaML skrev (24 minutter siden):

Nei det er ikke avgjørende, men du må kanskje slippe opp grepet mer? En roterende firkant beskriver en sirkel med hjørnene. Hvis du hadde testet i praksis ville du nok kjent at det ikke var noe stor forskjell.

Min slipper opp grepet helt om man har kontra og ønsker å få forhjulene kjappest mulig tilbake. Jeg har også "kastet" rattet og tatt grep igjen når det er ved vinkelen jeg ønsker. Det kan være viktig om man får vannplaning og man ønsker mer input enn hva rattet vil gi deg automatisk om du slipper tak i det. 

OlaML skrev (24 minutter siden):

Yolk er forresten eggeplomme, du tenker på yoke. F1 hadde runde ratt i gamle dager, de har yoke nå fordi de kan holde bedre grep og uansett ikke trenger store styreutslag.

Hehe, takk. 

F1 har idag yoke pga rattuslaget er maks ~270 grader i tillegg til at bilene har høy "downforce" som gjør at man kan utnytte kjappe utslag mye mer enn tidligere. De slipper stort sett ikke grepet. Man kommer seg fra maks rattutslag den ene veien til den andre ved å holde det samme grepet. Det samme gjelder go-kart (og f.eks i fly). I disse bilene så har man såpass med feste at man trenger kjappe korreksjoner, og veldig mange førere utnytter korte bevegelser for å tvinge inn litt overstyring for å vedlikeholde varmen i fordekkene ved f.eks regn. 

Mens i WRC og rallycross og lignende, og spesielt drifting, så er det normalt at førerne slipper rattene og lar kraftene bare ta over for å la rattet rotere tilbake mot bilens retning. Noen ganger lar man rattet gå helt tilbake til det omtrent stopper, andre ganger stopper man rattet midtveis om man vil fortsette gjennom en sving, eller stoppe rattet fra å gå for langt den ene retningen om man f.eks har lagt opp en "kontra", eller Scandinavian Flick som jo det så fint heter også. 

Når det gjelder en Tesla og en vanlig bil, og da spesielt med AP/FSD som krever at man skal kunne ta over når som helst, så er en yoke en håpløs idé. Er rattet i bevegelse så er det tilfeldig om du får huket tak i det eller ikke. Heldigvis er nok ikke folk å presser bilene såpass at de utnytter dette med å slippe rattet med vilje for å hente bilen inn igjen, men det hjelper jo veldig om man vet å utnytte det. Så for min del, hadde jeg aldri i verden vurdert en yoke til en vanlig personbil. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

56 minutter inn:

 

Så ikke noe om noen ny 18650-.celle. Sjekket transkriptet for å slippe å lide seg gjennom den ikke akkurat elokvente Musk. Dette var alt jeg fant. Så det er gamle celler som gjelder fremdeles.

Alex Potter

Great. Thanks. I was wondering, you mentioned how you'd like to increase your purchases of cells from suppliers. Does this require them to also have the capability to build structural 4680 cells of the sort that you're putting in these newer iterations of vehicles?

Elon Musk

No, it does not. Although, we are talking with them about making the 4680 form factor, but they -- it is not required. For example, the new S currently uses the 18650 form factor. So they're just a more advanced cell, and we think we'll continue to use that form factor for at least a few years.

But we will, over time, be retiring the form factors and try to move to a consistent form factor. But it is not a requirement that we place on our suppliers, because they would -- it would just result in fewer cells. So it's better for us to deal with the complexity of different cell form factors than insist on a single form factor for our suppliers today. Like I said, over time, it will make sense to have a consistent form factor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Så ikke noe om noen ny 18650-.celle. Sjekket transkriptet for å slippe å lide seg gjennom den ikke akkurat elokvente Musk. Dette var alt jeg fant. Så det er gamle celler som gjelder fremdeles.

"So they're just a more advanced cell" referer altså til 18650-cellene som de putter inn i Model S.

De har altså beholdt formatet men oppdatert innholdet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

"So they're just a more advanced cell" referer altså til 18650-cellene som de putter inn i Model S.

Ehh, nei. Den refererer selvfølgelig til 46800-cellen nevnt i spørsmålet og setningen før. Med mindre du mener at 18650-cellene er mer avansert enn 46800.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, FrihetensRegn said:

200 kWt gir mening fordi den nye Roadsteren skal ha 200 kWt og 1 000 km rekkevidde, og da er det ikke så unaturlig at Plaid+ får samme batteripakke og 840 km rekkevidde.

Jeg er enig i at det hadde gitt mening. Men 840 km er alt for lav rekkevidde til at batteripakken kan være 200 kWh. Det tyder altså på at det er snakk om forskjellig batteripakke på Roadster og Model S Plaid+.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Ehh, nei. Den referer selvfølgelig til 46800-cellen nevnt i spørsmålet og setningen før. Med mindre du mener at 18650-cellene fra 2010 er mer avansert enn 46800.

Hør på det han sier. Det er ganske åpenbart at han referer til 18650-cellene. De er altså mer avanserte enn de gamle 18650-cellene. Hele poenget hans er at Tesla kan bruke forskjellige format - de bare sørger for å bestille nyere mer avanserte celler fra batteriprodusentene slik at bilene ikke blir utdaterte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Hør på det han sier. Det er ganske åpenbart at han referer til 18650-cellene. De er altså mer avanserte enn de gamle 18650-cellene. Hele poenget hans er at Tesla kan bruke forskjellige format - de bare sørger for å bestille nyere mer avanserte celler fra batteriprodusentene slik at bilene ikke blir utdaterte.

Du tar feil og disse tolkningene dine begynner nå å bli en parodi. 

 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

200 kWt batteri på 800 km rekkevidde utgaven? Da kan kanskje Model 3 komme med 150 kWt batterikapasitet senere.

Nå er det ikke spesifisert hvor mye over 840 km det blir, men 840 er 30-35% mer enn de to modellene under som antagelig har rundt 100 kWh batteri. Det vil si den med lengst rekkevidde antagelig får rundt 130-135 kWh batteri. 80 mm høye battericeller i stedet for 65mm utgjør ca 23% økning. Det vil sannsynligvis påvirke bakkeklaring/understell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hør på det han sier. Det er ganske åpenbart at han referer til 18650-cellene. De er altså mer avanserte enn de gamle 18650-cellene. Hele poenget hans er at Tesla kan bruke forskjellige format - de bare sørger for å bestille nyere mer avanserte celler fra batteriprodusentene slik at bilene ikke blir utdaterte.

Det er åpenbart at det er 18650 cellene han snakker om ja. Men jeg ser ikke noe ekstra kompleksitet i at gamle modeller bruker 18650 inntil videre, mens 3/Y bruker 21700 inntil videre. Utfordringen er tapene i pakken og at Tesla antagligvis ligger på bunn her fremdeles. Først når/hvis 48600 kommer i masseproduksjon kan det være aktuelt å redesigne bil/batteripakker.

Hvordan de nye 18650 cellene skal være mer avanserte enn de gamle lurer jeg på. Det viktigste er vel at de er bedre...

Lenke til kommentar
oophus skrev (20 timer siden):

F1 har idag yoke pga rattuslaget er maks ~270 grader i tillegg til at bilene har høy "downforce" som gjør at man kan utnytte kjappe utslag mye mer enn tidligere. 

Marktrykk og antall grader man kan vri det har ingen ting med at rattene i F1 mangler både topp og bunn. Man hadde ikke over 900 grader på F1-bilene før rattene ble kantene heller. Rattene er formet slik utelukkende av plasshensyn og at man skal ha best mulig ergonomi. 

Selv low entry bilsport med GT-biler som har så å si null aero har slike ratt i dag. Ikke i noen bilsport hvor man ikke har behov for å snurre rattet som en bussjåfør på glattkjøringskurs, har det noen hensikt å ha et rundt ratt. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...