Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Det er en ting. Men at hele menneskeheten skal leve som livredde bakteriofober med hypokonderi og OCD lenge ETTER at pandemien er over er ingen naturlig utvikling. Det er sykt og ekstremt skadelig for menneskeheten.

Du kan ikke sammenligne Internet med sykelig angst for mikrober. Internet var et fremskritt, hypokondri og OCD er IKKE et fremskritt, tvert imot. Internet er en gradvis prosess som har blitt til siden de første datamskinene ble oppfunnet, det er ikke dette.

Er ikke ofte jeg er enig med deg på dette forumet, men akkurat her er vi helt enige. Nei det er ikke naturlig som du korrekt sier - immunforsvaret trenger faktisk en treningsarena. Vi vet feks at vannkopper er ufarlig for barn, men kan være mye mer farlig om man får sykdommen som voksen. Kroppens immunforsvar består av to grove hovedkomponenter, det medfødte og det ervervede. Det ervervede er kroppens treningssenter mot infeksjoner. Bare å lese mer om sistnevnte her.  (T celle immunitet er mye omtalt under corona) Fordi det ervervede immunforsvaret vil huske en vannkoppinfeksjon vil om man får viruset som voksen ikke få symptomer. Dette er antagelig også grunnen til at barn får mindre alvorlig covid 19 forløp som regel  -  fordi de har blitt utsatt for lignende virus i barnehage og skole fra før og mye mer recent enn voksne., 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (10 minutter siden):

Tja - det er definitivt ikke flertallet som går med munnbind i en normaltilstand i Asia heller. Det er en del , men slettes ikke flertallet og som Morromannen så korrekt har sagt så er det mer mot foruensing. Alle som har vært i Beijing vet hva jeg snakker om - luftkvaliteten er helt grusom. 

Det varierer jo fra land til land, Kina og Japan er veldig ulike. I Japan brukes munnbind høyeste grad dersom man er syk og ikke ønsker å spre sykdom til andre, det er min erfaring fra de gangene jeg har oppholdt meg der. I Kina er det som du sier nesten utelukkende mot forurensing og den kollektivistiske tankegangen om hygiene er fraværende om man sammenligner med Japan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det varierer jo fra land til land, Kina og Japan er veldig ulike. I Japan brukes munnbind høyeste grad dersom man er syk og ikke ønsker å spre sykdom til andre, det er min erfaring fra de gangene jeg har oppholdt meg der. I Kina er det som du sier nesten utelukkende mot forurensing og den kollektivistiske tankegangen om hygiene er fraværende om man sammenligner med Japan.

Usj ja mange fastlandskineser er noen uhygienske svin - det er jeg enig i . Spytter rundt seg på gata. Jeg har dog sett en forbedring der da, var der første gang i 2011 og da ble det spytta overalt i Beijing. Men i senere tid ser det ut som noen har oppdratt dem litt. De har jo en totalitær stat som fort kan oppdra dem. Ble jo blant annet sendt meldinger til kinesiske simkort i utlandet om at man måtte huske å oppføre seg pent etc. I Hong Kong/Macau og Taiwan er folk generelt mer hygienske. I Guangzhou som ikke er langt fra Hong Kong så jeg faktisk veldig lite spytting. 

Akkurat hva gjelder forsøpling synes jeg nesten man kunne innført Singapore-bøter. Tror faktisk det hadde hjulpet i Oslo mtp på munnbind som ligger henslengt overalt. Men SIngapore har jo bøter for ekstremt mye rart da (er ikke uten grunn det er kalt the fine city) 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (52 minutter siden):

Det var økonomisk vekst før korona.

Det vil bli naturligvis bli en stor økonomisk vekst "etter" korona når restriksjoner heves og optimismen øker.

Økonomisk vekst før? Hvor har du det ifra? Statistikken jeg ser på så er nå norsk bnp  pr innbygger målt i usd det samme som den var på tidlig 2000 tallet. og det er da ikke tatt hensyn til prisøkningene og lønnsøkninger andre land har opplevd gjennom de 20 siste år(som er en veldig lang tid). Samt USD er egentlig også svak
Så vi har opplevd en ekstrem økonomisk nedgang de siste årene, nærmest som om landet hadde vært i krig.

At det nå vil komme ekstremt mange rumenere hit er fakta da GB forlater EU, og da vil flere komme hit.

Dem har allerede etablert seg og det i seg selv vil få en forsterkende effekt

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde faktisk vore fint om fleire greidde å vaske seg litt meir på hendene. Normal renslighet burde være på agendaen for ein ny normal. Elles hadde det og vore knall om snufsehosterne brukte munnbind ute blandt andre(butikk, kollektiv osv) slik at influensa osv ikkje smitta like enkelt. Trur dog det er ein lang veg att å gå før vi er ferdige med pandemien samt ringverknadane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Mener du at det må bli en norm og gå rundt og være livredde for medmennesker? Vekk med konserter, vekk med festivaler, vekk med 17.mai-tog? Fro evig og alltid?`Situasjoner hvor man ofte kan bli kjent med nye mennesker og knytte nye bånd? Frylten må råde i all evighet og å unngå medmennesker skal bli en norm for menneskelig interaksjon? Det er ingenting "sosialt" med å unngå nærkontak med medmennesker slik vi har levd i hundretusenvis av år. "Sosial avstand" er et nødvendig onde, men kun det. Et onde som må opphøre i det sekundet pandemien er over. Frykt for medmennesker vil skade fremtidige generasjoner. Psykologer har allerede begynt å slå alarm om langtidsskadevirkningene av tiltakene og det er noe man kan holde seg for godt til å hånlig flåse bort slik som jeg ser at noen allerede gjør i diskusjoen her. Ikke du da, men det er andre som slenger innom her med sarkasmer og spydigheter. Slikt som forsøpler og ikke beriker diskusjonen.

Menneskefobi må ikke bli en del av det å være menneske. Jeg har gjennomlevd det å være hypokonder med OCD og sykelig angst for sykdommer og mener at det aldri må bli en måte mennesker skal se på som naturlig.

Satan! 

Du må "chille" deg ned. 

Har ikke sagt noe av dette. Trur du innbiller deg ting.

Sitat

 

Slippe å håndhilse ser jeg på som en fordel. Klemmer gir jeg ikke eller noe jeg ønsker. 

Sosial distansering er helt ok. Dessverre klarer ikke voksne mennesker dette nå under pandemien. 

Munnbind bruker jeg ikke nå og kommer ikke til å gjøre det heller. 

Noe form for registrering av vaksinerte og ikke-vaksinerte er jeg imot. 

 

 

Jeg kommer alltid til å være mer forsiktig enn det jeg var. Influensa er lite utbredt nå og det passer meg utmerket.

JEG drikker ikke, JEG drar ikke på konserter etc. Så jeg bryr meg ikke. 

 

Var på lekeland med ungene i dag. Der var det voksne som dreit i 1 meteren itillegg sto de å pratet sammen slik at jeg og mange andre måtte gå mellom de som pratet. Ufyselige folk. 

 

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (28 minutter siden):

Satan! 

Du må "chille" deg ned. 

Har ikke sagt noe av dette. Trur du innbiller deg ting.

 

Jeg kommer alltid til å være mer forsiktig enn det jeg var. Influensa er lite utbredt nå og det passer meg utmerket.

JEG drikker ikke, JEG drar ikke på konserter etc. Så jeg bryr meg ikke. 

 

 

 

 

Så fodi du ikke gjør det vil du altså forby andre mennesker dette i all fremtid og all evighet fremover, er det det du sier? For mange mennesker er det ting som bidrar til å gi livene deres mening, å møtes i sosiale arenaer og for andre igjen er det å gå på en kafe for eksempel et sted hvor de en sjelden gang møter mennesker. Konserter og teater gir for mange livsglede så fordi du ikke går der synes du andre skal nektes det? Snakk om egoisme!

Dersom du ønsker å passe deg for viruset skjønner jeg ikke hvorfor du drar til et lekeland under en pandemi når du vet det er folk der.

Den situasjonen som er i samfunnet nå passer ikke meg utmerket. For veldoig mange mennesker er det som skjer nå horibelt og et mareritt og de fleste ser på tiltakene som et nødvendig onde. Selvfølgelig gjør de det. Det har vært en økning av selvmord verden over så det er slett ikke alle det som skjer "passer utmerket" for.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 timer siden):

Ingen tjener på at alle sitter hjemme, skjerp deg. Alt blir normalt igjen.

Tja, noen av svarene her viser jo at det er enkelte som liker tanken på en "new normal" hvor kontakt mellom mennesker begrenses så mye som mulig. Jeg håpåer disse representerer noen veldig få promille av befolkningen.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

Hadde faktisk vore fint om fleire greidde å vaske seg litt meir på hendene. Normal renslighet burde være på agendaen for ein ny normal. Elles hadde det og vore knall om snufsehosterne brukte munnbind ute blandt andre(butikk, kollektiv osv) slik at influensa osv ikkje smitta like enkelt. 

Har man symptomer på influensa skal man vel holde seg hjemme og ikke fly rundt ute i samfunnet, heller ikke med munnbind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Tja, noen av svarene her viser jo at det er enkelte som liker tanken på en "new normal" hvor kontakt mellom mennesker begrenses så mye som mulig. Jeg håpåer disse representerer noen veldig få promille av befolkningen.

Hvilke svar da? Jeg ser ingen innlegg her hvor det uttrykkes ønske om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (26 minutter siden):

Tja, noen av svarene her viser jo at det er enkelte som liker tanken på en "new normal" hvor kontakt mellom mennesker begrenses så mye som mulig. Jeg håpåer disse representerer noen veldig få promille av befolkningen.

Da tror jeg at du feiltolker meg og andre her. Jeg er for strenge tiltak når det er nødvendig. De strenge og kjipe tiltakene har gjort slik at vi ikke har endt opp som Sverige. Så fort vi er vaksinerte er det tilbake til normalen. Kanskje med unntak om at folk blir litt flinkere til å holde seg hjemme når de er syke.

Morromann skrev (25 minutter siden):

Har man symptomer på influensa skal man vel holde seg hjemme og ikke fly rundt ute i samfunnet, heller ikke med munnbind.

Enig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Så fodi du ikke gjør det vil du altså forby andre mennesker dette i all fremtid og all evighet fremover, er det det du sier? For mange mennesker er det ting som bidrar til å gi livene deres mening, å møtes i sosiale arenaer og for andre igjen er det å gå på en kafe for eksempel et sted hvor de en sjelden gang møter mennesker. Konserter og teater gir for mange livsglede så fordi du ikke går der synes du andre skal nektes det? Snakk om egoisme!

Dersom du ønsker å passe deg for viruset skjønner jeg ikke hvorfor du drar til et lekeland under en pandemi når du vet det er folk der.

Den situasjonen som er i samfunnet nå passer ikke meg utmerket. For veldoig mange mennesker er det som skjer nå horibelt og et mareritt og de fleste ser på tiltakene som et nødvendig onde. Selvfølgelig gjør de det. Det har vært en økning av selvmord verden over så det er slett ikke alle det som skjer "passer utmerket" for.

Trur du flere problemer enn hva du gir uttrykk for. Herregud,  mann. Calm down, it's just a pandemic 🤣

Alt har vært normalt for meg dette året bortsett fra nedstengingen av barnehagen. Har jobbet normalt. Vært på ferie i Danmark. Besøkt foreldre og slekt som normalt. Har hatt barnebursdag som normalt. Alt er ganske normalt her. Ikke mitt problem at du lever i Corona bobla og er sur pga det. Det er ditt problem, ikke mitt. Mulig det ligger i hodet ditt? 

Jeg ser fordelen ved å slippe slike bløte, "våte", slappe håndtrykk. Æsj! Det er enkelte mennesker jeg vil håndhilse på, men avventer med dette pga pandemien. 

Nå er det lettere å holde slike "close-talkers" på avstand. Håper det blir slik framover. Ønsker ikke spytt i ansiktet mitt.

 

Jeg er ikke redd for Corona. Men jeg ønsker ikke å bli smitta rett før jul. Kan godt bli smittet etter jul. 

Og jeg respekterer andre ved å holde avstand og regner med at andre gjør det samme. Uansett om man er på butikken eller lekeland. 

 

Har ikke sagt at konserter etc bør være forbudt. Jeg drar ikke på konserter. Jeg bryr meg ikke. Start opp konserter i morgen. Jeg bryr meg ikke. Skjønner du det? Jeg bryr meg ikke. Det er et luksusproblem som jeg IKKE bryr meg om. 

Jeg er imot mye av det staten gjør. Jeg mener at en god del av dette er et såpass stort overgrep på det norske folk at det er ikke lenge igjen til Erna og Co overgår selveste Vidkun. Da tenker jeg på hva som skjedd med de svakeste og de avglemte/bortgjemte i samfunnet vårt. Flere medier har skrevet om dette de siste 4-6 månedene. Du har kanskje ikke lest om noe annet enn smittestatestikk?

 

Før pandemien: Folk jobbet syk. Det er faktum! Man ble smittet av kolleger som kom på jobb syk eller foreldre som sendte ungene på skole/bhg syk fordi de ikke ville være hjemme med syke barn.

Forhåpentligvis vil det bli en ny normal på dette. Bli hjemme ved sykdom!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, DiskusDød said:

Før pandemien: Folk jobbet syk. Det er faktum! Man ble smittet av kolleger som kom på jobb syk eller foreldre som sendte ungene på skole/bhg syk fordi de ikke ville være hjemme med syke barn.

Forhåpentligvis vil det bli en ny normal på dette. Bli hjemme ved sykdom!!

Fått ferier eller konkuranser jeg har trent til i over 1 år ødelagt pga. idioter som kommer syke på jobb. Også sjefer.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Tja, noen av svarene her viser jo at det er enkelte som liker tanken på en "new normal" hvor kontakt mellom mennesker begrenses så mye som mulig. Jeg håpåer disse representerer noen veldig få promille av befolkningen.

Det er forskjell på å mene at vi skal beholde alle tiltak og å mene at vi bør dra lærdom av pandemien og ta i bruk noe av det vi har lært, som å holde seg hjemme fra jobben når en er syk, høyere fokus på generell renslighet og hygiene i det offentlige, mindre unødvendige jobbreiser hvor møter heller kan holdes digitalt osv. Å gå tilbake akkurat slik det var før pandemien uten å ha lært noe er dumskap i mine øyne. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 timer siden):

Det er forskjell på å mene at vi skal beholde alle tiltak og å mene at vi bør dra lærdom av pandemien og ta i bruk noe av det vi har lært, som å holde seg hjemme fra jobben når en er syk, høyere fokus på generell renslighet og hygiene i det offentlige, mindre unødvendige jobbreiser hvor møter heller kan holdes digitalt osv. Å gå tilbake akkurat slik det var før pandemien uten å ha lært noe er dumskap i mine øyne. 

Det ER folk der ute som ønsker en "new normal" som er rettet inn mot en verden hvor vi alle er sykelige bakteriofober med OCD LENGE ETTER at pandemien er over.

Jeg skjelver når jeg leser denne artikkelen:

https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-dc2d6e2d-3ab4-42de-8d03-bb7eda5fff8e

Med stor entusiasme jobber arkitekter for dystopiske fremtidige kontrolandskap som man skal sjekke temepraturen for å komme inn påm, menneskelig kontakt skal unngås, sterilt og kjemisk rensket for mikrober(også de gode). Dette er sinnsykt. Dette er ikke normalt. Dette er "the new f*cking normal" som ikke er normalt men sykelig.

Bekteriofobi og panikkangst for nærkontakt med våre medmennesker er "the new normal". Som sagt har jeg slitt med helseangst og OCD og det her er SYKERE enn noen angst jeg har hatt for mikrober tidligere. Mye mye mye MYE sykere. Jeg var aldri livredd for nærkontakt med mennesker. Og nå forteller enkelte medier at det er noe vi SKAL være.

Det verste er jo at de som skriver denne dritten virker superentusiastiske, som om de er lykkelige for at det ble en pandemi slik at de kan tenke ut slike syke ideer.

Jeg vil heller dø enn å leve i en menneskefiendtlig "new normal".

Det er mer:

https://www.technologyreview.com/2020/03/17/905264/coronavirus-pandemic-social-distancing-18-months/

Sosial distanse er noe vi skal leve med for evig og alltid så lenge det er et eller annet menneske ute i verden som har viruset selv om det er oppnådd flokkimmunitet. New normal.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-05-30/coronavirus-masks-are-here-to-stay-even-after-covid-goes-away

5 år etter viruset. Folk møtes kun til online-fester; man ler av at man gjorde noe så dumt som å være sosiale og møtes i det virkelige liv, alle jobber hjemme og møter ikke noe så dumt som kolleger å bli kjent med og knytte bånd med. Vidunderlige nye antisosiale og dehumaniserte verden, og de som promoterer virker glødende entusiastiske over det:

https://www.cognizant.com/futureofwork/whitepaper/after-the-virus

Ingen av linkene er konspirasjonslinker. Det er folk der ute som har forelsket seg i en dystopi hvor menneskelig nærhet er noe som hører fortiden til samt en syk og historieløs ide om "det bakterie- og virusfrie samfunnet" noe som er en illusjon og vil ødelegge det menneskelige immunsofrsvaret fullstendig. Samtidig som det vil ødelegge oss fullstendig som mennesker. Avskyelig.

 

Dette er ikke noe liv. Dette er ekistens. Jeg sier det bare og jeg sverger ved mitt liv; jeg støtter tiltak kun så lenge pandemien varer men er 100% kompromissløs på at jeg ikke vil godta noen "new normal" den dagen pandemien er over; isåfall er det bare å rydde plass til meg i demonstrasjonene. Det finnes ting i livet det er verdt å kjempe mot og "new normal" bør etthvert menneske som er glad i det som gir våre liv mening stå opp mot. "New normal" er menneskefiendtlig, dystopisk, hysterisk, anti-vitenskapelig(virus og bakterier er nødvendig i økosystemene)men sikkert en drøm for ondskapsfulle og psykopatiske mennesker som hater det som er godt og naturlig i andre menneskers liv.

De som ønsker "new normal" hater dette:

xromanian-supporters.jpg.pagespeed.ic.3e

Og dette:

central-park-1684x936.jpg

Dette:

club-01-gq-23jan19_b.jpg

og dette:

58685338-colleagues-eating-in-office-dur

 

Men de ELSKER dette:

ey-office-work-with-coworkers.jpg

Og dette:

p08f8jvr.jpg

Og dette:

Og

 

 

Og dette:

1590984894_untitled-design-2.png?impolic

Og dette:

file7aww6zybrrc1ghwcdd62-1591590080.jpg

 

Ny-normalistene ønsker ikke slike tiltak kun for pandemien. De ønsker dem for evig og alltid. Hvorfor? Mobbeofre kanskje som er bitre på andres gleder og livsutfoldelse? Ønsker om kontroll? Who knows?

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Avstemningen er ikke veldig givende, det er jo egentlig ingen definisjon av hva "new normal" skal være. Jeg synes godt vi kan lære av pandemien, for jeg er dritt lei av norovirus og magesjuke. Støtter for eksempel større grad av at folk holder seg hjemme når de er syke, bruker munnbind dersom de absolutt må på butikken mens de er syke og generell økt bruk av hjemmekontor. Du må ikke henge deg opp i hva noen få mener "new normal" skal være, for så lenge det er frihet til å trykke ting på nett så kommer det til å være masse forskjellige tanker om definisjonen av "new normal".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (11 minutter siden):

Avstemningen er ikke veldig givende, det er jo egentlig ingen definisjon av hva "new normal" skal være. Jeg synes godt vi kan lære av pandemien, for jeg er dritt lei av norovirus og magesjuke. Støtter for eksempel større grad av at folk holder seg hjemme når de er syke, bruker munnbind dersom de absolutt må på butikken mens de er syke og generell økt bruk av hjemmekontor. Du må ikke henge deg opp i hva noen få mener "new normal" skal være, for så lenge det er frihet til å trykke ting på nett så kommer det til å være masse forskjellige tanker om definisjonen av "new normal".

Jeg snakker som erfaring som hypokonder og er livredd for at vi ser opptakten til massehypopkondri som følge av pandemien og at frykt for medmennesker blir normalisert noe som er veldig farlig. Jeg er forøvrig ikke uenig i at syke folk med symptomer på sykdom skal holde seg hjemme fra jobb, det mente jeg før pandemien også. Men jeg reagerer på de som nå begynner å angripe naturlig menneskelig kontakt som noe farlig og "toxic" for all fremtid. Ja, folk kan skrive hva de vil på nett, men når BBC og andre seriøse medier skriver lange og atpåtil entusiastiske artikler om det fremtidige "new normal"-samfunnet og når inneresseorganisasjonen til de aller rikeste i verden, WEF også høylytt promoterer det, ja da blir jeg skremt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker som erfaring som hypokonder og er livredd for at vi ser opptakten til massehypopkondri som følge av pandemien og at frykt for medmennesker blir normalisert noe som er veldig farlig. Jeg er forøvrig ikke uenig i at syke folk med symptomer på sykdom skal holde seg hjemme fra jobb, det mente jeg før pandemien også. Men jeg reagerer på de som nå begynner å angripe naturlig menneskelig kontakt som noe farlig og "toxic" for all fremtid. Ja, folk kan skrive hva de vil på nett, men når BBC og andre seriøse medier skriver lange artikler om det fremtidige "new normal"-samfunnet og når innteresseorganisasjonen til de aller rikeste i verden, WEF også høyølytt promoterer det, ja da blir jeg skremt.

Jeg leste BBC-artikkelen nå og ser ikke hva som er så galt der. Den beskriver til dels enkle tiltak mot sykdomsspredning, men i større grad veien samfunnet uansett har vært på vei. Mer hjemmekontor og smartere teknologiske løsninger som stemmestyring er ikke noe veldig spesielt. Her mener jeg du overreagerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"New normal" er bare et tullebegrep som benyttes av antiendrings folket.

Vi, som mennesker, har alltid lært av store hendelser og endret levemåten på bakgrunn av lærdommen. Lære av store hendelser er på ingen måte "New normal", det er "same procedure as last year".

Nå har en stor pandemi truffet den moderne verden for første gang. Det viser oss en del svakheter med levemåten vår, og da gjør vi enkelte permanente korrigeringer.

Maske om man har symptomer i luftveien vil nok bli naturlig/høflig. Håndhilsning ( som kun er en unødvendig vane) vil nok erstattes med noe annet. Nattklubber/konserter++ blir mer restriktive mot personer med sykdomssymptomer++

Det er jo idiotisk at syke mennesker dro på jobb( gitt at du kan ha hjemmekontor), konsert, kino++ før denne pandemien.

Dette er ikke noe som dramatisk kommer til å endre samfunnet vårt, men det kommer til å fremskynde noen naturlige prosesser. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...