Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo hende at bilen skal bruke det nye kamera til å se om du følger med? Eventuelt også sensorer i rattet?

Så er bilen i gir og man snur seg bak så kanskje bilen ikke vil bevege seg om man kommer borti gassen?

Som jeg sa i sta burde man kanskje se systemet i praksis før man slakter det.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Kan jo hende at bilen skal bruke det nye kamera til å se om du følger med? Eventuelt også sensorer i rattet?

Så er bilen i gir og man snur seg bak så kanskje bilen ikke vil bevege seg om man kommer borti gassen?

Som jeg sa i sta burde man kanskje se systemet i praksis før man slakter det.

Hvis automatikken kun kan immobilisere bilen (når den alt er immobil) er dette sannsynligvis helt greit, men om bilen velger på eget initiativ (I.e. uten annen input en fra maskinvisjonsystemer eller andre upålitelige mekanismer å avlede en hensikt fremfor å få en positiv bekreftelse) å gå fra noen annen tilstand til D eller R kan jeg ikke set at dette vil være trygt. Bilen MÅ ikke bevege seg på noen annen måte enn hva brukeren eksplisitt og positivt har indikert. En får tro at det første er det riktige.

En immobil tilstand er en feil safe* tilstand, ihvertfall om bilen var immobil til å begynne med. Å gå til D eller R ved en feil kan være fatalt.

*) Som ikke betyr feilfri, men at feil skal ende i en trygg tilstand. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Kan jo hende at bilen skal bruke det nye kamera til å se om du følger med? Eventuelt også sensorer i rattet?

Så er bilen i gir og man snur seg bak så kanskje bilen ikke vil bevege seg om man kommer borti gassen?

Som jeg sa i sta burde man kanskje se systemet i praksis før man slakter det.

Kanskje de lager en moderne bil?

Syntes forøvrig det er rart de ikke oppgraderer understell. Dagens modell er jo kjemperask men klarer ikke å følge porsche i svingene.

 

Er også spent på hvordan det blir med blikelys bruk på denne. Det blir nok vanskeligere å velge rett knapp når rattet er opp ned.

Ladehastighet blir også interessant. 250KW maks er vel litt knapt. Porshe kan vel øke til 350kw om de ønsker. Andre kommer vel også med 800Volt og 150kwh batteri

Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Ladehastighet blir også interessant. 250KW maks er vel litt knapt.

Det er vel heller motsatt, 250kW er nesten plagsomt kjapt.. ;)

Om vi antar at største batteri blir på 130kWh vil fullading nominelt gå på 31 minutter. Nå er det selvfølgelig ikke realistisk at den kan lade med full effekt hele tiden, derimot kan vi anta at den kan nærme seg Model 3s partytriks 'halvt batteri på 15 minutter'. Om vi skalerer opp TM3s ladekarakteristikk til et batteri på 130kWh vil jeg tro at 10-60% under optimale forhold går på småpene 16 minutter. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at de ikke oppgraderer understellet?

Har ikke lest noe om det. Kanskje de har lagt til aktiv krengekontroll 4 hjuls styring eller noe? Har ikke lest noe om det. 
 

Den hadde sikkert trengt kraftigere bærearmer og bedre støydemping fra hjuloppheng for å gi en bedre kvalitetsfølelse? 

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Det gjelder ikke off-topic her - da hadde jeg ikke skrevet "Trestein". Her er det trolling.

Tråen handler om oppgradert model s og x

Er ikke hjuloppheng relevant? Forstår ikke hvor du vil her. Jeg syntes i alle fall at en bil med 1100hk bør ha et hjuloppheng som  tåler kreftene dette påfører. Model x har vel hatt trøbbel med drivaksler?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Tråen handler om oppgradert model s og x

Er ikke hjuloppheng relevant? Forstår ikke hvor du vil her. Jeg syntes i alle fall at en bil med 1100hk bør ha et hjuloppheng som  tåler kreftene dette påfører. Model x har vel hatt trøbbel med drivaksler?

Sett deg inn i hva trolling er for noe - linken til wikipedia har du (nærmest personlig) fått av meg flere ganger.

Kanskje nedenfor stående hjelper når du vurderer det mot Wikipedias karakteristikken av en internett-troll

Quote

Kanskje de lager en moderne bil?

.... Dagens modell ... klarer ikke å følge porsche i svingene.

Mange kommer med udokumenterte påstander en gang ibland. Hos deg er det en iboende stil - og i internett-trollens form.

Skal minne deg om din "Hvem vil ha frunk?"

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Sett deg inn i hva trolling er for noe - linken til wikipedia har du (nærmest personlig) fått av meg flere ganger.

Kanskje nedenfor stående hjelper når du vurderer det mot Wikipedias karakteristikken av en internett-troll

Mange kommer med udokumenterte påstander en gang ibland. Hos deg er det en iboende stil - og i internett-trollens form.

Skal minne deg om din "Hvem vil ha frunk?"

Vel da kan jeg dokumentere påstanden at porsche er raskere i kurver

Se på offisielle  tider på nurnburgring

Da snakker jeg ikke om riggede biler med banedekk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times

Taycan modellen som ble kjørt var ikke den med høyeste ytelse.

 

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Vel da kan jeg dokumentere påstanden at porsche er raskere i kurver

Se på offisielle  tider på nurnburgring

Da snakker jeg ikke om riggede biler med banedekk.

Skal legge inn link

Det er en bitteliten forbedring, ja.

Men for 99 % av leserne her er det antageligvis bare 😴 og retning endres litt mot off-topic. TMS/X er ikke banebil for de aller fleste.

Over og ut for meg for denne gangen.

Endret av trikola
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (19 minutter siden):

Det er en bitteliten forbedring, ja.

Men for 99 % av leserne her er det antageligvis bare 😴 og retning endres litt mot off-topic. TMS/X er ikke banebil for de aller fleste.

Over og ut for meg for denne gangen.

Det er Elon Musk som hardnakket mente at TMS var raskere enn Porsche på NR. Det er jo derfor de dro ned for å ta rekorden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Det er vel heller motsatt, 250kW er nesten plagsomt kjapt.. ;)

Om vi antar at største batteri blir på 130kWh vil fullading nominelt gå på 31 minutter. Nå er det selvfølgelig ikke realistisk at den kan lade med full effekt hele tiden, derimot kan vi anta at den kan nærme seg Model 3s partytriks 'halvt batteri på 15 minutter'. Om vi skalerer opp TM3s ladekarakteristikk til et batteri på 130kWh vil jeg tro at 10-60% under optimale forhold går på småpene 16 minutter. 

Skal man kjøre hele 1176 km på én dag så mener jeg én 16 minutters pause er alt for lite. Man burde ta seg minst 2 pauser a 30 minutter på en sånn tur for å kjøre nogen lunde trygt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 timer siden):

Hvis rattet var byttet ut med en banan, hadde du trengt å teste det i det vide og brede før du kunne uttale deg om det var noe du ville satt pris på?

Det finnes jo mange kjøretøy som ikke har rundt ratt, men en stang bøyd mer eller mindre som en banan. Så godt som alle MCer, Trikes og ATV bruker denne løsningen, relativt uproblematisk. Det hadde sikkert fungert temmelig fint i en bil også, selv om et tradisjonelt rundt ratt ansees som bedre og penere. Det hadde derimot sett tåpelig ut på en MC med et rundt ratt, og det ville definitivt vært mindre sikkert.

Forøvrig, på "bananratt" har man gjerne både girvelger (ikke alle da, men noen), horn, blinklysvelger og mere til, som kun styres med tommelen. På et slikt ratt som er avbildet på Tesla'en, så kan man fint legge inn blinklyskontroll, eller skifte mellom revers og fremover. Men kjekt om bilen skjønner dette selv.

Så litt mere om andre problemstillinger som er diskutert hittil:

Allerede så har de snakket om, og muligens implementert, at fullt trykk på gassen når man har hindring foran eller bak seg ikke gir maks effekt. Kanskje den ikke vil bevege seg fremover/tilbake uansett da, om du ikke har litt å gå på som den tillater.

I en typisk scenario på en parkeringsplass eller man står i en luke, så kan slik effekt og fartsbegrensning helt klart innføres. Samme om den merker 2 eller 4-beinte, sykler og barnevogner i umiddelbar nærhet. Samme begrensningen kan implementeres på veier og områder der den vet det er 30-sone eller lavere.

Og der den ser en rampe foran eller bak seg, så kan den og være programmert til å ta kontrollen selv, og styre bilen perfekt på rampen. Vet selvsagt ikke om dette er implementert, men nevner muligheten.

Synes dog det er kjedelig å måtte tegne opp klare løsninger på problemer der det burde være lett å se hvordan dette er tenkt løst. Nei, her må man kritisere ethvert tenkelige tilfelle, uten å se hvordan det mest sannsynligvis er løst. Hvorfor må man hele tiden anta at dette ikke er sett på, når de velger å ta et slikt steg? Når de jobber såpass hardt med AP og FSD-løsninger, så har de nok vært gjennom dette opptil flere ganger allerede, og lett med lys og lykter hvor man kunne finne på å støte på problemer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...