Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (2 minutter siden):

fjerning av tiltak når smitten stig

Spesielt denne uroer meg, og i hvilken grad er gjenåpningpolitikken en stemmesanker før valget? Håper det bare er 14 dager med stillstand, før vi kan se den såkalte massevaksineringen begynne å tre i kraft.

Og gjerne et takk på pressemøtene i mellomtiden, til de som ennå ikke har fått et stikk i armen.

I takt med ventingen øker lysten på de eksklusive dråpene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (12 minutter siden):

Isåfall blir vi aldri ferdige med pandemien og man kan drive på med lockdowns i det uendelige basert på tall alene selv om man knapt merker noe mer enn noen veldig få dødsfall og heller ingen eksplosjon av innlagte. Poenget med vaksinen var aldri å utrydde viruset men ufarliggjøre det. Om vi fortsetter med den rådende politikken om å stenge ned basert på tall, vel da vil ingenting noensinne bli normalt og vi kan se fremover mot hyperinflasjon og et samfunn som sakte men sikkert går i oppløsning. Vel, til kokepunktet kommer da.

Men hey, ikke hør på meg. Jeg er jo bare en tulling som ikke skjønner at fordi noe har gått bra til nå er vi sikret evig rikdom og velstand i Norge uansett om vi stenger ned samfunnet i årevis. Kjennner at jeg er møkk lei denne tråden nå. Vurderer å forlate den permanent så får de som gidder sitte der og dislutere hvordan denne elendigheten skal pågå for alltid. Vel, til dere ikke lenger har råd til å betale nettleien da.

Ein har ikkje tiltak på grunn av smittetala isolert sett, men på grunn av at mange (også folk i risikogruppene) ikkje er vaksinerte. Når alle er vaksinerte blir statistikken overflødig. Det er såleis ingen grunn til å ta den vekk eller forfalske den.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting som hindrer deg å forlate tråden om du ønsker. Jeg tenker at man normalt sett må tåle andre synspunkt, og blir man så frustrert så er det nok best å melde seg ut ja. Eventuelt kan du jo lage din egen tråd  for de som anser pandemien for å være ferdig

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Risikoaversjonen har blitt mye større  i år enn i fjor, i fjor trodde vi at viruset hadde om lag 4-5% dødelighet. Det vet vi slettes ikke stemmer. Selv om vi i fjor ikke hadde vaksiner så virket det som en noe større villighet til å komme tilbake til normalen. Nå får alle panikk etter en dag eller to med litt høyere tall. 

Jeg titta for øvrig litt på sykehusstatistikken for St Olavs - de har ikke hatt over 10 innlagte på sykehuset siden førstebølgen i fjor. 

I fjor var heile landet stengt ned til langt ut på våren og sommaren, trass i at det ikkje fanst smitte mange stader.

I år er det mykje meir ope, trass i at ein set nye smitterekordar mange stader. (I år har ein bransjestandardar og smitterettleiarar på plass, TISK fungerer og mange i risikogruppene er allereie vaksinerte).

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Då bør jo også R-talet gå ned tilsvarande. Det er iallefall ei hjelp.

Nja. Blandt de som er vaksinert og under 45 så er det nok mange i risikogruppene. Disse tar nok ekstra forholdsregler uansett og er antagelig underrepresentert blandt de som blir smittet/smitter andre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, William_S said:

Hehe ser at Trondheims rådmann er ute med pekefinger i Dagbladet - nå er gjenåpningen i fare. Hvor mange er innlagt på St Olavs med corona? 0! Det har ikke vært en person innlagt der på to uker!
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=64594

Nu har inte du varit en av dem men er faktiskt förvånad över reaktionerna.

Tidigare var det nödvändigt med stränga nationella tilltak för att undvika smitte och allt skulle gå till helvete. Nu når smitten faktiskt ökar i Trondheim och flera andra områden och situation ikke ser bra ut så är det inget att bry sig om. Nakstad går också ut med att många områden kommer klara att slå ned smitten nu men får några månader sen fick vi ikke bestämma själva och lokala politiker kritiserades hvis de ville ha mindre tilltak. 

Kunde ikke kommunerna få bestämma mer själva tidigare når de tydligen ska göra det nu? 

För att svara på ditt inlägg så tar det faktiskt lite tid innan folk blir inlagda och det er viktigt att se på trenden. Faktiskt ikke sikkert att Trondheim kan stoppa detta raskare än i julas och folk under 60-70 som ikke jobbar i helsevesenet eller har stor risiko er ikke vaksinerade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (8 minutter siden):

Nja. Blandt de som er vaksinert og under 45 så er det nok mange i risikogruppene. Disse tar nok ekstra forholdsregler uansett og er antagelig underrepresentert blandt de som blir smittet/smitter andre.

Eg tenkte at dette var gruppe 10 og ikkje risikogruppe 7/helsepersonell. Vanskeleg å seie noko fornuftig når dei presenterer statistikk på denne måten ut frå alder i staden for (risiko) gruppe. Men dei er då tydelegvis iallefall ikkje byrja på gruppe 10.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Jeg leste noe på nettet; finner desverre ikke linken, om at CDC i USA snakket om å endre kritieriene for "cases" av covid-19, om å ikke lenger legge fullvaksinerte med positiv test i statistikken mer fordi det i overveiende grad ikke lenger ville være å regne som alvorlig sykdom. Om det stemmer så høres det fornuftig ut og man bør gjøre det i Norge også. Håper noen kan hjelpe meg med å finne linken.

Det er også mange uvaksinerte som har få eller ingen symptom.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

Eg tenkte at dette var gruppe 10 og ikkje risikogruppe 7/helsepersonell. Vanskeleg å seie noko fornuftig når dei presenterer statistikk på denne måten ut frå alder i staden for (risiko) gruppe. Men dei er då tydelegvis iallefall ikkje byrja på gruppe 10.

Ingen deler av Oslo er over på gruppe 10 enda nei, så dette er folk fra de andre gruppene (evt restdoser som er satt på hurtiginnkallinger fra reservelistene).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftig smitteøkning - Hamarregionen må ha hjelp for å teste alle
https://www.nrk.no/innlandet/hasteinnforer-strenge-tiltak-i-hamarregionen-1.15505547

Sitat

Det er påvist smitte på en rekke restauranter og utesteder. Mange av de smittede har svært mange nærkontakter. Nå stiller Lillehammer med testhjelp.


Nye tilfeller i Gjøvik
https://www.nrk.no/innlandet/1.15505770

Sitat

Det er bekreftet to nye smittetilfeller i Gjøvik, hvor det ene knyttes til utbruddet ved serveringsstedet Fahlstrøm. Samtidig er hele tiende klasse ved Snertingdal skole satt i karantene.

Veldig mange steder med utbrudd ifbm med utesteder i Norge nå. Det er den store røde tråden, sammen med øvrig festing og russ.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uoversiktlig smittesituasjon i Tromsø
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1200851475

Sitat

Lørdag ble det påvist fire nye smittetilfeller i Tromsø kommune, som opplyser om at alle tilfellene har en direkte eller indirekte kobling til smitteutbruddet i Hammerfest. 

Kommunen ber alle som har vært i Hammerfest etter 10. mai, eller som har vært i kontakt med noen som har vært der, om å teste seg. 

Tromsø kommune forventer å påvise flere smittetilfeller i løpet av de kommende dagene. 

– Akkurat nå har vi ikke full kontroll, fordi smitten ble oppdaget fredag og fordi utbruddet i Hammerfest er så stort at de ikke har full kontroll på nærkontakter. Det kan derfor være smitte i Tromsø-samfunnet som vi ikke kjenner til, sier kommuneoverlege Inger Hilde Trandem. 

Det store utbruddet på utested og fester i Hammerfest med forgreninger til Alta har nå også spredd seg til Tromsø.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Ingenting som hindrer deg å forlate tråden om du ønsker. Jeg tenker at man normalt sett må tåle andre synspunkt, og blir man så frustrert så er det nok best å melde seg ut ja. Eventuelt kan du jo lage din egen tråd  for de som anser pandemien for å være ferdig

Jeg har ikke sagt at det er over!!!! Det er reinspikka stråmannsargumentasjon fra din side. Jeg har fulgt samtlige regler i over et år mer enn de fleste så DET DER skal jeg ha meg frabedt. Husk hva Evil-Duck har skrevet over her. 

Jeg tåler andre meninger ja, men jeg tåler ikke stråmenn. De flagger jeg 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Smitte på flere russebusser på Romerike - Frykter mer uoppdaget smitte
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/smitte-paa-flere-russebusser-paa-romerike.E_lSy7sil

Sitat

– Flere personer som har rullet med russebusser har fått påvist coronasmitte.

Det skriver kommuneoverlege Magnus Jonsbu i et skriv som er lagt ut på hjemmesiden til Rælingen videregående skole og Sørumsand videregående skole.

Kommuneoverlegen opplyser at det skal være smitte blant personer på to ulike russebusser på Nedre Romerike, skriver Romerikes Blad.

Sitat

En av de smittede skal ha ukjent smittevei, og kommuneoverlegen frykter derfor at det derfor finnes uoppdaget smitte blant flere russ på Nedre Romerike. 

Kommunen er allerede i gang med å teste nærkontakter, men oppfordrer i tillegg hele russebusser til å teste seg.

Ifølge Romerikes Blad er det også smitte blant russen på Øvre Romerike.

Begynner å bli litt lei nå, siden dette egentlig er litt unødvendig. Hadde vi tatt bort all smitten ifbm utesteder, festing og blant russ ville vi hatt veldig lave smittetall i Norge nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Én av fem nordmenn vil ta Janssen-vaksinen

22 prosent svarer at de er positive til å ta den, mens 34 prosent er negative. De resterende svarer blant annet at de er vaksinert eller at de ikke vet, ifølge undersøkelsen, som er utført av Respons Analyse på vegne av VG.

Dette matcher godt til vaksineleveransene, der FHI forventer at 3,07 av 12,57 millioner vaksinedoser, altså 24,4% skal være av Janssen-typen. Dette er akkumulerte tall til og med september, i nøkternt scenario. Antar vi at noen fra vet-ikke-gruppa bestemmer seg for Janssen så ligger det an til at alle Janssen-leveransene blir tatt godt i mot og brukt. Jeg tipper interessen for Janssen topper seg like før fellesferien. I nøkternt scenario får vi antagelig levert rundt 1,3 millioner Janssen innen fellesferien starter 12. juli.

Janssen kan altså alene bidra til ca 1,3 millioner fullvaksinerte nordmenn innen fellesferien. Det er 24% av befolkninga. I tillegg kommer alle andre delvaksinerte og fullvaksinerte med andre vaksiner. Pr i dag er ca 0,75 millioner (14% av befolkninga) allerede fullvaksinerte med andre vaksiner.

I følge mine usikre beregninger blir det ca 2,9 millioner fullvaksinerte nordmenn innen 12. juli. ca 54% av befolkninga.

Ikke noe hemmelighet at det er mange idioter i Norge, men at det er 1 av 5 overrasker veldig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...