Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

"The new normal" har ført noe godt med seg som jeg kunne tenke meg å ta med meg videre.

Spesielt så vil jeg legge vekt på "er du sjuk, hold deg hjemme". Tror at det i altfor mange bedrifter har blitt sett på som litt heltekultur å fortsatt stille på jobb selv om man er snufsen for å yte sitt beste, som også da har ført til at mange som har holdt seg hjemme blir litt uglesett på. "Forkjøla igjen Johansen? Jaha ja..."

Økt bruk av hjemmekontor også. Nå tror jeg at mange er nok møkkalei av hjemmekontor og ønsker å treffe kollegaer igjen, men mange arbeidsgivere har også fått øya opp for hjemmekontor, og at dette fungerer. Min bedrift kommer på nyåret med en (frivillig) flexi-ordning hvor ansatte kan jobbe et visst antall dager hjemmefra i uka om dem ønsker; selv når ting er tilbake til normal driftsstatus igjen.

Ekstrem sosial distansering er ikke noe jeg ønsker skal bli en greie. Akkurat nå er det nesten som man frykter å møte andre mennesker, i hvertfall føles det sånn. Det å dra på butikker og restauranter er ingen hyggelig opplevelse lengre heller. Veit godt at sånne steder er veldig glad for å få deg som gjest, siden det er en inntekt, men med alt det strenge vernet, pålegg om registrering osv så føler jeg egentlig at jeg er uønska.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullstendig enig. Rimelig irriterende å høre på folk skryte av "null fravær" på jobb når de samtidig har gjort deg sjuk på jobb så du har missa ferier, konkuranser og annet. Det verste er at sjefer ofte har vært værst fordi det forventes av sjefer å yte litt mer. Så sitter man i små møterom med disse og vet at det er uungåelig mens de er nedsylta.

Fantastisk, håper mange tar i bruk flexi-ordningen. Det gir bedre muligheter for fokusarbeid.
Tør ikke håpe på at jeg får den ordningen dessverre da vi måtte gå på jobb i Oslo helt til november, men man vet aldri.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Fullstendig enig. Rimelig irriterende å høre på folk skryte av "null fravær" på jobb når de samtidig har gjort deg sjuk på jobb så du har missa ferier, konkuranser og annet. Det verste er at sjefer ofte har vært værst fordi det forventes av sjefer å yte litt mer. Så sitter man i små møterom med disse og vet at det er uungåelig mens de er nedsylta.

Fantastisk, håper mange tar i bruk flexi-ordningen. Det gir bedre muligheter for fokusarbeid.
Tør ikke håpe på at jeg får den ordningen dessverre da vi måtte gå på jobb i Oslo helt til november, men man vet aldri.

Husker det var en kronidiot av en sjef som ble intervjuet i en norsk avis for et par år siden og presterte å si at han synes at folk burde gå på jobb selv om de hadde influensa eller lungebetennelse (!) Vet ikke om han var helt med på hva disse diagnosene faktisk innebærer, og at de ikke er synonymer for kraftig forkjølelse, men sånne folk burde virkelig få beskjed om å holde kjeft. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som ønsker langvarig maskebruk bryr seg ikke om at det fører med seg plager?

https://www.tv2.no/nyheter/11832502/

Det blåses mer luft opp mot øynene, som kan føre til øyekatarr. (Vet at dette betyr feil maskebruk, men er vel de færreste som klarer å forhindre at luft blåses oppover mot øynene.) Mange er allerede på forhånd plaget med tørre øyne. 

Tendenser til akne under maska. Sår bak ørene. 

Negative miljøkonsekvenser, som økt forsøpling og kanskje flere velger bort kollektivtrafikk. Over lang tid blir det en stor ekstrautgift å kjøpe masker.

Det er et tips å teipe igjen med hudplaster ved nesa, noe som også fører til litt mer søppel, og litt mer utgifter. Og kan være en belastning for huden over lengre tid. 

Vet ikke om det er et faktum at man blir mer distré av å bruke maske (pga mindre frisk luft). Operasjonsteam bruker jo masker under operasjoner. Men det blir visst blåst inn ekstra oksygen i rommet da. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 16.12.2020 den 21.28):

De som ønsker langvarig maskebruk bryr seg ikke om at det fører med seg plager?

https://www.tv2.no/nyheter/11832502/

Det blåses mer luft opp mot øynene, som kan føre til øyekatarr. (Vet at dette betyr feil maskebruk, men er vel de færreste som klarer å forhindre at luft blåses oppover mot øynene.) Mange er allerede på forhånd plaget med tørre øyne. 

Tendenser til akne under maska. Sår bak ørene. 

Negative miljøkonsekvenser, som økt forsøpling og kanskje flere velger bort kollektivtrafikk. Over lang tid blir det en stor ekstrautgift å kjøpe masker.

Det er et tips å teipe igjen med hudplaster ved nesa, noe som også fører til litt mer søppel, og litt mer utgifter. Og kan være en belastning for huden over lengre tid. 

Vet ikke om det er et faktum at man blir mer distré av å bruke maske (pga mindre frisk luft). Operasjonsteam bruker jo masker under operasjoner. Men det blir visst blåst inn ekstra oksygen i rommet da. 

Maskene har helt klart sitt formål under en operasjon, viktigste barrieren man har mot infeksjoner er hel hud. Under operasjon er det ikke mye hel hud og spytt etc fra kirurgen inn i et operasjonssår vil kunne være livstruende (sepsis kan vel fort skje) 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 16.12.2020 den 21.28):

Vet ikke om det er et faktum at man blir mer distré av å bruke maske (pga mindre frisk luft). Operasjonsteam bruker jo masker under operasjoner. Men det blir visst blåst inn ekstra oksygen i rommet da. 

Jeg jobber tidvis hele dager i område med ett oksygennivå på 15%, merker ingenting av noe slikt. Eneste man merker er at jeg blir litt mer sliten, men igjen, det er en mye gåing, feilsøking osv så ikke sikker på om det er oksygenet eller jobben som gjør det(sitter vanligvis mest på kontor)

Kroppen tar den oksygenen den trenger, at man får litt mindre oskygen pr åndedrag stemmer da man puster inn litt mer av den luften man puster ut. Men for folk med normal lungekapasitet er det problemfritt. Å snorkle er betydelig verre..

Aldri hørt om at oksygen blir blåst inn i operasjonssalen..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
:utakt skrev (14 timer siden):

90% meg i... 

Folk flest er drita lei, og det der er altfor inngripende. Noen vil følge det. Flest ikke. 

Ja, og det har jo kommet nedslående nyheter i forbindelse med lanseringen av vaksinene. Først var de entusiastiske men så slår noen fast at vaksinene SLETT IKKE beskytter deg hverken fra å få viruset eller å smitte andre! Hæ? Jeg trodde det var det som var poenget med vaksine. Og at vi fortsatt må holde avstand, bruke munnbind og vaske hendene til blods med antibac. SÅ HVA VAR POENGET MED VAKSINENE DA? Jeg trodde meningen med vaksiner var at vi skulle få livene våre tilbake og avslutte denne lidelesen men det får vi vite at vi skal skyte en lang hvit pil etter. Men vaksinen må vi likevel ta fordi....ja hvorfor? Hvis det ikke beskytter oss mot corona er det ikke en vaksine i det hele tatt, kun en sprøyte og meldnger om alvorlige bivirkninger fra en "vaksine" som ikke eksisterer og som ikke vil gjøre slutt på denne elendigheten noen kaller "new normal" øker ikke min lyst til å setter dette i blodårene.

Jaja, de hasteutviklet. Jeg skjønner jo nå hvis det stemmer som de sier at vaksinen ikke virker i det hele tatt. Det er jo det de innrømmer. Men ta den, det må vi visst.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Ja, og det har jo kommet nedslående nyheter i forbindelse med lanseringen av vaksinene. Først var de entusiastiske men så slår noen fast at vaksinene SLETT IKKE beskytter deg hverken fra å få viruset eller å smitte andre! Hæ? Jeg trodde det var det som var poenget med vaksine. Og at vi fortsatt må holde avstand, bruke munnbind og vaske hendene til blods med antibac. SÅ HVA VAR POENGET MED VAKSINENE DA? Jeg trodde meningen med vaksiner var at vi skulle få livene våre tilbake og avslutte denne lidelesen men det får vi vite at vi skal skyte en lang hvit pil etter. Men vaksinen må vi likevel ta fordi....ja hvorfor? Hvis det ikke beskytter oss mot corona er det ikke en vaksine i det hele tatt, kun en sprøyte og meldnger om alvorlige bivirkninger fra en "vaksine" som ikke eksisterer og som ikke vil gjøre slutt på denne elendigheten noen kaller "new normal" øker ikke min lyst til å setter dette i blodårene.

Jaja, de hasteutviklet. Jeg skjønner jo nå hvis det stemmer som de sier at vaksinen ikke virker i det hele tatt. Det er jo det de innrømmer. Men ta den, det må vi visst.

Er vel ingenting som tilsier vaksinene ikke funker? Hvor har du lest det. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Ja, og det har jo kommet nedslående nyheter i forbindelse med lanseringen av vaksinene. Først var de entusiastiske men så slår noen fast at vaksinene SLETT IKKE beskytter deg hverken fra å få viruset eller å smitte andre! Hæ? Jeg trodde det var det som var poenget med vaksine. Og at vi fortsatt må holde avstand, bruke munnbind og vaske hendene til blods med antibac. SÅ HVA VAR POENGET MED VAKSINENE DA? Jeg trodde meningen med vaksiner var at vi skulle få livene våre tilbake og avslutte denne lidelesen men det får vi vite at vi skal skyte en lang hvit pil etter. Men vaksinen må vi likevel ta fordi....ja hvorfor? Hvis det ikke beskytter oss mot corona er det ikke en vaksine i det hele tatt, kun en sprøyte og meldnger om alvorlige bivirkninger fra en "vaksine" som ikke eksisterer og som ikke vil gjøre slutt på denne elendigheten noen kaller "new normal" øker ikke min lyst til å setter dette i blodårene.

Jaja, de hasteutviklet. Jeg skjønner jo nå hvis det stemmer som de sier at vaksinen ikke virker i det hele tatt. Det er jo det de innrømmer. Men ta den, det må vi visst.

Vaksinen virker ved at den beskytter den vaksinerte mot å bli alvorlig syk, det er dokumentert gjennom effisient-tallene. Dette er det ikke noe tvil om. Det som fortsatt er et åpent spørsmål, er om vaksinen hindrer den vaksinerte å smitte andre, og det er her det kom noe dårlig nytt fra studiene som er gjort på Oxford-vaksinen. 

Hvis dette stemmer, så er det enda viktigere enn før å få vaksinert så mange som mulig, fordi det ikke vil være noen gruppeimmunitet. $1B-spørsmålet er hvor lenge vaksinene virker, men det er for tidlig å si. Er dette kort tid, så har vi virkelig en FUBAR-situasjon. Får virkelig håpe at de varer lenge...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Er vel ingenting som tilsier vaksinene ikke funker? Hvor har du lest det. 

Vaksinene fungerer. Men vi kan ikke slippe opp før alle er vaksinert det tar tid. Det vi ikke vet er om vaksinen forhindrer at man blir syk av koronaviruset og kan smitte andre. Såkalt steril immunitet. Studien på AstraZeneca vaksinen som ikke er godkjent enda sier at den vaksinen ikke forhindrer sykdom og dermed smitte. Den forhindrer kun alvorlig sykdom. Influensa vaksinen gir heller ikke steril immunitet. Mesling vaksinen gjør det. Hvis ikke mRNA vaksinene til Moderna og Pfizer gjør der vil det bety at koronaviruset vil være med oss inn i evigheten. Det vil bli endemisk. Vi tar vaksine hvert år for å forhindre alvorlig sykdom og kan leve som normalt. 

Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

Vaksinene fungerer. Men vi kan ikke slippe opp før alle er vaksinert det tar tid. Det vi ikke vet er om vaksinen forhindrer at man blir syk av koronaviruset og kan smitte andre. Såkalt steril immunitet. Studien på AstraZeneca vaksinen som ikke er godkjent enda sier at den vaksinen ikke forhindrer sykdom og dermed smitte. Den forhindrer kun alvorlig sykdom. Influensa vaksinen gir heller ikke steril immunitet. Mesling vaksinen gjør det. Hvis ikke mRNA vaksinene til Moderna og Pfizer gjør der vil det bety at koronaviruset vil være med oss inn i evigheten. Det vil bli endemisk. Vi tar vaksine hvert år for å forhindre alvorlig sykdom og kan leve som normalt. 

Håper for all del ikke dette blir en greie. Man kan da ikke leve med slike tiltak som staten kommer med nå og da for alltid.. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (3 minutter siden):

Vaksinen virker ved at den beskytter den vaksinerte mot å bli alvorlig syk, det er dokumentert gjennom effisient-tallene. Dette er det ikke noe tvil om. Det som fortsatt er et åpent spørsmål, er om vaksinen hindrer den vaksinerte å smitte andre, og det er her det kom noe dårlig nytt fra studiene som er gjort på Oxford-vaksinen. 

 

Det er det helt vanlige medisiner og behandlinger som gjør også men det er ikke det samme som VAKSINERING. Det du snakker om er lindrende behandling som virker kun for den smittede ikke den som man eventuelt overfører smitte til. Dette nyutviklede preparatet som man skal sprøyte inn i folk og med kraftige og potensielt livsfarlige bivirkninger er ikke en vaksine i det hele tatt ut i fra definisjonen på hva en vaksine er. Forebyggende for alvorlig sykdom; kanskje; men det er ikke vaksine ut i fra definisjonen og med de alvorlige bivirkningene som er rapportert er det dirkete uetiske å slippe dette løs, spesielt på eldre og alvorlig syke som rett og slett kan bli enda sykere.

Misforstå meg ikke, jeg hadde gjerne gått for en New Zealnd, Sør-Kora, eller Wuhan-type lockdown som kunne slå ned viruset for godt og så kunne vi gå videre. Men den seigpinende vente-og-se-anbefale Norge og andre europeiske land fører legger egentlig bare samfunnet vårt i ruiner og nå skal vi liksom reddet av et tvilsomt preparat som store korporasjoner har digre eierinnteresser i? Pøh!

Jeg har ikke sat jeg aldri skal ta coronavaksine, men da får de finne opp en først. Jeg regner med at de fortsetter å utvikle ut i fra de greiene de foreløbig(garantert etter press fra aksjonærene)har sluppet løs. Så kanskje om en 6-7 år.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Så for alle er vaksinert vil tiltakene forsvinne. Jeg håper i løpet av høsten 2021.

De sier så i Norge. Men i USA sier de i klartekst at det ikke kommer på tale:

https://www.nytimes.com/2020/12/08/health/covid-vaccine-mask.html

https://www.webmd.com/vaccines/covid-19-vaccine/news/20200903/why-a-vaccine-wont-be-a-quick-fix-for-covid-19

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Så for alle er vaksinert vil tiltakene forsvinne. Jeg håper i løpet av høsten 2021.


"Vaksinene" funker ikke i det hele tatt - som vaksiner(ut i fra definisjonene på vaksine). Men det er mulig de vil forebygge et alvorlig sykdomsforløp, gitt at ikke vaksinen selv gir alvorlige bivirkninger da.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Det er det helt vanlige medisiner og behandlinger som gjør også men det er ikke det samme som VAKSINERING. Det du snakker om er lindrende behandling som virker kun for den smittede ikke den som man eventuelt overfører smitte til. Dette nyutviklede preparatet som man skal sprøyte inn i folk og med kraftige og potensielt livsfarlige bivirkninger er ikke en vaksine i det hele tatt ut i fra definisjonen på hva en vaksine er. Forebyggende for alvorlig sykdom; kanskje; men det er ikke vaksine ut i fra definisjonen og med de alvorlige bivirkningene som er rapportert er det dirkete uetiske å slippe dette løs, spesielt på eldre og alvorlig syke som rett og slett kan bli enda sykere.

Misforstå meg ikke, jeg hadde gjerne gått for en New Zealnd, Sør-Kora, eller Wuhan-type lockdown som kunne slå ned viruset for godt og så kunne vi gå videre. Men den seigpinende vente-og-se-anbefale Norge og andre europeiske land fører legger egentlig bare samfunnet vårt i ruiner og nå skal vi liksom reddet av et tvilsomt preparat som store korporasjoner har digre eierinnteresser i? Pøh!

Jeg har ikke sat jeg aldri skal ta coronavaksine, men da får de finne opp en først. Jeg regner med at de fortsetter å utvikle ut i fra de greiene de foreløbig(garantert etter press fra aksjonærene)har sluppet løs. Så kanskje om en 6-7 år.

Vaksiner beskytter mot alvorlig sykdom. Tar du influensa vaksinen er du beskyttet mot å dø av influensa men du kan fortsatt bli syk og smitteførende. 

Morromann skrev (13 minutter siden):

Hvis du klarer å lese står det at vi ikke kan slippe opp i det sekundet vaksinene er her. Vi må vente til alle er vaksinert. Så vil vi løpende sørge for at alle får en ny dose hvis det trengs hvert år for å holde immuniteten. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Vaksinene fungerer de forhindrer alvorlig sykdom. 

En VASKINE i ordets rette forstand skal beskytte deg mot å få selve sykdommen IN THE FIRST PLACE. Ikke lindre sykdommen og gjøre en mildere sykdom. OG- vaksiner skal sørge for at man hverken kan få eller spre sykdommen til andre. Det du snakker om heter ikke vaksine, men medisin. Men denne sprløyta er i beste fall et medisinsk preparat, men IKKE en vaksine. Jeg skal ta coronavaksinen - NPÅR DEN KOMMER. Noe den IKKE har gjort per dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...