Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Alt rundt dette passet er helt idiotisk.

Hvis man tenker seg om er det pr idag de menneskene alle de friske holdt seg "inne" for eller ble med på "dugnad" for som skal få muligheter de andre ikke vil kunne ha.

I mine øyner er dette så totalt ulogisk som man kan få det.

Jeg skrev følgende i en medlemsgruppe til et parti jeg er medlem av :

Sitat

"Jeg tilhører gruppe 4 å får mest sannsynlig vaksine før disse vaksinesertifikatene blir en greie, vertfall ifølge FHI som slår seg på brystet og påstår at alle i risikogruppene skal ha fått vaksiner før uke 23. Jeg er likevel i stand til å ha en mening som går mot disse vaksinepassene, selv om de potensielt vil gi meg friheter tilbake tidligere. At vi skal utestenge folk fra samfunnet på basis av at de ikke har tatt en vaksine som ikke er blitt gjort tilgjengelig for dem er mildt sakt etisk utfordrende på flere plan. Det ikke en oppkonstruert konflikt som enkelte her så fint påstår. Gjennom hele pandemien har hele Norge og hele Norges næringsliv vært med på det som blir kallet dugnad, i all hovedsak fordi en singel landsdel har slitt med smitte i betydelig grad over lang tid, så restriksjonene har heller aldri dreid seg om bare å unngå alvorlig sykdom og død som og enkelte her forsvarer disse vaksinepassene med.

En annen vesentlig faktor er jo at realistisk sett så blir disse vaksinepassene en greie i kanskje 1 måned eller maks 2 dersom FHI sine estimater for når alle skal ha fått vaksine stemmer, da ser jeg på det hele som en tåpelig øvelse i ren dystopisk big brother autoritet, som vertfall jeg ikke ønsker velkommen i det norske samfunn.

Som var et uttak av en lenger diskusjon, men kanskje det som jeg følte fanget best mitt syn på det potensielle vaksinepasset. Så jeg tror jeg er akkurat like lite fan av det som deg :). Det som kanskje overasket meg og skuffet meg var at stort sett alle var rykende uenig med meg, men det er jo lov.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Jepp, mine foreldre tok vaksinen for å få pass til å reise til danmark i ett selskap til 50års sammen. Husker ikke hva de kaller det å ha vert gift i 50År.

Vaksinen frivillig.Nope

Da tok de vaksinen for å få lov å reise inn i Danmark som er et dansk krav, noe Norge ikke har noe kontroll over, det som vi diskuterer her er det norske innenlandspasset. Vaksineringskort for innreise i andre land har vært en greie i mange tiår, men det er noe som kommer til å bli brukt mye mer fremover naturlig nok. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

Jeg skrev følgende i en medlemsgruppe til et parti jeg er medlem av :

Som var et uttak av en lenger diskusjon, men kanskje det som jeg følte fanget best mitt syn på det potensielle vaksinepasset. Så jeg tror jeg er akkurat like lite fan av det som deg :). Det som kanskje overasket meg og skuffet meg var at stort sett alle var rykende uenig med meg, men det er jo lov.  

Som et norsk vaksinepass, for reise i Norge er jeg enig med deg. Så mye lovnader fra regjering, så burde det bare være aktuelt et par uker. Og det høres mye for dyrt ut. Uansett burde de som var så heldige at de har fått vaksine, klare å holde ut en uke eller tre lengre?

For reiser mellom land er det noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Da tok de vaksinen for å få lov å reise inn i Danmark som er et dansk krav, noe Norge ikke har noe kontroll over, det som vi diskuterer her er det norske innenlandspasset. Vaksineringskort for innreise i andre land har vært en greie i mange tiår, men det er noe som kommer til å bli brukt mye mer fremover naturlig nok. 

Ikke enda, men kommer nok i norge også og resten av verden.

Så nå må vi ha to pass for å reise, jaja.

Hviket land slipper du ikke inn i uten vaksineringskort?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

23. mai 2021 kl. 00:15 

452 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 452 koronasmittede personer i Norge. Det er 140 flere enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 415 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 416.

 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (19 minutter siden):

Ikke enda, men kommer nok i norge også og resten av verden.

Så nå må vi ha to pass for å reise, jaja.

Hviket land slipper du ikke inn i uten vaksineringskort?

 

Vi har allerde et vaksinepass, gult som må tas med til noen land husker ikke hvilke nå.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Det eneste jeg fant er at det anbefales.

Det er krav i mange land. For eksempel er det krav om gulfebervaksine for ankomst i en del land. Spesielt gjelder krav om vaksine typisk for land i Sør-Amerika og Afrika, samt noen i Oseania osv. Da jeg var i Saudi-Arabia måtte jeg ha bevis på polio, difteri og stivkrampe. Det kan også være ulike krav ut fra hvilket land man ankommer fra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (13 timer siden):

Syns både FRP og nå Høyre har tapt seg enormt. Det er i krisen det virkelig stygge kommer frem.
Eg har budd i EU mer inn i Noreg de siste åra og er så imot EU som det går an. Eneste som drar nytte av det er de rikeste som eier store konserner, har behov for billig arbeidskrav og enklere handel.
I Vienna er det 1.9m innbyggere. 1.3 er IKKJE østerrikere. Landets sosiale ordninger blir strammet inn hele tiden, da mange kreative folk (som var ikkje født her) er flinke til å utnytte den. Når noen virkelig trenger hjelp, må de gjennom byråkrati-helvete på eit par månad for å få absolutt minimum. Same gjelder Italia, Spania og Tyskland. Og slik var ikkje det før. 
Landet/vanlige folk taper enormt på EU/EØS/Schengen. Det er naivt å tru at Norge, Tyskere, Polakker, Romenere kan bo i et og samme system, følgje same regler. Så for meg passer SP ganske greit pdd. 

Jeg har ingen tro på at landet taper på EØS og schengen-avtalen, heller motsatt, men nå er ikke dette en for eller mot EU-debatt, tror vi lar den ligge til et annet sted på forumet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/Ep6J15/guldvog-naa-kan-vi-taale-litt-hoeyere-smittetrykk

Sitat

Hvis vaksineringen fortsetter som planlagt, og hvis antall innlagte på sykehus er lavt og kapasiteten i helsetjenestene god, så vil ikke økt smitte være til hinder for videre gjenåpning, ifølge helsedirektøren.

– Nå kan vi tåle litt høyere smittetrykk, for nå er så å si alle i risikogruppene vaksinert. Det betyr at risikoen når noen blir syke, er tatt betydelig ned, forklarer han.

– Jo flere som er vaksinert i samfunnet vårt, desto høyere er sannsynligheten for at de som blir smittet, får en mildere sykdom.

Jøss!

Endelig noen som tør å si at vi må akseptere å leve i et samfunn der det finnes koronavirus og noen blir syke.

Det var nye toner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/Ep6J15/guldvog-naa-kan-vi-taale-litt-hoeyere-smittetrykk

Jøss!

Endelig noen som tør å si at vi må akseptere å leve i et samfunn der det finnes koronavirus og noen blir syke.

Det var nye toner.

Uhm... hæ? Endelig noen som tør å si det samme som har vært sagt hele tiden mener du? Dette er da ikke noe nytt, det er samme strategien siden midten av 2020. Etterhvert som vaksinedekningen/immuniteten i befolkningen blir høyere kan vi tåle å åpne opp mer og mer, det er å beskytte folk fra å bli alvorlig syke og å hindre at helsetjenestene overbelastes som har vært og er målet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...