Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Vaksiner beskytter mot alvorlig sykdom. Tar du influensa vaksinen er du beskyttet mot å dø av influensa men du kan fortsatt bli syk og smitteførende. 

Hvis du klarer å lese stor det at vi ikke kan slippe opp i det sekundet vaksinene er her. Vi må vente til alle er vaksinert. Så vil vi løpende sørge for at alle får en ny dose hvis det trengs hvert år for å holde immuniteten. 

Nei, det står at "vaksinen" hverken beskytter deg mot smitte eller overføring av smitte til andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Morromann said:

En VASKINE i ordets rette forstand skal beskytte deg mot å få selve sykdommen IN THE FIRST PLACE. Ikke lindre sykdommen og gjøre en mildere sykdom. OG- vaksiner skal sørge for at man hverken kan få eller spre sykdommen til andre. Det du snakker om heter ikke vaksine, men medisin. Men denne sprløyta er i beste fall et medisinsk preparat, men IKKE en vaksine. Jeg skal ta coronavaksinen - NPÅR DEN KOMMER. Noe den IKKE har gjort per dags dato.

Tror du har misforstått hva en vaksine er for noe - les https://sml.snl.no/vaksine. Noen vaksiner gir steriliserende immunitet, men ikke alle. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

En VASKINE i ordets rette forstand skal beskytte deg mot å få selve sykdommen IN THE FIRST PLACE. Ikke lindre sykdommen og gjøre en mildere sykdom. OG- vaksiner skal sørge for at man hverken kan få eller spre sykdommen til andre. Det du snakker om heter ikke vaksine, men medisin. Men denne sprløyta er i beste fall et medisinsk preparat, men IKKE en vaksine. Jeg skal ta coronavaksinen - NPÅR DEN KOMMER. Noe den IKKE har gjort per dags dato.

Jeg foreslår en tur ut i frisk luft. De fleste vaksiner gir ikke steril immunitet. Det er fortsatt vaksiner. Vaksiner beskytter for sykdom ikke infeksjon. 

Sitat

Prevention of infection

Many vaccines are primarily intended to prevent disease and do not necessarily protect against infection. Some vaccines protect against infection as well. Hepatitis A vaccine has been shown to be equally efficacious (over 90% protection) against symptomatic disease and asymptomatic infections.26 Complete prevention of persistent vaccine-type infection has been demonstrated for human papillomavirus (HPV) vaccine.27 Such protection is referred to as “sterilizing immunity”. Sterilizing immunity may wane in the long term, but protection against disease usually persists because immune memory minimizes the consequences of infection.28

https://www.who.int/bulletin/volumes/86/2/07-040089/en/

Sitat

Vaccine promises

T-cell studies are also converging on the possibility of cross-reactivity, in which T cells that recognize other coronaviruses also recognize SARS-CoV-2. Several studies8 have found T cells that react to SARS-CoV-2 in blood samples from people who had not been exposed to the virus. And one team recently reported that some of these T cells react not only to SARS-CoV-2, but also to some common-cold coronaviruses9. The results suggest that there may be some lasting cross-immunity between these cold coronaviruses and SARS-CoV-2, leading to speculation that this could be responsible, in part, for the wild differences in severity of COVID-19 symptoms between individuals.

Lessons learnt from other viruses also give reasons to be optimistic that immunity to SARS-CoV-2 will be lasting. T cells against the virus responsible for severe acute respiratory syndrome (SARS) have been found 17 years after infection7. Also, SARS-CoV-2 does not seem to mutate as rapidly as the influenza viruses, notes Barreiro, which change so frequently that fresh vaccination is needed each year.

The Common Cold Unit study found little sign of hope for sterilizing immunity for its common-cold coronavirus, but the results also suggested that immunity could be strong enough to reduce or even eliminate symptoms. Sterilizing immunity for COVID-19 would be ideal, because it would reduce the risk of people with minimal symptoms spreading the infection widely. But at this point, a vaccine that could reduce mortality would likely still be helpful, says Alessandro Sette, an immunologist also at the La Jolla Institute for Immunology.

Altogether, the diverse and sometimes devastating effects of SARS-CoV-2 on the body and its ease of spread have made it an unusual foe. But the immune system’s response to the virus, so far, has held few surprises, says Barreiro. In this case, he adds, ‘boring’ bodes well for long-lasting immunity. “There are still a lot of things that we don’t know, but so far, there’s nothing really unique.”

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02400-7

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mente i sommer at vi fikk vaksine rundt nyttår, noe svenskene lo av og gjorde narr av.

Jeg fikk rett, lyttet til hva produsenter og tester sa.

 

Jeg tror at mye av det vante livet vårt med noen unntak er tilbake mellom påske og starten av sommeren.

Når vaksinene er tatt som de skal, så blir det mer normalt liv.

Håper bare at vaksinene fungerer på det muterte viruset.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Jeg mente i sommer at vi fikk vaksine rundt nyttår, noe svenskene lo av og gjorde bare av.

Jeg fikk rett, lyttet til hva produsenter og tester sa.

 

Jeg tror at mye av det vante livet vårt med noen unntak er tilbake mellom påske og starten av sommeren.

Når vaksinene er tatt som de skal, så blir det mer normalt liv.

Håper bare at vaksinene fungerer på det muterte viruset.

De sier jo at vaksinene ikke beskytter oss mot corona, kun at det lindrer sykdom.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Men for å få slutt på new normal-helvetet må vi jo få en vaksine som gir sterilisernde immunitet. Hvis ikke er dette fordømte marerittet noe vi er stuck med for alltid.

Jepp - mye tyder på at disse vaksinene ikke gir steriliserende immunitet. Vi har i praksis to valg:

* akseptere at vi har en sykdom som tar livet av minst 3 ganger så mange som influensa hvert år + gjør 20% syke i minst 2 mnd, 10% syke i minst 200 dager, <10% potensielt permanent syke (vi vet ikke enda om de som har vært syke siden starten noen gang blir friske igjen. Tall fra UK og NL tyder på at dette gjelder omlag 10%) 

* sosialt distansere inntil vaksine med steriliserende immunitet foreligger. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

Jepp - mye tyder på at disse vaksinene ikke gir steriliserende immunitet. Vi har i praksis to valg:

* akseptere at vi har en sykdom som tar livet av minst 3 ganger så mange som influensa hvert år + gjør 20% syke i minst 2 mnd, 10% syke i minst 200 dager, <10% potensielt permanent syke (vi vet ikke enda) 

* sosialt distansere inntil vaksine med steriliserende immunitet foreligger. 

Nu ska ju vaksinen göra så att folk blir mindre sjuka så det ska ju finnas ett 3 alternativ där många är vaksinerade och där klart färre dör och blir alvarligt sjuka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Men for å få slutt på new normal-helvetet må vi jo få en vaksine som gir sterilisernde immunitet. Hvis ikke er dette fordømte marerittet noe vi er stuck med for alltid.

Hva er det jeg ikke skjønner nå? Vaksinen gjør at du får mye mildere symptomer. Spiller det noen rolle om du får en ekstra forkjølelse i løpet av et år? Når vi vaksinerer oss så kommer vi knapt til å merke dette drittviruset. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 minutter siden):

Hva er det jeg ikke skjønner nå? Vaksinen gjør at du får mye mildere symptomer. Spiller det noen rolle om du får en ekstra forkjølelse i løpet av et år? Når vi vaksinerer oss så kommer vi knapt til å merke dette drittviruset. 

Ja, om coronaen blir gjort om til en helt vanlig forkjølelse bør alle smittevernstiltak opphøre med umiddelbar virkning. Og det tror jeg fort kan skje i Norge. Ikke i galehuset USA hvor man nærmest har utviklet en bakteriofobi-kult i løpet av pandemien. "New normal" som de kaller det og som blir førende for hvordan folk lever i all fremtid.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

 Ikke i galehuset USA hvor man nærmest har utviklet en bakteriofobi-kult i løpet av pandemien. "New normal" som de kaller det og som blir førende for hvordan folk lever i all fremtid.

Och jag som har fått för mig att väldigt många i USA inte ens följer deras smitteverns råd nu under pandemin. Många av republikanernas val möten hade ju inte direkt mycket smittevern för eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (22 minutter siden):

 

* sosialt distansere inntil vaksine med steriliserende immunitet foreligger. 

Og det kan ta mange pår det. Jeg er sikker på at det har vært et ganske stort press fra de som sitter på oengesekken til å rulle ut vaksinene så fort som mulig lenge før de kan sies å være ferdigutviklet. Vi snakker om de store gutta på Wall Street her, som også sitter med aksjeposter i våpenindustrien og annen uetisk virksomhet. Som tobakksindustri. Etisk sans kjennetegner ikke slike. Det har garantert vært masse protester fra forskere som jobber med vaksineutviklingen om at det er alt for tidlig og uansvarlig, men som kjent, penga rår og trusler om at de må forlate sin post har det nok vært så de har måttet holde kjeft. Dette er ikke konspiratorisk, slikt er det når store penger er innvolvert. Jeg mener vaksineutvikling burde ha vært et 100% statlig anligende og noe private selskaper burde holdt seg langt unna.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Och jag som har fått för mig att väldigt många i USA inte ens följer deras smitteverns råd nu under pandemin. Många av republikanernas val möten hade ju inte direkt mycket smittevern för eksempel.

Det slår begge veier. De er like gærne på begge sider. På den ene siden fornektes det og de mener det er en Illimunati-svindel startet av Clintons, Obama og Kina mens den andre siden tror det er historiens verste epidemi værre enn Svartdauen og at sykdommen sprer seg på åpne jorder gjennom vinden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Og det kan ta mange pår det. Jeg er sikker på at det har vært et ganske stort press fra de som sitter på oengesekken til å rulle ut vaksinene så fort som mulig lenge før de kan sies å være ferdigutviklet. Vi snakker om de store gutta på Wall Street her, som også sitter med aksjeposter i våpenindustrien og annen uetisk virksomhet. Som tobakksindustri. Etisk sans kjennetegner ikke slike. Det har garantert vært masse protester fra forskere som jobber med vaksineutviklingen om at det er alt for tidlig og uansvarlig, men som kjent, penga rår og trusler om at de må forlate sin post har det nok vært så de har måttet holde kjeft. Dette er ikke konspiratorisk, slikt er det når store penger er innvolvert. Jeg mener vaksineutvikling burde ha vært et 100% statlig anligende og noe private selskaper burde holdt seg langt unna.

Tycker du borde skriva det där i konspirations tråden istället. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Tycker du borde skriva det där i konspirations tråden istället. 

Det er jo en kjent sak hvordan store selskaper opererer. Ikke konspiratorisk. Å tro at slike selskaper dreves av veldedighet, bamseklemmer og kjærlighet er naivt. Det er de samme folkene som har armer inn i tobakksindustri, våpenindustri og annen uetisk virkosmhet. Hvorfor i all verden skulle de bry seg så mye mer om folkehelse og det som er best for befolkningen. Big business er gjennområttent. Det er ingen konspirasjon, kun rene facts.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Det slår begge veier. De er like gærne på begge sider.

Jag tror att du har helt fel bild av USA, the new normal och hur troligt att något sånt faktiskt kommer ske. 

Jag tror inte det är ett enda vestligt land som ens får alla sin inbyggare att följa "the new normal" nu under pandemin.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

 

Jag tror inte det är ett enda vestligt land som ens får alla sin inbyggare att följa "the new normal" nu under pandemin.  

Selvfølgelig ikke. Og da vil det garantert være enda færre når pandemien er over. Men noen vil forbli vettskremte og innsistere på at alt av virus og bakterier er livsfarlig og vil forbli folkeskye og livredde for sine medmennesker som bærere av død og sykdom.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Selvfølgelig ikke. Og da vil det garantert være enda færre når pandemien er over. Men noen vil forbli vettskremte og innsistere på at alt av virus og bakterier er livsfarlig og vil forbli folkeskye og livredde for sine medmennesker som bærere av død og sykdom.

Så det är alltså det du är rädd för? Trodde du menade att alla faktiskt skulle följa "the new normal" med väldigt mycket mer smittevern än vad vi hade innan korona.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...