Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

Janei, jeg forstår ikke denne holdningen rundt at de fleste i risikogruppene er vaksinerte, når det fortsatt er kommuner som ikke har vaksinert gruppe 4 ferdig engang. Men når ikke FHI virker til å ha kontroll på det kan en vel ikke forvente at regjeringen heller har det. 

Undres på hvorfor det er såpass store forskjeller mellom kommuner som for eksempel Bodø (41% av befolkningen har fått første dose) og Haugesund (28% har fått første dose). Forklares alt i demografiske forskjeller og/eller kommunenes prioriteringer internt mtp hvilke helsepersonell som skal få? I Haugesund vaksinerer de nå gruppe 5, mens i Bodø er de på gruppe 8. Bare for å ta eksempel på to kommuner med mange innbyggere hvor forskjellene er veldig store.

De fleste i risikogruppene i Norge er vaksinerte med minst en dose ifølge FHIs forrige ukesrapport for uke 19. 70% med høy risiko og 49% med moderat risiko. 

Sitat

For personer med høy risiko for alvorlig forløp i aldersgruppene mellom 18 og 64 år har totalt 70 % blitt vaksinert med første 1. dose og 25 % er vaksinert med 2. dose. Tilsvarende for personer med moderat risiko for alvorlig forløp i samme aldersgruppe har totalt 49 % fått 1. dose og 6 % har fått 2. dose. Fra midten av april er vaksinasjon av personer i alderen 55-64 år med underliggende sykdommer i gang de fleste steder.

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-19-10.05---16.05.21.pdf

EDIT: I min relativt lille hjemkommune som heller ikke har hatt noe prioritering så er de straks ferdig med alle i gruppe 7, altså siste risikogruppe :S

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (15 timer siden):

I Bergen er det utepils som er prioriteringa. I Oslo er det vel førebels born og unge som skal prioriterast?

Mi meinig er at Oslo har hatt det tøft, sidan dei er einaste staden der det verkeleg har vore nedstenging over tid. Vi som bur i resten av landet veit knapt kva nedstenging er for noko. Så eg er einig i at Oslo og andre kommunar med høg smitte over tid bør prioriterast, men hadde helst sett at ein gjorde seg ferdig med det viktigaste fyrst, nemleg å vaksinere dei som er meir utsette for sjukdom enn andre. Eller skal ein sende alle influensavaksinene til Oslo også framover framfor å vaksinere bestemor på 75?

De har kun seg selv å takke for det? Da eg var i Oslo i desember og mars, var eg den eneste som gjekk med masken ut på gata. Kvem som stopper folk fra å bruke masken og antibak? Vaske hendene og sitte på ræve hjemme istedenfor å besøkje kvarandre? Kø utenfor polet? Bestill online - done!

Hele ordningen med vaksinen, prioriteringer og covid-pass er rett og slett idiotisk. Vi vaksinerer folk i utsatte grupper, så de kan reise på ferie og øke sjansen for å bli smittet? 

Eg har aldri vært så skuffet over regjeringen som ved COVID. 
- Ekstreme innreise restriksjoner, covid-hotell - mens polakker slipper rett inn. De bur 10-20stk med delt bad/kjøkken. 
- Ekstra vaksiner går først til Oslo (som reiser heller på hytta)
- Nå skal vaksinene til russen som "MÅ" feire. 
- Høie oppfordrer folk å være hjemme, mens han selv reiser på hytta
- Erna med stor bursdagsfeiring der hun fullstendig driter i smittevern.
- Begge kommer med idiotiske undskyldninger "vi var usikre på regler"

Hadde Noreg stengt grensene (covid hotell i 14-24 dager, slik som Australia, der reisende selv tar hele rekningen) og kanskje vise bydeler i Oslo, så hadde landet vert smittefri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (31 minutter siden):

Som venta ser ein at talet på fullvaksinerte aukar raskare enn talet på dei som har fått fyrste dose. For kort tid sidan bikka fullvaksinerte 500 000 omtrent på same tid som halvvaksinerte bikka 1 500 000. No nærmar det seg 750 000 fullvaksinerte:

Satte vaksinedoser i Norge

Antall satte vaksinedoser: 2.347.100
Antall med dose 2: 747.853
Antall med dose 1: 1.599.247
Prosent av befolkning (dose 2): 13,89 %
Prosent av befolkning (dose 1): 29,70 %

Sist oppdatert: 20/05/2021Kilde: FHI

Åh ja, du skriver at tallet på fullvaksinerte øker raskere enn antallet med bare en dose.

Likevel er det langt flere som bare har fått en dose, motsatt av hva jeg har oppfattet uten å ha lest om doser totalt i Norge.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Undres på hvorfor det er såpass store forskjeller mellom kommuner som for eksempel Bodø (41% av befolkningen har fått første dose) og Haugesund (28% har fått første dose). Forklares alt i demografiske forskjeller og/eller kommunenes prioriteringer internt mtp hvilke helsepersonell som skal få? I Haugesund vaksinerer de nå gruppe 5, mens i Bodø er de på gruppe 8. Bare for å ta eksempel på to kommuner med mange innbyggere hvor forskjellene er veldig store.

De fleste i risikogruppene i Norge er vaksinerte med minst en dose ifølge FHIs forrige ukesrapport for uke 19. 70% med høy risiko og 49% med moderat risiko. 

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-19-10.05---16.05.21.pdf

EDIT: I min relativt lille hjemkommune som heller ikke har hatt noe prioritering så er de straks ferdig med alle i gruppe 7, altså siste risikogruppe :S

Det har vel alt å gjøre med skjevfordelingen som startet i mars, da argumentet var det samme som nå "vi er snart ferdige med risikogruppene" . Der vaksine fordelingen ble vridd slik at en ikke lenger fikk vaksiner tildelt for antall i gruppen som ble vaksinert på det gitte tidspunkt men totalbefolkningen, da ble kommuner med en gammel og/eller syk befolkning straffet hardt i forhold til sin fremgang med vaksineringen av risikogruppene, et eksempel er at i min kommune med vel 8000 innbyggere vaksineres det nå gruppe 4 og forventes at de får starte på gruppe 5 iløpet av uke 22, nabokommunen derimot holder på med gruppe 6 og 7, mest trolig fordi de har en yngre friskere befolkning. De interne prioriteringene tror jeg ikke har så mye med det å gjøre, men det er jo snakk om 20% av dosene så noe innvirkning kan det vel ha, men i all hovedsak så går det nok på alderssammensetning på beboere i kommunene.

Om 70% høyrisiko og 49% moderat risiko er vaksinerte med første dose er det ikke hva jeg vil kalle de fleste, en kan selvfølgelig være pedantisk å si at med de fleste så mener de at det er flere som har fått enn ikke fått, men når vi i realiteten er rett i overkant av 50% total av gruppe 4,5,6 og 7 som har fått første dose er ikke "de fleste" et ord jeg ville brukt, litt over halvparten føler jeg passe bedre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (17 minutter siden):

Det stemmer faktisk ganske godt med virkeligheten, ja. Folk på bygda (de fleste) greier fint å holde seg hjemme. De er vant med det. Det er ikkje mange på bygda som er helt desperate etter utepils og shopping. 

Sjekk mobilitetsdataene til FHI så vil du se at Oslo-folk er de som holder seg mest i ro og har redusert mobiliteten mest. Alt du skrev var altså feil.

Siden du oppfører deg som et troll havner du på ignore lista mi. Ikke forvent videre svar og kos deg i din illusjon om at dine rundturer rundt i Europa ikke medfører smitterisiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490
aomt skrev (21 minutter siden):

Da eg var i Oslo i desember og mars, var eg den eneste som gjekk med masken ut på gata. Kvem som stopper folk fra å bruke masken

Øh what. Ikke noe særlig poeng å bruke munnbind ute på gata, det hørtes litt rart ut hvis du reagerer på det. Det er ikke anbefalt heller.

Munnbind har vært påbudt på kollektivtransport og innendørs i Oslo og mange andre steder i landet lenge. Du kommer ikke inn uten eller så blir du bedt om å gå. Det er lenge siden man så noen uten det på butikken. Alle bruker det. 

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Undres på hvorfor det er såpass store forskjeller mellom kommuner som for eksempel Bodø (41% av befolkningen har fått første dose) og Haugesund (28% har fått første dose). Forklares alt i demografiske forskjeller og/eller kommunenes prioriteringer internt mtp hvilke helsepersonell som skal få? I Haugesund vaksinerer de nå gruppe 5, mens i Bodø er de på gruppe 8. Bare for å ta eksempel på to kommuner med mange innbyggere hvor forskjellene er veldig store.

Bare ta en kikk på Rogaland... Det er fylket som har fått minst doser i Norge.

Kun 27,6% har fått første dose.Du finner liknende tall som for Haugesund i både Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Klepp, etc. 

Du kan heller ikke forklare det vekk ang. helsepersonell, for helsepersonellet må jo bo et sted de også. 

Det som blir forklart her er at Rogaland, og spesielt Nord-Jæren har en yngre befolkning enn resten av landet. Så selv med bare 27,5% som har fått 1. dose i Stavanger, så vaksineres det nå i gruppe 8. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (35 minutter siden):

Det har vel alt å gjøre med skjevfordelingen som startet i mars, da argumentet var det samme som nå "vi er snart ferdige med risikogruppene" . Der vaksine fordelingen ble vridd slik at en ikke lenger fikk vaksiner tildelt for antall i gruppen som ble vaksinert på det gitte tidspunkt men totalbefolkningen, da ble kommuner med en gammel og/eller syk befolkning straffet hardt i forhold til sin fremgang med vaksineringen av risikogruppene, et eksempel er at i min kommune med vel 8000 innbyggere vaksineres det nå gruppe 4 og forventes at de får starte på gruppe 5 iløpet av uke 22, nabokommunen derimot holder på med gruppe 6 og 7, mest trolig fordi de har en yngre friskere befolkning. De interne prioriteringene tror jeg ikke har så mye med det å gjøre, men det er jo snakk om 20% av dosene så noe innvirkning kan det vel ha, men i all hovedsak så går det nok på alderssammensetning på beboere i kommunene.

Om 70% høyrisiko og 49% moderat risiko er vaksinerte med første dose er det ikke hva jeg vil kalle de fleste, en kan selvfølgelig være pedantisk å si at med de fleste så mener de at det er flere som har fått enn ikke fått, men når vi i realiteten er rett i overkant av 50% total av gruppe 4,5,6 og 7 som har fått første dose er ikke "de fleste" et ord jeg ville brukt, litt over halvparten føler jeg passe bedre :) 

På den andre sida kan ein også sjå det slik at det fram til mars var skeivfordeling til kommunar med mange i risikogruppene. Hadde alle kommunar frå og med mars fått vaksiner etter innbyggjartal utan noko form for skeivfordeling ville desse kommunane ha vore komne lengst i vaksineringa og blitt først ferdige. Eg trur at dette er årsaka til at mange små kommunar framleis ligg på toppen av listene i vaksinedekning i prosent av befolkning (altså i motsetnad til risikogruppene).

Samstundes har andre kommunar tapt i begge endar. Trondheim er eit godt eksempel. Dei er storby med ung befolkning, og fekk såleis færre vaksiner i forhold til folketalet i januar og februar. No må dei i tillegg gje frå seg vaksiner til dei omtalte austlandskommunane.

Elles lurer eg på om det framleis finst kommunar som hentar ut 7 dosar frå Pfizer-glasa i staden for å følgje dei nasjonale føringane om at den siste dosen skal kastast. Nokon som veit? Hadde kommunane gjort dette hadde ein neppe sote fast i risikogruppe 4, men det byrjar å bli seint å endre på dette no.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Samstundes har andre kommunar tapt i begge endar. Trondheim er eit godt eksempel. Dei er storby med ung befolkning, og fekk såleis færre vaksiner i forhold til folketalet i januar og februar. No må dei i tillegg gje frå seg vaksiner til dei omtalte austlandskommunane.

Dette er feil. Trondheim er en av kommunene som ikke skal gi fra seg vaksiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sogn og Fjordane har fått sitt andre dødsfall, iallefall i statistikken. Utanlandsk statsborgar som reiste i gravferd kom aldri heim att.

Sitat

Person busett i Luster døydde av korona: – Det er djupt tragisk

Ivar%2BKvalen.JPG?chk=52B74E
INNBYGGJAR DØYDDE AV KORONA: Ordførar Ivar Kvalen seier dødsfallet er djupt tragisk. Foto: Wenche Schanke Eikum/Arkiv
21.05.21 17:39
Åpne deleknapper for artikkelen

Ordførar Ivar Kvalen seier tankane går til dei etterlatne.

 For abonnentar

SOGN AVIS: – Ein person som har budd og jobba i Luster i ein lengre periode, blei smitta av covid-19 i utlandet då han reiste dit i gravferd i vinter, seier Kvalen.

Drog i gravferd

Personen, som reiste til utlandet for å delta i gravferda til syster si, blei smitta og svært sjuk, seier Kvalen. Den smitta fekk behandling over fleire månader i utlandet, men Kvalen seier han torsdag fekk kjennskap til at sjukdommen diverre enda i dødsfall.

Den avdøde er utanlandsk statsborgar.

– Vedkomande kom aldri attende til Noreg og Luster, men blei innlagt og fekk intensivpleie heilt til det siste, seier Kvalen.

– Djupt tragisk

– Det er dobbelt tragisk i høve omstenda. Ein kan sjølv tenkje seg avvegingane i høve å reise i gravferd i utlandet til di eiga syster, skal ein reise eller ikkje. Ein strekkjer seg langt i slike tilfelle, seier Kvalen.

Han tykkjer dødsfallet er djupt tragisk og seier tankane går til dei etterlatne.

https://www.firda.no/person-busett-i-luster-doydde-av-korona-det-er-djupt-tragisk/s/5-15-1225942

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tordner: - For lenge å vente
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tordner---for-lenge-a-vente/73794307

Enda en helt dust kommentar rundt gjenåpningen i Oslo, i likhet med Oslo Frp sin tidligere i dag. Det åpner jo på onsdag. Det virker som noen ikke forstår at når man har hatt helt stengt 7 måneder så er det ikke bare å knipse så er man i gang igjen med øl på lager, ansatte på plass og rutiner for å følge de nye strenge reglene på plass. Herregud så dumt.

Enda en helt dust kommentar. Tiltak må bort når de ikke er forholdsmessige lengre. Hvorfor skal man vente til alle er klare før man åpner? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tordner: - For lenge å vente
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tordner---for-lenge-a-vente/73794307

Enda en helt dust kommentar rundt gjenåpningen i Oslo, i likhet med Oslo Frp sin tidligere i dag. Det åpner jo på onsdag. Det virker som noen ikke forstår at når man har hatt helt stengt 7 måneder så er det ikke bare å knipse så er man i gang igjen med øl på lager, ansatte på plass og rutiner for å følge de nye strenge reglene på plass. Herregud så dumt.

Og hvorfor i ALLE DAGER skal Raymond Johansen bestemme når en bar har øl på lager og ansatte på plass?! Du virker som en veldig oppegående person og argumenterer godt, men dette må være en mindre gjennomtenkt kommentar fra deg.

Hva er grunnen til å annonsere en åpning en uke frem i tid? Da kunne de egentlig ha ventet med annonseringen til neste uke. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
23 hours ago, Ole Morten said:

Nei aldri.Skal ikke ta noe vaksiner her nei,kanskje hvis jeg har fått go betaling,fatter ikke hva man skal med den dritten,når man ikke er i faresonen..Det er normalt og bli syk ,men da er det bare alkohol som hjelper.Tar aldri medisin,piller eller vaksiner ,man ødelegger bare immunforsvaret i kroppen av det.bare tull og big buisness.

Alkohol skal brytes ned i leveren. Der hoper det så seg opp giftstoffer i fra den vanskelig nedbrytbare alkoholen, som i verste fall til slutt både kan ødelegge lever (skrumplever), men også gi grobunn for kreft der.

En liknende giftopphopning i lever kan visst sies om stort inntak av High Fructose Corn Syrup

Etanol nevnes her forresten.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Og hvorfor i ALLE DAGER skal Raymond Johansen bestemme når en bar har øl på lager og ansatte på plass?! Du virker som en veldig oppegående person og argumenterer godt, men dette må være en mindre gjennomtenkt kommentar fra deg.

Hva er grunnen til å annonsere en åpning en uke frem i tid? Da kunne de egentlig ha ventet med annonseringen til neste uke. 

Er du seriøs nå? Det er da best å gi virksomhetene et par arbeidsdager på å forberede seg, etter 7 måneder stengt. Skulle man plutselig gitt tillatelse til å åpne umiddelbart ville det sannsynligvis ført til at noen ville åpnet uten gode nok rutiner på plass. De har hele tiden etterlyst forutsigbarhet, og nå har de fått det.

I intervju med NRK sa eierne av Lektern at de var fornøyd med at de får noen dager på seg til å åpne trygt. Pandemien er jo ikke over, og det er bare dager siden en langhelg og 17. mai med flere nærkontakter enn vanlig.

Covido skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man vente til alle er klare før man åpner? 

På grunn av smittevern, de kan kun gjenåpne under strenge regler. Om alle blir klare allerede til onsdag er ikke sikkert, men da har de i hvert fall fått noen dager på seg til å sette seg inn i de nye reglene og få på plass tiltakene for å sikre at det blir en tryggest mulig gjenåpning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (45 minutter siden):

Alkohol skal brytes ned i leveren. Der hoper det så seg opp giftstoffer i fra den vanskelig nedbrytbare alkoholen, som i verste fall til slutt både kan ødelegge lever (skrumplever), men også gi grobunn for kreft der.

En liknende giftopphopning i lever kan visst sies om stort inntak av High Fructose Corn Syrup

Etanol nevnes her forresten.

Det er bra du i det hele tatt gidder å kommentere slikt vås, skjønt jeg er ikke sikker på om det går inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490 skrev (1 time siden):

Øh what. Ikke noe særlig poeng å bruke munnbind ute på gata, det hørtes litt rart ut hvis du reagerer på det. Det er ikke anbefalt heller.

Munnbind har vært påbudt på kollektivtransport og innendørs i Oslo og mange andre steder i landet lenge. Du kommer ikke inn uten eller så blir du bedt om å gå. Det er lenge siden man så noen uten det på butikken. Alle bruker det. 

Anonymous poster hash: 552c6...490

Absolutt. Jeg reagerer nå sterkere enn noensinne på at mange på mange områder er lige rigid på reglene utendørs som innendørs nå som man et år+ inn i pandemien vet vanvittig mye mer om hvordan corona smitter. Det er seriøs forskning som kan bekrefte at sjansen for å smittes ved covid-19, om den ikke er helt nede på 0, er tilnærmet 0 utendørs med mindre man skulle være veldig, veldig, veldig, veldig uheldig. Jeg mener bestemt at om man skal planlegge for et fremtidig virusutbrudd av denne typen bør man være mye klarere på forskjellen på smittevernsregler utendørs og innendørs og jeg ER for at det kan være enda STRENGERE med innendørs smittevern enn vi har vært til nå; for eksempel mye klarere håndheving av munnbind innendørs, men ute synes jeg man kan tillate flere som møtes om gangen og gjerne ha større utendørsarrangementer; folk bør oppfordres i større grad til å holde å bevege seg utendørs og faktisk FRARÅDES til å tilbringe for mye tid hjemme og lufte så ofte man kan når man er hjemme. Uteservering mener jeg fullt og bestemt aldri burde vært stanset. De som blir frarøvet muligheten til utepils tar utepilsen i parken eller på stranda uansett, og paradoksalt nok er kanskje faren større for at man drikker av hverandres flasker der, noe jeg tror må være grunnen til påstander om smitteutbrudd knyttet til samling i parker. Det og jointer som blir sendt rundt.

Portforbud og munnbind utendørs virker mot sin hensikt. Ihvertfall portforbud. Og munnbind utendørs fratar deg muligheten til å puste inn frisk luft.Det blir spennende å se de neste årene om det har blitt en sterk økning i puste- og lungeplager i de landene hvor de har tvunget befolkningen til å ha på munnbind overalt offentlig, også utendørs. Det vil ihvertfall ikke love bra om man igjen blir herjet med et virus som gir alvorlig lungebetennelse.

Og å forsøke meg å skremme meg tilbake til den samme frylten jeg hadde våren 2020 for utendørssmitte og at de som passerte deg på gata var en sannsynelig morder, vel  - GLEM DET dere som prøver dere. Forsølk heller på å presse tannkrem inn i tannkremtuben igjen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Bærum åpner for skjenking
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2425589-11184

Sitat

I Oslo fjernes skjenkeforbudet neste uke. Det samme skjer også i nabokommunen Bærum, som innfører en rekke lettelser i koronatiltakene til uka.

– Ut fra en helhetsvurdering av situasjonen er det forsvarlig å vurdere nye lettelser, sa kommunedirektør Geir B. Aga på et ekstraordinært formannskapsmøte i Bærum fredag ettermiddag, skriver Budstikka.

Fra onsdag i neste uke blir det igjen alkoholservering på kommunens utesteder.

Svømmehaller åpner opp igjen, og det samme gjør kinoer, teatre og konsertsteder for inntil 20 personer. På Stabæks fotballkamper på Nadderud stadion åpnes det opp for 600 tilskuere.

Treningssentre kan dessuten igjen holde gruppetreninger.

Bærum kommune åpner også for skjenking og kultur fra onsdag neste uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...