Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (3 minutter siden):

Alle i risikogruppen er vaksinert, og er derfor immune.

Hvis det er en påstand og ikke problemstilling, så er det langt fra riktig før om en del uker fortsatt. 70%+ av de med høy risiko har fått minst én dose. 49%+ av de med middels risiko har fått minst én dose. Vi har personer i risikogruppa her i tråden som ikke er vaksinert. 

Sitat

Hvorfor kan vi ikke bare bli smittet og oppnå flokkimmunitet, når risikogruppen er vaksinert? 

Fordi en for høy andel av personer også utenfor risikogruppene blir alvorlig syke hvis de blir smittet, og det tåler ikke helsevesenet vårt. Man oppnår ikke flokkimmunitet før sannsynligvis rundt 60%, og da må mange flere enn risikogrupper være vaksinert først. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 minutes ago, nirolo said:

Når man har kommet ned til 45, så er gruppen 18-25 og 40-45 prioritert. Norge kommer seg ikke i nærheten av 60% før disse også har fått mange doser.

 Hvis man räknar med alla under 18 är det nog så, glömde att räkna med dem.

Tror dock att det kommer ta mycket längre än noe uker innan man i stora delar av landet kommer uppnå noen slags flock immunitet som markant minsker smittespridningen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Koronaviruset dreper og fører til sykehusinnleggelse også for en hel del frisk folk utenfor risikogruppene under 45 år.

Snittalder på covid-døde er høyere enn forventet levealder på 83 år, og de har i tillegg i snitt 2 alvorlige, underliggende sykdommer. Så nei, dette er ikke farlig for 45 åringer. Da er det i tilfelle snakk om sjeldne og spesielle tilfeller, og disse pasientene må nok da også beskyttes mot influensa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Snikpellik Antall doser (pr 100 innbygger) blir en rotete målestokk når Janssen-vaksina kommer. Derfor foretrekker jeg å se på de to kolonnene lengst til høyre. Det gjør også noe med timingen at det ikke tar 6-12 uker fra første vaksinering til vaksinepass.

Jeg vurderer å be om Janssen fordi det 1. Forenkler planleggingen av norgesferien 2. Samtlige tilfeller av alvorlige bivirkninger gjelder kvinner. (15 tilfeller med blodpropp a 15 millioner vaksinerte i USA (i følge CDC) = 1 pr million). Ingen menn. Derfor virker den pr nå svært trygg for meg selv om Helsedirektoratet ikke har uttalt seg om kjønnsforskjellen ennå og Gullvaag slang fram et tall om 1:100 000 som jeg ikke har sett dokumentert noe sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

@Snikpellik Antall doser (pr 100 innbygger) blir en rotete målestokk når Janssen-vaksina kommer. Derfor foretrekker jeg å se på de to kolonnene lengst til høyre. Det gjør også noe med timingen at det ikke tar 6-12 uker fra første vaksinering til vaksinepass.

Joda, men nå har den jo ikke kommet enda, så det er i hvert fall foreløpig ingen rotete måletstokk sånn sett. Hvis du sorterer ut fra de to kolonnene til høyre blir lista omtrent lik :) Jeg ser egentlig ikke for meg at flere enn maksimalt noen titalls tusen vil velge Janssen-vaksinen i Norge, men det skal bli spennende å se hvordan det blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Snittalder på covid-døde er høyere enn forventet levealder på 83 år, og de har i tillegg i snitt 2 alvorlige, underliggende sykdommer. Så nei, dette er ikke farlig for 45 åringer. Da er det i tilfelle snakk om sjeldne og spesielle tilfeller, og disse pasientene må nok da også beskyttes mot influensa. 

De døde to friske ungdom av influensa i januar/februar 2020 før korona. Vi vet at koronaviruset er betydelig mer dødelig. Det er mange unge under 45 år som får langtidsskader. Det blir dyrt om de skal leve på trygd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en fordel at vi kun bruker mRNA vaksienne til Moderna og Pfizer i vaksinasjonsprogrammet.

AstraZeneca og Janssen har elendig effekt mot den indiske mutasjonen. UK kommer til å få store problemer med den mutasjonen i sommer og høst.

Sitat

Pfizer-vaksinen er bare 33 prosent effektiv mot den indiske varianten etter første dose, men hele 88 prosent effektiv etter andre dose, opplyser Public Health England. Funnene omtales som banebrytende.

Sitat

PHEs funn viser hvor effektive vaksinene er mot symptomatisk covid-19 som følge av infeksjon med den indiske varianten, men påpeker at vaksinene trolig er enda mer effektive for å hindre alvorlig sykdom og død.

Funnene viser at Pfizer-vaksinen og AstraZeneca-vaksinen er 33 prosent effektive mot den indiske varianten etter første dose. Til sammenlikning er vaksinene omkring 50 prosent effektive mot den britiske varianten etter første dose.

Men etter andre dose derimot, er Pfizer-vaksinen hele 88 prosent effektiv mot den indiske varianten. Til sammenlikning er den 93 prosent effektiv mot den britiske varianten etter andre dose.

Mens AstraZeneca-vaksinen er 60 prosent effektiv mot den indiske varianten etter andre dose, og 66 prosent effektiv mot den britiske varianten etter andre dose.

https://www.dagbladet.no/nyheter/banebrytende/73800020

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1300 personer, altså 12% av befolkningen i Hammerfest er nå i karantene etter utested/fest-utbruddet.

Totalt antall smittede i kommunen er nå oppe i 179. Ifølge ordføreren er det i tillegg nå 300 personer med symptomer, så de forventer mange flere de neste dagene. 11% av befolkningen er testet. Dette er veldig høye tall i en kommune med 8000 innbyggere.

De fleste av de påvist smittede har milde symptomer, men i dag ble den første av dem innlagt på sykehus.

Smitten fra dette utbruddet har nå spredd seg til enda flere kommuner: Alta (10), Karasjok (2), Havøysund (2), Nordkapp (3), Sør-Varanger (1), Mo i Rana (?), Tromsø (4), Oslo (?) og Bergen (2).

Smitten fortsetter å øke i Hammerfest – over 1300 personer i karantene
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/enorm-pagang-til-hammerfest-kommune-_-nesten-1.000-star-i-ko-for-a-teste-seg-1.15506591

Sitat

– Vi har nå 1400 smittede per 100.000 innbyggere. Hvis man skulle sett det opp mot tall fra Oslo, ville det tilsvart opp mot 10.000 smittede i Oslo på tre døgn, påpeker ordfører Marianne Sivertsen Næss.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Joda, men nå har den jo ikke kommet enda, så det er i hvert fall foreløpig ingen rotete måletstokk sånn sett. Hvis du sorterer ut fra de to kolonnene til høyre blir lista omtrent lik :) Jeg ser egentlig ikke for meg at flere enn maksimalt noen titalls tusen vil velge Janssen-vaksinen i Norge, men det skal bli spennende å se hvordan det blir.

Det er stor forskjell på om dosene er brukt på å fullvaksinere 25% eller delvaksinere 50%. Og hvor man er på skalaen mellom de to ytterpunktene er også interessant.

Eneste fordelen jeg ser med kolonnen doser pr 100 innbygger er at ett tall er enklere å forholde seg til enn to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

@Snikpellik Antall doser (pr 100 innbygger) blir en rotete målestokk når Janssen-vaksina kommer. Derfor foretrekker jeg å se på de to kolonnene lengst til høyre. Det gjør også noe med timingen at det ikke tar 6-12 uker fra første vaksinering til vaksinepass.

Jeg vurderer å be om Janssen fordi det 1. Forenkler planleggingen av norgesferien 2. Samtlige tilfeller av alvorlige bivirkninger gjelder kvinner. (15 tilfeller med blodpropp a 15 millioner vaksinerte i USA (i følge CDC) = 1 pr million). Ingen menn. Derfor virker den pr nå svært trygg for meg selv om Helsedirektoratet ikke har uttalt seg om kjønnsforskjellen ennå og Gullvaag slang fram et tall om 1:100 000 som jeg ikke har sett dokumentert noe sted.

Er Janssen-dosen like effektiv som Pfizer? Tenker man ikke bør bare vurdere risikoen med bivirkninger, men hvor effektiv den er samlet seg, og også mot de ulike mutantene. Siden jeg er kvinne selv og i den alderen som har flest alvorlige bivirkninger, kommer jeg ikke til å ta noe annet enn Pfizer. Så da blir det å vente.

Selv er det ikke noe vits for meg å planlegge noe eller forhåndsbestille noe Norgesferie. Jeg får ta det på sparket. Har familie jeg planlegger å besøke en uke og der trenger jeg ikke forhåndsbestille noe der. Kommunen min har eksplisitt gått ut og sagt at de siste som får vaksine når vi får de fleste dosene i i juli/august må belage seg på å få timeinnkalling bare en uke før. De klarer ikke å planlegge lenger frem. De forventer at flest mulig stiller, så basically alle som har lagt ferien sin i denne perioden og kommer i de siste gruppene som får vaksine må sitte pal og vente på time eller være forberedt på å avlyse reise på kort varsel/kunne endre planer raskt. Det betyr at de aller færreste kommer til å ta sjansen på å forhåndsbestille noe hytter/hotell etc., med mindre det er gode avbestillingsvilkår. Er en pine for reiselivet dette og som kanskje opplever lunken forhåndsbestilling. Jeg vet selv fra stedet jeg bor at de sliter med hotellet her og ikke vet hvor mange de skal ansette i sommer pga. lite forhåndsbestillinger.

Det er helt i orden for meg, men merker at det er vanskelig å planlegge noe. Har en venninne som har fått vaksine (bosatt i Oslo) og som vi har snakket om å ta en roadtrip i Norge med. Hun slenger ut forslag til hvor vi skal reise, kommer med forslag  til de mest populær stede og som nok krever at man booker om man ikke skal sove i telt. Men selv å dra på roadtrip og planlegge å slå opp i i naturen kan være krevende på steder som Loen. Der ble det jo en stor pine for bøndene i fjor. Min venninne glemme hele tiden at både jeg og og en annen venninne ikke har fått vaksine enda og kommer til å få tilbud om første vaksinedose i ferien.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (19 minutter siden):

De døde to friske ungdom av influensa i januar/februar 2020 før korona. Vi vet at koronaviruset er betydelig mer dødelig. Det er mange unge under 45 år som får langtidsskader. Det blir dyrt om de skal leve på trygd.

For unge så er Covid 19 faktisk mindre farligere enn influensa har det vist seg. For aldersgruppa 50+ betydelig farligere enn influensa.  Mtp det du skriver her om to friske ungdom som døde av influensa. Dette ble dog fort glemt. Se for deg krigsoverskriftene i Dagbladet om to friske ungdom dør av covid 19. 

 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

1300 personer, altså 12% av befolkningen i Hammerfest er nå i karantene etter utested/fest-utbruddet.

Totalt antall smittede i kommunen er nå oppe i 179. Ifølge ordføreren er det i tillegg nå 300 personer med symptomer, så de forventer mange flere de neste dagene. 11% av befolkningen er testet. Dette er veldig høye tall i en kommune med 8000 innbyggere.

De fleste av de påvist smittede har milde symptomer, men i dag ble den første av dem innlagt på sykehus.

Smitten fra dette utbruddet har nå spredd seg til enda flere kommuner: Alta (10), Karasjok (2), Havøysund (2), Nordkapp (3), Sør-Varanger (1), Mo i Rana (?), Tromsø (4), Oslo (?) og Bergen (2).

Smitten fortsetter å øke i Hammerfest – over 1300 personer i karantene
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/enorm-pagang-til-hammerfest-kommune-_-nesten-1.000-star-i-ko-for-a-teste-seg-1.15506591

 

Har de funnet ut hvilken variant det er som herjer i Hammerfest? Er det den britiske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 timer siden):

Hmmmm.....tror kanskje jeg skal slå til om det blir mulighet for AZ-reiser til Serbia. Men har du noen linker til det med Serbia og utlendinger?

Jeg ville ikke reist til utlandet for å ta en usikker vaksine. Hvis man får bivirkninger og blir lagt inn på sykehus i et annet land, vil det kunne være en ekstra påkjenning. Et annet helsesystem, kommunisere på engelsk, ingen du kjenner som kommer på besøk. Dessuten risikoen for å bli smittet både på veien ned og tilbake igjen til Norge. Vaksinen begynner ikke å virke før etter 14 dager eller 3 uker. (PS. Husk Europeisk helsetrygdekort).

Ta heller kontakt med det lokale vaksinekontoret, spør når du blir vaksinert og ikke gi deg før du får svar. Deretter å begynne nedtellingen med en konkret sluttdato.

Ellers er det snakk om å tilby Janssen-vaksinen i Norge til de som ikke kan vente. Men jeg ville ikke utsatt meg for vaksiner som FHI og Legeforeningen fraråder.

Bare noen uker igjen nå å vente på Pfizer og Moderna.

Endret av Subara
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det er en fordel at vi kun bruker mRNA vaksienne til Moderna og Pfizer i vaksinasjonsprogrammet.

AstraZeneca og Janssen har elendig effekt mot den indiske mutasjonen. UK kommer til å få store problemer med den mutasjonen i sommer og høst.

https://www.dagbladet.no/nyheter/banebrytende/73800020

hmm - det er ikke bra. mRNA bare 33% effektiv mot varianten etter 1 dose. Det betyr antagelig at det er dumt å åpne opp før 60%+ har fått dose nr 2. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (15 minutter siden):

Det er en fordel at vi kun bruker mRNA vaksienne til Moderna og Pfizer i vaksinasjonsprogrammet.

AstraZeneca og Janssen har elendig effekt mot den indiske mutasjonen. UK kommer til å få store problemer med den mutasjonen i sommer og høst.

https://www.dagbladet.no/nyheter/banebrytende/73800020

Bare 33% effektiv etter første dose... spredningen av den indiske varianten blir et kappløp med tiden og vaksinering. Veldig viktig å ikke få la den få overtak i Norge.

Ser ut som UK får være prøvekaniner ang. spredningen av den indiske varianten og effekten av A&Z.... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

hmm - det er ikke bra. mRNA bare 33% effektiv mot varianten etter 1 dose. Det betyr antagelig at det er dumt å åpne opp før 60%+ har fått dose nr 2. 

Ja regner med katastrofe i sommer når vi får inn mange turister som har tatt AstraZeneca og Janssen. En liten del av de kan bringe den indiske mutasjonen med seg til Norge. Samme med nordmenn som tar Janssen og tror de er godt beskyttet mot mutasjoner noe de ikke er.

Fnugle skrev (4 minutter siden):

Bare 33% effektiv etter første dose... spredningen av den indiske varianten blir et kappløp med tiden og vaksinering. Veldig viktig å ikke få la den få overtak i Norge.

Ser ut som UK får være prøvekaniner ang. spredningen av den indiske varianten og effekten av A&Z.... 

Ja det blir kritisk.

Sitat

Progress against the coronavirus pandemic remains “fragile” and international travel should be avoided, a World Health Organization director warned on Thursday, while stressing that authorised vaccines work against variants of concern.

“Right now, in the face of a continued threat and new uncertainty, we need to continue to exercise caution, and rethink or avoid international travel,” WHO’s European director Hans Kluge said, before adding that “pockets of increasing transmission” on the continent could quickly spread.

The so-called

Indian variant

, which might be more transmissible, has now been identified in at least 26 of the 53 countries in the WHO Europe region, Kluge said during his weekly press conference.

 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...