Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (26 minutter siden):

Skulle vært gitt mer til Oslo mye tidligere.

Når en del av Norge sitter med strengeste tiltakene over lenger tid skulle man tro andre deler av landet ville hatt både sympati og vært solidariske, jeg velger tro det er kun noen få personer rundt om i landet som ikke er det.

 

 

 

 

Bare tull alt sammen..poenget var at de som var i risikogrupper skulle vaksineres først.Med oss resten må det ta den tiden det tar,de fleste tåler og bli syke og noen få kan dø.Det er realiteten ,vi skal alle sammen dø før eller senere uansett.I Norge har vi ett luxusproblem,det virker som det er greit og dø av alt annet en koronaviruset.Om man er fra Oslo eller Alta spiller ingen rolle.de som vil blir no vaksinert snart uansett.Mye bedre hvis de som styrer dette landet kunne bruke mer energi på de som har mistet jobbene sine p.g.a coronatiltak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullvaksinert sjukepleiar måtte på karantenehotell etter nødvendig reise:

Sitat

Sjukepleiar Frank Even må sitte på karantenehotell etter å ha besøkt sin sjuke son. – Eg er djupt sjokkert og krenka

IMG_20210521_131734.jpg?chk=29A309
SJOKKERT: Frank Even Hagen var sikker på at han hadde all dokumentasjon på plass og kunne reise trygt til Danmark og tilbake til jobb i Førde, men slik gjekk det ikkje.
22.05.21 05:00
Åpne deleknapper for artikkelen

Frank Even Hagen reiste heim til Danmark for å sjå til sin sjuke son. Trass i dokumentasjon frå Helse Førde på at han er naudsynt helsepersonell, vart han sett i karantenehotell, sjølv om kollegaer som har teke turen før han har fått unntak.

 For abonnentar

– Eg vekslar mellom å gråte, rase og å vere apatisk. Det er heilt forferdeleg å sitte her, seier Frank Even Hagen.

Hagen er tilsett i eit dansk vikarbyrå for helsepersonell, og har sidan juni i fjor jobba som sjukepleiar på medisinsk avdeling ved Helse Førde.

Fredag førre veke reiste Hagen til Danmark for å møte sonen sin, som var sterkt prega av depresjon. Hagen oppfatta situasjonen som alvorleg, og frykta for kva som kunne skje med sonen om han ikkje reiste. Dermed bad han Helse Førde om dokumentasjon, slik at han kunne gjennomføre det han meiner er ei naudsynt reise til Danmark på grunn av sterke velferdsomsyn.

Frå Helse Førde fekk han dokumentasjon på at han er naudsynt helsepersonell, og på regjeringen.no las han at velferdsomsynet kan dokumenterast ved ei eigenmelding frå den reisande. Dermed reiste han, og planla retur onsdag, med god tid til å teste seg og få svar før han skulle på jobb i Helse Førde fredag ettermiddag.

 

Vaksine-Norman.jpg?chk=670BD4

Vaksinepass til inga nytte

Slik vart det ikkje.

– Då eg reiste til Danmark, var det nok å vise fram mitt danske vaksinepass som viser at eg er fullvaksinert, men då eg kom tilbake til Gardermoen avviste politiet all dokumentasjonen. Eg vart ført til karantenehotell, utan høve til å klage eller legge fram saka. Heile handsaminga verka for meg veldig overflatisk og forhasta, seier Hagen.

Etter litt om og men fann han ut at han kunne sende dokumentasjon til Ullensaker kommune, som kunne vurdere saka hans. Der fekk han også avslag, og beskjed om at han måtte sitte i karantenehotellet i minst sju dagar.

– Eg er fullvaksinert, eg tok hurtigtest på Kastrup, som var negativ, eg tok ein ny hurtigtest på Gardermoen som også var negativ, og eg har dokumentasjon på at eg er naudsynt helsepersonell på naudsynt reise, men likevel må eg sitte her. Det er heilt forferdeleg, seier Hagen.

 

vaksine%2Braw%2Btemp_FIRDAWEB_2M7A0144.j

– Som ei varetekt

Hagen er skaka over tilhøva på karantenehotellet. Han har lov til å gå ut to timar om gongen, men har ikkje høve til å gå på butikk for å kjøpe seg mat eller nødvendig utstyr til klesvask og personleg hygiene. Dette er heller ikkje tilgjengeleg på hotellet.

– Eg kan få sendt kleda mine til eit reinseri, og eg kan kjøpe chips og den slags til ganske stive prisar, men dette er slett ikkje som å vere på eit hotell, seier Hagen.

Hagen må betale 500 kroner i eigendel for kvart døgn han er på karantenehotellet, i tillegg til at han taper inntekt frå den avtalte arbeidstida i Førde, sidan han er innleigd vikar og ikkje tilsett i Helse Førde.

– For meg er dette som ei varetekt, der eg vert halden mot mi eiga vilje. Eg vert ikkje trudd eller lytta til, og det er ikkje nokon eg kan klage til, seier Hagen.

 

20dag_03-07-IMG_0324.jpg?chk=45CF7E

Kan ikkje gjere noko

Laila Haugland er avdelingssjef ved medisinsk avdeling i Helse Førde, og ho kjenner ikkje til at andre utanlandske vikarar har vorte plassert på karantenehotell etter besøk i deira heimland.

– Vi sender i slike tilfelle med dokumentasjon på at vedkomande er naudsynt helsepersonell hos oss, og at Helse Førde har kontroll på forhold rundt smittevern som arbeidsgjevar har ansvar for, til dømes testing og bustad.

Haugland understrekar at det ikkje er snakk om mange tilsette som har reist til utlandet og tilbake i løpet av pandemien.

– Det er jo ein pandemi, så folk reiser ikkje om ikkje det er naudsynt. Eg har ikkje vore borti at vårt helsepersonell eller vikarar har blitt sett i karantenehotell før. Eg forstår at dette er ein trasig situasjon for han, men vi har ikkje mynde til å overprøve myndigheitene på Gardermoen, seier Haugland.

Lik Firda på Facebook

https://www.firda.no/sjukepleiar-frank-even-ma-sitte-pa-karantenehotell-etter-a-ha-besokt-sin-sjuke-son-eg-er-djupt-sjokkert-og-krenka/s/5-15-1225396

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (14 minutter siden):

https://www.firda.no/rolf-arne-var-vaksinert-men-fekk-likevel-pavist-korona-etter-17-mai-feiringa-i-fresvik/s/5-15-1226121

Dette viser iallefall at vaksine ikkje beskyttar 100%, og ein må anta at dersom ein merkar symptom slik som her vil risikoen vere stor for å smitte uvaksinerte. Noko å tenkje på i samband med koronasertifikat, gjenopning før alle er vaksinerte, opning av grenser osv.

Nå hadde han vel bare fått en dose. Men altså om det er slik at en dose kun gir de symptomene på corona så må vi slutte å fokusere så altfor mye på smittetall. Vi vil aldri få et samfunn kjemisk fritt for virus og bakterier. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

https://www.firda.no/rolf-arne-var-vaksinert-men-fekk-likevel-pavist-korona-etter-17-mai-feiringa-i-fresvik/s/5-15-1226121

Dette viser iallefall at vaksine ikkje beskyttar 100%, og ein må anta at dersom ein merkar symptom slik som her vil risikoen vere stor for å smitte uvaksinerte. Noko å tenkje på i samband med koronasertifikat, gjenopning før alle er vaksinerte, opning av grenser osv.

Om vaksinesertifikatet blir slik at alle får det etter første dose kan det bli stygt for kommuner med lav vaksinert befolkning i sommer, om dette flåsete sertifikatet skal bli innført håper jeg i det minste at det kun gjelder fullvaksinerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, William_S said:

Nå hadde han vel bare fått en dose. Men altså om det er slik at en dose kun gir de symptomene på corona så må vi slutte å fokusere så altfor mye på smittetall. Vi vil aldri få et samfunn kjemisk fritt for virus og bakterier. 

Problemet er väl att en vaksinerad som fått påvist smitte antagligen kan smitte vidare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, William_S said:

Nå hadde han vel bare fått en dose. Men altså om det er slik at en dose kun gir de symptomene på corona så må vi slutte å fokusere så altfor mye på smittetall. Vi vil aldri få et samfunn kjemisk fritt for virus og bakterier. 

Hadde en kunde på butikken, hadde tatt sprøyte nr 2. Så trengte ikke maske eller holde en meter avstand. Jaja, vet vi 100% sikker at de som er vaksinert ikke sprer smitten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, William_S said:

Nok en fyr som skal sammenligne Norge med India og tror vi står ovenfor likbrenning på Karl Johan snart. Selv Nakstad har blitt mer optimist 

Tja, jeg leste mer at vi bør sørge for å være mer forberedt (det er ikke siste gang), bli mindre avhengig av gjestearbeidere, sørg for å lære av våre feil. Er det så pessimistisk?

Pandemi burde ikke vært en overraskelse, det var en av de mest sannsynlige 5 krisetypene DSB nevnte i rapporten de lagde for noen år siden. Det burde ikke kommet som julekvelden på kjerringa. Å være forberedt er ikke pessimisme, det er godt speidervett. 

Og, ja det kommer flere kriser, det er helt sikkert. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (18 minutter siden):

Jaja, vet vi 100% sikker at de som er vaksinert ikke sprer smitten?

Det vi vet 100% er at risikoen for at det skjer er sterkt redusert pga. vaksinen. Men det kan forekomme tilfeller, og disse kan en forvente å lese om i media.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, xRun said:

Det vi vet 100% er at risikoen for at det skjer er sterkt redusert pga. vaksinen. Men det kan forekomme tilfeller, og disse kan en forvente å lese om i media.

Jepp, du skriver"strekt redusert". Svaret vet vi ikke enda, ikke spredning av viruset.

Er rett vi må leve med at vi kan få c19 viruset, med og uten vaksine.

Samme med influensa viruset, vi må leve med det også.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (29 minutter siden):

Nok en fyr som skal sammenligne Norge med India og tror vi står ovenfor likbrenning på Karl Johan snart. Selv Nakstad har blitt mer optimist 

Man finner alltid noen pessimister.

fredrik2 skrev (1 time siden):

Kan ikke dere nu vara solidarisk och ge ifra er doser till andra delar av landet som nu har mer smitte? Du har ju redan argumenterat för att dere i Oslo er så flinke på smittevärn att allt kommer gå bra framöver.

Då är det väl bara att vara solidariska med andra och ge ifra dere doser så resten av Norge också kan bli ferdiga med sina risikogrupper?

Eneste jeg vet er at Oslo har vært under strengeste tiltakene lengst og har hatt mest smitte når man ser på totalen.

Så logisk er det også her et større utbrudd kan komme som kan spre seg.

Men ang risikogrupper så er min egen mormor på 80år ikke ennå vaksinert og hun bor 10min fra Oslo med bil.

% som blir skjevfordelt er minimal siden alle områder utenfor Oslo klager over at de har det så fælt når de fleste har tilnærmet kunne levd normalt i forhold til Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (43 minutter siden):

Hoppe over? Folk drar jo ikke landeveien fra India til UK, de flyr...

Men vi har jo obligatorisk karantenehotell...

Bare tull hele greia.
Hele systemet er basert på ærlighet, og det er det samme som skjer nå, som ville ha skjedd uten karantenehotell.
De som har råd til å dra hjem, drar hjem. (Råd til boten de kanskje får, men tvilsomt..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Om vaksinesertifikatet blir slik at alle får det etter første dose kan det bli stygt for kommuner med lav vaksinert befolkning i sommer, om dette flåsete sertifikatet skal bli innført håper jeg i det minste at det kun gjelder fullvaksinerte. 

Alt rundt dette passet er helt idiotisk.

Hvis man tenker seg om er det pr idag de menneskene alle de friske holdt seg "inne" for eller ble med på "dugnad" for som skal få muligheter de andre ikke vil kunne ha.

I mine øyner er dette så totalt ulogisk som man kan få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...