Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (4 minutter siden):

Nei det mener jeg ikke, jeg har skrevet hva jeg mener :)

Nei, men så slutt å beskyld meg for å være imot endringer. Det er mye endringer jeg er for. For eksempel er jeg for å frata store korporasjoner makt og innflytelse; at det innføres anti-trustlover verden over, mer rettferdog fordeling, rimeligere fair trade-handel, at arrogangte supermakter som USA og Kina ikke skal sette premissene for verdenspolitikken....slike endringer. Og for at regjeringer, og ikke private selskaper skal stå for produkson og distribuering av legemidler og helsehjelp. Universal health care.

Men en verden forankret i frykt for medmennesker og at din neste skal betraktes slik man betraktet spedalske i gamle dager, det er jeg 101% imot.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (4 minutter siden):

Ni, ikke hvis man finner ut at det øker produktivitet og trivsel, men at det fortsetter grunnet irrasjonell frylkt for nærkontakt med medmennesker er vi på vei i et livsfarlig og avhumaniserende teritorium.

Det er altså ikke endringen, men frykten du er imot..

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Jeg ga masse linker og de er eksplisitte på at frylt for mikrober, bakterier og viruser skal gjennomsyre hvordan mennesker lever i fremtiden. Alle skal være like sykelig bakteriofobe som Michael Jackson.

Tja de folka burde faktisk frykte sin egen kropp hvorav 1 kg av kroppsvekten er  bakterier. Er jo derfor man får feks diare som bivirkning av antibiotika. Ødelegger rett og slett bakteriefloraen i tarmen. Normalfloraen på huden bidrar til å opprettholde en svakt sur pH der (rett og slett for at  mange andre bakterier ikke skal trives). Men så er også normalfloraen til et menneske også en stor fiende. MRSA feks så det er ikke bare bare det.  De aller aller fleste bakterier som finnes i miljøet kommer man uansett aldri borti og ei heller er de særlig patogene heller for det meste. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
aklla skrev (Akkurat nå):

Det er altså ikke endringen, men frykten du er imot..

Nei, slett ikke. Men linkene jeg kom med viser jo entusiasme for at alle skal gå med munnbind for alltid i fremtiden, at kontorer og andre arenaer skal bygges om slik at ingen mennesker kommer mer enn 2 meter nøær hverandre(altså avhumaniserende menneskefobi)og at mennesker kun skal møte hverandre gjennom skjermer og ikke nært hverandre i det virkelige liv. Les lenkene vær så snill.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Tja de folka burde faktisk frykte sin egen kropp hvorav 1 kg av kroppsvekten er  bakterier. Er jo derfor man får feks diare som bivirkning av antibiotika. Ødelegger rett og slett bakteriefloraen i tarmen. Normalfloraen på huden bidrar til å opprettholde en svakt sur pH der (rett og slett for at  mange andre bakterier ikke skal trives). Men så er også normalfloraen til et menneske også en stor fiende. MRSA feks så det er ikke bare bare det. 

Jeg tror ikke disse folka er hypokondere og bakteriofober innerst inne. De melker pandemien og folks mulige frykt for nye pandemier. Det er jo ikke leger som skriver disse artiklene, det er folk fra PR-byråer og lignende. Tror nok at leger etter pandemien vil advare mot økt helseangst og vil oppfordre folk til å komme seg uit og gi slipp på frykten.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke disse folka er hypokondere og bakteriofober innerst inne. De melker pandemien og folks mulige frykt for nye pandemier.

Tja en ting er sikkert - det vil komme en ny pandemi. Verdenshistorien er fulle av dem. Covid 19 er på skalaen middels  minus kanskje (særlig om man begynner å sammenligne med historiske pest-pandemier). Bakteriene som forårsaker svartedauden i dag lar seg uansett greit knekke av antibiotika, som også er viktig hvorfor vi ikke overdriver bruken. Spanskesyken var vel en del skumlere. 

Jeg tror en ting menneskene bør lære da er å ikke drive med eksotiske dyrehobbyer da covid 19 sannsynligvis er forårsaka av en zoonose (de aller fleste pandemier virker å være forårsaket av det altså fra dyr til menneske ) . Skumleste zoonosen er jo rabies, men det viruset smitter heldigvis aldri fra menneske til mennese. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Nei, slett ikke. Men linkene jeg kom med viser jo entusiasme for at alle skal gå med munnbind for alltid i fremtiden, at kontorer og andre arenaer skal bygges om slik at ingen mennesker kommer mer enn 2 meter nøær hverandre(altså avhumaniserende menneskefobi)og at mennesker kun skal møte hverandre gjennom skjermer og ikke nært hverandre i det virkelige liv. Les lenkene vær så snill.

Tror du helt ærlig at det er sannsynlig at dette skjer? At folk kommer til å gå med munnbind og ikke vil være nære hverandre av frykt? Store deler av samfunnet og økonomien vår er bygget rundt det å være sammen og ha kontakt med hverandre, og det er også en del av det å være menneskelig å trekke sammen.

Jeg ville ikke bekymret meg et gram for dette, i hvert fall ikke i relevans til post-covid. Det er mye mer reelt å diskutere hvordan teknologi har og kan bringe oss fra hverandre i mine øyne.

Faktisk vil jeg heller argumentere for at pandemien kan ha motsatt effekt, at det fører til mer nærhet og at vi setter større pris på kontakt med hverandre i fremtiden nå som vi har erfaringer med det motsatte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Tror du helt ærlig at det er sannsynlig at dette skjer? At folk kommer til å gå med munnbind og ikke vil være nære hverandre av frykt? Store deler av samfunnet og økonomien vår er bygget rundt det å være sammen og ha kontakt med hverandre, og det er også en del av det å være menneskelig å trekke sammen.

Jeg ville ikke bekymret meg et gram for dette, i hvert fall ikke i relevans til post-covid. Det er mye mer reelt å diskutere hvordan teknologi har og kan bringe oss fra hverandre i mine øyne.

Faktisk vil jeg heller argumentere for at pandemien kan ha motsatt effekt, at det fører til mer nærhet og at vi setter større pris på kontakt med hverandre i fremtiden nå som vi har erfaringer med det motsatte.

Det håper jeg på også. AAt den dagen pandemien er erklært avsluttet - når befolkningen har flokkimmunitet - at vi danser i gatene som sild i tønne, klemmer hverandre, gir high five og drikker av hverandres flasker mens vi står som sild i tønne og feirer. En gatefest vi ikke vil ha sett siden 8.mai 1945. De fleste av oss ønsker jo dette, å leve normalt så jeg tror det å overbevise befolkningen om noen "new normal" basert på bakteriofobi vil de ha veldig veldig vanskelig for å selge oss. Men kanskje i andre land hvor pandemien har rammet mye hardere og det er større psykologiske skader på befolkningen. Vi får se.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Budeia said:

I middelalderen ville sikkert Icke blitt kastet ned i et middelaldersk fangehull....

Litt spesielt at flere setter inn strengere tiltak, like før vaksinene kommer. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/12/14/195726460/london-pa-vei-inn-i-hoyeste-beredskap-frykter-voldsom-smitteokning

Altså, London innfører nivå tre som betyr en vestlig lockdown. Og noen myndigheter ønsker en kinesisk type lockdown? Det er da drastisk nå som vaksinasjonene skal starte. 

Kan nesten lure på om dette egentlig er et korstog mot barer og restauranter :)

Det tar laaaaaaaang tid før effekten av vaksinering gir effekt. Vi snakker om en ganske høy prosent av befolkningen som må vaksineres. Dessuten hjelper ikke vaksinen syke mennesker. 

3 hours ago, Morromann said:

Du mener altså det er naturlig at voi skal omorganisere samfunnene våre FOR ALLTID basert på sykelig og irrasjonell frylkt for ALT som er av virus og bakterier og slutte å leve slik mennesket har gjort i hunretusenvis av år??? ...nnet!

Mennesket har da slettes ikke levd slik som vi gjør i hundretusenvis av år. Mennesket har ikke eksistert så lenge en gang.

For 100 år siden var vi en brøkdel av den befolkningen vi er i dag. Kun de siste 15 årene har de store folkemassene begynt å bevege seg fort og langt.

 

3 hours ago, Morromann said:

Nei, slett ikke. Men linkene jeg kom med viser jo entusiasme for at alle skal gå med munnbind for alltid i fremtiden, at kontorer og andre arenaer skal bygges om slik at ingen mennesker kommer mer enn 2 meter nøær hverandre(altså avhumaniserende menneskefobi)og at mennesker kun skal møte hverandre gjennom skjermer og ikke nært hverandre i det virkelige liv. Les lenkene vær så snill.

2 meter avstand?? New York, Tokyo, London+++ skal legges ned de da? Lykke til med å opprettholde 2 meter i de byene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, WiiBoy said:

Mennesket har da slettes ikke levd slik som vi gjør i hundretusenvis av år. Mennesket har ikke eksistert så lenge en gang.

Bra poeng. For mesteparten av menneskets tid på jorden, har vi levd i små familegrupper, kanskje noen titalls individer. Men kjente alle godt, og var skeptisk til fremmede. Byer er noe som først oppsto mindre enn ti tusen år siden, og de var svært små sammenlignet med i dag fram til et par hundre år siden. 

Det er ingenting naturlig med å samle millioner av mennesker i trange leiligheter i byer. 

Lenke til kommentar

Og flere skal vi bli. Vi er 7,8 milliarder mennesker på jorda nå, og det estimeres å øke med rundt en milliard til de neste ti årene, de fleste i Asia.
Skal vi få plass til så mange mennesker må vi alle bidra ved å gi opp en del plass, og endre matvaner til mere bærekraftige løsninger. Vi må forvente økt flukt og innvandring fra u-land som i dag øker antall innbyggere kraftig pga fattigdom og dårlig bærekraft.

Et virus som dette er en naturlig mekanisme som settes i gang når naturen  prøver å kvitte seg med flere av oss fordi vi mange steder lever for tett med begrensede ressurser, akkurat som kattepest utvikler seg på gårder, og vi vil prøve å kontrollere dette ved å ta på oss masker, leve mer isolert og ta vaksiner. Jeg tror at flere og eventuelt verre sykdommer vil oppstå som følge av at vi lever unaturlig tett mange steder.


Skal man få endelig bukt med problemet må man snart regulere hvor mange mennesker som får leve på denne planeten, og det er umulig i praksis.

 

Så mitt korte svar på spørsmålet - ja, jeg tror at vi er i en ny normal. Viruset vil aldri bli borte, alternativt komme i nye varianter (vi har allerede sett én ny Covid-19 variant) og vi må leve med tanken på maske, litt mer distanse mellom fremmede og rene hender selv om vi vaksineres.

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Og flere skal vi bli. Vi er 7,8 milliarder mennesker på jorda nå, og det estimeres å øke med rundt en milliard til de neste ti årene, de fleste i Asia.
Skal vi få plass til så mange mennesker må vi alle bidra ved å gi opp en del plass, og endre matvaner til mere bærekraftige løsninger. Vi må forvente økt flukt og innvandring fra u-land som i dag øker antall innbyggere kraftig pga fattigdom og dårlig bærekraft.

Et virus som dette er en naturlig mekanisme som settes i gang når naturen  prøver å kvitte seg med flere av oss fordi vi mange steder lever for tett med begrensede ressurser, akkurat som kattepest utvikler seg på gårder, og vi vil prøve å kontrollere dette ved å ta på oss masker, leve mer isolert og ta vaksiner. Jeg tror at flere og eventuelt verre sykdommer vil oppstå som følge av at vi lever unaturlig tett mange steder.


Skal man få endelig bukt med problemet må man snart regulere hvor mange mennesker som får leve på denne planeten, og det er umulig i praksis.

 

Så mitt korte svar på spørsmålet - ja, jeg tror at vi er i en ny normal. Viruset vil aldri bli borte, alternativt komme i nye varianter (vi har allerede sett én ny Covid-19 variant) og vi må leve med tanken på maske, litt mer distanse mellom fremmede og rene hender selv om vi vaksineres.

Innbyggertallene i u-land øker fordi levealderen øker, ikke pga. fattigdom og dårlig bærekraft. Dette vil stabilisere seg når de kommer opp et nivå i levestandard.

Det er ikke noe problem å leve mange tett med morgendagens vitenskap og teknologi. Vi har i dag noen utfordringer, men de løses fortløpende. 
Vi har løst problemene med vann, avløp og renovasjon på en måte som var utenkelig for 100 år siden. En blokk ville vært umulig før, men med dagens teknologi er det helt uproblematisk. 

Virus, som en samlepost, vil bli bekjempet. Naturen og evolusjon har ikke nubbesjanse mot teknologi og vitenskap. Evolusjon er en "dum" og "treg" prosess, mens teknologi går fremover i et forrykende tempo.
eks. Hvor lang tid tok det evolusjon å "fremstille" hvit hud for at mennesker i nord skulle få nok D vitamin? Hvor lang tid tar det for en lege( basert på vitenskap) å gi deg en diagnose på D vitamin mangel og for deg å begynne på tilskudd(teknologi)?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

 

 

Så mitt korte svar på spørsmålet - ja, jeg tror at vi er i en ny normal. Viruset vil aldri bli borte, alternativt komme i nye varianter (vi har allerede sett én ny Covid-19 variant) og vi må leve med tanken på maske, litt mer distanse mellom fremmede og rene hender selv om vi vaksineres.

Nei, viruset vil aldri bli borte men det vil opphøre å være som en pandemi. Og når det er skjedd bør alle de menneskefiendtilige tiltaktene opphøre og mennesker leve som normalt og gjenoppta de naturlige tingene vi tar for gitt i livet. Det har vært pandmier med langt dødeligere virus og bakterier i historien og mange av disse eksisterer ennå uten at verden har vært i en "new normal" siden disse dukket opp. Bakterien som førte til svartedauen eksisterer faktisk ennå i isolerte lommer i verden, men verden har jo ikke vært nedstengt siden 1300-tallet av den grunn. Lepra finnes, men vi har ikke levd i "new normal" siden oldtiden av den grunn heller. Når jeg er vaksinert er det 100% uaktuelt for meg med både munnbind og gå i ring rundt mennesker. Da er det slutt. Finito. Good bye forever and ever, coronapandemi.

Men det er ingenting som hindrer de som vil ha en "new normal" å leve slik i en evighet så lenge det er FRIVILLIG! Så kan vi andre, NÅR PANDEMIEN ER OVER, leve fullverdige og meningsfulle liv mens ny-normalistene gjemmer seg for verden og vasker hendene til blods flere ganger om dagen mens de sitter med lukkede vinduer og bruker hele fritiden sin på å se på Netflix istedenfor å gå ut og møte mennesker. Men det er ingen tvil om hvem som kommer til å gjøre mest skade på sitt eget immunforsvar og VIRKELIG vil bli sårbare om det skulle dukke opp en ny og langt mer alvorlig pandemi.

Jeg har vært lojal mot coronatiltakene siden den 12.mars. Men den dagen pandemien er over og samfunnet har flokkimmunitet skal jeg fortsette livet der jeg slapp den 11.mars 2020. Da skal jeg leve som om pandemien aldri fant sted. Så får alle som ønsker "new normal" bare løpe til siden om jeg kommer gående for jeg kommer ikke til å tenke "han eller hun der må jeg passe meg på å stå minst en meter unna" når pandemien er over.

Jeg korrigerer meg litt - jeg skal ikke fortsette der jeg slapp - jeg skal være ekstra mye sosial og være ekstra mye ute blant folk den dagen pandemien er over. Og det vet jeg det er andre som skal også.

Til de som fortsatt er livredde for medmennesker når pandemien er avsluttet vil jeg annbefale hypokonderklinikken i Bergen. Jeg er ikke nedlatende, jeg har vært der selv. Det anbefales om helseangsten tar over livet og hverdagen.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
13 minutes ago, WiiBoy said:

Innbyggertallene i u-land øker fordi levealderen øker, ikke pga. fattigdom og dårlig bærekraft. Dette vil stabilisere seg når de kommer opp et nivå i levestandard.

Det er ikke noe problem å leve mange tett med morgendagens vitenskap og teknologi. Vi har i dag noen utfordringer, men de løses fortløpende. 
Vi har løst problemene med vann, avløp og renovasjon på en måte som var utenkelig for 100 år siden. En blokk ville vært umulig før, men med dagens teknologi er det helt uproblematisk. 

Virus, som en samlepost, vil bli bekjempet. Naturen og evolusjon har ikke nubbesjanse mot teknologi og vitenskap. Evolusjon er en "dum" og "treg" prosess, mens teknologi går fremover i et forrykende tempo.
eks. Hvor lang tid tok det evolusjon å "fremstille" hvit hud for at mennesker i nord skulle få nok D vitamin? Hvor lang tid tar det for en lege( basert på vitenskap) å gi deg en diagnose på D vitamin mangel og for deg å begynne på tilskudd(teknologi)?
 

Greit å være teknologioptimist, men tror du er litt naiv her og undervurderer naturen.

Husker fortsatt at jeg leste en Hvem Hva Hvor fra tidlig 60-tall som prøvde å forutsi framtiden. De hadde selvfølgelig ikke tenkt på IKT eller noe sånt, men de forutsa at forkjølelse ville bli utryddet før 2000...

Medisin har gjort store framskritt, men er også sårbar. Den "dumme" evolusjonen fungerer i rasende fart for mikroorganismer, og det er jo mange bekymringer rundt at vi risikerer at antibiotika blir ubrukelig pga. multiresistens. Da vil vi plutselig bli satt langt tilbake.

Tror også du undervurderer problemstillinger rundt feks. langvarig bærekraft av intensivt landbruk. Vi har bare 50 års erfaring, dette er ingenting i det lange perspektiv. Vi risikerer at vi utarmer jorda, og at utbytte faktisk vil synke over tid. Da har vi ingen sjans til å mette en ekstra milliard. 

Det er også mange naturfenomener som kan utslette oss på et øyeblikk (megavulkan, kometnedslag, gammaglimt osv), så tror ikke menneskeheten skal bli for kjepphøy. Hadde vært mye bedre om vi anså oss selv å være del av naturen, heller enn å "herske" over den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (10 timer siden):

 

 

2 meter avstand?? New York, Tokyo, London+++ skal legges ned de da? Lykke til med å opprettholde 2 meter i de byene der.

Nei, der skal nok munnbindtvang bli permanent om ny-normalistene skulle få det som de vil. Forhåpentligvis får de det ikke som de vil og menneskeheten vil si "nei, nå er pandemien over" når det er over.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Greit å være teknologioptimist, men tror du er litt naiv her og undervurderer naturen.

Husker fortsatt at jeg leste en Hvem Hva Hvor fra tidlig 60-tall som prøvde å forutsi framtiden. De hadde selvfølgelig ikke tenkt på IKT eller noe sånt, men de forutsa at forkjølelse ville bli utryddet før 2000...

Medisin har gjort store framskritt, men er også sårbar. Den "dumme" evolusjonen fungerer i rasende fart for mikroorganismer, og det er jo mange bekymringer rundt at vi risikerer at antibiotika blir ubrukelig pga. multiresistens. Da vil vi plutselig bli satt langt tilbake.

Tror også du undervurderer problemstillinger rundt feks. langvarig bærekraft av intensivt landbruk. Vi har bare 50 års erfaring, dette er ingenting i det lange perspektiv. Vi risikerer at vi utarmer jorda, og at utbytte faktisk vil synke over tid. Da har vi ingen sjans til å mette en ekstra milliard. 

Det er også mange naturfenomener som kan utslette oss på et øyeblikk (megavulkan, kometnedslag, gammaglimt osv), så tror ikke menneskeheten skal bli for kjepphøy. Hadde vært mye bedre om vi anså oss selv å være del av naturen, heller enn å "herske" over den.

Det handler ikke om å være teknologioptimist, dette er ubestridelige fakta. Naturen har et satt sett med prosesser og fysiske lover som gjelder. Det kommer ingen nye prosesser eller fysiske lover til. Vi forstår og oppdager stadig mer og mer av disse prosessene, og lærer oss stadig hvordan vi kan kontrollere disse lovene. 

Da vi fant opp tannbørste, tannkrem, tannleger++ så er det ikke slik at "naturen" fant opp nye kraftigere eller mer utspekulerte bakterier i munnen vår. 

Da vi fant opp vaksinen mot polio, så er det ikke slik at naturen finner opp en ny form for polio eller sykdom for å kontre vår vitenskap.

Problemet med antibiotikaresistente bakterier har vært forutsett lenge og er ikke noe nytt "våpen" naturen har kommet med. Det er en velkjent del av evolusjonen og en prosess som er milliarder av år gammel, vi var bare naive i hvor stor innvirkning storindustri ville ha på kloden. Dette har vi nå lært og gjort tiltak mot. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, WiiBoy said:

Det handler ikke om å være teknologioptimist, dette er ubestridelige fakta. Naturen har et satt sett med prosesser og fysiske lover som gjelder. Det kommer ingen nye prosesser eller fysiske lover til. Vi forstår og oppdager stadig mer og mer av disse prosessene, og lærer oss stadig hvordan vi kan kontrollere disse lovene. 

Da vi fant opp tannbørste, tannkrem, tannleger++ så er det ikke slik at "naturen" fant opp nye kraftigere eller mer utspekulerte bakterier i munnen vår. 

Da vi fant opp vaksinen mot polio, så er det ikke slik at naturen finner opp en ny form for polio eller sykdom for å kontre vår vitenskap.

Problemet med antibiotikaresistente bakterier har vært forutsett lenge og er ikke noe nytt "våpen" naturen har kommet med. Det er en velkjent del av evolusjonen og en prosess som er milliarder av år gammel, vi var bare naive i hvor stor innvirkning storindustri ville ha på kloden. Dette har vi nå lært og gjort tiltak mot. 

 

 

Vi oppdager mer og mer, men fortsatt veldig mye vi ikke vet. Hør/les av de som virkelig forstår faget sitt, så vil du se at de er ganske ydmyke på dette.

Flere fagfolk på immunologi er klare på at det er veldig mye vi ikke fortstår i immunsystemet, og dette kan være skummelt feks. i den pandemien vi står oppe i nå. Vi vet feks. ikke senvirkninger av mRNA vaksiner, her er en del eksperter bekymret. 

Vi skaper også nye problemer i rasende tempo, det er ikke slik at forurensning og ressursforbruk er "løst". Vi utrydder dyre og planteliv i et rasende tempo - dette vil få konsekvenser vi ikke aner konturene av. 

Lenke til kommentar

Korona viruset och dess effekter visar ju faktiskt att vi ligger efter med tanke på virus både med tanke på teknologi (medisin) och mer politiskt med tilltak och förberedelser. 

Klimat ändringarna är ett annat område där inte allt går som det borde göra. Teknologin är väldigt utfordrande och politiskt vill man egentligen inte speciellt mycket.

Jag är enig med Kalle Klo, tror vi har en väldigt lång vei tills vi har kontroll på allt och tvivlar på att vi någonsin kommer få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til naturen og de fysiske lovene er det enormt mye vi ikke vet, og enormt mye vi ikke vet at vi ikke vet. 

Det er dog sånn at mengden ting vi mangler kunnskap om ikke øker, det bytter bare kategori. Det går fra ting vi ikke vet at vi ikke vet, over til ting vi vet at vi ikke vet, over til ting vi vet.

Virus er ikke en magisk ting som oppstår ut av det blå. Det er basert på kjemiske prosesser som blir mer og mer kjente for oss, og hvordan vi skal identifisere de og bekjempe de blir enklere og enklere.

Vi er laaaaaaangt unna å kunne alt, men å fremstille situasjonen som at vitenskapen og teknologien er i en slags stillingskrig med naturen blir bare dumt. Naturen er det naturen er, mens kunnskap og teknologi er i en rasende utvikling.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, WiiBoy said:

Når det kommer til naturen og de fysiske lovene er det enormt mye vi ikke vet, og enormt mye vi ikke vet at vi ikke vet. 

Det er dog sånn at mengden ting vi mangler kunnskap om ikke øker, det bytter bare kategori. Det går fra ting vi ikke vet at vi ikke vet, over til ting vi vet at vi ikke vet, over til ting vi vet.

Virus er ikke en magisk ting som oppstår ut av det blå. Det er basert på kjemiske prosesser som blir mer og mer kjente for oss, og hvordan vi skal identifisere de og bekjempe de blir enklere og enklere.

Vi er laaaaaaangt unna å kunne alt, men å fremstille situasjonen som at vitenskapen og teknologien er i en slags stillingskrig med naturen blir bare dumt. Naturen er det naturen er, mens kunnskap og teknologi er i en rasende utvikling.

 

Stillingskrigen er vel heller at menneskeheten tar opp en større og større del av både ressurser og plass på jorden. Det er ikke gitt at det ender bra, og da tenker jeg helst på menneskeheten. Kommer nok til å finnes både jordklode og kakkerlakker etter at menneskeheten er utdødd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...