Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (12 timer siden):

Det finnes jo mange kjøretøy som ikke har rundt ratt, men en stang bøyd mer eller mindre som en banan. Så godt som alle MCer, Trikes og ATV bruker denne løsningen, relativt uproblematisk. Det hadde sikkert fungert temmelig fint i en bil også, selv om et tradisjonelt rundt ratt ansees som bedre og penere. Det hadde derimot sett tåpelig ut på en MC med et rundt ratt, og det ville definitivt vært mindre sikkert.

Forøvrig, på "bananratt" har man gjerne både girvelger (ikke alle da, men noen), horn, blinklysvelger og mere til, som kun styres med tommelen. På et slikt ratt som er avbildet på Tesla'en, så kan man fint legge inn blinklyskontroll, eller skifte mellom revers og fremover. Men kjekt om bilen skjønner dette selv.

Så litt mere om andre problemstillinger som er diskutert hittil:

Allerede så har de snakket om, og muligens implementert, at fullt trykk på gassen når man har hindring foran eller bak seg ikke gir maks effekt. Kanskje den ikke vil bevege seg fremover/tilbake uansett da, om du ikke har litt å gå på som den tillater.

I en typisk scenario på en parkeringsplass eller man står i en luke, så kan slik effekt og fartsbegrensning helt klart innføres. Samme om den merker 2 eller 4-beinte, sykler og barnevogner i umiddelbar nærhet. Samme begrensningen kan implementeres på veier og områder der den vet det er 30-sone eller lavere.

Og der den ser en rampe foran eller bak seg, så kan den og være programmert til å ta kontrollen selv, og styre bilen perfekt på rampen. Vet selvsagt ikke om dette er implementert, men nevner muligheten.

Synes dog det er kjedelig å måtte tegne opp klare løsninger på problemer der det burde være lett å se hvordan dette er tenkt løst. Nei, her må man kritisere ethvert tenkelige tilfelle, uten å se hvordan det mest sannsynligvis er løst. Hvorfor må man hele tiden anta at dette ikke er sett på, når de velger å ta et slikt steg? Når de jobber såpass hardt med AP og FSD-løsninger, så har de nok vært gjennom dette opptil flere ganger allerede, og lett med lys og lykter hvor man kunne finne på å støte på problemer.

Takk for posten. Det var i disse baner jeg selv også tenkte, men, jeg orker ikke å diskutere med folk som er sååå bastante på at alt som er annerledes er utrygt uten å faktisk ennå vite hvordan det fungerer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Takk for posten. Det var i disse baner jeg selv også tenkte, men, jeg orker ikke å diskutere med folk som er sååå bastante på at alt som er annerledes er utrygt uten å faktisk ennå vite hvordan det fungerer. 

Rattet er en ting men blinkelyskontrollen er  idiotisk. Tenk deg en rundkjøring der rattet er i skarp sving og du skal blinke til høyre. Da vil kontrollen for blink til høyre være på venstre side om rattet er vridd en halv omdreining

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Rattet er en ting men blinkelyskontrollen er  idiotisk. Tenk deg en rundkjøring der rattet er i skarp sving og du skal blinke til høyre. Da vil kontrollen for blink til høyre være på venstre side om rattet er vridd en halv omdreining

Blinker da til høyre når en har rettet opp rattet og er på vei ut.. Men den skal jo blinke av seg selv slik FSD gjør i dag basert på plassering osv. Time will tell hvordan dette fungerer. Jeg gleder meg iallefall:)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Blinker da til høyre når en har rettet opp rattet og er på vei ut.. Men den skal jo blinke av seg selv slik FSD gjør i dag basert på plassering osv. Time will tell hvordan dette fungerer. Jeg gleder meg iallefall:)

Tesla har ikke engang undersøkt med NHTSA for eget marked hjemme om dette vil være lovlig, og de har i hvertfall ikke undersøkt dette i EU. 

Denne renderen blir nok det eneste man ser rundt dette rattet og mangelen på hendler. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Tesla har ikke engang undersøkt med NHTSA for eget marked hjemme om dette vil være lovlig, og de har i hvertfall ikke undersøkt dette i EU. 

Denne renderen blir nok det eneste man ser rundt dette rattet og mangelen på hendler. 

Godt mulig det:) Time will tell. Verken eller er ingen show stopper for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/28/2021 at 11:44 AM, Espen Hugaas Andersen said:

De tapte jo en del av et kvartal pga korona-nedstengning. I Q4 produserte de 16k og leverte 19k. Annualisert er det 64k og 76k.

Med oppdateringene vil nok etterspørselen øke, men så har de jo også tapt januars produksjon til oppdateringer av produksjonslinjene. Jeg antar de havner på ca samme tall som i fjor, altså rundt 60k leveranser.

Jeg syns de tar seg grovt betalt her i Norge. 79900$ us. 829900 NOK er vekslingskurs på over 10 kroner. Dette er grovt regnet en overpris på ca 150 tusen, bare i valuta differanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Jeg syns de tar seg grovt betalt her i Norge. 79900$ us. 829900 NOK er vekslingskurs på over 10 kroner. Dette er grovt regnet en overpris på ca 150 tusen, bare i valuta differanse. 

Det er godt mulig det kommer en ny justering snart, dersom krona holder seg stabil mot dollaren i en tid framover. Man skal ikke lengre tilbake enn November da dollaren lå på 9,5. Usikker på hvor ofte Tesla tar slike justeringer, men de gjør det nå med jevne mellomrom. Så tipper det kommer en justering innen 3 måneder dersom det holder seg som nå, eller om dollaren blir enda lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 timer siden):

Det ser ut som Tesla har koblet seg helt av det "grønne skiftet" som vel er et av argumentet for avgiftsamnestiet. Jeg lurer på hvordan en Tesla-elektronikk tar seg ut etter, si 15 år? Hvor robust er slike biler over tid, eller bygges det av komponenter med MIL-spec?

Sammenhengen til nye Model S/X er?

Hvor er downvote knappen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Sammenhengen til nye Model S/X er?

Hvor er downvote knappen?

Jeg tenker generelt rundt et konsept hvor batteri, motorer og elektronikk endres ganske hyppig, og hvordan det tar seg ut i et bærekraftsperspektiv. Blir el-biler utdaterte for fort, så er det ingen gevinster å hente gitt ressursbehovet og resirkuleringskostnadene som kommer. Kan man se et lignende scenario som for PC-er og smarttelefoner, eller vil man kunne se el-biler som er 15-20år i fortsatt drift?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, NERVI said:

Jeg tenker generelt rundt et konsept hvor batteri, motorer og elektronikk endres ganske hyppig, og hvordan det tar seg ut i et bærekraftsperspektiv. Blir el-biler utdaterte for fort, så er det ingen gevinster å hente gitt ressursbehovet og resirkuleringskostnadene som kommer. Kan man se et lignende scenario som for PC-er og smarttelefoner, eller vil man kunne se el-biler som er 15-20år i fortsatt drift?

Er jo masse 2011 Leaf og 2012 Tesla på veiene. Noe særlig eldre enn det kan man ikke se på for bilene var temmelig ubrukelig før den tid.

Tesla har hatt mye tekniske problemer oppigjennom men de har lært av det og bilene som kommer i dag varer nok fint 15-20år om man tar vare på batteriet.

Hadde det bare vært aktiv kjøling og varming av batteriet på Leaf samt litt bedre styring av lading ville de bare gått helt til de knakk sammen av rust eller noe.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...