Gå til innhold

800 volt, to-veis lading og over 500 km rekkevidde: Hyundai viser frem sin dedikerte elbilplattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se forbruk når de har et såpass godt utgangspunkt fra før av fra dagens modeller. Samt spennende at bilene kan levere 3.5kW ut i 24 timer som ble fortalt i en annen artikkel. Noe som jo kan gi hint om batteriets størrelse mulighens sånn i utgangspunktet. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En teknisk mulig måte å lade et 800V batteri med 400V på, er å parallellkoble halvparten av cellene slik at batteripakken blir et 400V batteri. Så seriekobles det når lading er ferdig. Dette kan enkelt løses med noen gode reléer. Om man bruker denne metoden, er den i praksis tapsfri, men det er sikkert noen ulemper jeg ikke ser...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
31 minutes ago, ovstebo said:

En teknisk mulig måte å lade et 800V batteri med 400V på, er å parallellkoble halvparten av cellene slik at batteripakken blir et 400V batteri. Så seriekobles det når lading er ferdig. Dette kan enkelt løses med noen gode reléer. Om man bruker denne metoden, er den i praksis tapsfri, men det er sikkert noen ulemper jeg ikke ser...

Du får en veldig høy ladestrøm med tilhørende tap hvis du skal lade med samme hastighet. Eventuelt får du dobbel ladetid hvis du lader på samme strømmen som ved 800V.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Du får en veldig høy ladestrøm med tilhørende tap hvis du skal lade med samme hastighet. Eventuelt får du dobbel ladetid hvis du lader på samme strømmen som ved 800V.

Det er ingen 400V-ladere som gir den effekten, så det er ikke en reell problemstilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Fluor1 Veldig enig med deg her. Er enkelt å love noe, å gjennomføre er noe helt annet. Men, om spesifikasjoner holder seg og at man faktisk får en bil som benytter disse, blir det nok veldig god bil :) Og så håper vi de har lært av tyskernes feil (og delvis Mazda), og satser på litt moderne og brukervennlig systemer som følger tiden vi er i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 minutter siden):

Og så håper vi de har lært av tyskernes feil (og delvis Mazda), og satser på litt moderne og brukervennlig systemer som følger tiden vi er i.

Tyske el-biler er i øvre sjikt på salgsstatistikken så gjør de noe feil?

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar
41 minutes ago, tow said:

Det er ingen 400V-ladere som gir den effekten, så det er ikke en reell problemstilling.

Teslas V3 superladere leverer 250 kW på 400V. Så de ville fint kunne lade Hyundais batterier på de planlagte 240 kW, selv om de var på 400V i stedet for 800V.

Men så klart, det er usannsynlig Hyundais biler vil kunne lade på superladerne med det første.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Du får en veldig høy ladestrøm med tilhørende tap hvis du skal lade med samme hastighet. Eventuelt får du dobbel ladetid hvis du lader på samme strømmen som ved 800V.

Det trenger ikke være høyere tap. 400V ladere og 800V ladere er nødvendigvis konstruert forskjellig. I 400V laderen kan man ha mer kobber og mindre isolasjon enn i en 800V lader, slik at tap i kabling blir ca lik. Det er ikke mer tap i batteripakken og heller ikke i kraftelektronikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Altså de forbedrer sin batteriteknologi som allerede er best.

Allerede best? Hvorfor florerer slike gale innslag overalt der Tesla blir tatt opp? De sylindriske cellene til Tesla er slått for lenge siden, og du og jeg kan kjøpe bedre celler på eBay om vi vil det. De typene av batteripakker som har vist mest fremgang de siste årene er pakker basert på prismatiske og pose-celler. Det er de som har dagens beste energitetthet, og det Tesla gjør der de sikter seg til 300Wh/kg vil være for å ta igjen forspranget de andre er ved idag om noen år. 

Angående produksjon og kost, så vi del sylindriske cellene tape mot en livstidsanalyse, grunnet kløneriet som må til for å få alt fra hverandre igjen, der termisk pasta og epixy må løses opp med kjemikaljer før man i det hele tatt får startet med demonteringen. Jeg tipper de lodder ting direkte denne gangen også, slik at de blir umulig å demontere på normal metode. 
 Det er selvfølgelig store fordeler som følger vanlige batteripakker som kan skrues fra hverandre igjen slik de ble montert. Da kan slikt skaleres opp slik produksjonen blir skalert opp. Noe som vil være nødvendig over tid når TWh med pakker skal inn årlig for "end of life" behandling over tid. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Hvorfor florerer slike gale innslag overalt der Tesla blir tatt opp?

Fordi de *er* best? 

Nå er jeg fullstendig klar over at det finnes mennesker som ikke under noen omstendighet er i stand til å innrømme at Tesla er best på noe som helst område. Noen av disse bruker de rareste argumenter for å 'bevise' at Tesla bare er dritt..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (58 minutter siden):

Og når det gjelder dette stikket til Tesla:

"– Nylig fant en konkurrent ut at de har ganske små celler, og nå går de til større celler. Men våre celler er allerede mye større enn konkurrentens kommende celler. Vi er langt foran på batteriteknologi, sa han."

Så vet jeg ikke helt om han har skjønt poenget. Sylindriske celler er bedre enn poseceller utifra produserbarhet og kostnad. Det Tesla har annonsert er ikke bare større celler - det de har annonsert er større *sylindriske* celler. Altså de forbedrer sin batteriteknologi som allerede er best.

Hva som er best kommer an på hvilke egenskaper som vektes. Man må huske på at bilprodusentene fint kan kjøpe de samme lommelyktbatteriene fra Panasonic og LG, men de har altså valgt dem vekk.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

Hva som er best kommer an på hvilke egenskaper som vektes. Man må huske på at bilprodusentene fint kan kjøpe de samme lommelyktbatteriene fra Panasonic og LG, men de har altså valgt dem vekk.

Som mange amerikanske selskaper har ikke Tesla de beste komponentene nei. Men som litt typisk for USA er de ganske flinke til å hesje sammen og modifisere på det de har, og komme raskt ut med sånn noenlunde bra produkter, som kundene kjøper, mens de klager på alle manglene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...