Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg tror man gjorde en kjempetabbe politisk sett når man åpnet opp for skjevfordeling; det var startskuddet for masse krangling og "hver mann for seg selv". Det er mulig at det var faglig sett best å skjevfordele, men man åpner opp for så mye krangling at det politisk sett ikke var lurt.

Men skulle holdt på geografisk lik deling, prioritert de med pasientkontakt i helsevesenet (og kun dem, ikke administrasjon, uansett hvor samfunnskritiske de føler seg) og så fokusere på å bli ferdig med vaksinasjonen i stedet for å krangle. 

En litt vel rosenrød framstilling av hvor fort vaksinasjonen skulle gå, hjelper heller ikke. Noen i systemet burde få klar beskjed om at "best case" planlegging bare er tull. Burde heller ha sagt at det blir ikke utlandsferie i år heller, og da er det ikke så krise om folk blir vaksinert i juli eller i august. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig meldt meg ut av vaksinefordelingsdebatten, men min ene og alene stance på det er som følgende : Vaksiner risikogruppene først deretter skjevfordel vaksiner der en anser det som mest nyttig. 

edit: Og kast de innenlands vaksinesertifikatene ut vinduet :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Burde heller ha sagt at det blir ikke utlandsferie i år heller, og da er det ikke så krise om folk blir vaksinert i juli eller i august. 

Akkurat dette har vært klart ganske lenge, eller er det jeg som er annerledes her? Jeg har i hvert fall ikke en gang tenkt på å reise på utenlandsferie som noen reell mulighet til denne sommeren. Det er jo bare en halvannen måneds tid siden vi forventet at massevaksineringen skulle foregå nesten helt ut i november eller lengre her i landet på grunn av alle de dårlige nyhetene som kom på rekke og rad.

Så kom det deretter fantastiske nyheter i midten av april om millioner av ekstra leveranser. Nå ligger vi an til å bli ferdig en gang på sensommeren, med alle! Det er mye raskere enn det så ut til frem til de gode nyhetene for en måned siden.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er så gira på å dra til utlandet når det er så mye fint i Norge.

Men, jeg har lyst å handle på Storlien...  ingen smartinger som har begynt å selge svenske varer i Norge ennå.
Kunne vært en gullgruve under pandemien.
Jeg drar til Sverige for å handle svenske varer, ikke bare for å spare penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Akkurat dette har vel vært klart veldig lenge, eller er det jeg som er annerledes her? Jeg har i hvert fall ikke en gang tenkt på å reise på utenlandsferie som noen reell mulighet til denne sommeren. Det er jo bare en halvannen måneds tid siden vi forventet at massevaksineringen skulle foregå nesten helt ut i november eller lengre her i landet på grunn av alle de dårlige nyhetene som kom på rekke og rad.

Så kom det deretter fantastiske nyheter i midten av april om millioner av ekstra leveranser. Nå ligger vi i den an til å bli ferdig en gang på sensommeren, med alle! Det er mye raskere enn det så ut til frem til de gode nyhetene for en måned siden.

Dette var vel siste nyheten om utelandsferie i år, Nakstad hadde troa på at dette skulle ordne seg tidligere enn hva man tror. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-skje-tidligere-enn-vi-tror/73742297 

Bjørn Guldvog håper på å få ta seg en sverigetur på feriehytta

https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-blir-sommeren-for-deg/73722827

Så er det jo massevis av eldre artikler om positivitet blandt våre styremakter til utelandsreise, men forstår jo at det har skjedd uventede ting så skal ikke dra opp de gamle uttalelsene. Likevel ganske mixed message her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk er så gira på å dra til utlandet når det er så mye fint i Norge.

Vel, en grunn kan jo være pris. Og mer stabilt finvær. Jeg bruker å dra til Alpene for å gå i fjellene der. Jeg får godt over to, nesten tre, uker på hotell/B&B der til samme pris som jeg får for en uke på hotell her i Norge på plasser som Loen/Olden, Flåm/Aurland og langs Hjørundfjorden, som var de plassene jeg har mest lyst til å besøke.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Dette var vel siste nyheten om utelandsferie i år, Nakstad hadde troa på at dette skulle ordne seg tidligere enn hva man tror. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-skje-tidligere-enn-vi-tror/73742297 

Det var nå likevel ganske nøkternt og forsiktig synes jeg:

Sitat

- Når kan man regne med å få dratt på øyhopping i Hellas?

- I hele Europa vaksinerer man for fullt. Nå blir det økt tempo på vaksinasjon i alle land i Europa - ikke minst i mai, juni og juli. Hvis alt går etter planen, så vil faktisk en stor andel av den voksne befolkningen i hele Europa være tilbudt en vaksine ved utgangen av juli, sier Nakstad.

- Det blir spennende å se, men jeg kan ikke gi noen garantier for når du kan reise til Hellas uten karantene, men jeg tror det vil ordne seg i løpet av sommeren, og kanskje tidligere enn vi tror, sier han.

Også var det nå i mai han ble spurt om dette, altså etter de gode nyhetene i april som endret på tidshorisonten. Kanskje de som er en del eldre og foran i køen enn min aldersgruppe har tenkt og planlagt annerledes, for oss har det ikke en gang vært snakka om i heimen. Det blir norgesferie som i fjor, gitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dubious said:

Skjønner ikke hvorfor folk er så gira på å dra til utlandet når det er så mye fint i Norge.

Men, jeg har lyst å handle på Storlien...  ingen smartinger som har begynt å selge svenske varer i Norge ennå.
Kunne vært en gullgruve under pandemien.
Jeg drar til Sverige for å handle svenske varer, ikke bare for å spare penger.

Nu har de ju nya butikker med kanske bättre utval men konsumen på Storlien hade väl 1/3 godteri, 1/3 brus och 1/3 kött plus en gigantisk avdelning snus och systembolags utsalg. Jag tyckte ikke utvalet var speciellt bra och utvalet tydde på att det bara handlade om att sälga billiga varor till norrmän. (möjligt att (invandrar?) som fick problem når de märkte om och sålde alltför gamla varor hade ett bättre utval).

På Ica i Åre kan man dock få ett bra mycket bättre utval än vad man normalt finner i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, OlavEH said:

Vel, en grunn kan jo være pris. Og mer stabilt finvær. Jeg bruker å dra til Alpene for å gå i fjellene der. Jeg får godt over to, nesten tre, uker på hotell/B&B der til samme pris som jeg får for en uke på hotell her i Norge på plasser som Loen/Olden, Flåm/Aurland og langs Hjørundfjorden, som var de plassene jeg har mest lyst til å besøke.

Enig plus att det är en del som har familj och vänner i utlandet också. 

Norge har mycket fint men jag har inga problem att förstå att många vill dra ditt det är varmt och badväder på sommaren och det är det tyvärr sällan i Norge (i alla fall förutom kanske på sørlandet och østlandet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det var nå likevel ganske nøkternt og forsiktig synes jeg:

Også var det nå i mai han ble spurt om dette, altså etter de gode nyhetene i april som endret på tidshorisonten. Kanskje de som er en del eldre og foran i køen enn min aldersgruppe har tenkt og planlagt annerledes, for oss har det ikke en gang vært snakka om i heimen. Det blir norgesferie som i fjor, gitt. 

Ja det blir ikke noen utenlandsferie på meg heller uansett, hadde håpt på å få meg en skikkelig langtur med nye bilen (som ikke er så ny lenger, men har knapt fått testet den under pandemien 🤷‍♂️) og besøkt litt steder rundt omkring i Norge. Men en for se om helsa klarer det først og fremst, så ikke sikkert at det blir noe ferietur uansett korona eller ikke korona 😷

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt men spør igjen: hvilke muligheter er tilgjengelig for "vaksinerinsferier"; altså reise til et annet land og få vaksinestikket der en gang for alle; og selvfølgelig komme tilbake etter et par måneder for nummer to? Kjenner jeg er mer enn i overkant utålmodig og så lenge det ikke er uoverkommelig dyrt vil jeg prioritere en vaksineferie. Men hvilke muligheter finnes det? Jeg prøver å finne ut gjennom googling men har lite hell med meg. Dubai er nok uoverkommelig dyrt, så finnes det andre muligheter. Jeg er temmelig desperat for å finne en mulighet nå.

Jeg har ikke lyst til å vente til nærmere jul med å bli ferdig med denne driten; nå holder det i mer enn rikelige mengder med denne coronaditten for å si det meget forsikt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Ja det blir ikke noen utenlandsferie på meg heller uansett, hadde håpt på å få meg en skikkelig langtur med nye bilen (som ikke er så ny lenger, men har knapt fått testet den under pandemien 🤷‍♂️) og besøkt litt steder rundt omkring i Norge. Men en for se om helsa klarer det først og fremst, så ikke sikkert at det blir noe ferietur uansett korona eller ikke korona 😷

Får krysse fingrene for både helse og langtur 🤞 "Ta det som det kommer" har vært min tankegang siden pandemien begynte, med utgangspunkt i at alt som skjer er avlyst, så blir det litt mer spontant etter hva som er mulig.

Håper egentlig mange velger norgesferie i år også, det vil bidra bra til økonomien her i landet og jeg tror det var mange som oppdaget sitt eget land som destinasjon. Mange måter å reise i Norge på som ikke nødvendigvis er så dyrt som mange tror. Jeg tror det er sunt for landet at man har en befolkning som er mer bereist og kjenner mer til hva som befinner seg innenfor egne grenser! Kanskje man får litt den samme bølgen som på 60 og 70-tallet nå :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

 Mange måter å reise i Norge på som ikke nødvendigvis er så dyrt som mange tror.  

Vilka? Har sätt några analyser på just det utan att bli överbevist.

Husker en artikel fra förra året där de kom fram till att Norge ikke var så dyrt men som hade ett antagande om att man ikke spiste ute lika ofta på hotell ferier i Norge som man gör i utlandet. Lurte på vad och hur man skulle spise. Ha med sig gasolkök på hotell rommet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

. Mange måter å reise i Norge på som ikke nødvendigvis er så dyrt som mange tror. Jeg tror det er sunt for landet at man har en befolkning som er mer bereist og kjenner mer til hva som befinner seg innenfor egne grenser! Kanskje man får litt den samme bølgen som på 60 og 70-tallet nå

Kommer vel an på hva man faktisk ønsker å gjøre. Jeg kan bo på turisthytter såfremt disse ligger ved "de rette" fjellene. Campingplasser og telting er imidlertid uaktuelt. Kan være andre ting som er aktuelt, men ganske mye er relativt dyrt her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Jeg har forsøkt men spør igjen: hvilke muligheter er tilgjengelig for "vaksinerinsferier"; altså reise til et annet land og få vaksinestikket der en gang for alle; og selvfølgelig komme tilbake etter et par måneder for nummer to? Kjenner jeg er mer enn i overkant utålmodig og så lenge det ikke er uoverkommelig dyrt vil jeg prioritere en vaksineferie? Men hvilke muligheter finnes det? Jeg prøver å finne ut gjennom googling men har lite hell med meg.

Du kan kjøpe en reise til Russland hvor du får Sputnik V-vaksinen via dette byrået, men trolig ikke reise fra Norge. Jeg har også hørt at man kan reise til San Marino og kjøpe seg Sputnik V.

Her er mediedekning av det overnevnte byrået, med mer info om og bakgrunn rundt det du etterspør:

Norsk selskap sender vaksineturister til Russland
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0K8oL2/norsk-selskap-sender-vaksineturister-til-russland

Sitat

Rundt 50 personer fikk i helgen Sputnik V-vaksinen på et hotell i Moskva etter å ha blitt fløyet til Russland. Bak turen står et norsk reiseselskap – med hjelp fra den politiske bevegelsen til Vladimir Putin.

Uten å vifte moralske pekefingre for høyt er dette noe jeg absolutt aldri ville ha gjort, spesielt ikke om du er utenfor risikogrupper og smittetrykket er såpass lavt som i Norge. Russland har kommet kort i vaksineringen av egen befolkning, men bruker i stedet Sputnik-vaksinen som politisk verktøy for å påvirke. Egentlig ganske likt "sportswashing" som er et kjent uttrykk spesielt i fotball om du kjenner til det begrepet. 

Jeg ville dessuten aldri reist og betalt for for å ta en dårligere vaksine enn den du blir tilbudt veldig snart gratis her i Norge uansett, hva er poenget med det? Det er heller ikke anbefalt med utenlandsreiser, og en tur ut vil i tillegg medføre karantenehotell.

Filter Nyheter har en glimrende artikkel om hvordan Russland aktivt bruker vaksinen i informasjonskrigen: 
Infokrigen om Sputnik V: «Vaksineferie», norske dødsfall og falske Facebook-profiler

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Du kan kjøpe en reise til Russland hvor du får Sputnik V-vaksinen via dette byrået, men trolig ikke reise fra Norge. Jeg har også hørt at man kan reise til San Marino og kjøpe seg Sputnik V.

Her er mediedekning av det overnevnte byrået, med mer info om og bakgrunn rundt det du etterspør:

Norsk selskap sender vaksineturister til Russland
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0K8oL2/norsk-selskap-sender-vaksineturister-til-russland

Uten å vifte moralske pekefingre for høyt er dette noe jeg absolutt aldri ville ha gjort, spesielt ikke om du er utenfor risikogrupper og smittetrykket er såpass lavt som i Norge. Russland har kommet kort i vaksineringen av egen befolkning, men bruker i stedet Sputnik-vaksinen som politisk verktøy for å påvirke. Egentlig ganske likt "sportswashing" som er et kjent uttrykk spesielt i fotball om du kjenner til det begrepet. 

Jeg ville dessuten aldri reist og betalt for for å ta en dårligere vaksine enn den du blir tilbudt veldig snart gratis her i Norge uansett, hva er poenget med det? Det er heller ikke anbefalt med utenlandsreiser, og en tur ut vil i tillegg medføre karantenehotell.

Filter Nyheter har en glimrende artikkel om hvordan Russland aktivt bruker vaksinen i informasjonskrigen: 
Infokrigen om Sputnik V: «Vaksineferie», norske dødsfall og falske Facebook-profiler

Kun Sputnik? Hmmm....vet ikke det; det er en ganske dårlig en har jeg skjønt og ganske dårlig effekt mot "inderen". Men om det skulle bli mulighet for å ta AZ på privatklinikker i Danmark i veldig nær fremtid tror jeg at jeg vil slå til der. Takk for tipset uansett.:)

Men blir jeg tilbudt snart i Norge? Jeg håper det, men jeg har stadig følelsen av at "nå er det rett tundt hjørnet" mens det overhodet ikke er det. Og nå leste jeg en nedslående nyhet om at man er så godt som ubeskyttet mot "inderen" etter en vaksine. Dette er ekstra nedslående når man nå vet at man må vente tre måneder på dose to. Og da er atpåtil sommeren over for lengst.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Kun Sputnik? Hmmm....vet ikke det; det er en ganske dårlig en har jeg skjønt og ganske dårlig effekt mot "inderen". Men om det skulle bli mulighet for å ta AZ på privatklinikker i Danmark i veldig nær fremtid tror jeg at jeg vil slå til der. Takk for tipset uansett.:)

Leste også at Serbia har åpnet for å vaksinere utlendinger, som heller ikke var bosatt i Serbia. Da med AZ som de ikke bruker, men får fra EU (samme som Norge for så vidt). 

Lurer forøvrig på hva EU gjør med dosene av AZ som de har kjøpt og blir levert fremover. De fleste om ikke alle landene har satt nedre aldersgrense, og de høyeste aldersgruppene begynner å bli fullvaksinerte rundt om i Europa. Forhåpentligvis blir de donert til Covax. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 minutt siden):

Leste også at Serbia har åpnet for å vaksinere utlendinger, som heller ikke var bosatt i Serbia. Da med AZ som de ikke bruker, men får fra EU (samme som Norge for så vidt). 

Lurer forøvrig på hva EU gjør med dosene av AZ som de har kjøpt og blir levert fremover. De fleste om ikke alle landene har satt nedre aldersgrense, og de høyeste aldersgruppene begynner å bli fullvaksinerte rundt om i Europa. Forhåpentligvis blir de donert til Covax. 

Hmmmm.....tror kanskje jeg skal slå til om det blir mulighet for AZ-reiser til Serbia. Men har du noen linker til det med Serbia og utlendinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...