Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

@Wheeljack Tiltakene nå er jo ekstraordinære, nettopp for å kunne jekke ned tiltakene mye og raskt, i stedet for å holde lenge på de. Den nye normalen handler ikke om å holde på ekstraordinære tiltak, men om å jekke ned tiltakene kraftig, men ikke helt tilbake til amøbestadiet fra 2019. Dvs. det skal ikke lengre bli ansett som tiltak, men være en ny normal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (14 timer siden):

Hvis din jobb eller din bedrift levde av å selge sydenreiser og selskapet lå skadeskutt etter et dårlig år, ville du fortalt kundene "joda, alt blir sikkert som normalt - kom å kjøp", eller "det blir sikkert krise i år også - ingen vits å bestille billetter du neppe får brukt likevel"?

Hvis nøkternhet og ærlighet betyr kroken på døra så er det mange som ville strukket sannheten langt..

For å si det sånn, jeg ville vært veldig skeptisk til å betale titusner til et selskap som potensielt kan gå konkurs lenge før "varen" blir levert og som har alt å tjene på å ikke fortelle sannheten om selskapets likviditet.

For å si det på ennå en måte: Jeg har allerede begynt å planlegge hvor Norgesferien i egen bil skal gå i år og hvordan jeg skal unngå f.eks myldring i store hoteller og andre turistfeller.

Ser ut som du kan få reist utenlands. https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/tror-alle-er-vaksinert-i-sommer/73241931/amp

 

Selv så håper jeg det blir tilbudt mer nettstudier. Hadde vært fint om jeg kunne tatt master på NTNU uten å flytte til Trondheim. 

 

Burde vært enkelt å legge ut gratis pakker med diverse fag. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

@Wheeljack Tiltakene nå er jo ekstraordinære, nettopp for å kunne jekke ned tiltakene mye og raskt, i stedet for å holde lenge på de. Den nye normalen handler ikke om å holde på ekstraordinære tiltak, men om å jekke ned tiltakene kraftig, men ikke helt tilbake til amøbestadiet fra 2019. Dvs. det skal ikke lengre bli ansett som tiltak, men være en ny normal.

Jo lenger man holder på med å diktere hvor mange personer vi kan omgås i et fritt samfunn, så er det ikke lengre et fritt samfunn. Jeg tror kanskje alt det her kommer til å sette såpass spor hos folk slik at dem ekstraordinære tiltakene blir den nye normalen. Det finnes allerede nok av sivile corona-politi rundtomkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig var jeg mest syk de årene jeg jobbet i et bygg med flere tusen mennesker hvor ca. 100 mennesker per etasje delte 3 toaletter hver seg hvor ett var kvinne og tredje var handikap.

I år har jeg ikke vært syk mer enn en gang forkjølet og en gang med noe som lignet influensa.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skjønner koke-en-frosk-logikken deres, men jeg er bare ikke like dystopisk selv. Jeg tror uansett ikke det er pandemien som "koker frosken". Smitteverntiltak, reiser og sosial omgang blir nok tilnærmet som i 2019 i 2030.

Internett derimot, der har vi jo dykket stadig dypere i 1984-dystopien i lang tid før pandemien kom. Men det er nå en ganske annen diskusjon.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er et sykt hysteri som bygger seg opp om de nye mutasjonene. Uten egentlig å vite om de er mye farligere. De kan da like gjerne være mindre farlige. 

Vi hørte om en mutasjon i Trondheim tidligere, men den er det blitt stille om. Det lyder mye mer sjokkerende med "Brasil-mutasjonen". De bruker nå disse mutasjonene til å innføre strengere tiltak. Og kanskje etterhvert portforbud om kveldene. Som ikke vil virke når folk går fritt rundt om dagen, og barna går på skolen. Så det vil kanskje føre til tanker om å spikre alle inn i hver deres kiste, først da vil Pappa Stat få full kontroll!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (41 minutter siden):

Det er et sykt hysteri som bygger seg opp om de nye mutasjonene. Uten egentlig å vite om de er mye farligere. De kan da like gjerne være mindre farlige. 

All kvalitetssikret info er bedre enn å gå rundt i usikkerhet. Har du noe kvalitetssikret info om at disse mutasjonene skal være mindre farlige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DET HER er skummelt og noe man ikke kan tro skjer i land som er demokratiske og har skrevet under på FNs menneskerettighetserklæring:

https://www.mirror.co.uk/money/hsbc-says-customers-who-enter-23307420

Det er helt klart at JEG støtter smittevernstiltak og følger dem og mener at beviste brudd må bli møtt med noen sanskjoner, som for elsempel bortvisning eller forelegg, men her snakker de om å STENGE BANKKONTOENE TIL MENNESKER. FOR ALLTID. Hvor banken opptrer som dommer, jury og bøddel for personer som ikke har følge munnbindregel i en bankgbygning. Å frata mennesker bankkonto er meget alvorlig; et inngrep som vil føre til at man ikke kan foreta banktransaksjoner, kjøpe mat til seg og sin familie, betale regninger....med andtre ord, ende på gata og være prisgitt de man kan tigge penger fra. Det er veldig alvorlig da retten til å ha en bankkopnto og tilgang til betalingsmidler er en menneskerett. Også de som er straffedømt for mord har rett til å ha tilgang til transasksjons-midler. Men dette skjer - et demokrati og med pandemi som begrunnelse. Det er veldig alvorlig og forteller hvordan pandemien kan brukes av enkelte psykopater som brekkstang for å ødelegge menneskers rett til privatliv og grunnleggende rettigheter også. Det er ingen tvil om at det er en del psykopatiske småkonger som stortrives med de mulighetene pandemien gir dem. Det så vi i GWBs krig mot terror også. Islamsk terrorisme eksisterte og eksisterer, jeg er ingen konspirasjonist som benekter det , men som med pandmien misbrukes det så til de grader som et angrep på menneskerettighetene.

Terkslen for å nekte mennesker betalingsmidler må være høy. MEGET HØY. Og da mener jeg mener jeg meget høy også. Det bør ikke en gang være  nok at man er dømt for drap for å nektes en slik tjeneste.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (35 minutter siden):

Nå er det neppe en menneskerett å ha en bankkonto, men allikevel veldig drøyt og kraftig overdrevet reaksjon som ikke står i stil med bruddet nei. Å bortvise noen burde vært mer enn nok..

Er det ikke en MENNESKERETT å ha tilgang til betalingsmidler så man kan få kjøpt mat, ha tilgang til vann, betale for boligen man bor i, forsøerge familien, transport etc? Hvis ikke DET er en menneskerett da vet ikke jeg hva menneskerettigheter er. Men det er mulig det ikke er helt implementert selv om det har vært stilt forslag i EU-parlamentet så vidt jeg vet. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at tilgang til betalingsmidler; og i våre dager er en bankkonto EN FORUTSETNING for slikt.

Jeg er ingen ekspert men jeg er sikker på at det er ordlyder i menneskerettighetserklæringen som kan tolkes til at det å ha en bankkonto er en menneskerettighet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Her er en interessant artikkel om hva som ble den nye normalen etter tidligere pandemier.

Samt noen tanker om hva som kan bli den nye normalen etter denne pandemien. Jeg håper ikke klemmer forsvinner. Det skal jeg i hvert fall motarbeide. Håndtrykk i hvert fall et mindre offer å gi tapt på.

Jeg kommer IKKE til å fortstte å vakse hendene mine til blods ETTER pandemien. No effing way! Da skal jkeg tilbake til nøyaktig slik det var 11.mars 2020 og ALDRI seg meg tilbake til coronapandemien. Jeg har tross alt et immunforsvar!

Dere som ønsker å leve sopm sykelig hysteriske hypokondere med OCD ETTER pandemien får gjøre det, men count me out! Jeg har vært der og skal ikke tilbake dit.

Jeg skjønner ikke at dere som er så livredde for alt av bakterier i det hele tatt tør å gå på toalettet uten fullt verneutystyr, let alone at dere tør å dusje, pusse tenner og bæsje i samme rom! Er dere klar over hvor mange tarmbakterier som flyter rundt på badet ditt?

Jeg vil IKKE ha noen new normal basert på sykelig frykt for at våre medmennesker er fulle av livsfarlig smitte og noe man for enhver pris skal unngå nærkontakt med. Det er sykt, hysterisk og irrasjonelt på et tidspunkt det ikke er noen pandemi lenger. Da bør man heller søke hjelp i psykiatrien ikke legge samfunnet til rette for sykelig helseangst og menneskefobi.

Debn artikkelen du linker til er søppel som nører opp under folks sykelige frykt for at medmennesker er farlige smittebærere. Hypokondri og bakteriofobi er sykdommer, ikke noe naturlig.

Samtlige, 100 PROSENT av ALLE smittevernstiltak i pandmien skal for mitt vedkommende opphøre uten unntak og uten forbehold in gthe very same f*cking second pandemien er over. Ingen kompromisser, ingen forbehold. Avsluttet. Og folk som fortsatt vil være livredde for meg og insisterer på at jeg skal holde to meter kontakt fra dem vil jeg bryte all kontakt med. Skjønt jeg kjenner ingen slike.

Det å ta et menneske i hånden er en vanlig måte å gi mennesker trøst på, i en vanskelig tid. En menneskehånd er ikke noe livsfarlig kjemisk avfall som dreper deg - i de fleste tilfeller. Fullstendiggrotesk og avskyelig om vi skal begynne å tenke slik. Det er avhumaniserende i aller høyeste grad.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Den som vägrar att sätta på sig ett munbind når den besöker banken så att banken inte vill ha hen som kunde kan väl gå till en annan bank och skaffa konto? Tvivlar på att banken kommer bruke möjligheten ofta om ens noengang och man kan ju också se det fra bankens side. Hvorfor ska de tvingas ha kunder som inte vill följa enkla regler som kan sätta deras ansatte i fara?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (40 minutter siden):

Snip

Jeg tror kanskje du har levd deg litt inn hvordan tilstandene har vært i andre land. Tiltakene i norge har på ingen måte vært så inngripende som du og andre skal ha det til, vertfall ikke etter vi var ferdig med det intensive delen i mars-mai i 2020. Siden har vi kunne bevegd oss fritt, gå på kaffe, resturanter, kjøpesenter, you name it, eneste som har måtte vike er utepilsen noen uker samt trenings senter i de mest hardt rammede områdene. 

Vi som bor litt utenfor de store byene har enda ikke trengt å bruke munnbind engang, å de aller fleste bruker det ikke. Jeg har dog brukt det som en ekstra sikring da jeg er kronisk syk og ikke vil smitte andre om jeg tilfeldigvis skulle fått korona, da det er ganske vanskelig for meg å vite da jeg alltid har symptomer. 

Jeg har heller ikke vasket hendene mine til blods under pandemien en eneste gang, det var noe jeg drev med i tiden jeg jobbet på skipsverft og måtte vaske hendene med sandsåpe for å få bort olje og dritt fra hendene :)

Syns og du fremtrer som smålig ved at du vil bryte all kontakt med venner og bekjente som ønsker å beholde en viss form for smittevern selv etter pandemien, men det er jo ditt valg, om noen av mine venner velger å bryte kontakt over at jeg ikke ønsker så mye fysisk nærkontakt så tror jeg at jeg skal klare meg helt fint uten dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest e1a36...5cc
Simen1 skrev (3 timer siden):

Uttrykket å skyte spurv med kanon har sjeldent passet bedre.

En så alvorlig trussel mot manglende munnbindbruk bør få konsekvenser for banken.

Hsbc er en kinesisk bank så at de bruker kanon mot disse spurvene er ikke overraskende.

Anonymous poster hash: e1a36...5cc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...