Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hva er greie med denne J&J-vaskinen egentlig? Kommer den til Norge? Jeg har hørt at den har under 70% effektivitet, og da er det ikke rare greiene uansett og vi ville fått en Seychellene-effekt i så fall om det skulle bli den primære vaksinen? Men hva stemmer, og kommer den hit og hva skal man isåfall gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (15 minutter siden):

Covid viruset kan fint smitte utendørs.

Spørs bare på hvor nærme du er og hvor uheldig du er samt hvor dårlig immunforsvar du har.

 

 

Teoterisk, ja. Men veldig sannsynlig nei. Jeg vil tippe at de tilfellene hvor det har vært betydning er hendelser hvor man aktivt vekslet på hverandres saliva; som drikking av samme ølboks, deling av jointer og kyssing. Å svelge en annen persons spytt er farlig uansett om man er inne eller ute; forskjellen er hvordan ens smittedråper sprer seg i et utendørs og vindfullt miljø og hvordan det sprer seg i et klamt og inneklemt mindre rom med begrenset lufting og med et større antall mennesker til stede. Da skjer det veldig fort og jeg mener absolutt at man bør ha veldig strenge regler innendørs for forhindring av slike viruser innendørs; strengere enn vi har nå mener jeg. Småbutikker av den gamle sorten har jeg knapt tørt å besøke det siste året. Spesielt nå som det kommer frem hvordan man har undervurdert eller til og med fornektet at viruset holder seg i lufta i en tidsperiode, noe som gjør at hverken 2-meteren eller munnbind egentlig virker.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (22 minutter siden):

"Samme" folka klager på at Oslo får mange vaksiner 🤡 

 

Javel... har du noen kilder? Kan du referere til noen her fra Kristiansand, eller er det slik at alle i hele landet bortsett fra Oslo/Østlandet drar på fyrverkerier i hytt og pine? Eller prøver du å spille på de som mener at enkelte fra noen innvandrermiljøer ikke tar forhåndsregler på samme måte som oss har gjort at Oslo har hatt større smitte? Det er ikke lett å vite, for sarkasme kommer dårlig ut i tekst, selv med klovnenese.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

Hva er greie med denne J&J-vaskinen egentlig? Kommer den til Norge? Jeg har hørt at den har under 70% effektivitet, og da er det ikke rare greiene uansett og vi ville fått en Seychellene-effekt i så fall om det skulle bli den primære vaksinen? Men hva stemmer, og kommer den hit og hva skal man isåfall gjøre?

J&J er tatt ut av norges vaksinasjons program, du kan dog velge å ta den frivillig om du aksepterer risken tilknytt vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Men det er en elendig vaksine; er det ikke så; med ikke langt mer enn 50% beskyttelese?

Jeg har ikke sett så mye på det i det siste, men den var nær 100% effektiv mot alvorlig sykdomsforløp sist gang jeg sjekket en studie på den, så en elendig vaksine er det ikke, bare for dårlig for oss privilegerte Nordmenn ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Hva er greie med denne J&J-vaskinen egentlig? Kommer den til Norge? Jeg har hørt at den har under 70% effektivitet, og da er det ikke rare greiene uansett og vi ville fått en Seychellene-effekt i så fall om det skulle bli den primære vaksinen? Men hva stemmer, og kommer den hit og hva skal man isåfall gjøre?

J&J er tatt ut av det offisielle vaksineprogrammet, men regjeringen har bestemt at den skal tilbys på frivillig basis. 

Legeforeningen har motsatt seg dette og anbefaler legene å ikke gi deres pasienter J&J pga da det er vanskelig etisk. 

Helsedirektoratet jobber for tiden med å utarbeide retningslinjer for hvordan legene skal kunne gi vaksinen til de som ønsker det. 

 

J&J vaksinen ble sagt er 70% effektiv, men dette må sees i sammenheng på når de kliniske testene ble gjort. Pfizer og Moderna hadde sesongen når den ble testet til sin fordel. Det finnes video her på forumet som ble publisert for 1 dag siden som forklarer forskjellen. 

Edit: Legger ut videoen på ny:

 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 timer siden):

Hva så egentlig? Tenker at de som styrer landet vårt burde blitt prioritert tidligere, om ikke nå, fem måneder etter vaksinene kom og vi nærmer oss vaksinasjon av alle. Samme gjelder helsepersonell, burde hatt høyere prioritet etter min mening. I en så ekstrem situasjon, om det er krig eller pandemi, så bør man faktisk prioritere dem som er viktigst for felleskapet. Leger og sykepleiere som vi er helt avhengig av i pandemien burde hatt høyere prioritet enn gamle mennesker med noen måneder eller et par år igjen å leve. Det tror jeg det fleste av dem ville sagt selv også, hvert fall dem som fortsatt er oppegående nok til å skjønne så mye av hva som skjer (det er fortsatt vanskelig for meg å forstå at vi havnet i en situasjon hvor det ble diskutert om vaksinene var dødelig for de eldste og mest skrøpelige, fordi vi brukte flere av de første vaksinene på å vaksinere skrøpelige eldre mennesker med noen uker eller måneder igjen å leve). Så forstår jeg politikerforakten, man tenner på pluggene så fort det ser ut til at politikere har tilkjent seg selv noen tjenester, men de er unektelig viktigere for samfunnet enn de fleste av de halvannen millionene som allerede har fått vaksinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (21 minutter siden):

Hva så egentlig? Tenker at de som styrer landet vårt burde blitt prioritert tidligere, om ikke nå, fem måneder etter vaksinene kom og vi nærmer oss vaksinasjon av alle. Samme gjelder helsepersonell, burde hatt høyere prioritet etter min mening. I en så ekstrem situasjon, om det er krig eller pandemi, så bør man faktisk prioritere dem som er viktigst for felleskapet. Leger og sykepleiere som vi er helt avhengig av i pandemien burde hatt høyere prioritet enn gamle mennesker med noen måneder eller et par år igjen å leve. Det tror jeg det fleste av dem ville sagt selv også, hvert fall dem som fortsatt er oppegående nok til å skjønne så mye av hva som skjer (det er fortsatt vanskelig for meg å forstå at vi havnet i en situasjon hvor det ble diskutert om vaksinene var dødelig for de eldste og mest skrøpelige, fordi vi brukte flere av de første vaksinene på å vaksinere skrøpelige eldre mennesker med noen uker eller måneder igjen å leve). Så forstår jeg politikerforakten, man tenner på pluggene så fort det ser ut til at politikere har tilkjent seg selv noen tjenester, men de er unektelig viktigere for samfunnet enn de fleste av de halvannen millionene som allerede har fått vaksinen. 

De burde vært i samme kø som alle andre. Politikere kan erstattes. Det klinger særs dårlig etter at de et par dager tidligere tok 35% av vaksinene fra 300 kommuner. 

Alt har noe med timing å gjøre. Mens smittetallene for store deler av østlandet går ned, gis østlendingene prioritet, samtidig som Regjeringen forfordeler vaksiner til seg selv og det er større og mindre utbrudd i resten av landet og langt fra alle i risikogruppene er vaksinert. 

I tillegg til dette så sees FHIs vurderinger ang. når en kan forvente vaksinering ut som en direkte løgn, med vaksinering ut i oktober, lenge etter deres nesten daglige utspill. 

Samlet sett så ser dette ut som særs sårlig ledelse og en kan begynne å tenke på ordene press, korrupsjon og manglende kompetanse.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Idag kan mycket väl vara dagen med flest smittede under pandemin utanför Oslo området. 

Bra tajming med lättelser i nationella tilltak och vaksineprioriteringen...

Förstår verkligen ikke hvorfor man skulle komma med lättelser nu. Talen har varit stabila men relativt höga i 4 uker och man har inte ens sätt hela effekten av 17 mai. Kunde väl i alla fall väntat några dagar. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg blir litt tom for ord, smitten øker, landet åpnes opp, prioritering av vaksine går i hytt og helvete, karanteneunntakene gir mindre og mindre mening, for et jævla drittshow dette er i ferd med å bli. Jeg har til tider vert litt frustrert over hvordan pandemien har blitt håndtert, men det som skjer nå er latterlig

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjå på her ja, det var høyt. De foreløpige tallene i VGs koronakart viser hele 112 nye tilfeller i Kristiansand (!), 40 i Larvik, 39 i Hammerfest (!), 33 i Trondheim, 20 i Ålesund. Store utbrudd i mange byer, og i flere av de er det en konsekvens av utbrudd ifbm festing.

Oslo (77), Bergen (9) og Stavanger (7) ser bedre ut på de foreløpige tallene. Smitten ser også ut å ha økt mye i Innlandet/Hamar og omegn, mens det er lavt på Romerike. Det slår meg at mange steder som har hatt «milde» tiltak lenge er rammet mye nå.

Foreløpige kommunetall, så kan endre seg i morgen men indikasjonene er ikke gode. Jeg tror Nakstad nok en gang hadde rett, at det klokeste vil være å vente til man ser effekten av 17. mai-langhelga før man åpner opp nasjonalt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Sjå på her ja, det var høyt. De foreløpige tallene i VGs koronakart viser hele 112 nye tilfeller i Kristiansand (!), 40 i Larvik, 39 i Hammerfest (!), 33 i Trondheim, 20 i Ålesund. Store utbrudd i mange byer, og i flere av de er det en konsekvens av utbrudd ifbm festing.

Oslo (77), Bergen (9) og Stavanger (7) ser bedre ut på de foreløpige tallene. Smitten ser også ut å ha økt mye i Innlandet/Hamar og omegn, mens det er lavt på Romerike. Det slår meg at mange steder som har hatt «milde» tiltak lenge er rammet mye nå.

Foreløpige kommunetall, så kan endre seg i morgen men indikasjonene er ikke gode. Jeg tror Nakstad nok en gang hadde rett, at det klokeste vil være å vente til man ser effekten av 17. mai-langhelga før man åpner opp nasjonalt.

Tror folk generelt også begynner å gi litt blanke F* i tiltakene. Tiltakene og vaksinefordelingen henger ikke på greip lenger. 

Når folk som reiser fra USA, som er fullvaksinert med Pfizer og har tatt seg bryet med å utrolig nok fått denne vaksinasjonen registrert inn i helsenorge og etter 4 tester både før, under og etter reisen blir satt i karantenehotell 30 km fra hjemmet for egen regning så er det noe galt. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/fullvaksinerte-maria-21-tvinges-pa-karantenehotell-sliter-med-a-se-logikken/s/12-95-3424129351

Når Regjeringen åpner for frivillig bruk av J&J vaksinen men legene nekter å gi dem så er det noe galt.

https://www.nrk.no/norge/legeforeningen-frarader-leger-a-sette-janssen-vaksinen-1.15502592

Når det lettes på tiltakene over hele landet mens smitten øker kraftig så er det noe galt. 

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/714-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.FEvmjwNk3?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Når kommuner med kraftig smitteøkning blir fratatt vaksiner til fordel for kommuner med sterk smittenedgang så er det noe galt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRalaK/smitteeksplosjon-i-kristiansand-kommunen-kritiseres-for-fyrverkerishow

Når FHI sier alle over 18 skal ha fått 1. dose innen slutten av Juli, men kommunenes oversikt over fremtidige doser sier oktober, så er det noe galt. 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OQ4kKw/stavanger-forventer-over-10000-vaksinedoser

Når regjeringen prioriterer seg selv og sine kolleger, foran risikogrupper, så er det noe galt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRalMR/prioriterer-politikere-i-vaksinekoeen-jeg-blir-skuffet-rett-og-slett?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos2

Jeg trodde jeg bodde i Norge, men det som skjer nå er helt uten sidestykke. 

Endret av Andre1980
Lagt til linker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490 skrev (6 timer siden):

Øh what. Ikke noe særlig poeng å bruke munnbind ute på gata, det hørtes litt rart ut hvis du reagerer på det. Det er ikke anbefalt heller.

Munnbind har vært påbudt på kollektivtransport og innendørs i Oslo og mange andre steder i landet lenge. Du kommer ikke inn uten eller så blir du bedt om å gå. Det er lenge siden man så noen uten det på butikken. Alle bruker det. 

Anonymous poster hash: 552c6...490

Det skader ikkje å ha på seg munnbind på gata. Lenge så nektet FHI å anbefale bruk av munnbind i butikker også. De sa jo til å med at det kan føre til større smitte, om eg hugser rett? På vestlandet (januar 2021) var det så å si ingen med munnbind i butikker.

 

Mens nasjonale politikere rykker frem i vaksinekøen, må lærere fortsatt vente

Solberg og co fortsetter linjen sin. De er vist over alle andre. De kan feste, dra på hytta, kose seg - mens andre på være hjemme å tenkje på felleskapet. Leger som jobber med pasienter uten vaksine, mens topper som sitter på hjemmekontor har fått sin dose (stakkars de må jo få covid-pass og reise på ferie!). Nå står politikere på tur. De er ikkje særlig utsatte, men side de bestemmer - så blir de prioritert. Viktig for de å dra te syden også!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Tror folk generelt også begynner å gi litt blanke F* i tiltakene. Tiltakene og vaksinefordelingen henger ikke på greip lenger. 

Når folk som reiser fra USA, som er fullvaksinert med Pfizer og har tatt seg bryet med å utrolig nok fått denne vaksinasjonen registrert inn i helsenorge og etter 4 tester både før, under og etter reisen blir satt i karantenehotell 30 km fra hjemmet for egen regning så er det noe galt. 

Når Regjeringen åpner for frivillig bruk av J&J vaksinen men legene nekter å gi dem så er det noe galt.

Når det lettes på tiltakene over hele landet mens smitten øker kraftig så er det noe galt. 

Når kommuner med kraftig smitteøkning blir fratatt vaksiner til fordel for kommuner med sterk smittenedgang så er det noe galt.

Når FHI sier alle over 18 skal ha fått 1. dose innen slutten av Juli, men kommunenes oversikt over fremtidige doser sier oktober, så er det noe galt. 

Når regjeringen prioriterer seg selv og sine kolleger, foran risikogrupper, så er det noe galt.

Jeg trodde jeg bodde i Norge, men det som skjer nå er helt uten sidestykke. 

Du har rett, Andre. Eg var positiv til Høyre/Erna, men via COVID har de vist sitt sanne ansikt. Makan til søppel skal ein leite lenge etter. De fleste beslutninger blir tatt av lobby (de rikeste i landet) eller for egen vinning. Trist, meget trist.
Eg håper på Vedum nå. Selv om han er veldig populistisk, så er det bedre enn andre alternativer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Du har rett, Andre. Eg var positiv til Høyre/Erna, men via COVID har de vist sitt sanne ansikt. Makan til søppel skal ein leite lenge etter. De fleste beslutninger blir tatt av lobby (de rikeste i landet) eller for egen vinning. Trist, meget trist.
Eg håper på Vedum nå. Selv om han er veldig populistisk, så er det bedre enn andre alternativer. 

Jeg aner ikke hvem jeg skal stemme på nå. Heller egentlig mot Høyre eller FrP, men ingen av dem frister nå. Er for EU, så SP er utelukket. Kanskje det blir en blank stemme til høsten? 

Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 714 koronasmittede personer i Norge. Det er 289 flere enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 395 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 417, så trenden er likevel synkende.

Greier vi 2000 innan neste fredag?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...