Jump to content

ovstebo

Medlemmer
  • Content Count

    140
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

224 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Siden det tydeligvis ikke er noen sine, er det bare å kappe dem. Da får du nok også vite hvem som eier dem i løpet av kort tid
  2. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger/SMS+tjeneste Statens vegvesen tilbyr kjøretøyopplysninger via SMS. Tast inn REGNR (mellomrom) og registreringssnummeret på kjøretøyet du ønsker å få informasjon om, og send meldingen til telefonnummer 2282. Du vil etter kort tid motta informasjon om hvem som eier kjøretøyet. Prisen for tjenesten er 3 kroner per mottatt melding. Teleoperatøren kan i tillegg ta betalt for å sende deg SMS-en. Ta kontakt med din teleoperatør for mer informasjon.
  3. Satt og så over lånene, og studielånsrenten er jo faktisk det dyreste lånet jeg har akkurat nå, med rente over 2%. Skal ikke lånekassen legge seg under de beste boliglånene? Nesten så jeg vurderer å øke boliglånet for å betale ut studielånet...
  4. Vi hadde en lignende opplevelse på Nabobil. Utleier fant masse riper, noe som ikke er så rart på en 11 år gammel bil. Ikke misforstå, dette var en veldig pent holdt bil, men med bruksmerker som du (nesten) kan fjerne ved å bone bilen. Problemet var da at siden bilen faktisk hadde "hundrevis" av små riper, striper og merker, så hadde vi nøyd oss med å ta oversiktsbilder. I tillegg var det vinter og ettermiddag, så det var ganske mørkt når vi tok over bilen, og bildene er deretter. Så mistenker jeg også at utleier hadde bonet bilen når vi fikk den. Etter 2 mnd leieforhold fikk utleier igjen bilen, nyvasket, og da fant han masse riper og merker. Bonevoksen hadde nok blitt litt vasket bort. Heldigvis hadde vi tatt noen feriebilder på dag to av leieforholdet med et godt speilreflekskamera i dagslys, og der klarte vi å se mange av ripene han klagde på. Vi gikk også over bildene av bilen som lå på utleieannonsen, og fant noen av merkene der. Til sammen klarte vi å tilbakevise ca. halvparten av stripene, og da tror jeg Nabobil fikk nok av utleiers taktikk. Svaret vi fikk ble enkelt og greit: "Denne saken er nå avsluttet fra Nabobils side", som i bunn og grunn betyr at utleier ikke fikk noe av oss, og ikke av Nabobil heller. Moralen i historien må være å ta så masse bilder at du nesten føler det er på grensen til dumt. Dersom det er for dårlige lysforhold der du tar over bilen, kjør til f.eks. en opplyst bensinstasjon og få tatt flere bilder som det første du gjør. Selv om bildene ikke er tatt ifm. overtagelsen, skal det mye til at du har laget masse skader i løpet av en halvtimes tid (ta gjerne også bilde av tripteller samtidig, så viser du at du f.eks. bare har kjørt 2km).
  5. Her er det viktig å skille på om du har kjøpt varen på nett, for å få den sendt til butikk, eller reservert den på nett for å skulle betale i butikk. Det som avgjør er om du betaler varen på nett eller i butikken. Dersom den er betalt på nett, er det deg likegyldig hvordan de fikser det men du har krav på det du har kjøpt. Om du bare har reservert, så er avtalen med den konkrete butikken, og da kan det bli annerledes. Dersom de ikke kan levere, så har du muligens (sjekk det opp) krav på å gjøre dekningskjøp hos en helt annen butikk. Kan jo nevne det, og se om de ikke synes det er bedre å heller å ordne det selv
  6. Litt ved siden av den aktuelle saken, men relevant allikevel. "100 dager åpent kjøp" og lignende fører som tidligere nevnt til at en haug med varer må sjekkes og evt. selges som B-vare. Når du kjøper på nett får du automatisk angrerett, fordi du skal ha muligheten til å "ta og føle på" produktet du kjøper. I mange (fysiske) butikker henviser de bare til "åpent kjøp" og lignende om man spør om å åpne forpakningen for å se på produktet, ofte uten at det er en utstillingsmodell man kan se på. Mener de da virkelig at det er kundens ansvar å gjøre research på produktene på forhånd, selv når man handler i butikk? Jeg er lei av at man ikke får hverken sett på det aktuelle produktet i butikken og at betjeningen sjeldent eller aldri vet noe mer om det enn at "denne selger vi mange av". I slike tilfeller mener jeg man bør si klart i fra at "nei, om jeg uansett må gjøre researchen selv, så går jeg heller hjem og handler den på internett". En annen ting er om de virkelig sjekker at alt som skal være i eska er det; festeskruer, gipsplugger, strips, ledninger, deksler, batterier, festebraketter, manualer på alle språkene, etc.? Jeg blir automatisk VELDIG skeptisk om forseglingen er brutt eller mangler på slike ting, for man vet aldri om det var "noe mer" som skulle ligget oppi eska. Som svar til TS: Når produktet er tydelig ødelagt er jo egentlig saken for din del grei. Det er reklamasjon, og du har i grunnen ganske godt med rettigheter. Som andre påpeker er det dessverre ofte en lang vei å få til dekningskjøp, da dette sitter langt inne hos de fleste selgere...
  7. I nordsjøen blåser det nært sagt alltid. Og vi har da ganske rikelig med vannkraft for regulering.
  8. Ja, jeg ser jo at det er noen problemstillinger her. De har selv avskrevet alt av møbler i leiligheten, så tror ikke det gjør så mye for dem om det blir ødelagt. Var bare møbler som stod der fra når mine søsken bodde der før de flyttet ut. Jeg husker ikke helt ordlyden, men mener den er ganske klar på at når noe blir ødelagt skal det varsles og vises, og så blir det fjernet av mine foreldre.
  9. Mine foreldre leier ut en sokkelleilighet delvis møblert (TV etc.), men med klausulen om at dersom noe blir ødelagt i løpet av leieforholdet, så er ikke dette å regne som inkludert i møblementet lenger. Dvs. at møblene står der til de er ødelagte/utslitte, og da er det opp til evt. leietaker å skaffe nytt om h*n vil ha.
  10. Også genialt som abbonementsbasert tjeneste: Bilen din får et "simkort" og du kan inngå avtaler med så mange tilbydere du bare vil, og sette innstillinger for når den skal "akseptere" lading (f.eks. når ladingen koster mindre enn XXkr/kWh og aktuell batterikapasitet er under 50%). Så kan det typisk settes podder skjult i bakken der bilen vanligvis står noen minutter; utenfor kjøpesenter, ferjekøer, bilvaskehaller, i drive through-køen, parkeringsplasser etc. Om hardwaren i bakken er billig nok vil det jo lønne seg å montere på alle parkeringsplassene, da tilbyderen tjener penger på lading uten noe mer om og men. På sikt blir uansett "hele" bilparken elektrisk, og da er det mange potensielle kunder. Det vil jo også være kjempepluss for butikker som er på veien til feriedestinasjoner, da gjerne mange stopper for å handle der på utfartsdagen uansett (stopper på vei til hytta for å handle inn til hele påsken og får ladet gode 20kWh samtidig, uten noe mer om og men). Det vil jo også være forskjellen på om bilen har rekkevidden som skal til eller ei i mange tilfeller.
  11. Vi har snart mulighet for 22kW lading i garasjen, forutsatt at elverket lar oss bruke 3 fase, men det mente elektrikeren at sannsynligvis skulle gå i boks. Ble ikke veldig mye dyrere enn lavere effekt, da det stort sett er kabel og sikringer som koster litt mer...
  12. Med mindre det også er sprukket opp i himlingen, så er nok betongen som den alltid har vært. Det er i såfall ikke noe som har utviklet seg over tid, men feil i forskalingen på støpetidspunktet. Ikke noe noen får gjort med det, annet enn å dekke til. Dersom du gjør det, ville jeg passet på å få minst 50mm hulrom på det tynneste og lagt mineralull i hulrommet. Ellers kan du risikere at lydisolasjonen blir dårligere fordi påforingen fungerer nesten som en gitarkasse. Ville også vurdert om du samtidig skulle montert downlights e.l.
  13. ovstebo

    Bilder av utleieleilighet

    Vil tro du kan det, men kan nok ikke kreve at det skal være ryddig med mindre du f.eks. kompenserer de for tiden det tar å rydde. Det kan jo også være at ting står litt på halv 8 fordi de holder på å flytte/pakke sakene sine. Men trenger du egentlig å ta bilder? Kan du ikke bare gjenbruke bildene fra forrige gang du hadde leiligheten til salgs? Dersom du ikke har bilder, ville jeg heller spurt dem pent nå om de kunne tatt kontakt neste gang det var ryddig, og at du kanskje kunne få komme inn og ta bilder da så slipper du å gjøre det i flyttekaoset i fremtiden. Og så kjøper du en halvbillig flaske vin som du har med som en takk for hjelpen. Det koster deg 200kr og så får du sannsynligvis penere bilder og triveligere leieforhold.
  14. Kan vel være et snitt på 45kW ladeeffekt? 45kWh er mye om det bare er snakk om et kort veistrekk som bare tar et par minutter å tilbakelegge, mens 45kW ladeeffekt er tilsvarende litt treg hurtiglading. Men enig i at setningen gir rom for tolkning.
×
×
  • Create New...