Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (1 time siden):

Nei, har nok kommet for å bli. Mange har jo tatt til orde for sosial distansering og masker selv etter at folk har blitt vaksinert. 

Isåfall er resten av våre liv dømt til å bli et dystopisk mareritt. Da lever vi ikke lenger, da eksisterer vi bare. Selv om jeg aldri har fornektet coronaviruset og hvorfor det ikke er bra å få det er det ikke farlig nok til at vi skal leve som bakteriofobe hypokondere uten mulighet til å leve normale liv hvor vi omgås våre medmennesker for all fremtid men skal rette våre liv inn etter å unngå nærkontakt med våre medmennesker. Da MÅ spørsmålet komme opp om vi skal bare måtte leve med det slik mennesker har levd med viruser i de 100 000 årene det har vandret mennesker på jorda. Jeg nekter å leve i noen dystopisk "new normal" resten av mine levedager. Jeg vil heller få corona; ja jeg vil heller få corona og strryke med av det enn å leve for evig og alltid i "new normal"-marerittet. Mennesker skal leve, ikke bare eksistere.

Jeg støtter tiltakene slik de er i dag, men jeg vil ikke gå med på at vi skal leve slik i evigheter. For mange av oss er det tortur og det ødelegger oss som mennesker på lengre sikt. Det har vært langt farligere epidemier i verden tidligere men ingen av disse førte til en "new normal" hvor det ble normen at mennesker skal være livredde for hverandre og at vi skal være redde for "menneskelus". Bakterien som forårsaket svartedauen finnes visst nok ennå noen steder i verden men vi har ikke hatt samfunnet stengt ned siden 1300-tallet siden den grunn.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Morromann said:

Isåfall er resten av våre liv dømt til å bli et dystopisk mareritt. Da lever vi ikke lenger, da eksisterer vi bare. Selv om jeg aldri har fornektet coronaviruset og hvorfor det ikke er bra å få det er det ikke farlig nok til at vi skal leve som bakteriofobe hypokondere uten mulighet til å leve normale liv hvor vi omgås våre medmennesker for all fremtid men skal rette våre liv inn etter å unngå nærkontakt med våre medmennesker. Da MÅ spørsmålet komme opp om vi skal bare måtte leve med det slik mennesker har levd med viruser i de 100 000 årene det har vandret mennesker på jorda. Jeg nekter å leve i noen dystopisk "new normal" resten av mine levedager. Jeg vil heller få corona; ja jeg vil heller få corona og strryke med av det enn å leve for evig og alltid i "new normal"-marerittet. Mennesker skal leve, ikke bare eksistere.

Jeg støtter tiltakene slik de er i dag, men jeg vil ikke gå med på at vi skal leve slik i evigheter. For mange av oss er det tortur og det ødelegger oss som mennesker på lengre sikt. Det har vært langt farligere epidemier i verden tidligere men ingen av disse førte til en "new normal" hvor det ble normen at mennesker skal være livredde for hverandre og at vi skal være redde for "menneskelus". Bakterien som forårsaket svartedauen finnes visst nok ennå noen steder i verden men vi har ikke hatt samfunnet stengt ned siden 1300-tallet siden den grunn.

I Asia er det helt vanlig med munnbind. Gjør meg heller ikke noe at folk holder litt avstand. Lever godt med en slik tilstand 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

I Asia er det helt vanlig med munnbind. Gjør meg heller ikke noe at folk holder litt avstand. Lever godt med en slik tilstand 

I asiatiske metropoler bruker folk munnbind mot forurensing og støv, ikke mot virus. Folk går ikke med munnbind OVERALT, slik man f.eks ser i USA under pandemien. Butikker og kjøpesentre i asiatiske land er ikke; OK nå under coronaen er det det; fylt opp med munnbindtildekkede fjes. Vel, du ser noen alltid tildekkede fjes noen steder i Østen, altså i Malaysia, Indonesia og sør på Fillipinene. Men kun hos kvinner og kun i fundamentalistiske miljøer. Men det er en tradisjon fra Midtøsten, ikke Øst-Asia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Isåfall er resten av våre liv dømt til å bli et dystopisk mareritt. Da lever vi ikke lenger, da eksisterer vi bare. Selv om jeg aldri har fornektet coronaviruset og hvorfor det ikke er bra å få det er det ikke farlig nok til at vi skal leve som bakteriofobe hypokondere uten mulighet til å leve normale liv hvor vi omgås våre medmennesker for all fremtid men skal rette våre liv inn etter å unngå nærkontakt med våre medmennesker. Da MÅ spørsmålet komme opp om vi skal bare måtte leve med det slik mennesker har levd med viruser i de 100 000 årene det har vandret mennesker på jorda. Jeg nekter å leve i noen dystopisk "new normal" resten av mine levedager. Jeg vil heller få corona; ja jeg vil heller få corona og strryke med av det enn å leve for evig og alltid i "new normal"-marerittet. Mennesker skal leve, ikke bare eksistere.

Jeg støtter tiltakene slik de er i dag, men jeg vil ikke gå med på at vi skal leve slik i evigheter. For mange av oss er det tortur og det ødelegger oss som mennesker på lengre sikt. Det har vært langt farligere epidemier i verden tidligere men ingen av disse førte til en "new normal" hvor det ble normen at mennesker skal være livredde for hverandre og at vi skal være redde for "menneskelus". Bakterien som forårsaket svartedauen finnes visst nok ennå noen steder i verden men vi har ikke hatt samfunnet stengt ned siden 1300-tallet siden den grunn.

Vi blir mest sannsynlig aldri kvitt koronaviruset. Men så lenge de som ønsker det kan få vaksiner og eventuelt påfyll når det trengs kan vi slippe opp på restriksjonene. Vi er tilbake til normalen i 2022.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 timer siden):

I asiatiske metropoler bruker folk munnbind mot forurensing og støv, ikke mot virus. 

Ikke helt riktig. I japan og sør korea eksempelvis brukes munnbind når du føler deg litt syk men må ut blant folk likevel, eksempelvis på t-banen, folk som føler seg frisk og fin bruker ikke munnbind. Snakker selvfølgelig før pandemien, nå bæres munnbind av alle der selv om en ikke er syk. Der handler det mest om høflighet og et ønske om å ikke spre rundt seg med sin egen forkjølelse og ubeleilge andre, syns egentlig at det er en fin mindset rundt det :)

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Munnbind kan også være et symbol på underkastelse. Når folk ikke kan se hele ansiktet til hverandre, så forsvinner litt av individualiteten til folk - perfekt i et kommunistisk system...

Om du velger å bruke ett munnbind ute blant folk fordi du føler deg litt pjuskete og ikke ønsker å spre sykdommen din til andre mennesker du har rundt deg kalles høflighet og omtanke til dine medmennesker,  ikke at du underkaster deg noen som helst...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Om du velger å bruke ett munnbind ute blant folk fordi du føler deg litt pjuskete og ikke ønsker å spre sykdommen din til andre mennesker du har rundt deg kalles høflighet og omtanke til dine medmennesker,  ikke at du underkaster deg noen som helst...

Nei, ikke at folk gjør det bevisst for å underkaste seg. Det er mer et symbol til underbevisstheten, og det vet eliten.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Ikke helt riktig. I japan og sør korea eksempelvis brukes munnbind når du føler deg litt syk men må ut blant folk likevel, eksempelvis på t-banen, folk som føler seg frisk og fin bruker ikke munnbind. Snakker selvfølgelig før pandemien, nå bæres munnbind av alle der selv om en ikke er syk. Der handler det mest om høflighet og et ønske om å ikke spre rundt seg med sin egen forkjølelse og ubeleilge andre, syns egentlig at det er en fin mindset rundt det :)

Ja, men for de som snakker om "new normal" snakkes det som om man bør begynne å bruke det permanent, selv når det ikke er en pandemi og det er skremmende at man begynner å ta til orde for slikt. Fra det øyeblikket man erklærer at pandemien og ikke et sekund senere bør absolutt alle smittevernsregler opphøre med umiddelbar virkning. Spriting av hendene ser jeg virkelig frem til å slutte med, huden er tørr og sår så den trenger hvile. Jeg kommer ihvertfall IKKE til å sprite hendene når jeg skal inn i en butikk den dagen pandemien er over og smittefaren borte. Om noen skal tvinge meg da vil jeg snu i døra og gå til en annen butikk. Jeg følger alle smittevernsregler nå og støtter dem, men det vil være over i samme sekund som pandemien er over. Da havner alle munnbind og antibac-flasker i søpla.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Ja, men for de som snakker om "new normal" snakkes det som om man bør begynne å bruke det permanent, selv når det ikke er en pandemi og det er skremmende at man begynner å ta til orde for slikt. Fra det øyeblikket man erklærer at pandemien og ikke et sekund senere bør absolutt alle smittevernsregler opphøre med umiddelbar virkning. Spriting av hendene ser jeg virkelig frem til å slutte med, huden er tørr og sår så den trenger hvile. Jeg kommer ihvertfall IKKE til å sprite hendene når jeg skal inn i en butikk den dagen pandemien er over og smittefaren borte. Om noen skal tvinge meg da vil jeg snu i døra og gå til en annen butikk. Jeg følger alle smittevernsregler nå og støtter dem, men det vil være over i samme sekund som pandemien er over. Da havner alle munnbind og antibac-flasker i søpla.

Take a chill pill. Du må ikke sprite hendene. Det er mye bedre å vaske de med såpe og vann. 

Å holde seg hjemme når man er syk og vaske hendene oftere har fått has på en rekke sykdommer. Det bør vi fortsette med pandemi eller ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Take a chill pill. Du må ikke sprite hendene. Det er mye bedre å vaske de med såpe og vann. 

Å holde seg hjemme når man er syk og vaske hendene oftere har fått has på en rekke sykdommer. Det bør vi fortsette med pandemi eller ikke. 

Hvem snakker om å aldri vaske hendene? Stråmann? Det er ikke slik at folk som ikke er griser ikke vasket hendene regelmessig før dette. Men å vaske dem til blods kommer det ikke noe godt ut av. I noen butikker nå er det påkrevd å helle antibac på hendene før man går inn.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Hvem snakker om å aldri vaske hendene? Stråmann? Det er ikke slik at folk som ikke er griser ikke vasket hendene regelmessig før dette. Men å vaske dem til blods kommer det ikke noe godt ut av. I noen butikker nå er det påkrevd å helle antibac på hendene før man går inn.

Du misforstår totalt hva jeg skriver. Det holder å vaske hendene hjemme før man drar på butikken.

Jeg slåss meg gjennom ett cruiseskip når det var norovirus utbrudd. Sto ett crew ved hver eneste korridor og tvang folk til spriting av hendene. Jeg nektet etter 3 gangen på 5 minutter. Ble forfulgt til lugaren 😂

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det viktigste er vel ETTER å ha vært på butikken eller etter å ha vært ute generelt? Snakker da selvsagt om i en normal ikke-pandemisk virkelighet.

For din egen del ville jeg også vasket hendene når jeg kom hjem. For samfunnet er det viktigst at du vasker hendene før du drar på butikken. 

Fordi smitten i butikken kommer fra ett sted som oftest er hjemmet til privatpersoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

For din egen del ville jeg også vasket hendene når jeg kom hjem. For samfunnet er det viktigst at du vasker hendene før du drar på butikken. 

 

Under pandemien? Såklart. Etter pandemien? NEI! Om jeg bærer på et vanlig forkjølelsesvirus uten å vite det er ikke det verdens undergang; alle får forkjølelse av og til og det styrker bare immunforsvaret. En verden uten viruser er en illusjon. Når pandemien er over skal vi leve slik vi har gjort i tusenvis av år igjen; altså omgåes våre medmennesker uten å frykte dem eller frykte at en selv er en livsfarlig bærer av sykdom og død. Slikt er ikke naturlig og ødelegger mennesker og forholdet mellom mennesker.

Men det blir mye off-topic og jeg vil ikke bidra til det. Tror jeg starter en egen tråd.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Under pandemien? Såklart. Etter pandemien? NEI! Om jeg bærer på et vanlig forkjølelsesvirus uten å vite det er ikke det verdens undergang; alle får forkjølelse av og til og det styrker bare immunforsvaret. En verden uten viruser er en illusjon. Når pandemien er over skal vi leve slik vi har gjort i tusenvis av år igjen; altså omgåes våre medmennesker uten å frykte dem eller frykte at en selv er en livsfarlig bærer av sykdom og død. Slikt er ikke naturlig og ødelegger mennesker og forholdet mellom mennesker.

Men det blir mye off-topic og jeg vil ikke bidra til det. Tror jeg starter en egen tråd.

Hvis du synes det enkle tiltaket med å vaske hendene før du drar hjemmefra er inngripende er du like klin kokkos som Betroz her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv om de aller fleste av oss; de av oss som setter pris på det som gjør våre liv rike og meningsfulle ønsker at ting skal gå tilbake til det normale når pandemien er over hører vi, eller leser i det minste skriverier fra personer som mener at pandemien er en "ypperlig mulighet" til å omforme samfunnet; som hevder at terskelen er senket for å godta mer statlige inngrep og vi noen snakker om at det vil være en god ide å fortsette å holde meteravstand til folk og bruke munnbind offentlig slik at ingen blir syke av noe lenger; å opptre slik at ingen lenger får forkjøelse og influensa. Jeg synes slike tanker er skremmende og dystopiske og ønsker absolutt ikke noen "new normal" når pandemien er over. Andre igjen mener at flokkimmunitet ikke er nok, at så lenge coronaviruset eksisterer et eller annet sted på jordkloden og selv om det store flertallet er immune, må vi opprettholde tiltakene i all evighet fordi covid har kommet til verden - noe som er sinnsykt fordi det eksisterer langt farligere og mer dødelige virus ute i verden som ikke er utryddet uten at vi stenger ned av den grunn. Men hva mener folk her på forumet? For å gjøre det klart: jeg tror ikke på konspirasjonsteorier; selv om det er folk som utnytter det høyst reelle og farlige viruset til å skape mer entusiasme for sine ideer. Jeg støtter tiltakene men KUN så lenge pandemien varer og ikke et sekund lenger. Hva mener disksjon-folket?. Klar ferdig gå - sett i gang og diskuter.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Hvis du synes det enkle tiltaket med å vaske hendene før du drar hjemmefra er inngripende er du like klin kokkos som Betroz her. 

Gjorde du det før pandemien? Vasket hendene før du gikk i butikken? Sier ikke at det er inngripende om det er frivillig, men bakteriofobisk oppførsel er selvskading. Dette vet jeg ALT om fordi jeg faktisk har slitt med hypokondri, helseangst, bakteriofobi og OCD. Jeg vet mer om dette enn de fleste her inne og har vært i behandling for det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Gjorde du det før pandemien? Vasket hendene før du gikk i butikken? Sier ikke at det er inngripende om det er frivillig, men bakteriofobisk oppførsel er selvskading. Dette vet jeg ALT om fordi jeg faktisk har slitt med hypokondri, helseangst og OCD. Jeg vet mer om dette enn de fleste her inne og har vært i behandling for det.

Det er forskjell på å vaske hendene en gang før man drar på butikken og tvangsvasking. Jeg er nok unormal siden jeg alltid har vasket hendene før og etter butikk. Alltid når jeg kommer hjem etter og ha vært ute etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...