Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (9 minutter siden):

Målet frem til nå har vært zero covid. Ikke ett eneste smittetilfelle har blitt akseptert uten opptil flere hundre i karantene. Og nedstenginger av distriktet, om det har vært påvist et titalls smittede.

Nei, det er helt feil. Målet i Norge har ikke vært zero covid, her i Norge har vi hatt slå-ned strategien og å holde smitten på et akseptabelt lavt nivå så vi kan ha mest mulig åpent og fritt frem til vi oppnår flokkimmunitet med vaksinering. FHI la zero covid-strategi først frem som et mulig nytt alternativ for halvannen måned siden: 

Sitat

FHI og Helsedirektoratet legger fram «Zero Covid» som et mulig alternativ for Norge framover. I et nytt oppdragssvar som ble publisert i dag, skriver de at de vil utsette beslutningen om en helt ny strategi til man vet mer. «Valget i Norge framover er derfor mellom et forsøk på eliminering (altså insidens på null) og en fortsettelse av dagens strategi som har som mål å holde epidemien under kontroll på et nokså lavt nivå (altså en insidens trygt under et nivå som ikke overbelaster helsetjenesten)", skriver de.

https://www.nrk.no/nyheter/vurderer-zero-covid-strategi-1.15446437

Eksempler på land som har kjørt zero covid-strategi er New Zealand og Australia, altså en helt annen type tilnærming enn vi har valgt her i Norge. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nakstad

"– Nå kan vi tåle litt høyere smittetrykk, for nå er så å si alle i risikogruppene vaksinert. Det betyr at risikoen når noen blir syke, er tatt betydelig ned, forklarer han."

Ok, FHI skriver 70 av de med risk för alvarligt sjukdom och 49% för de i de andra risikogrupperna. Det är alltså med en dose. 

Kan man lita på dem når de uppenbarligen antingen ikke vet fakta eller bruker väldigt rara definitioner på ord?

Eller handlar det om att så och si alla bor i Oslo och därför är det bara de man bryr sig om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (20 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/Ep6J15/guldvog-naa-kan-vi-taale-litt-hoeyere-smittetrykk

Jøss!

Endelig noen som tør å si at vi må akseptere å leve i et samfunn der det finnes koronavirus og noen blir syke.

Det var nye toner.

Bortsett fra at han farer med løgner. Han sier at så og så alle i risikogruppene er vaksinerte, og dette stemmer ikke flere steder. Flaut rett og slett at han ikke har oversikt over hvordan vaksineringen går i resten av landet, virker som noen glemmer litt at Norge er noe utenfor Oslo.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en god del kommuner i Norge som har vaksinert flere i risikogruppene enn Oslo, men greit - alltid er det Oslo som skal få det 😅

Men ja, enig - uttalelsen var ikke god siden det fortsatt gjenstår mange i risikogruppene, spesielt med andredose. Det kan hende Guldvog sikter mest til de eldste antakeligvis, men veldig klønete sagt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tycker själva gjenopningen er rar. Är ju så varierande smitte och tilltak ute i landet att ändringen i nationella tilltak påverkar langt i fra alla områden. 

Kan självklart vara enig i mycket av det som stod i artikeln över men jag förstår ikke hvorfor man ikke bara väntar några uker når vaksineringen ska öka markant i tiden framöver. Vi har ju sätt nu att russefeiring och festing har medfört en hel del smitte och den typen smitte har hittills alltid också medfört fler äldre sjuka och inlagda efter ett tag. 

Nu verkar det som man kör ett race mellan vaksineringen och smitte vilket jag tycker verkar lite onödigt.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

110 SMITTET I HAMMERFEST: – VI HAR IKKE KONTROLL
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/110-smittet-i-hammerfest-til-sammen.T7JdKZDzb

Sitat

110 personer er smittet de siste fjorten dagene, opplyser kommuneoverlegen i Hammerfest på en pressekonferanse om utbruddet i byen søndag.

– Vi anbefaler nå at alle som har vært rundt i Hammerfest siste uke om å følge med på symptomer, kontakte om de får symptomer og holde seg hjemme, sier ordfører i Hammerfest, Marianne Sivertsen Næss.

Sitat

– Vi har ikke kontroll, sier ordfører Marianne Sivertsen Næss.

– Bryter du karantenereglene, blir du anmeldt, sier ordføreren.

Hit har utbruddet fra Hammerfest spredd seg:

  • Hammerfest: 110
  • Alta: 7 (Alta har 10 andre smittetilfeller knyttet til et annet utbrudd av den britiske varianten)
  • Karasjok: 2
  • Sør-Varanger: 1
  • Tromsø: 4
  • Bergen: 2
Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 5/21/2021 at 7:49 PM, Morromann said:

Absolutt. Jeg reagerer nå sterkere enn noensinne på at mange på mange områder er lige rigid på reglene utendørs som innendørs nå som man et år+ inn i pandemien vet vanvittig mye mer om hvordan corona smitter. Det er seriøs forskning som kan bekrefte at sjansen for å smittes ved covid-19, om den ikke er helt nede på 0, er tilnærmet 0 utendørs med mindre man skulle være veldig, veldig, veldig, veldig uheldig. Jeg mener bestemt at om man skal planlegge for et fremtidig virusutbrudd av denne typen bør man være mye klarere på forskjellen på smittevernsregler utendørs og innendørs og jeg ER for at det kan være enda STRENGERE med innendørs smittevern enn vi har vært til nå; for eksempel mye klarere håndheving av munnbind innendørs, men ute synes jeg man kan tillate flere som møtes om gangen og gjerne ha større utendørsarrangementer; folk bør oppfordres i større grad til å holde å bevege seg utendørs og faktisk FRARÅDES til å tilbringe for mye tid hjemme og lufte så ofte man kan når man er hjemme. Uteservering mener jeg fullt og bestemt aldri burde vært stanset. De som blir frarøvet muligheten til utepils tar utepilsen i parken eller på stranda uansett, og paradoksalt nok er kanskje faren større for at man drikker av hverandres flasker der, noe jeg tror må være grunnen til påstander om smitteutbrudd knyttet til samling i parker. Det og jointer som blir sendt rundt.

Portforbud og munnbind utendørs virker mot sin hensikt. Ihvertfall portforbud. Og munnbind utendørs fratar deg muligheten til å puste inn frisk luft.Det blir spennende å se de neste årene om det har blitt en sterk økning i puste- og lungeplager i de landene hvor de har tvunget befolkningen til å ha på munnbind overalt offentlig, også utendørs. Det vil ihvertfall ikke love bra om man igjen blir herjet med et virus som gir alvorlig lungebetennelse.

Og å forsøke meg å skremme meg tilbake til den samme frylten jeg hadde våren 2020 for utendørssmitte og at de som passerte deg på gata var en sannsynelig morder, vel  - GLEM DET dere som prøver dere. Forsølk heller på å presse tannkrem inn i tannkremtuben igjen.

Ute: Man bør vel forberede seg på en mellomting. Forsøke å holde litt sosial avstand til fremmede man ikke kjenner, men gjerne ikke like strenge og rigide regler som det man burde forholde seg til innendørs. Inne: Men hei, nå kan man jo ikke si at man er trygg med munnbind innendørs heller, om det ikke er et godt ventilert lokale.

Jeg tror den største utfordringen for meg og sikkert enkelte andre blir å forsøke å endre litt på utendørs oppførsel. Nå er jo jeg heldig da som har vaksine i kroppen allerede.

  

On 5/21/2021 at 8:04 PM, Benbjo said:

Hvorfor skulle munnbind bruk føre til lungeproblemer? Hadde det gjort det hadde slike problemer vært overrepresentert i en del yrkesgrupper. 

Et godt poeng faktisk. Jeg tror man bør være forsiktig med å henge ut folk som rører seg utendørs som har munnbind på seg. Det kan jo være en uvaksinert i risikogruppen. Eller en som er svekket pga. sykdom. Eller at man rett og slett bare bør holde ut og holde seg for god til å mobbe folk som har munnbind på seg lengre enn anbefalt selv utendørs. Husk også på turismen, en del asiaturister bruker jo munnbind for å dempe eksos. Altså at disse asiaterne har det programmert i seg når de også besøker Norge, selv om det er mindre eksos mange plasser her enn i Asia (med unntak i trafikkerte norske byer selvsagt).

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Ute: Man bør vel forberede seg på en mellomting. Forsøke å holde litt sosial avstand til fremmede man ikke kjenner, men gjerne ikke like strenge og rigide regler som det man burde forholde seg til innendørs. Inne: Men hei, nå kan man jo ikke si at man er trygg med munnbind innendørs heller, om det ikke er et godt ventilert lokale.

Jeg tror den største utfordringen for meg og sikkert enkelte andre blir å forsøke å endre litt på utendørs oppførsel. Nå er jo jeg heldig da som har vaksine i kroppen allerede.

Ser fortsatt ingen oppblomstring av smitte i Bergen selv om det angivelig, ifølge NRK skulle skje fordi folk gjorde den forbrytelsen å være ute på torget der på 17.mai og kose seg i det friske vårværet. Men vi får se om det blir det neste uke da. Blir litt som hysteriet over folk som var ute og hygget seg rett før påske på Grünerløkka i fjor, men da var det fortsåelig at folk reagerte slik. Det gjoirde jeg også.

https://www.dagbladet.no/nyheter/stappfullt-i-oslo---folk-gir-faen/72334799

Men det var da, i urtiden/steinalderen. At man 17.mai 2021 kjører på med det samme blir for dumt:

https://www.nrk.no/vestland/regner-med-smitten-vil-oke-i-1_2-uker-i-bergen-etter-17.-mai-1.15499573

....spesielt etter et år som har sett rekorder i massedemonstrasjoner over hele verden og 0 tilfeller av smittebomber på strendene.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Ser fortsatt ingen oppblomstring av smitte i Bergen selv om det angivelig, ifølge NRK skulle skje fordi folk gjorde den forbrytelsen å være ute på torget der på 17.mai og kose seg i det friske vårværet. Men vi får se om det blir det neste uke da. Blir litt som hysteriet over folk som var ute og hygget seg rett før påske på Grünerløkka i fjor, men da var det fortsåelig at folk reagerte slik. Det gjoirde jeg også.

https://www.dagbladet.no/nyheter/stappfullt-i-oslo---folk-gir-faen/72334799

Men det var da, i urtiden/steinalderen. At man 17.mai 2021 kjører på med det samme blir for dumt:

https://www.nrk.no/vestland/regner-med-smitten-vil-oke-i-1_2-uker-i-bergen-etter-17.-mai-1.15499573

....spesielt etter et år som har sett rekorder i massedemonstrasjoner over hele verden og 0 tilfeller av smittebomber på strendene.

Nå når du vet hva som sannsynligvis er greia å forholde seg til når man er utendørs, så mener jeg at du skal gjøre det på din måte. Også heller være overbærende og inkluderende med de som behøver noen uker ekstra på å slippe taket. Samt at man nå i måneder og år framover kan ha formet noen få nordmenn til å tenke litt i asiatisk oppførselsmønster med hensyn på munnbind/masker.

Husk også at plutselig så har nordmenn også fått en gyldig grunn til å framstå litt mer anonymt om det skulle være ønskelig, uten å framstå som bankraner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Nå når du vet hva som sannsynligvis er greia å forholde seg til når man er utendørs, så mener jeg at du skal gjøre det på din måte. Også heller være overbærende og inkluderende med de som behøver noen uker ekstra på å slippe taket. Samt at man nå i måneder og år framover kan ha formet noen få nordmenn til å tenke litt i asiatisk oppførselsmønster med hensyn på munnbind/masker.

Husk også at plutselig så har nordmenn også fått en gyldig grunn til å framstå litt mer anonymt om det skulle være ønskelig, uten å framstå som bankraner.

Folk bør jo oppfordres til å bruke munnbind om man er forkjølet men er nødt til å gå på butikken for eksempel skjønt man helst bør holde seg hjemme når man er forkjølet. Jeg har blitt vant til det med hjemmelevering så det blir nok greie om jeg skulle få forkjølelse i post-poandemi-tiden. Folk som er forkjøla har besøksforbud hjemme hos meg, men det hadde de før coronaen også.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Folk bør jo oppfordres til å bruke munnbind om man er forkjølet men er nødt til å gå på butikken for eksempel skjønt man helst bør holde seg hjemme når man er forkjølet. Jeg har blitt vant til det med hjemmelevering så det blir nok greie om jeg skulle få forkjølelse i post-poandemi-tiden.

Hehe, jeg tror nok mindset hos nordmenn vil glemme munnbindbruken for godt, om man ikke opplever et par pandemier til evt. Altså brorparten av folk vil nok ønske å leve som før. Så dessverre så tviler jeg på at folk vil ta hensyn til andre og ha på munnbind når de selv er forkjølet.

Jeg lurer på om noen moteaktører kommer til å prøve seg med litt forlengelse etter at pandemien er over. Altså at munnbind i alle slags farger og mønstre blir værende og at de evt. kan påvirke oss bittelitt?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Hehe, jeg tror nok mindset hos nordmenn vil glemme munnbindbruken for godt, om man ikke opplever et par pandemier til evt. Altså brorparten av folk vil nok ønske å leve som før. Så dessverre så tviler jeg på at folk vil ta hensyn til andre og ha på munnbind når de selv er forkjølet.

 

 

Leve som før skal vi jo. Men når man ER syk så skal man jo ikke leve som man ellers gjør men holde seg hjemme så langt det er mulig. Skjønt det ikke alltid var slik i pre-pandemi-samfunnet; med arbeidsgivere som presset influensasyke på jobb med konsekvenser det hadde for kolleger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Morromann said:

Leve som før skal vi jo. Men når man ER syk så skal man jo ikke leve som man ellers gjør men holde seg hjemme så langt det er mulig. Skjønt det ikke alltid var slik i pre-pandemi-samfunnet; med arbeidsgivere som presset influensasyke på jobb med konsekvenser det hadde for kolleger.

Helt klart, er det noe jeg virkelig håper blir "den nye normalen" så er det at man holder seg hjemme når man er syk!

Endret av Kalle Klo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

110 SMITTET I HAMMERFEST: – VI HAR IKKE KONTROLL
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/110-smittet-i-hammerfest-til-sammen.T7JdKZDzb

Hit har utbruddet fra Hammerfest spredd seg:

  • Hammerfest: 110
  • Alta: 7 (Alta har 10 andre smittetilfeller knyttet til et annet utbrudd av den britiske varianten)
  • Karasjok: 2
  • Sør-Varanger: 1
  • Tromsø: 4
  • Bergen: 2

Oslo er jo stygge fæle ulven i Norge, er jo her i Oslo man fester og gir f i alt med smittevern.

 

🤭

 

 

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er ganske smålig å godte seg over at andre kommuner enn sin egen sliter, Hammerfest er og en kommune som langt fra er ferdig med sine risikogrupper, så en kan potensielt godte seg over dødsfall og. Jeg forstår at Oslo og har fått gått gjennom sin del med lignende kommentarer, men tenker det ikke er nødvendig å synke ned på deres nivå :) 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (46 minutter siden):

Personlig syns jeg det er ganske smålig å godte seg over at andre kommuner enn sin egen sliter, Hammerfest er og en kommune som langt fra er ferdig med sine risikogrupper, så en kan potensielt godte seg over dødsfall og. Jeg forstår at Oslo og har fått gått gjennom sin del med lignende kommentarer, men tenker det ikke er nødvendig å synke ned på deres nivå :) 

Helt enig. Synes debatten både her og den offentlige de siste månedene har blitt mer og mer sånn at man skal skylde på hverandre. Det begynte vel egentlig for alvor med Molde-ordføreren, da han var ute og rasla litt med snabelen. Man bør glede seg over at steder får kontroll på smitten i Norge, og bekymre seg når det er utbrudd andre steder enn der man bor fordi det angår og påvirker oss alle.
 

Pateia201 skrev (4 minutter siden):

Mener du at Oslo ikke har vert det største problemet her til lands i løpet av pandemien? 

Jeg tror mange bare er lei påstander som "Oslo/Viken har hatt mye smitte fordi de som bor der driter i smittevern" og lignende utspill som noen iblant skal lire av seg i denne tråden fordi de trenger noen å legge skyld på. Ikke bare fordi det er beviselig helt feil og kunnskapsløst, men også fordi det kan gå innpå en når man har måttet ofre så mye av sitt vanlige liv over en veldig lang periode under landets strengeste tiltak. Et slag i trynet oppå et annet slag i trynet. Skulle ønske folk var mindre opptatt av å rakke ned på andre :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Helt enig. Synes debatten både her og den offentlige de siste månedene har blitt mer og mer sånn at man skal skylde på hverandre. Det begynte vel egentlig for alvor med Molde-ordføreren, da han var ute og rasla litt med snabelen. Man bør glede seg over at steder får kontroll på smitten i Norge, og bekymre seg når det er utbrudd andre steder enn der man bor fordi det angår og påvirker oss alle.
 

Jeg tror mange bare er lei påstander som "Oslo/Viken har hatt mye smitte fordi de som bor der driter i smittevern" og lignende utspill som noen iblant skal lire av seg i denne tråden fordi de trenger noen å legge skyld på. Ikke bare fordi det er beviselig helt feil og kunnskapsløst, men også fordi det kan gå innpå en når man har måttet ofre så mye av sitt vanlige liv over en veldig lang periode under landets strengeste tiltak. Et slag i trynet oppå et annet slag i trynet. Skulle ønske folk var mindre opptatt av å rakke ned på andre :) 

Distriktspolitikk har alltid vært et betent tema i vårt ganske land, distriktene har følt seg urettferdig behandlet i mange mange år med hva angår statlige arbeidsplasser og penger til vedlikehold av infrastruktur og helsevesen, det blir en annen diskusjon men og relevant til hvordan distriktene føler det nå. Når da en person som bor i en liten kommune som enten er eller har kjære i risikogruppa ser at Oslo skal få 60% flere doser  (nå fokuser jeg på Oslo fordi det er det media fokuserer på, ikke for noen annen grunn) , samtidig som en leser om Jan-Thomas og andre friske unge (etter FHI sin standar) kjendiser får sine vaksinedoser i Oslo, og artikler om at gruppe 9 ble vaksinert i tidlig april ( https://www.aftenposten.no/oslo/i/rg2xre/i-bjerke-bydel-i-oslo-blir-det-snart-vaksine-for-innbyggere-i-40-aarene )  så begynner sinnet fort å koke for folk, naturlig nok. Folk flest går ikke inn på vaksineoversiktene til Oslo og sjekker hvordan vaksineringen faktisk går, men tar sine konklusjoner basert på hva mediene skriver om. 

Når det kommer til kommuneledere som bjeffer så er det viktig å ha i bakhodet at deres jobb er å gjøre livet for sin befolkning så bra som mulig, om så dette er Raymond Johansen eller Torgeir Dahl, selvfølgelig vil de kjempe med nebb og klør for å gi sin lokalbefolkning så mange vaksinedoser som overhode mulig, men at Torgeir Dahl er et ukarismatisk menneske som ikke klarer å ordlegge seg på en skikkelig måte er jo et problem han sliter med, dog syns jeg media sin spin på denne uttalelsen til Dahl hvor de dro det så langt oppi nesa at det nærmest hamret på hjernebarken skapte bare mye mer splittelse enn nødvendig. Men det jeg tror mange på bygda, spesielt de i risikogruppa er like lei av som Oslo/viken er av karakteriseringen av at de driter i smittevern er at vi ute i distriktene har kunne levd som normalt under pandemien, jeg blir vertfall provosert når jeg selv vet hvordan jeg har levd det siste året av livet mitt, så dette går nok begge veier. Jeg har i ganske seriøse diskusjoner i politiske grupper blitt kalt både distriktspsykopat, konspirasjonsteoretiker og blitt fortalt at mine erfaringer bare er oppspinn eller paranoia av osloborgere jeg har møtt i disse diskusjonene rundt vaksinefordeling og koronasertifikat, for å trekke frem et par gullkorn. 

Jeg tror veldig mye av problemene og betentheten i diskusjonen er at veldig mange Osloborgere har et fryktelig rosenrødt bilde av hvordan livet på bygda under pandemien har vært, og at folk på bygda har et veldig rosenrødt bilde av hvordan vaksinering i Oslo har gått, samtidig som en opplever konstante lovnader fra FHI og Helsedirektoratet som aldri stemmer i henhold til vaksinefremgang, som og tar bort tilliten folk har til disse organene litt etter litt, og de avgjørelsene de gjør som de nå forsvarer med ting som er objektivt feil å som folk faktisk vet at er feil, da de selv venter på sine vaksinedoser og de fleste vet hvor langt sin kommune er kommet med vaksineringen. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...