Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vent nå litt med å konkludere med at faren for sykehusinnleggelser er over. De tar noen dager før man begynner å se effekten av høye smittetall. Mange som fortsatt ikke er vaksinert, som kan havne på sykehus.

Når det er sagt, tror mye av smitten er blant unge folk, så ja, mange av de vil tåle det fint. Men mange av de vil også smitte det videre til familiemedlemmer i egen husstand som ikke vil tåle det så fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Nix. Det har jeg ikke skrevet noe sted. Jeg skrev i stor grad. Jeg brukte aldri ordet ALLE.

Morromann skrev:

"Tror man har fått mer mentalt "gnidd inn" hvordan man skal oppføre seg smittevernsmessig i Oslo og nærliggende områder enn andre deler av landet hvor man knapt nok har hatt noe som kan kalles reelle "smittevernstiltak" inntil ganske nylig."

Man kan nog läsa det som ALLE och det var det jag svarade på. Du har också många inlägg där det verkar som du snakkar om alla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Vent nå litt med å konkludere med at faren for sykehusinnleggelser er over. De tar noen dager før man begynner å se effekten av høye smittetall. Mange som fortsatt ikke er vaksinert, som kan havne på sykehus.

Når det er sagt, tror mye av smitten er blant unge folk, så ja, mange av de vil tåle det fint. Men mange av de vil også smitte det videre til familiemedlemmer i egen husstand som ikke vil tåle det så fint.

Konkluderer ikke, men jeg synes det ser ganske lyst ut nå. Jeg synes ikke de tallene vi nå ser er noe til å hoppe i taket av frykt for. Is i magen, is i magen. La oss sammenligne med for et år siden. Da nektet de å teste folk med symptomer til og med. NÅ får man derimot slengt tester etter seg. Hvordan ville tallene vi har i dag sett ut for ca. et år siden med datidens testregime? Kunne faktisk ha vært noe slikt som 10 tilfeller om daglig. Rart å snakke om fjoråret som "datiden" hehe; det siste året har føltes som et tiår.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Morromann skrev:

"Tror man har fått mer mentalt "gnidd inn" hvordan man skal oppføre seg smittevernsmessig i Oslo og nærliggende områder enn andre deler av landet hvor man knapt nok har hatt noe som kan kalles reelle "smittevernstiltak" inntil ganske nylig."

Man kan nog läsa det som ALLE och det var det jag svarade på. Du har också många inlägg där det verkar som du snakkar om alla.

Ja, men velger jo selv hvordan man vil tolke det andre skriver og vise mest mulig vrangvilje dersom man ønsker en heftig diskusjon rundt det.:)

Lenke til kommentar

Är antagligen ingen katastrof nu men tror ikke det er så lurt att öppna opp och komma med annan information om att det är över och går väldigt bra. 

Men det är ju som några uker innan påske når Erna gick ut med en massa positivt om möjlighet för påskeferie. Sen gick visst smitten opp och når påsken kom var det mycket mer nedstängt och man borde helst inte reise (forutom kanske till hytta).

Men det handlar ju om hur det går i Oslo. Resten av landet straffades når det var mycket smitte i Oslo trots att de lokala smittetalen överlag var lava. Nu går det bra i Oslo och resten er ikke så viktigt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Ja, men velger jo selv hvordan man vil tolke det andre skriver og vise mest mulig vrangvilje dersom man ønsker en heftig diskusjon rundt det.:)

Ok, tycker du bommar rätt stort med det du skriver då det antagligen inte stämmer i noen av landets större byer men kanske i små områden helt utan smitte. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Konkluderer ikke, men jeg synes det ser ganske lyst ut nå. Jeg synes ikke de tallene vi nå ser er noe til å hoppe i taket av frykt for. Is i magen, is i magen. La oss sammenligne med for et år siden. Da nektet de å teste folk med symptomer til og med. NÅ får man derimot slengt tester etter seg. Hvordan ville tallene vi har i dag sett ut for ca. et år siden med datidens testregime? Kunne faktisk ha vært noe slikt som 10 tilfeller om daglig. Rart å snakke om fjoråret som "datiden" hehe; det siste året har føltes som et tiår.

Det var vel rundt 1 år siden testene begynte å bli tilgjengelig for flere, men frem til da var det svært vanskelig med test. Men ellers er jeg ganske uenig hva smittetallene hadde vært for et år siden om man hadde testet like mange som i dag. Det var svært lite smitte i landet for 1 år siden, fordi vi klarte å kvele smitten ganske bra med den lange nedstengingen. Derfor gikk den sakte gjenåpningen ganske så knirkefritt, og vi fikk en fin sommer frem til importsmitten begynte å melde sin anmarsj og skape trøbbel på høsten.

Mange derimot later til å tro at årstiden i seg selv var en viktig grunn for at smitten ikke økte. Det har man ikke grunnlag til å si, ja det hjalp nok til, men samtidig var det veldig lite smitte den gang også. Mange opplevde at det gikk bra å leve ganske så fritt i fjor sommer, og tar nok med seg denne erfaringa inn mot våren. "Jeg ble jo ikke smittet i fjor nå vi samlet oss på sommerfest i hagen, så det går nok fint i år også". Men jeg tror svært mange har fortrengt/glemt at det var mye som var annerledes i fjor, ikke minst mindre smittsomme varianter enn vi har nå. Sammen med vaksinering og et optimistisk vaksinescenario,  + at mange er lei av strenge restriksjoner, har nok mange tatt "seieren på forskudd" og det er derfor vi får situasjon som nå med økt smitte igjen.

Jeg er overhodet ikke overrasket, og myndighetene har nok også varslet og sagt at vi skal "akseptere" noe økt smitte, det er mange ting som taler for at vi tåler høyere smittetrykk, men det er balansegangen som er vanskelig her. "Noe økt smitte" kan fort eskalere til veldig mye smitte når man begynner å leve for normalt og vi er ikke der enda at vi tåler fullstendig frislipp. Men det virker som mange nå tror det er fritt frem, og her tror jeg myndighetene kunne ha gjort en bedre kommunikasjon. Hjelper ikke at Nakstad sier at det er klokt å vente å se an resultatet fra forrige langhelg, mens Erna rett etterpå sier at smitten er stabil lav og det går bra å forsette gjenåpningen av landet!

Jeg tror likevel ting vil se mye bedre ut midtsommers/ved skolestart når massevaksinering er kommet lenger, men at det vil komme en liten oppsving nå der vi igjen fort bikker opp mot 5000-7000 smittetilfeller i uken. Det ser jeg på som sannsynlig når vi ser hvordan folk over hele landet har levd de siste ukene. Kanskje mer også ettersom vi faktisk fortsetter gjenåpningsplanen. Utviklingen fremover nå kommer vel egentlig an på hvor flink de ulike kommunene med større utbrudd er til å få oversikt og stanse utbruddet nå. Det som bekymrer er at det ganske mange steder nå med større utbrudd, og jeg er enig med deg i at mange av disse stedene har nok generelt hatt en for avslappet befolkning pga. lite smitte før. Jeg synest vitterlig at jeg hørte ordføreren i Kristiansand si på nyhetene i går at de avventer med strenge tiltak, og med størrelsen på utbruddet de har der, er det svært uklokt. De vil også ha et stort problem nå med at TISK står i fare for å bryte sammen. Over 100 nye smittede på et døgn en by med 85 000 innbyggere er nok ikke dimensjonert for storskala smitteoppsporing. Håper de kan skaffe ekstra ressurser raskt.

Utbruddene kommer dessverre til å forsette å spre seg over det meste av landet nå pga. den økte reiseaktiviteten som vi ser nå, spesielt i pinsehelgen. 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Morromann said:

Konkluderer ikke, men jeg synes det ser ganske lyst ut nå. Jeg synes ikke de tallene vi nå ser er noe til å hoppe i taket av frykt for. Is i magen, is i magen. La oss sammenligne med for et år siden. Da nektet de å teste folk med symptomer til og med. NÅ får man derimot slengt tester etter seg. Hvordan ville tallene vi har i dag sett ut for ca. et år siden med datidens testregime? Kunne faktisk ha vært noe slikt som 10 tilfeller om daglig. Rart å snakke om fjoråret som "datiden" hehe; det siste året har føltes som et tiår.

Mener du virkelig at 700 tilfeller i dag tilsvarer 10 tilfeller i fjor? Altså 70x mørketall? Oppsiktsvekkende påstand. 

Faktisk så viser serologiske studier at mørketallene i Norge slett ikke er store. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 timer siden):

Covid viruset kan fint smitte utendørs.

Spørs bare på hvor nærme du er og hvor uheldig du er samt hvor dårlig immunforsvar du har.

For å legge til  - og man vet ikke om man har dårlig immunforsvar før man har prøvd. Det førte til at en i familien for noen år siden ble lagt inn på sykehus med alvorlig lungebetennelse.

De med risikosykdommer vet at de må være forsiktige, vi andre har ingen anelse. Men nå er tiden kommet for å tenke positivt, med nedadgående smittekurve og massevaksinering i vente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

86 nye koronasmittede i Oslo siste døgn
https://www.ao.no/86-nye-koronasmittede-i-oslo-siste-dogn/s/5-128-104880

Sitat

Det er registrert 86 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 15 færre enn samme dag forrige uke.

De siste to ukene er det i snitt blitt registrert 77 smittede per dag i hovedstaden.

Per bydel:
Frogner: 12
Grünerløkka: 10
Alna: 9
St. Hanshaugen: 8
Gamle Oslo: 8
Bjerke: 7
Søndre Nordstrand: 6
Stovner: 6
Nordre Aker: 5
Nordstrand: 4
Sagene: 3
Grorud: 3
Ullern: 2
Vestre Aker: 2
Østensjø: 1

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Flere trøndere møtte ikke opp til vaksinetime på inneklemt dag
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/flere-troendere-moette-ikke-opp-til-vaksinetime-paa-inneklemt-dag.nDl_AHMFn

Sitat

Flere kommuner i Trøndelag opplevde at en stor andel avbestilte timen eller ikke møtte opp til avtalt vaksinering på «inneklemtdagen» i forrige uke.

Det kommer fram i en rapport fra statsforvalteren, melder Adresseavisen.

– For meg er det uforståelig at folk ikke møter opp. For øyeblikket vaksinerer vi folk mellom 60 og 70 år, og dem med underliggende sykdom, så vi snakker om folk med stor risiko. Personlig ville jeg reist temmelig langt for å få vaksinen min, sier fylkeslege Jan Vaage i Trøndelag.


Høgt smittetrykk i Trondheim
https://www.nrk.no/nyheter/1.15505576

Sitat

Det er registrert 33 nye smitta i Trondheim det siste døgnet. Det er det høgaste talet sidan jul.

– Det er krise. Smittetrykket er n høgare enn det var på sitt høgaste ved juletider, seier kommunaldirektør Morten Wolden til Adresseavisen.

Han seier dei no truleg ser konsekvensane etter 17. mai-feiringa.

Dei nye smittetala set no gjenopningsplanen til byen i fare, seier han.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Én av fem nordmenn vil ta Janssen-vaksinen

22 prosent svarer at de er positive til å ta den, mens 34 prosent er negative. De resterende svarer blant annet at de er vaksinert eller at de ikke vet, ifølge undersøkelsen, som er utført av Respons Analyse på vegne av VG.

Dette matcher godt til vaksineleveransene, der FHI forventer at 3,07 av 12,57 millioner vaksinedoser, altså 24,4% skal være av Janssen-typen. Dette er akkumulerte tall til og med september, i nøkternt scenario. Antar vi at noen fra vet-ikke-gruppa bestemmer seg for Janssen så ligger det an til at alle Janssen-leveransene blir tatt godt i mot og brukt. Jeg tipper interessen for Janssen topper seg like før fellesferien. I nøkternt scenario får vi antagelig levert rundt 1,3 millioner Janssen innen fellesferien starter 12. juli.

Janssen kan altså alene bidra til ca 1,3 millioner fullvaksinerte nordmenn innen fellesferien. Det er 24% av befolkninga. I tillegg kommer alle andre delvaksinerte og fullvaksinerte med andre vaksiner. Pr i dag er ca 0,75 millioner (14% av befolkninga) allerede fullvaksinerte med andre vaksiner.

I følge mine usikre beregninger blir det ca 2,9 millioner fullvaksinerte nordmenn innen 12. juli. ca 54% av befolkninga.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det synest jeg var overraskende mange som vil ta den frivillig. Er redd for at det er mange unge som ønsker å reise til utlandet f.eks. som ønsker å ta den for å rykke frem i køen. Håper de har tenkt godt igjennom risikoen, men de får ta konsekvensene selv. Jeg skal definitivt stå over og vente på Pfizer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja, når risikobildet er at alvorlige bivirkninger for det første er sjeldent og at majoriteten av disse er kvinner i alderen 18-60 år, så kan det godt tenkes at mange menn vil ta den. Jeg vil tro det er en god blanding av motiver for å takke ja til den. Noen som bare vil bli fullvaksinert før fellesferien og andre som har satt seg inn i saken og kalkulert sin egen risiko for bivirkninger.

Jeg har i hvert fall inntrykk av nesten alle nordmenn betrakter seg selv som hobbyekspert på covid-19 og har en mening om vaksinestrategi, vaksinevalg osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (43 minutter siden):

86 nye koronasmittede i Oslo siste døgn
https://www.ao.no/86-nye-koronasmittede-i-oslo-siste-dogn/s/5-128-104880

Per bydel:
Frogner: 12
Grünerløkka: 10
Alna: 9
St. Hanshaugen: 8
Gamle Oslo: 8
Bjerke: 7
Søndre Nordstrand: 6
Stovner: 6
Nordre Aker: 5
Nordstrand: 4
Sagene: 3
Grorud: 3
Ullern: 2
Vestre Aker: 2
Østensjø: 1

Hva er det med Frogner bydel? Synes at de ofte ligger på smittetoppen. Majorstua ligger i Frogner bydel. Her bor det antagelig mange mennesker ganske tett.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

 

Jeg har i hvert fall inntrykk av nesten alle nordmenn betrakter seg selv som hobbyekspert på covid-19 og har en mening om vaksinestrategi, vaksinevalg osv.

Hehe ja, det stemmer. Men det er jo fordi dette er en krise som til de grader har slått seg helt inn i samfunnet vårt på alle områder og da blir jo folk som aldri brydde seg om virus tidligere engasjerte. Men det vil dabbe av når pandemien avtar. Når vi skriver oktober er sannsynligvis denne tråden så godt som steindød og det vil muligens være to-tre stykker igjen som fortsatt engasjerer seg her og som med googling leter etter tegn der ute i verden på at pandemien kanskje ikke er over likevel. Alle andre vil da ha lagt dette bak seg og vil heller fortrenge det bedritne coronaåret og ta igjen det forsømte i livet. Folk blir jo ikke akkurat yngre på et år heller.

Alle vet jo hvem som er helseminister NÅ, hvordan kan man IKKE vite det? Men vet alle det i oktober? Sannsynligvis har vi jo da en ny regjering og Høies etterfølger blir neppe å se på pressekonferanser to ganger i uka og på Debatten hver uke og i alle medier hele tiden.

Har en mistanke om at finansministeren blir den nye store "kjendisen" i regjeringen Støre de neste årene. Desverre.

Solberg ble en pandemiregjering. Støre blir en finanskrisere- og inflasjonsregjering. Som må ta seg av oppvaksen etter lockdowns.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Absolutt, ikke uenig i dette selv om det nok gjenstår å vaksinere litt flere også blant de med høy risiko (mellom 30-25% gjenstår). Noen i samfunnet har faktisk funksjoner som er helt kritiske for landet, og et stort smitteutbrudd blant stortingspolitikere ville vært krise.

Likevel er det noe jeg tror kan mottas såpass dårlig i befolkningen at det i verste fall kan ha en demotiverende effekt på mange. Timingen er også dårlig, samme uke som andre kontroversielle nyheter og rett før de ikke lenger skal møtes på Stortinget før om en god stund.

Ja, hvis vaksinasjonen i praksis fungerer som en god-ferie-gave så ser jeg helt klart det umusikalske i det.

Men nå er kanskje det sosiale presset for politisk korrektehet litt vel høyt allerede.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Tja, når risikobildet er at alvorlige bivirkninger for det første er sjeldent og at majoriteten av disse er kvinner i alderen 18-60 år, så kan det godt tenkes at mange menn vil ta den. Jeg vil tro det er en god blanding av motiver for å takke ja til den. Noen som bare vil bli fullvaksinert før fellesferien og andre som har satt seg inn i saken og kalkulert sin egen risiko for bivirkninger.

Jeg har i hvert fall inntrykk av nesten alle nordmenn betrakter seg selv som hobbyekspert på covid-19 og har en mening om vaksinestrategi, vaksinevalg osv.

Virker litt meningsløst å ta J&J når man kan vente et par uker til og få en mye bedre vaksine

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Virker litt meningsløst å ta J&J når man kan vente et par uker til og få en mye bedre vaksine

For kva målbare parameter er dei andre betre? Eg er ikkje ueinig, men spør fordi eg er nyskjerrig.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...