Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

53 minutes ago, Betroz said:

Verden vil gå tilbake til "normalen" når folket bestemmer seg for det, og slutter å samarbeide med det totalitære systemet vi er under nå. Om det ikke skjer, så vil galskapen fortsette. De kan bare si at Covid har mutert, igjen og igjen. Eller at et helt nytt virus har kommet ut. Lockdown 1.0 - 2.0 - 3.0 --------->

Tro meg, de vil prøve dette frem til år 2025'ish. Men ingen hører på en "konspirasjonsteoretiker" som meg :wee:

Hur många är med på denna konspirationen? Må ju vara alla sjukvårdspersonal i de hårt drabbade länderna som Sverige hvis det nu bara är en konspiration och inget virus som gör folk sjuka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at alle vil få vaksine og at man helst ser at alle blir vaksinert men inntil vi har nok vaksiner må man prioritere. At det mest utsatte helsepersonellet får vaksine først er jeg helt for da vi er helt avhengig av et fungerende helsevesen om vi for en høy smittebølge utover vinteren.

Deretter de svake gruppene.

Deretter folk flest og regjering. Erna Solberg går vel under risikogruppe så hun blir med de svake gruppene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Morromann skrev (36 minutter siden):

Vil det bli slik etter pandemien at man får godkjent en vanlig forkjølelse som sykemeldingsgrunn? Isåfall er det et fremskritt. En vanlig forkjølelse er dritkjipt å bli smittet av. Jeg ligger hele natta og hoster når jeg er forkjøla. Men det kan jo bli travlere på legekontorene når pasienter ringer for å få legeerklæring på vanlig forkjølelse.

Jeg tipper terskelen forblir lav for egenmeldinger og sykemeldinger på grunn av sykdommer som normalt smitter innad på arbeidsplasser (altså ikke kjønnssykdommer selv om det også er smittsomt). For å si det sånn, 2020 har ikke bare vært ubehagelig pga koronatiltak. Det har også vært et hærlig år uten feberdager og oppkast. Håper den nye normalen fortsetter med et nytt og varig lavnivå for influensa-smitte fordi holdningene til smittevern har endret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Håper den nye normalen fortsetter med et nytt og varig lavnivå for influensa-smitte fordi holdningene til smittevern har endret seg.

Men hva er det du håper på`At folk skal være livredde for å gå nær hverandre? Støtter du ombyggingen av samfunnet utifra en hypokobnder-ideologi?

For meg er dagen da pandemien avsluttes reversering til 11.mars. Da skal antibac og munnbind i søpla. Jeg kommer ikke til å følge en eneste oppfordring om å holde en meters avstand til noen som helst om jeg er i et område med mye folk. Jeg kommer til å vakse meg som før 12.mars og ikke sprite hendene før og etter butikkbesøk. Ja, vaske hendene etter å ha vært ute i butikken men ikke før. Slik er den saken.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

Men hva er det du håper på`At folk skal være livredde for å gå nær hverandre? Støtter du ombyggingen av samfunnet utifra en hypokobnder-ideologi?

Nei på begge spørsmål.

Den nye normalen handler ikke om å unødvendig opprettholde ubehagelige tiltak. Det handler om å leve normalt. Ikke som før, men normalt. Forskjellen vil ligge i at vi vil ha en helt annen beredskap mot pandemier, systemer for smittesporing, forståelse i befolkningen for at smittesporing kan bli tatt i bruk ved senere pandemier eller epidemier. Hele befolkningen blir mer drillet på hva man skal gjøre for å begrense smitteutbrudd av større eller mindre art. F.eks hvordan endre reiseråd hvis det dukker opp et nytt SARS eller Ebola-utbrudd.

Den nye normalen vil også ha større forståelse for smittevern mot influensa og andre sykdommer. Bedre generell håndhygiene etter toalettbesøk og kanskje fortsatt albuehilsing vil sikkert redusere diare-tilfellene. Hvem ønsker vel ikke sånt mer velkomment? Håndhilsing var hyggelig så lenge det varte, men selv før pandemien var de fleste klar over at x% ikke vasket hendene etter toalettbesøk eller gjorde en alt for dårlig håndvask. Med noro-diaré som resultat. Hosting rett ut i friluft er mindre sosialt akseptert nå enn før. Folk forventer at hosting skal skje i albuen eller papir som kastes.

Den nye normalen er jo ikke akkurat kjempestrenge tiltak og lockdowns for morroskyld. Det handler bare om å kvitte oss med gamle smittevern-uvaner og ta med gode vaner videre, til glede for alle som ikke liker å ligge over doskåla en gang i året eller to. Til glede for alle arbeidsgivere som liker redusert fravær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

 

Den nye normalen vil også ha større forståelse for smittevern mot influensa og andre sykdommer. Bedre generell håndhygiene etter toalettbesøk og kanskje fortsatt albuehilsing vil sikkert redusere diare-tilfellene. Hvem ønsker vel ikke sånt mer velkomment? Håndhilsing var hyggelig så lenge det varte, men selv før pandemien var de fleste klar over at x% ikke vasket hendene etter toalettbesøk eller gjorde en alt for dårlig håndvask. Med noro-diaré som resultat. Hosting rett ut i friluft er mindre sosialt akseptert nå enn før. Folk forventer at hosting skal skje i albuen eller papir som kastes.

r

 

Hvem som ikke ønsker sykelig frykt for medmennesker velkomment? MEG BLANT ANNET!!  Jeg kommer aldri mer noensinne så lenge jeg lever til å "albuehilse" når pandemien er over. Ikke snakk om! Da er det som jeg sier; man er livredd for medmennesker og betrakter dem som potensielt giftavfall og ikke medmennesker. Diare? Pfhhhhh....desinfiserer du totalettet ditt sterilt etter totalettbesøk? De verste bakteriene kommer fra din egen kropp skal jeg si deg, ikke fra dine medmennesker. Jegf sverger med mitt liv at det aldri blir noen albuehilsing ETTER pandemien. Nope, nix, no effing way!

Jeg vasket hendene etter å ha vært på dass FØR pandemien oså det er ikke noen "new normal" for meg. Jeg pleier ikke å få diare fordi jeg har et godt immunforsvar fra før.

Jeg kommer til å håndhilse med alle som vil ETTER pandemien og om noen vil albuehilse vil jeg anbefale at vedkommende søker kognitiv terapi som er den vanlige behandlinggen for folk med sykelig helseangst og bakteriofobi. Jeg har slitt med hypokondri og OCD og ved meget meget godt hva jeg snakker om. De fleste bakterier lever i din egen kropp og er ikke livsfarlige. De verste finnes i din egen tarm. Så du burde være livredd for å gå inn på ditt eget bad. Så jeg regner med at du desinfiserer det med klorin hver eneste gang du eller noen annen i husstanden har vært på toalettet hvis du er så livredd for bakterier.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Man trenger jo ikke projisere sin egen hypokondri og OCD over på andre som kanskje ønsker å være mer forsiktige en periode fremover.

Jeg kommer til å være ganske chill på det.

Dersom du går rundt og tror du får diare av å håndhilse på medmennesker vil jeg i aller høyeste grad påstå at man lider av sykelig helseangst ja.

Jeg har vært oi terapi for hypokondri og ble fortalt at det ikke var normalt. Nå leser og hører jeg at måten jeg var på skal betraktes som noe naturlig. At man SKAL være redd nærkontakt med andre mennesker. En fremmed er ikke lenger en ukjent venn, men potensielt dødeleig smitteavfall. Stakkars oppvoksende generasjon om de skal indoktrineres i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Dersom du går rundt og tror du får diare av å håndhilse på medmennesker vil jeg i aller høyeste grad påstå at man lider av sykelig helseangst ja.

Man skal ikke gå rundt og forvente at håndhilsing fører direkte til diaré. Det er bare en viss risiko for at det skjer. Jeg har ikke tall på det, men la oss si 1% for å ta et tall fra lufta. Det betyr bare at man kan oppdage en tydelig trend i statistikken at folk med diaré oftere enn de uten diaré ofte har deltatt i ting som innebærer håndhilsing i forkant. Bakterieprøver fra hender viser at håndhilsing medfører en viss risiko for overføring av bakterier som gir diaré. Bakterier som kan spores tilbake til toalettbesøk, dårhåndtak og håndtak på vaskene osv.

Morromann skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært oi terapi for hypokondri og ble fortalt at det ikke var normalt. Nå leser og hører jeg at måten jeg var på skal betraktes som noe naturlig. At man SKAL være redd nærkontakt med andre mennesker. En fremmed er ikke lenger en ukjent venn, men potensielt dødeleig smitteavfall. Stakkars oppvoksende generasjon om de skal indoktrineres i dette.

Jeg mener det handler om å finne en god balanse. Man skal ikke være redd for nærkontakt, men kan godt huske å vaske hendene etter toalettbesøk og før måltider. Jeg vil ikke kalle det å overdrive. Oppnår vi at 99,9% husker slike enkle tiltak, i stedet for å gå tilbake til 2019-normalen, så har vi redusert svært mange tilfeller av ubehag og sykefravær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

 

Jeg mener det handler om å finne en god balanse. Man skal ikke være redd for nærkontakt, men kan godt huske å vaske hendene etter toalettbesøk og før måltider. Jeg vil ikke kalle det å overdrive. Oppnår vi at 99,9% husker slike enkle tiltak, i stedet for å gå tilbake til 2019-normalen, så har vi redusert svært mange tilfeller av ubehag og sykefravær.

Ja, og fullstendig ødelagte immunforsvar. Alle skal bli like sykelig redde for smitte av enhver type som det Michael Jackson og Howard Hughes var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

 

Jeg mener det handler om å finne en god balanse. Man skal ikke være redd for nærkontakt, men kan godt huske å vaske hendene etter toalettbesøk og før måltider. Jeg vil ikke kalle det å overdrive. Oppnår vi at 99,9% husker slike enkle tiltak, i stedet for å gå tilbake til 2019-normalen, så har vi redusert svært mange tilfeller av ubehag og sykefravær.

Balanse my a**! Du behøver ikke å rasjonalisere noe forsvar for at vi skal utyvikle en kollektiv sykelig helseangst for det er hva jeg ser forsøk på her. Jeg vasket hendene før pandemien der det var naturlig og vil gjøre det i fremtiden. 

 

Simen1 skrev (36 minutter siden):

Man skal ikke gå rundt og forvente at håndhilsing fører direkte til diaré. Det er bare en viss risiko for at det skjer. Jeg har ikke tall på det, men la oss si 1% for å ta et tall fra lufta. Det betyr bare at man kan oppdage en tydelig trend i statistikken at folk med diaré oftere enn de uten diaré ofte har deltatt i ting som innebærer håndhilsing i forkant. Bakterieprøver fra hender viser at håndhilsing medfører en viss risiko for overføring av bakterier som gir diaré. Bakterier som kan spores tilbake til toalettbesøk, dårhåndtak og håndtak på vaskene osv.

Jeg mener det handler om å finne en god balanse. Man skal ikke være redd for nærkontakt, men kan godt huske å vaske hendene etter toalettbesøk og før måltider. Jeg vil ikke kalle det å overdrive. Oppnår vi at 99,9% husker slike enkle tiltak, i stedet for å gå tilbake til 2019-normalen, så har vi redusert svært mange tilfeller av ubehag og sykefravær.

Balanse my foot. Jeg vasket hender der det var naturlig før pandemien og vil gjøre det etter å. Men 100% av ekstratiltakene fra før pandemien vil blir droppe THE VERY SAME F*CKING DAY pandemien erklæres avsluttet. Ingen balanse. Ingen "men"...

Ogf seriøst, 1% sjanse for å få diare av håndhilsing:rofl::rofl:....

Jeg har tatt hundretusener av mennesker i hånda i løpet av litvet og lever i beste velgående og har et utmerket immunforsvar(noe new normal-folket kommer til å ødelegge frivillig, sann mine ord). Og diare må man tåle å få noen ganger i løpet av et lang liv. Jezzz....:wallbash:

Man får lettere diarebakterier av å oppsøke offentlige totaletter. Og spesielt når man reiser fra det kalde nord til varmere strøk. Og kanskje i maten man spiser. Men det VANLIGE da er ikke at man bare blir hjemme i sykelig angst for åh så livsfarlig diare, men at man på forhånd inntar tabletter som man får kjøpt billig på apoteket som forhindrer at man utvikler diare fra bakteriene man blir eksponert for. Og om man blir eksponert men ikke blir syk, JA DA ER DET ET VINN VINN FOR IMMUNFORSVARET. Men bevares, er du redd for at en håndhilsing kan gi deg diare får du bare innta slike tabletter på forhånd da. Selges på apoteket.

Men husk at de fleste bakterier som gir deg diare finnes i din egen kropp så jeg går ut i fra at du desinfiserer ditt eget bad veldig nøye etter ditt og andres totalettbesøk og at du er iført fullt verneutstyr når du skal inn dit. Eller....?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (31 minutter siden):

Ja, og fullstendig ødelagte immunforsvar.

Nå er jeg ikke noen ekspert på immunforsvar, men om jeg har forstått rett kan vi dele immunforsvaret i tre deler:

1. Det medfødte. Det hindrer en hel masse typer infeksjoner.

2. Det som læres gjennom eksponering og har "hukommelse". De typiske engangs barnesykdommene.

3. Det som ikke kan læres opp og har "gullfiskhukommelse".

Noro-virus tilhører visstnok gruppe 3. Man kan ha magasjau den ene uka og bli akkurat like rammet av det samme neste uke. Mange av de tingene barn får i seg ved å putte alt mulig rart i munnen hører visst også til gruppe 3. Det gir altså ingen mening å eksponere immunforsvaret for den type ting. Noro kan sirkulere i en barnehage runde på runde på runde om man ikke gjør smitteverntiltak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Men det VANLIGE da er ikke at man bare blir hjemme i sykelig angst for åh så livsfarlig diare,

Ikke overdriv da. Diaré kommer i alle skalaer. Alt fra sjeldne livstruende til de mer vanlige, litt løs mage, men fullt mulig å gå på jobb for eksempel.

Fint at du vasker hender når det føles naturlig. Noen har en helt annen standard for hva som føles naturlig. Kan bare si jeg vemmes når jeg står og vasker hender på offentlige toaletter og ser folk som går rett fra båsen (uten vask) og rett ut døra. På fest, konferanser, offentlige steder etc. Det er heldigvis et fåtall, men man aner jo ikke hvem når man står og skal hilse på folk i en eller annen sosial sammenheng. Og håndtrykk utveksles jo gjerne i serie sånn at én med urene hender gjerne kan spre det til mange andre. Det er nå bare en av flere grunner til at det er lurt å vaske hender før måltider. Dørhåndtak, særlig på innsiden av døra til offentlige toaletter, er også en typisk smittekilde. Man trenger ikke være paranoid, men bare ha et bevisst forhold til hvor man bør utvise god håndhygiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Noro-virus tilhører visstnok gruppe 3. Man kan ha magasjau den ene uka og bli akkurat like rammet av det samme neste uke. Mange av de tingene barn får i seg ved å putte alt mulig rart i munnen hører visst også til gruppe 3. Det gir altså ingen mening å eksponere immunforsvaret for den type ting. Noro kan sirkulere i en barnehage runde på runde på runde om man ikke gjør smitteverntiltak.

Norovirus er noe av det mest smittsomme jeg har vært borti. Etter å bare ha deltatt på et middagselskap ett år hvor 1 voksen person hvistnok (fikk vi vite etterpå) hadde hatt dette 1-2 dager i forveien ble hele husholdningen vår liggende i 3 dager gjennom jula med konstant ropert i porselenstrumpeten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Norovirus er noe av det mest smittsomme jeg har vært borti. Etter å bare ha deltatt på et middagselskap ett år hvor 1 voksen person hvistnok (fikk vi vite etterpå) hadde hatt dette 1-2 dager i forveien ble hele husholdningen vår liggende i 3 dager gjennom jula med konstant ropert i porselenstrumpeten.

Norovirus er noe av det me

Og likevel har det ikke forekommet noen massedød i samfunnet fra dette. Men vi må være redde. Velkommen til germophobic and humanohobic new normal.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Håndhilsing var hyggelig så lenge det varte

Samme om privatliv og personlig frihet også... I den nye normalen er slikt en trussel også. Sex mellom mennesker er også ekkelt ikkesant Simen...? Tenk på alle de bakteriene folk utveksler når dem tungekysser. Farlige greier altså :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Betroz said:

Samme om privatliv og personlig frihet også... I den nye normalen er slikt en trussel også

Staten dikterer hvor mange du får lov til å møte i løpet av en periode, staten dikterer hvor nærme du skal befinne deg personen og staten dikterer at du ikke skal få besøk.

Jeg overdriver her nå såklart, men jeg er veldig redd for at det tiltakshelvetet som vi er i nå skal vedvare til det punktet at det oppstår en (urimelig) fremmedfrykt blant folk. Som noen nevnte tidligere: "en fremmed er ikke lenger en potensiell venn, men en potensiell smittebærer av en eller annen lumsk sykdom"

Ser bare åssen folk oppfører seg på butikken nå. Av corona-hensyn så er det jo forsåvidt en fin ting, men blir ikke mye sosialt samfunn av at folk går rundt og er livredde for alle som ikke er nær familie.

Lenke til kommentar

Hehe. Det handler vel mye om hvor mye redusert smitte man får for hvilken innsats. Smak og behag, men jeg kommer til å fortsette med gode vaner som ikke krever voldsomt med innsats eller viljestyrke. Det er tross alt ikke mesterskap i selvpining vi driver med, men å finne en fornuftig balanse der man oppnår et akseptabelt smittevern ved lav innsats.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Wheeljack said:

Ser bare åssen folk oppfører seg på butikken nå. Av corona-hensyn så er det jo forsåvidt en fin ting, men blir ikke mye sosialt samfunn av at folk går rundt og er livredde for alle som ikke er nær familie.

Nå har vi levd med dette i under ett år. Tenk da åssen folk er etter MINST 1.5 år til (sommeren 2022/23 sa Bill Gates).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...