Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

Dr. Bombay skrev (8 minutter siden):

Marktrykk og antall grader man kan vri det har ingen ting med at rattene i F1 mangler både topp og bunn. Man hadde ikke over 900 grader på F1-bilene før rattene ble kantene heller. Rattene er formet slik utelukkende av plasshensyn og at man skal ha best mulig ergonomi. 

Rattene er formet slik fordi det først og fremst er mulig pga samme grep uansett grader i rattet. Siden man uansett holder rattet konstant med samme grep, så kan man starte å leke med å fjerne det man ikke trenger, og dermed få fordelen rundt plasshensyn og ergonomi. 

Man har aldri hatt 900 grader i F1 bilene før, og det har jeg da ikke sagt. Vi snakket jo om forskjellen fra vanlige biler til F1. F1 har gjerne rundt 270 grader, rally har rundt 540, og vanlige personbiler har gjerne ei eller to 180 graders over dette igjen. 

Hvorfor man har havnet dit over 100 år er jo ikke fordi man ikke har forsket og lekt med det? En yoke krever rundt 270 grader, rett og slett fordi man ikke skal trenge å bytte grep. I en vanlig personbil så er det bare tøys og tull, og bilen vil oppleves alt for nervøst med det. Selv en rallybil med 540 grader rattutslag føles nervøst ut på asfalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (8 minutter siden):

Veldig spent på hvor bra dette funker i praksis. Tesla hadde jo en perfekt girspake som man enkelt kan flikke med en finger. Noen kommer nok til å savne den.

Men liker at de pusher på teknologien.

At bilen blinker for deg vil jo være en enorm fordel for biler der hvor eier har glemt å etterfylle blinklysolje.. :p

Litt spent på hvordan bilen skal gire for deg. Mange tilfeller er enkle, om du står i garasjen med nesa inn er det enkelt å gjette seg til at bilen skal i 'R'. Hva om du har parkert på langs av veien? Du skal jo ikke *alltid* fremover? Må du legge det inn i nav? Må *alt* legges inn i nav?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Hvis man skal skifte felt om 5 sekunder hvordan vet Teslaen at den skal sette på blinklyset? Følger det med en software-utgave av Snåsamannen?

Antar den blinker basert på destinasjonen du har valgt på kartet.
Skulle du måtte endre plan så er det jo knapper på rattet for å styre blinklys og.

også tenker sikkert noen: Hærregud må jeg plotte inn på kartet hver gang jeg skal kjøre?!?
Men bilen lærer seg ditt kjøremønster og kjører man til og fra jobb hver dag i ca samme tid plotter den det automatisk. Det har den gjort en stund nå allerede.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

At bilen blinker for deg vil jo være en enorm fordel for biler der hvor eier har glemt å etterfylle blinklysolje.. :p

Litt spent på hvordan bilen skal gire for deg. Mange tilfeller er enkle, om du står i garasjen med nesa inn er det enkelt å gjette seg til at bilen skal i 'R'. Hva om du har parkert på langs av veien? Du skal jo ikke *alltid* fremover? Må du legge det inn i nav? Må *alt* legges inn i nav?

Jeg står alltid lukeparkert ganske trangt hjemme. Tro hva bilen hadde gjetter på der når jeg skal ut..

9 minutes ago, Klykken- said:

Vår Model S får tildekket alt av sensorer på denne tiden av året og melder om "unavailable" ditt og datt. Blir spennende og se hvordan bilen greier å tippe retningen jeg vil kjøre basert på ca 0 digital sikt :p

De nye Model 3 har vel varme i alle sensorer og kamera så det har blitt bedre, men fortsatt ikke perfekt nei.
Varme hjelper jo ikke mot skitt, kun is\sne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (16 minutter siden):

Hvis man skal skifte felt om 5 sekunder hvordan vet Teslaen at den skal sette på blinklyset? Følger det med en software-utgave av Snåsamannen?

Enda mer spennende å gjøre finmanøvrering der man f.eks skal ha bilen på en fastmontert løftebukk. 

Merkelig hva man skal "innovere" på når man føler man må innovere ved hver eneste sving. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Enda mer spennende å gjøre finmanøvrering der man f.eks skal ha bilen på en fastmontert løftebukk. 

Merkelig hva man skal "innovere" på når man føler man må innovere ved hver eneste sving. 

Teslas definisjon på å innovere er å lage et firkantet hjul. Siden ingen andre gjør det er det per def veldig innovativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Enda mer spennende å gjøre finmanøvrering der man f.eks skal ha bilen på en fastmontert løftebukk. 

Merkelig hva man skal "innovere" på når man føler man må innovere ved hver eneste sving. 

Hvorfor skal girvelgingen gjøre det vanskelig å putte bilen på en løftebukk? Det må du nesten forklare. Kommer sikkert opp to piler på skjermen man trykker for å overstyre drive og revers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal girvelgingen gjøre det vanskelig å putte bilen på en løftebukk? Det må du nesten forklare. Kommer sikkert opp to piler på skjermen man trykker for å overstyre drive og revers.

Hvordan skal bilen tippe om du skal justere deg frem eller tilbake 5-10 cm for å treffe der du skal stå i en løftebukk? Hva skjer om du må rygge litt i en vaskehall? Hvordan skal bilen tippe om du vil i D eller R når de kutter ut spaken for dette? 

Hvis bilen skal tippe hva du vil gjøre, og du må bekrefte det hver gang. Er dette virkelig "innovasjon" fremfor å bare ha ei enkel hendel man vipper litt på? 

Som sagt. Det begynner å bli rimelig tynn suppe rundt hva man skal innovere i når dette er det man ender opp med å gjøre, og det er ufattelig å bevitne at folk faktisk prøver å argumentere for at dette er en god idé. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Hvordan skal bilen tippe om du skal justere deg frem eller tilbake 5-10 cm for å treffe der du skal stå i en løftebukk? Hva skjer om du må rygge litt i en vaskehall? Hvordan skal bilen tippe om du vil i D eller R når de kutter ut spaken for dette? 

Hvis bilen skal tippe hva du vil gjøre, og du må bekrefte det hver gang. Er dette virkelig "innovasjon" fremfor å bare ha ei enkel hendel man vipper litt på? 

Som sagt. Det begynner å bli rimelig tynn suppe rundt hva man skal innovere i når dette er det man ender opp med å gjøre, og det er ufattelig å bevitne at folk faktisk prøver å argumentere for at dette er en god idé. 

Jeg har ikke argumentert for at dette er en god ide. Jeg nevnte bare at jeg var spent på hvordan det funker og at jeg tror folk kommer til å savne spaken.

Det jeg lurte på var bare hvorfor dette ble ett problem på en løftebukk. Er jo ikke gasspedalen de har fjærnet - bare girvelgeren.
Om folk på verkstedet må bruke 3 sekund lenger på å plassere disse bilene kontra de andre tror jeg ikke er noe krise..

Vil dog påstå det er en innovasjon. Er det noen andre produsenter som har kvitta seg med girspaken? Kansje alle kvitter seg med den og om 4-5 år når de kommer etter. Litt som Apple og fjerning av Minijack. Alle lo av dem først også gjorde de det samme rett etterpå.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på blinklys-løsningen. Men girløsningen er nok ikke noen krise. Tror ikke jeg har brukt nøytral noen gang, og park kan man nok legge på touchskjermen eller bremsepedalen. I dag er det slik at om man trykker ekstra hardt på bremsepedalen går den inn i "hill hold", da kan man kanskje ha det slik at man kan trykke endra litt hardere på bremsepedalen for å sette den i park. Eller at det dukker opp en knapp på touchskjermen for å gå fra "hill hold" til park.

Å bytte mellom drive og revers er litt mer utfordrende. Antar den vil kunne gjette seg frem med OK sikkerhet, men man vil utvilsomt måtte bruke touchskjermen noe for å overstyre bilens synsing. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Vil dog påstå det er en innovasjon.

I så fall er det innovasjon kun for å innovere. EM kjemper litt hardt rundt å beholde den "statusen" når ting som dette blir angrepet og "løst". Det finnes ikke logisk, og man har null behov for det. Dette blir bare et "to streker" under "vi er snart ved nivå 5 selvkjøring", og pumpinga fortsetter der. Det var tydelig når han måtte forsvare prisingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Eller at det dukker opp en knapp på touchskjermen for å gå fra "hill hold" til park.

Man må strekke seg til en touchskjerm i midten fremfor å ha en spak tilgjengelig nærmere hånda? 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Å bytte mellom drive og revers er litt mer utfordrende. Antar den vil kunne gjette seg frem med OK sikkerhet, men man vil utvilsomt måtte bruke touchskjermen noe for å overstyre bilens synsing. 

Hvordan skal den gjette seg frem til dette? Samt om man må bekrefte bilens synsing, så blir det jo litt bortkastet. Da tar det mindre tid å bruke en spak fremfor å trykke på en knapp på skjermen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er usikker på blinklys-løsningen. Men girløsningen er nok ikke noen krise. Tror ikke jeg har brukt nøytral noen gang, og park kan man nok legge på touchskjermen eller bremsepedalen. I dag er det slik at om man trykker ekstra hardt på bremsepedalen går den inn i "hill hold", da kan man kanskje ha det slik at man kan trykke endra litt hardere på bremsepedalen for å sette den i park. Eller at det dukker opp en knapp på touchskjermen for å gå fra "hill hold" til park.

Å bytte mellom drive og revers er litt mer utfordrende. Antar den vil kunne gjette seg frem med OK sikkerhet, men man vil utvilsomt måtte bruke touchskjermen noe for å overstyre bilens synsing. 

Model 3 setter bilen i park om man åpner døra. Kansje de kan implementere at dette skjer om man tar av seg setebeltet også så trenger man sjelden trykke manuelt på Park.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

På Model 3 setter bilen i park om man åpner døra. Kansje de kan implementere at dette skjer om man tar av seg setebeltet også så trenger man sjelden trykke manuelt på Park.

Er sånn det er i ID.3. Men problemet er jo ikke P. Den kan jo bare gå automatisk på når hjulene står stille. Problemet er R og D, og særlig om noen tilfeller utføres uten at man bekrefter det på noe vis. Så kommer jo problemet med dette. Hvis man må bekrefte dette hver eneste gang, så er poenget helt borte, og man fjerner en bedre løsning for å implementere noe som fungerer dårligere i praksis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Når man trykker på Park knappen på Model 3 har man handa bare noen centimeter unna skjermen hvor de kunne putta knappen. Lite forsjell i praksis da.

Park knappen i TM3 kan du trykke på mens du har øynene lukket om du vil. Det er verre på en skjerm. Bare det å måtte ta skjermplass på skjermen for dette over andre ting er jo et steg i feil retning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

15 minutes ago, oophus said:

Man må strekke seg til en touchskjerm i midten fremfor å ha en spak tilgjengelig nærmere hånda? 

Hvordan skal den gjette seg frem til dette? Samt om man må bekrefte bilens synsing, så blir det jo litt bortkastet. Da tar det mindre tid å bruke en spak fremfor å trykke på en knapp på skjermen. 

Kan fint se at den kan gjette seg frem i en del situasjoner. Om man har en vegg/bil foran eller bak bilen, så skal man ganske sikkert ikke kjøre inn i den. Og om man stopper på en parkeringsplass med en ledig oppmerket plass bak bilen, så skal man ganske sikkert ha bilen i revers.

Om den klarer disse situasjonene pluss en del flere, så er det kanskje ikke ofte man må overstyre bilen på touchskjermen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...