Gå til innhold

800 volt, to-veis lading og over 500 km rekkevidde: Hyundai viser frem sin dedikerte elbilplattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det er store volum av batterier for å oppnå rekkevidde som nå så, trumfer pris størrelse uansett hvordan du vrir på det. Batteriprisen må ned for å få konkurransedyktige elbiler vs fossilbiler. Vekt har heller ikke stor betydning på rekkevidden så litt større batterier til lavere pris vil trumfe små dyre batterier i mange år.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Ano__Nym said:

Når det er store volum av batterier for å oppnå rekkevidde som nå så, trumfer pris størrelse uansett hvordan du vrir på det. Batteriprisen må ned for å få konkurransedyktige elbiler vs fossilbiler. Vekt har heller ikke stor betydning på rekkevidden så litt større batterier til lavere pris vil trumfe små dyre batterier i mange år.

Behovet for lang rekkevidde er betydelig overdrevet, de aller fleste greier seg fint med middels rekkevidde. Det er litt interessant og av anekdotisk verdi såklart men av de el-bil eierene jeg kjenner er det de som har biler med kortest rekkevidde som er mest fornøyd med valg av el-bil.

Rullemotstand bidrar ca. like mye som luftmotstand 80-90 km/t og oppover. Så høy vekt er definitivt negativt for rekkevidden, det innser du når du ser forskjellene på dekkvalg og energibruk.

Tilgangen på råvarer og pris henger gjerne sammen. Sålenge det er begrenset tilgang hadde det vært bedre om man bygget flere biler med middels rekkevidde istedenfor færre biler med lang rekkevidde. Ingen el-biler er i nærheten av rekkevidden til en dieselbil uansett så dette "rekkevidde kappløpet" er uforståelig for meg. Ladestasjonene kompenserer for kort rekkevidde, men reisetiden går opp som for de fleste ikke synes å være noe problem.

Hvis/når tilgangen på batterier er stor og prisene lave er jeg enig i at de negative effektene ved store batteripakker og lang rekkevidde er akseptable. Kan gjerne kombineres med V2G løsninger så vi får nyttiggjort oss mer av den fornybare energien som etterhvert produseres.

 

Lenke til kommentar
Johag skrev (På 8.12.2020 den 15.50):

Hyundai har valgt en girboks der noen deler må få høyere hastighet. Aner ikke om det vil påvirke levetiden, men det er interessant at det jobbes med helt gir-løse elbilmotorer. 

https://www.whichev.net/2019/10/08/linear-labs-electric-motor-of-the-future/

Tror ikke det lar seg gjøre å få høy nok effekt per kg ved lave turtall (direkte drift). Passer kanskje til navmotorer til applikasjoner med svært lave effektbehov (motorisert tralle).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kahuna skrev (På 3.12.2020 den 18.08):

300km blir omtrent 40kWh batteri, 300kW ladeeffekt blir 7,5C.. Det er ganske friskt, tror ikke vi får se det på denne siden av 2030.

Kanskje prøve på noe litt lavere først? Siste versjon Renault Zoe er i ferd med å bli en ganske bra småbil med batteri på 52kWh og WLTP-rekkevidde rett under 40mil. Ladehastigheten derimot er stusselig, under 50kW. Om den kunne ladet på 150kW kunne Renault satt to streker under svaret og erklært seg ferdig. ;)
(de måtte fortsatt senket prisen og økt produksjonen)

Ikke at jeg har voldsomt tro på at neste modell av Zoe får 150kW ladeeffekt, kanskje 100kW? Det er lov å håpe..

Jeg tenker på ordentlige biler, ikke type BMW i3 i medvind og hjemlengsel. 300 km er reell rekkevidde med I-Pace (og tilsvarende biler) på vinterføre og kulde, da snakker vi om 3-4 C, ikke 7-8. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...