Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Signaleffekten av at regjeringen har vedtatt å tilby vaksine til Stortinget før det reelt er deres tur er veldig uheldig. Jeg forstår grunnen til at de ser det som hensiktsmessig når Europa åpnes og de trenger vaksine f.eks for å gjøre viktige reiser for Norge, men likevel oppfattes det veldig umusikalsk.

Politikerne som sitter der er jo fra hele landet og representerer sine hjemsteder, så det er vanskelig å se for seg at alle vil takke ja? Timingen kunne vel heller ikke vært så mye verre, og snittalderen er ikke så lav der heller at de fleste måtte ventet til slutt. Dessuten er Stortinget «sommerstengt» lenge, det foregår ingen møtevirksomhet på rundt 4 måneder fra midten av juni og politikerne er ment å reise hjem til sine fylker for å jobbe og lytte til folket. I år blir det valgkamp.

For andre ting som vaksineprioriteringer generelt så synes jeg det er litt vanskeligere å kritisere regjeringen siden det er faglige anbefalinger de velger å følge der. Både fra FHI, Helsedirektoratet og koronakommisjonen. Når alle disse faglige instansene er enstemmig enige, så skal ikke jeg sitte her og hevde jeg har bedre peiling enn et samlet ekspertkorps på epidemiologiske problemstillinger. Men regjeringen burde kanskje hørt på de tidligere, og ikke ventet så lenge at det knapt virker å kunne ha mer enn en mindre effekt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg mener det er ganske god timing, nå etter at de eldste og medisinsk mest sårbare, samt helsepersonell i stor grad er vaksinert. Jeg har i hvert fall forståelse for at de burde få gå litt frem i køa på grunn av at det er ganske viktig at de fungerer i sine jobber og ikke sprer smitte på tinget. Hadde man fått et utbrudd der og alle hadde blitt pålagt hjemmekontor-karantene ville det vært ganske negativt for styringen av landet. Det er tross alt viktig for mange andre mennesker enn de konkrete politikerne at disse fungerer godt i sin jobb.

Blir parkeringsvakta smittet så er det jo ikke akkurat noen krise. At folk har ulik viktighet i samfunnet burde være forståelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Nja, jeg mener det er ganske god timing, nå etter at de eldste og medisinsk mest sårbare, samt helsepersonell i stor grad er vaksinert. Jeg har i hvert fall forståelse for at de burde få gå litt frem i køa på grunn av at det er ganske viktig at de fungerer i sine jobber og ikke sprer smitte på tinget. Hadde man fått et utbrudd der og alle hadde blitt pålagt hjemmekontor-karantene ville det vært ganske negativt for styringen av landet. Det er tross alt viktig for mange andre mennesker enn de konkrete politikerne at disse fungerer godt i sin jobb.

Blir parkeringsvakta smittet så er det jo ikke akkurat noen krise. At folk har ulik viktighet i samfunnet burde være forståelig.

Absolutt, ikke uenig i dette selv om det nok gjenstår å vaksinere litt flere også blant de med høy risiko (mellom 30-25% gjenstår). Noen i samfunnet har faktisk funksjoner som er helt kritiske for landet, og et stort smitteutbrudd blant stortingspolitikere ville vært krise.

Likevel er det noe jeg tror kan mottas såpass dårlig i befolkningen at det i verste fall kan ha en demotiverende effekt på mange. Timingen er også dårlig, samme uke som andre kontroversielle nyheter og rett før de ikke lenger skal møtes på Stortinget før om en god stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

714 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Fredag ble det registrert 714 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 359 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 355.

Torsdag ble det registrert 505 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet onsdag var 478.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 45 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 121.511 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert

 

86 av tilfellene er i Oslo.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe med denne greia her er "veldig spennende" lenger overhodet. Jeg er så drittlei som et menneske overhodet kan få blitt over de greiene her nå. Orker knapt å høre og se noe mer om det.

714 er mye, ingen tvil om det. Men interessant er det jo at det ikke er Oslo som trekker opp smittetallene lenger; det har det ikke vært på lenge. Og ikke Bergen heller. Utbruddene er andre steder. Oslo kan jo om ikke så lenge bli tilnærmet coronafritt(kanskje ikke 100% men tilnærmet)mens andre kommuner, hvor det stadig blusser opp utbrudd kan slite noe voldsomt. Så frem til vaksineringen for alvor sprer seg ut over hele landet kan det bli en del lokale mini-lockdowns mens Oslo gjenåpner.

Nå har jo jeg selv sett hvordan man i en del kommuner, mens Oslo har vært fullstendig stengt ned med munnbind overalt, hvordan folk i mindre byer; uansett hva man påstår her har levd fullstendig normalt; de har gått inn i butikken og spritet hendene for så å mose seg inn i hverandre og stå tett i tett. Og prate med hverandre. Da har antibac null verdi. Joda, de slapp kanskje å få salmonella og e-coli på hendene, men man har jo ikke beskyttet seg mot corona.

Fortsatt viktig å følge reglene folkens; selv om vi er drittlei nå. Utbruddet i Trondheim kan jo skyldes at man lett tenker; "nå er det jo over og snart er vi alle vaksinerte" og BOM!

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er så drittlei som man overhodet kan få blitt om de greiene her, noe over 90% av befolkningen er. Sikkert derfor vi ser oppsving av smitte flere plasser også. Folk gidder ikke mer og er fobanna over at Oslo får vaksiner og ikke de. Og så vil kanskje noen bare bli smittet og "get over it". Skal ut og telte i sommer og ha mobiltelefonen skrudd av og ikke orke å lese meg gjennom nyheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

 Oslo kan jo om ikke så lenge bli tilnærmet coronafritt(kanskje ikke 100% men tilnærmet)mens andre kommuner, hvor det stadig blusser opp utbrudd kan slite noe voldsomt. Så frem til vaksineringen for alvor sprer seg ut over hele landet kan det bli en del lokale mini-lockdowns mens Oslo gjenåpner.

Det var väldigt vad du var optimistisk angående Oslo då. Nu har man alltså haft problem i Oslo ett halvår men du tror att gjenopningen kommer gå smertfritt.

Men det er ju som vanligt. Du överdriver och går till en ekstrempunkt nästan hela tiden.

Man kan spekulera om vem som egentligen är bäst på smittevärn och vilka som lever som normalt för att du har varit i några butiker och ignorerar allt annat men hittills har faktiskt Oslo området varit mest problematiskt med gjenvarande smitte medans andra området har varit bättre på att slå ned smitten. 

Jag tror att det ända som kan rädda Oslo vid en gjenopning är vaksineringen men eftersom man hittills inte ens har kommit förbi 45 åringarna i Oslo heller så har jag problem med att förstå hur vaksinering kommer stoppa smitten de närmaste ukene.

Men vi får se hur det går.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Det var väldigt vad du var optimistisk angående Oslo då. Nu har man alltså haft problem i Oslo ett halvår men du tror att gjenopningen kommer gå smertfritt.

Men det er ju som vanligt. Du överdriver och går till en ekstrempunkt nästan hela tiden.

Man kan spekulera om vem som egentligen är bäst på smittevärn och vilka som lever som normalt för att du har varit i några butiker och ignorerar allt annat men hittills har faktiskt Oslo området varit mest problematiskt med gjenvarande smitte medans andra området har varit bättre på att slå ned smitten. 

Jag tror att det ända som kan rädda Oslo vid en gjenopning är vaksineringen men eftersom man hittills inte ens har kommit förbi 45 åringarna i Oslo heller så har jag problem med att förstå hur vaksinering kommer stoppa smitten de närmaste ukene.

Men vi får se hur det går.

Mange under 45 som er vaksinerte i Oslo nå. Ganske mange faktisk.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Jeg er så drittlei som man overhodet kan få blitt om de greiene her, noe over 90% av befolkningen er. Sikkert derfor vi ser oppsving av smitte flere plasser også. Folk gidder ikke mer og er fobanna over at Oslo får vaksiner og ikke de. Og så vil kanskje noen bare bli smittet og "get over it". Skal ut og telte i sommer og ha mobiltelefonen skrudd av og ikke orke å lese meg gjennom nyheter.

Tycker du skriver väldigt mycket med tanke på hur lei du är.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Mange under 45 som er vaksinerte i Oslo nå. Ganske mange faktisk.

Hur många då som ikke är i riskgrupperna? Klarar inte att finna bra information men har för mig att ingen bydel del sier att de har kommit förbi gruppe 9 hvis de ens har kommit så långt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Hur många då som ikke är i riskgrupperna? Klarar inte att finna bra information men har för mig att ingen bydel del sier att de har kommit förbi gruppe 9 hvis de ens har kommit så långt.  

Jeg kjenner til minst 5, hvorav en var i en risikogruppe; de andre har ikke noe underliggende, ihvertfall ikke det jeg vet. Men som noen sier - noen holder sykdommer hemmelig, til og med for egen familie.

I sosiale medier er det noen unge kjendiser i Oslo som legger ut skryteselfies av seg selv med vaksinen(kvalmende og motbydelig spør du meg), og disse er heller ikke alvorlig syke fra før.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Jeg kjenner til minst 5, hvorav en var i en risikogruppe; de andre har ikke noe underliggende, ihvertfall ikke det jeg vet. Men som noen sier - noen holder sykdommer hemmelig, til og med for egen familie.

Går ju inte att följa med på vaksinering. Många sier att unga får vaksinen men myndigheterna sier att noe annet. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Går ju inte att följa med på vaksinering. Många sier att unga får vaksinen men myndigheterna sier att noe annet. 

Tror du de fjerner det fra statistikken? Eller kanskje de setter det på vent - de vil bli lagt ut når vaksineringen av de yngre offisielt begynner slik at vi plutselig får se et latterlig høyt antall som vaksineres på en dag når startskuddet offisielt går? Elller kanskje de jevner ut og legger "tjuvstartene" til litt etter litt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Tror du de fjerner det fra statistikken? Eller kanskje de setter det på vent - de vil bli lagt ut når vaksineringen av de yngre offisielt begynner slik at vi plutselig får se et latterlig høyt antall som vaksineres på en dag når startskuddet offisielt går? Elller kanskje de jevner ut og legger "tjuvstartene" til litt etter litt.

Förstår ikke vad du menar. De flesta kommunerna ger ikke ut noen detaljerad statistik på hur många de har vaksinerat i diverse grupper och jag tror ikke FHI gör det heller. Jag hittade i alla fall inget förutom för Bærum. 

Går ju inte å veta hur många helt friska som är vaksinerade under for eksempel 45 år når talen man ser för den gruppen innehåller helsepersonal och folk med underliggande sjukdommar.

Nu förtjänar Oslo en gjenoppning men må si mig skeptiskt till att den kommer gå utan problem når vi ser hur det går för många andra delar av landet nu, mycket på grund av festing verkar det som. Tror ikke alls att man er så mycket bättre i Oslo med tanke på smittevern eller att man fått en imunitet  befolkningen på grund av vaksiner.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå får vi holde hodet litt kaldt her tenker jeg. Om denne oppsvingen ikke fører til mer belastning på sykehusene (vi vet at det er mye russ som er smitta), mer død (det begynner å gå lang tid mellom hvert dødsfall av covid 19) så bør gjenåpningen fortsette. Vi må kunne rett og slett akseptere litt økt smitte. De aller fleste tåler faktisk sykdommen greit. Jeg tipper nok smitten vi ser nå er et resultat av religiøse skrullinger og russefeiring. Vi vet fra før av at russen fra tid til annen pådrar seg smittsomme alvorlige sykdommer (nei snakker ikke om corona, men hjernehinnebetennelse). I Danmark har smitten økt og de aksepterer det. Mange i risikogruppene er vaksinerte her til lands. Mye av problemet er jo at hvert eneste smittetilfelle ser ut til å være en slags form for nasjonal krise her til lands. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Förstår ikke vad du menar. De flesta kommunerna ger ikke ut noen detaljerad statistik på hur många de har vaksinerat i diverse grupper och jag tror ikke FHI gör det heller. Jag hittade i alla fall inget förutom för Bærum. 

Går ju inte å veta hur många helt friska som är vaksinerade under for eksempel 45 år når talen man ser för den gruppen innehåller helsepersonal och folk med underliggande sjukdommar.

Nu förtjänar Oslo en gjenoppning men må si mig skeptiskt till att den kommer gå utan problem når vi ser hur det går för många andra delar av landet nu, mycket på grund av festing verkar det som. Tror ikke alls att man er så mycket bättre i Oslo med tanke på smittevern eller att man fått en imunitet  befolkningen på grund av vaksiner.   

Tror man har fått mer mentalt "gnidd inn" hvordan man skal oppføre seg smittevernsmessig i Oslo og nærliggende områder enn andre deler av landet hvor man knapt nok har hatt noe som kan kalles reelle "smittevernstiltak" inntil ganske nylig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Nå får vi holde hodet litt kaldt her tenker jeg. Om denne oppsvingen ikke fører til mer belastning på sykehusene (vi vet at det er mye russ som er smitta), mer død (det begynner å gå lang tid mellom hvert dødsfall av covid 19) så bør gjenåpningen fortsette. Vi må kunne rett og slett akseptere litt økt smitte. De aller fleste tåler faktisk sykdommen greit. Jeg tipper nok smitten vi ser nå er et resultat av religiøse skrullinger og russefeiring. Vi vet fra før av at russen fra tid til annen pådrar seg smittsomme alvorlige sykdommer (nei snakker ikke om corona, men hjernehinnebetennelse). I Danmark har smitten økt og de aksepterer det. Mange i risikogruppene er vaksinerte her til lands. Mye av problemet er jo at hvert eneste smittetilfelle ser ut til å være en slags form for nasjonal krise her til lands. 

Russesmitte ja. Men....ikke i Oslo. Det er andre steder. At man må kunne aksepterer litt økt smitte...hehe....hvor lang tid tar det før vi får se et innlegg med den obligatoriske "long covid"?Stjerneargumentet for lockdowns forever?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...