Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (35 minutter siden):

Hva er det med Frogner bydel? Synes at de ofte ligger på smittetoppen. Majorstua ligger i Frogner bydel. Her bor det antagelig mange mennesker ganske tett.

Frogner bydel har ofte flest smittede blant bydelene i Oslo ja, spesielt de par siste månedene. Det har kanskje gått litt under radaren siden noen av bydelene lenger øst har en litt mindre befolkning, og dermed får et høyere smittetrykk. At Frogner har høye tall henger sammen med flere ting, selvfølgelig at den er nest størst i Oslo i innbyggertall bak Grünerløkka, at befolkningstettheten er blant det høyeste i Oslo i delområdene Frogner og Majorstua, men også at bydelen inkluderer mange eneboliger (les: villaer!) så det bor mange i skolealder der også. I tillegg kan kanskje det at bydelen huser mange ambassader ha en innvirkning.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

– Krise
https://www.tv2.no/nyheter/14015760/

Sitat

Smitten har lenge vært lav i Trondheim, til det plutselig i løpet av ett døgn ble registrert 33 smittede.

– Det er krise. Smittetrykket er nå høyere enn det var på sitt høyeste ved juletider, sa kommunaldirektør Morten Wolden til Adresseavisa.

Han forteller til TV 2 at kommunen har hatt to smitteutbrudd over tid, hvor det ene er knyttet til utelivet og det andre til et kirkesamfunn. Kommunaldirektøren opplevde at de hadde kontroll, frem til nå.

Sitat

– Nå får vi etterdønninger etter 17. mai-helgen hvor det har vært utstrakt festing i private lag og ute på byen. Det er en holdning i byen som at pandemien er over, sier Wolden til TV 2.

Han har vært bekymret for en smitteoppblomstring blant russen, men forteller at det er særlig unge voksne som smittes. Det er flere pågående utbrudd knyttet til utesteder i kommunen.

Wolden kommer nå med sterk oppfordring til innbyggerne:

– Vi ber folk om å skjerpe seg, ta det med ro og ikke dra på fest. Spesielt denne helgen, sier han.

Flere pågående utbrudd tilknyttet utesteder, kirkesamfunn og en holdning i byen som at pandemien er over? Ikke et ukjent fenomen denne våren i vårt ganske land.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Zeph said:

For kva målbare parameter er dei andre betre? Eg er ikkje ueinig, men spør fordi eg er nyskjerrig.

Bedre beskyttelse mot symptomatisk sykdom = mindre sannsynlig at man sprer videre og redusert sjanse for long covid. 

De som tror vaksineringen kommer til å holde høy fart i juli tross fellesferie:

https://www.vg.no/nyheter/i/QmGrEQ/troendere-moette-ikke-til-vaksinetimen-paa-inneklemt-dag

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Frogner bydel har ofte flest smittede blant bydelene i Oslo ja, spesielt de par siste månedene. Det har kanskje gått litt under radaren siden noen av bydelene lenger øst har en litt mindre befolkning, og dermed får et høyere smittetrykk. At Frogner har høye tall henger sammen med flere ting, selvfølgelig at den er nest størst i Oslo i innbyggertall bak Grünerløkka, at befolkningstettheten er blant det høyeste i Oslo i delområdene Frogner og Majorstua, men også at bydelen inkluderer mange eneboliger (les: villaer!) så det bor mange i skolealder der også. I tillegg kan kanskje det at bydelen huser mange ambassader ha en innvirkning.

Grünerløkka har stort sett høyere smittetall enn Frogner i absolutte og relative tall. Grünerløkka hadde også høyest smitte av alle bydelene noen uker tilbake. Om noe burde det vært fokus på Grünerløkka da smitten dalte på østkanten. Men nå har heldigvis Grünerløkka fått orden på smitten også, så nå er det Holmlia som har 50% høyere relativ smitte i forhold til nr to.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 minutter siden):

Grünerløkka har stort sett høyere smittetall enn Frogner i absolutte og relative tall. Grünerløkka hadde også høyest smitte av alle bydelene noen uker tilbake. Om noe burde det vært fokus på Grünerløkka da smitten dalte på østkanten. Men nå har heldigvis Grünerløkka fått orden på smitten også, så nå er det Holmlia som har 50% høyere relativ smitte i forhold til nr to.

Hmmm....jeg legger merke til at en del av de som gir blaffen i munnbind på butikken er typer med noe typisk "hipster"-aktig over seg. Alle menn mellom, si 25 og 35 med skjegg. Nesten alle har skjegg og typisk hipster. Og hvor bor hipstere flest i Norge?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (11 timer siden):

Jeg aner ikke hvem jeg skal stemme på nå. Heller egentlig mot Høyre eller FrP, men ingen av dem frister nå. Er for EU, så SP er utelukket. Kanskje det blir en blank stemme til høsten? 

Syns både FRP og nå Høyre har tapt seg enormt. Det er i krisen det virkelig stygge kommer frem.
Eg har budd i EU mer inn i Noreg de siste åra og er så imot EU som det går an. Eneste som drar nytte av det er de rikeste som eier store konserner, har behov for billig arbeidskrav og enklere handel.
I Vienna er det 1.9m innbyggere. 1.3 er IKKJE østerrikere. Landets sosiale ordninger blir strammet inn hele tiden, da mange kreative folk (som var ikkje født her) er flinke til å utnytte den. Når noen virkelig trenger hjelp, må de gjennom byråkrati-helvete på eit par månad for å få absolutt minimum. Same gjelder Italia, Spania og Tyskland. Og slik var ikkje det før. 
Landet/vanlige folk taper enormt på EU/EØS/Schengen. Det er naivt å tru at Norge, Tyskere, Polakker, Romenere kan bo i et og samme system, følgje same regler. Så for meg passer SP ganske greit pdd. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Hmmm....jeg legger merke til at en del av de som gir blaffen i munnbind på butikken er typer med noe typisk "hipster"-aktig over seg. Alle menn mellom, si 25 og 35 med skjegg. Nesten alle har skjegg og typisk hipster. Og hvor bor hipstere flest i Norge?

Tror du bare finner på ting. Så godt som ingen går på butikken uten munnbind.

Hvis vi faktisk skal se på hva er spesiellt for Grünerløkka så er det ung befolkning, lav andel vaksine (lavest i Oslo) og mange som bor tett. Med 77% uvaksinerte er det klart at det er vanskeligere å holde smitten på Grünerløkka nede enn f.eks på Stovner hvor det kun er 49% uvaksinerte. Om de har hipsterskjegg og drikker kaffelatte er neppe like relevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

VG har også vært i kontakt med fylkeslegene i Vest og Telemark, Agder, Vestland og Møre og Romsdal, som opplyser om at vaksineringen har gått som normalt til tross for inneklemt dag.

– Her har det vært god oppslutning om vaksinasjonen, sier fylkeslege Anne-Sofie Syvertsen i Agder.

Nordland fylke har imidlertid også opplevd problemer med vaksineringen i feriene, opplyser fylkeslege Morten Sundnes til VG.

– Vi deler bekymringen fra Trøndelag. Også i Nordland har det vist seg utfordrende å få folk til å møte til vaksinering på inneklemte dager, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/i/QmGrEQ/troendere-moette-ikke-til-vaksinetimen-paa-inneklemt-dag

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen skal alltid lage storm i et vannglass over små bagateller og ubetydeligheter for å slå fast at nå går det fullstendig galt til tross for at ting går ganske bra fremover. Lurer på om de vil fortsette med det etter at pandemien er erklært over også. For å si det slik så vil jeg bli veldig overrasket om de IKKE fortsetter med det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Én av fem nordmenn vil ta Janssen-vaksinen

22 prosent svarer at de er positive til å ta den, mens 34 prosent er negative. De resterende svarer blant annet at de er vaksinert eller at de ikke vet, ifølge undersøkelsen, som er utført av Respons Analyse på vegne av VG.

Jeg tenker at disse menneskene burde vært beskyttet mot seg selv. Legeforeningen og FHI er i mot Janssen-vaksinen.

Nå er heller ikke p-piller forbudt i Norge selv om det er fare for blodpropp. Kvinner svelger pillene frivillig. Her har vi en mulighet for blodpropp til begge kjønn - "likestilt blodpropp".

Sitat

Private aktører om Janssen-vaksinering: – Vi stiller opp

Janssen-vaksinen skal gis til dem som vil ha den. Både Volvat og Aleris er positive til å gjøre jobben.

Sitat

– Det er etisk betenkelig å skyve dette over på unge, friske mennesker. Avveiningen vil bli tatt på sviktende grunnlag, sier hun.

Synes WHO at vaksinen er etisk betenkelig?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Mange under 45 som er vaksinerte i Oslo nå. Ganske mange faktisk.

Raymond Johansen nemnte for eit par dagar sidan at det ville bli lite nyvaksinasjon dei neste to vekene. Same problemet som i heile landet. Dei fleste vaksinene går til å revaksinere folk i risikogruppene eller helsepersonell og andre som rakk å få AZ før vaksineringa stansa. Vaksineringa står såleis i stampe, og det går fleire veker enno før den auka skeivfordelinga får verknad. I Oslo har russen utsett feiringa til no, og smittetalet går vel ikkje så mykje ned lenger heller. Det skal lite til for at smitten går opp att. Samstundes er det kjærkomme dersom det er mogeleg å opne litt meir opp i Oslo, sidan byen i praksis har vore stengt ned i månadsvis.

Eg har elles argumentert for at det er feil å påstå at landet kan gjenopnast fordi om smitten går ned i Oslo, fordi smitten mange stader kjem frå heilt andre stader enn Oslo. Det vi ser no viser at eg har rett, og at ein burde ha venta med å lette på dei nasjonale tiltaka. Viruset er like smittsamt som før, og ein har berre vaksinert dei aldersgruppene som bidreg minst til smittespreiinga. Det skal dermed lite til for å setje nye rekordar slik som no. Skeivfordeling der ein tek vaksiner frå risikogruppe 4 for å gje til friske 18-åringar i Oslo, stortingspolitikarar osv. meiner eg er feil prioritering, og når folk i risikogruppe 4-7 framleis ikkje er beskytta er det ein ekstra grunn til at ein bør halde på dei nasjonale tiltaka ei stund til. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Studenter må på karantenehotell: – Føles som et siste slag i ansiktet

Sitat

Nye karanteneregler skaper trøbbel for norske studenter som studerer i utlandet.

Studenter som studerer i EØS og Schengen-området, men som har registrert adresse i Norge fikk unntak fra karantenehotell fordi reisen ble vurdert som nødvedig.

27. mai fjernes skillet mellom nødvendige og unødvendige reiser. Fra og med neste torsdag er det smittetrykket i de enkelte landene som avgjør.

 

Sitat

Følgende grupper skal være på karantenehotell fra torsdag 27.05.2021

  • Reisende utenfor Europa, skal i utgangspunktet være på karantenehotell i hele karanteneperioden frem til negativ test tidligst etter sju døgn. Reisende fra europeiske land som har færre enn 150 nye smittede per 100 000 de siste 14 dagene og maks 4 prosent av de som testes, er positive, slipper å oppholde seg på karantenehotell. De må gjennomføre karantenen hjemme eller på et annet egnet karantenested.
  • Reisende fra Storbritannia og EØS/Schengen-land som har flere smittede enn 150 smittede per 100 000, må være på karantenehotell frem til de har fått en negativ test tatt tidligst etter tre døgn. De må fullføre karantenen hjemme eller på et annet egnet karantenested og kan teste seg ut av karantene tidligst etter sju døgn.
  • Reisende fra europeiske land med særlig høye smittetall, må være på karantenehotell fram til negativ test tidligst etter sju døgn. Det kommer mer informasjon om denne gruppen senere.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 timer siden):

Dette er det mest latterlige jeg har lest her inne. Smitten går opp fordi folk er forbanna og drittlei fordi Oslo får flere vaksiner og derfor vil de smitte seg selv?!

 

Smitten går vel opp fordi mange er lei av politikarprat, uoversiktlege og til dels uforståelege smittevernsreglar, forfordeling av vaksiner til alle andre grupper enn dei som treng det og omprioriteringar i hytt og pine, lovnader om vaksiner som "aldri" kjem, fjerning av tiltak når smitten stig osv. og at folk etter kvart gjev f...

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Noen som vet noe om muligheten for å reise til utlandet og få vaksinen der slikt tilbys uten at det er så dyrt at man må ta boligen i pant? Kjenner frustrasjonen nå og vil ha dette overstått ganske raskt nå. Har søkt på nettet men finner ikke akkurat så mye info. Dubai er nok uaktuelt, det er for dem med feit bankkonto.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Hehe ser at Trondheims rådmann er ute med pekefinger i Dagbladet - nå er gjenåpningen i fare. Hvor mange er innlagt på St Olavs med corona? 0! Det har ikke vært en person innlagt der på to uker!
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=64594

Det går nokre dagar frå eit smitteutbrot oppstår til det gjev utslag i fleire innlagde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Kanskje man burde slutte å legge fullvaksinerte som testes positivt for covid men har få eller ingen symptomer i statistikken over smittede? Poenget var jo ikke å utrydde sykdommen helt med vaksine, men ufarliggjøre den. Om vaksineringen bidrar til at covid-19 til slutt ikke er noe mer farlig enn en seig og guffen forkjølelse forsvinner hele grunnlaget for lockdownpolitikken vekk og vi må tilbake til normalen.

"Men men...long covid da"...? Kjenner jeg hører det alt.

Kvifor det? Vil statistikken då gje eit reelt bilete av smitten? Mange uvaksinerte har få eller ingen symptom, og ein har også sett nokre få eksempel på at eldre personar har døydd trass i at dei var vaksinerte.

Om vaksinen er effektiv vil smitta vaksinerte uansett utgjere ein så liten del at det ikkje skulle vere nokon grunn til å forfalske statistikken over smitta. Tvert imot er det viktig med openheit om ein skal få ein slutt på pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isåfall blir vi aldri ferdige med pandemien og man kan drive på med lockdowns i det uendelige basert på tall alene selv om man knapt merker noe mer enn noen veldig få dødsfall og heller ingen eksplosjon av innlagte. Poenget med vaksinen var aldri å utrydde viruset men ufarliggjøre det. Om vi fortsetter med den rådende politikken om å stenge ned basert på tall, vel da vil ingenting noensinne bli normalt og vi kan se fremover mot hyperinflasjon og et samfunn som sakte men sikkert går i oppløsning. Vel, til kokepunktet kommer da.

Men hey, ikke hør på meg. Jeg er jo bare en tulling som ikke skjønner at fordi noe har gått bra til nå er vi sikret evig rikdom og velstand i Norge uansett om vi stenger ned samfunnet i årevis. Kjennner at jeg er møkk lei denne tråden nå. Vurderer å forlate den permanent så får de som gidder sitte der og dislutere hvordan denne elendigheten skal pågå for alltid. Vel, til dere ikke lenger har råd til å betale nettleien da.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Konstanterer bare hva jeg har sett med egne øyne. Men folk oppfatter jo ting ulikt, det er ikke noe jeg får gjort noe med.

https://www.nrk.no/innlandet/oslofolk-reagerer-pa-smittevern-i-innlandet-1.15292136

Det som står i denne artikkelen stemmer veldig godt med hvordan jeg har oppfattet ting også.

 

At det er strengare tiltak i Oslo enn dei fleste andre stader er då ikkje noko nytt. Sjølv om Oslo har hatt det tøft betyr ikkje det at resten av landet har vore utan tiltak.

Sjølvsagt er Oslo-folk meir bevisste på smittevern enn folk andre stader, det kjem jo heilt naturleg av den situasjonen Oslo har vore i. Men sjølv om livet i større grad går som normalt elles i landet tenkjer folk på å halde avstand og ha få besøkande. Mange brukar ikkje munnbind, men når ein kan halde god avstand gjev munnbind heller ingen gevinst. Det einaste det bidreg til er å føre potensiell smitte opp i fjeset i tillegg til å skape miljøproblem. Det er restriksjonar, folk har ikkje kunna gå i kyrkja eller i gravferd utanom nærmaste familien, ingen konsertar, kulturtilbod og idrett avlyst, øvingane i spelemannslaget avlyst i månadsvis fordi dette kan reknast som eit "arrangement" osv.

Så dette er både- og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...