Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Er du seriøs nå? Det er da best å gi virksomhetene et par arbeidsdager på å forberede seg, etter 7 måneder stengt. Skulle man plutselig gitt tillatelse til å åpne umiddelbart ville det sannsynligvis ført til at noen ville åpnet uten gode nok rutiner på plass. De har hele tiden etterlyst forutsigbarhet, og nå har de fått det.

I intervju med NRK sa eierne av Lektern at de var fornøyd med at de får noen dager på seg til å åpne trygt. Pandemien er jo ikke over, og det er bare dager siden en langhelg og 17. mai med flere nærkontakter enn vanlig.

Ja jeg er helt dønn seriøs. 

Hvorfor skal en lokal bar med gjerne 2-3 ansatte på jobb måtte vente en uke fordi lekteren skal ha tid til å gjøre seg klar? Det er ikke akkurat som om kruttet skal finnes opp på nytt før de kan åpne. Hva er i veien måed å åpne fra f.eks. midnatt, så får stedene åpne når de selv er klar. Ser ikke problemet her. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (18 minutter siden):

Ja jeg er helt dønn seriøs. 

Hvorfor skal en lokal bar med gjerne 2-3 ansatte på jobb måtte vente en uke fordi lekteren skal ha tid til å gjøre seg klar? Det er ikke akkurat som om kruttet skal finnes opp på nytt før de kan åpne. Hva er i veien måed å åpne fra f.eks. midnatt, så får stedene åpne når de selv er klar. Ser ikke problemet her. 

Det var jo en merkelig problemstilling å finne opp at de andre skal vente på at Lektern skal gjøre seg klar. Ikke sånn det funker.

Stedene kan åpne når de selv føler seg klare fra og med onsdag. Det er heller ikke en uke til, det er fredag i dag og det gjenåpner onsdag. Søndag og mandag er røde dager.

Sånn har det vært under hele denne pandemien, at man ikke sier på en pressekonferanse at nå kan dere åpne med en eneste gang. Man gir gjerne bransjen littegranne tid fordi det er kommet helt ny og omfattende veileder for utelivet i dag, nye retningslinjer og regler man vil sikre at man har satt seg inn i og følges for å gjøre gjenåpningen tryggere. Som sagt - vi er i en pandemi. At dette er vanskelig å forstå synes jeg er litt rart. Hadde de vært nedstengt en måned ville jeg forstått poenget ditt, men nå er det 200 dager siden de hadde åpne dører.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Det var jo en merkelig problemstilling å finne opp at de andre skal vente på at Lektern skal gjøre seg klar. Ikke sånn det funker.

Stedene kan åpne når de selv føler seg klare fra og med onsdag. Det er heller ikke en uke til, det er fredag i dag og det gjenåpner onsdag. Søndag og mandag er røde dager.

Sånn har det vært under hele denne pandemien, at man ikke sier på en pressekonferanse at nå kan dere åpne med en eneste gang. Man gir gjerne bransjen littegranne tid fordi det er kommet helt ny og omfattende veileder for utelivet i dag, nye retningslinjer og regler man vil sikre at man har satt seg inn i og følges for å gjøre gjenåpningen tryggere. Som sagt - vi er i en pandemi. At dette er vanskelig å forstå synes jeg er litt rart. Hadde de vært nedstengt en måned ville jeg forstått poenget ditt, men nå er det 200 dager siden de hadde åpne dører.

Åjoda... det er flere eksempler på både nedstenginger og lettelser med nærmest umiddelbar virkning. 

Ett eksempel: Onsdag 5. Mai annonserte Raymond Johansen åpning for butikker og kjøpesentre, med virkning fra 6. Mai, altså dagen etter annonsering. 

Søndag og mandag er forøvrig røde dager sier du... ja det er pinse, en storhelg for utestedene. Tror nok sannheten ligger der, men byrådet vil ikke si det. 

Men for all del, jeg bryr meg egentlig ikke, bor ikke i Oslo nå, og kommer heller aldri til å flytte dit. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Ja jeg er helt dønn seriøs. 

Hvorfor skal en lokal bar med gjerne 2-3 ansatte på jobb måtte vente en uke fordi lekteren skal ha tid til å gjøre seg klar? Det er ikke akkurat som om kruttet skal finnes opp på nytt før de kan åpne. Hva er i veien måed å åpne fra f.eks. midnatt, så får stedene åpne når de selv er klar. Ser ikke problemet her. 

Fordi man skal ha minst 2 dagers varsel for tilbakekalling på jobb ved permittering. Så enkelt og greitt er det faktisk, greitt å holde seg til lovverket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Fordi man skal ha minst 2 dagers varsel for tilbakekalling på jobb ved permittering. Så enkelt og greitt er det faktisk, greitt å holde seg til lovverket. 

Det var visst ikke behov for det når butikkene og kjøpesentrene åpnet. Det gjelder vel tydeligvis kun for servitører som serverer alkohol?

 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (18 minutter siden):

Åjoda... det er flere eksempler på både nedstenginger og lettelser med nærmest umiddelbar virkning. 

Ett eksempel: Onsdag 5. Mai annonserte Raymond Johansen åpning for butikker og kjøpesentre, med virkning fra 6. Mai, altså dagen etter annonsering. 

Søndag og mandag er forøvrig røde dager sier du... ja det er pinse, en storhelg for utestedene. 

Det blir litt annerledes for alkoholservering og matservering enn butikker, med smitterisikoen det innebærer og at de har vært nedstengt siden november 2020. Alt vi vet til nå tilsier at uteliv er mer forbundet med smitte enn handel.

Vel, vi får bare være uenige. Jeg mener det er veldig bra at bransjen får noen dager på seg til å sette seg inn i den nye, omfattende veilederen og forberede slik at gjenåpningen skjer mest mulig trygt for alle. Det er tross alt det viktigste.

Det kommer til å bli veldig, veldig mange som skal benytte seg av dette til uka i Oslo og de andre kommunene som åpner, så forutsigbarhet er kjempenyttig for å holde kontroll på smittevernet. Ikke minst for å tilbakekalle folk fra permisjon som har sine regler, få inn varer etc.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

I Oslo så skal alle over 18 år ha fått tilbud om første vaksinedose innen første uka i Juli, og alle over 45 år skal ha fått tilbud til 13. Juni.

I Stavanger forventes det nå at alle over 55 år skal ha fått tilbud innen 21. Juni. Stavanger får ca 10 000 doser i uke 22, og forventer et sted mellom 7500 og 8000 doser ukentlig videre framover i sommer. 

Uke 21 fortsetter vaksinering av dem mellom 64 og 55 år, men det er kun 400 av de tildelte dosene som er satt av til denne gruppen. Resterende doser skal gå til dose 2.

Uke 22 vil ca 5000 av de 10000 dosene gå til gruppe 8. Stavanger har 16000 innbyggere mellom 64 og 55 år. 4000 av dosene skal gå til dose 2 og 900 doser til helsepersonell som har fått en dose av AZ. 

Vaksinering i gruppen 55-44 starter i siste delen av Juni. (det kommer ikke frem av artikkelen hvor mange det er i denne aldersgruppen)

Det er 55000 innbyggere i alderen 18-44 som vil bli vaksinert etter denne gruppen. 

Med 7500-8000 doser pr uke, og hvis vi legger til grunn at det er ca like mange i aldersgruppen 64-55 som i 55-44 så vil en starte med vaksinering av dem under 44 i slutten av juli. En vil da holde på langt uti september, muligens oktober før en er ferdig med gruppen 18-44. 

Anslagene som FHI presenterer henger altså ikke på greip, og Stavanger er en kommune som ikke må gi vekk vaksinedoser. 

Endret av Andre1980
  • Liker 3
Lenke til kommentar

FHI sine prognoser for fremgangen til vaksinasjonsprogrammet har vært feil ved så og si alle estimatene de har presentert. Bakover i tid har jo selvfølgelig det at J&J og AZ ble tatt ut av vaksinasjonsprogrammet en vesentlig og god begrunnelse, men basert på de uttalelsene de har kommet med de siste par ukene er det noen tallknusere på FHI som enten burde se seg etter en ny jobb eller har jobbet ut fra feil premisser. For ting henger virkelig ikke på greip, virker som de har mistet fullstendig oversikten. 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

FHI sine prognoser for fremgangen til vaksinasjonsprogrammet har vært feil ved så og si alle estimatene de har presentert. Bakover i tid har jo selvfølgelig det at J&J og AZ ble tatt ut av vaksinasjonsprogrammet en vesentlig og god begrunnelse, men basert på de uttalelsene de har kommet med de siste par ukene er det noen tallknusere på FHI som enten burde se seg etter en ny jobb eller har jobbet ut fra feil premisser. For ting henger virkelig ikke på greip, virker som de har mistet fullstendig oversikten. 

 

Ja, og mine anslag basert på hva Stavanger kommune presenterer er i en kommune som ikke får fratatt noen vaksiner. Hvordan blir det med de kommunene som får 35% mindre?! De skal i teorien få igjen i Juli... vi får se. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Smitteeksplosjon i Kristiansand: Kommunen kritiseres for fyrverkerishow
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRalaK/smitteeksplosjon-i-kristiansand-kommunen-kritiserer-for-fyrverkerishow

Sitat

De tre siste dagene er det registrert 182 nye smittede i Kristiansand, 105 av dem russ. Nå får kommunen flengende kritikk for å ha holdt et heftig fyrverkerishow, som trakk store folkemengder til sentrum.

– Det er veldig enkelt. Vi opplever at det var en feilvurdering av utvalget å si ja til fyrverkeriet. Man burde forutsett at folk ville stime sammen for å se på dette, sier gruppeleder i Kristiansand KrF, Jørgen Kristiansen, til VG.

Det skal ha vært mellom 5000 og 6000 mennesker til stede i sentrum denne kvelden, ifølge Fædrelandsvennen.

Hva i alle dager... hva skal man egentlig si? Med raskt økende smitte valgte kommunen å arrangere fyrverkerishow, korps, underholdning og tale fra ordføreren i sentrum av byen på 17. mai? Det er jo noe som øker mobilitet og nærkontakter masse, det hjelper ikke å oppfordre folk til ikke å komme - det vil jo skje.

23b434e8-cda2-4065-a5ad-158001b089ac?fit

Spoiler

5df62a5d-3c31-456f-911c-b0e1145f6da0?fit

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (43 minutter siden):

Smitteeksplosjon i Kristiansand: Kommunen kritiseres for fyrverkerishow
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRalaK/smitteeksplosjon-i-kristiansand-kommunen-kritiserer-for-fyrverkerishow

Hva i alle dager... hva skal man egentlig si? Med raskt økende smitte valgte kommunen å arrangere fyrverkerishow, korps, underholdning og tale fra ordføreren i sentrum av byen på 17. mai? Det er jo noe som øker mobilitet og nærkontakter masse, det hjelper ikke å oppfordre folk til ikke å komme - det vil jo skje.

23b434e8-cda2-4065-a5ad-158001b089ac?fit

  Vis skjult innhold

5df62a5d-3c31-456f-911c-b0e1145f6da0?fit

 

Jeg ser at fyktånden fra våren 2020 om atr folk som hygger seg utendørs i frisk luft er "granny killers" lever i beste velgående . Men jeg er uenig. Sjansen for å få corona utendørs er langt mindre enn en promille. Ingen grunn til å demonisere folk på samme nivå som vi holdt på med mellom tidlig mars og tidlig juni 2020; men jeg har HELDIGVIS beveget meg videre siden den gang og er nå mye mer opplyst om hvordan og HVOR smitte oppstår. Jeg unner Kristiasands befolkning å gå ut og hygge seg og sjansen for at det vi ser her betyr hundrevis og tusenvis og døde er nok like stor som sjansen for at jeg vinner i Lotto i morgen, selv om jeg har levert kupong ukentlig i over 20 år.

Jeg tror også at de vi ser på bildet, i likhet med de som NRK hengte ut på bilder fra torget i Bergen 17.mai er normale og respektable mennesker som bruker munnbind i butikken og bussen og heller ikke har flere gjester hjemme hos seg enn anbefalt, så det er ingen grunn til å bli helt Karen og henge ut og stemple de som koser seg i frisk friluft i en ellers bekmørk tid.

Har jeg oppført meg slikt og hengt ut og hetset folk som har hygget seg utendørs tuligere? Ja, det har jeg; det husker dere nok dere som har fulgt meg i diskusjonen; men jeg har lært og ombestemt meg basert på at vi vet mer nå enn vi visste mellom 12.mars og 5.juni 2020. Jeg var ganske "Karen" selv på det området, og jeg innrømmer det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Jepp, nå setter desperasjonen inn. Dugnaden er over, nå er det førstemann til mølla. Vi går en ny tid i møte nå. Coronatiden er snart slutt, men det som kommer blir ikke tilbake til 11.mars 2020 nei.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

snip

Vi vet hva du mener om utendørssmitte, hehe. De fleste er helt enige om at risikoen ute isolert sett er veldig liten, inkludert meg selv. Det er økt mobilitet og nærkontaktene som følger et slikt arrangement som samler mange tusen jeg trekker frem som problematisk.

Videre, som du ser av innlegget mitt, henger jeg ikke ut og hetser folk som samles ute, men jeg kritiserer meget gjerne Kristiansand kommune for å dra i gang et arrangementet som får tusenvis til å samle seg på samme sted til samme tid når smitten er økende i kommunen.

Hadde ikke slike ting medført økt mobilitet, kontaktpunkter og risiko kunne vi arrangert store festivaler og konserter utendørs gjennom pandemien uten problem. Men det kan vi jo ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Vi vet hva du mener om utendørssmitte, hehe. De fleste er helt enige om at risikoen ute isolert sett er veldig liten, inkludert meg selv. Det er økt mobilitet og nærkontaktene som følger et slikt arrangement som samler mange tusen jeg trekker frem.

Videre, som du ser av innlegget mitt, henger jeg ikke ut og hetser folk som samles ute, men jeg kritiserer meget gjerne Kristiansand kommune for å dra i gang et arrangementet som får tusenvis til å samle seg på samme sted til samme tid når smitten er økende i kommunen.

Ja, men smitten skjer ikke ute i fri og frisk luft. Den skjer inne i begrensede lokaler med for mange mennesker, for lite mennesker og for lite luft. Så lenge de bare møtes ute og ikke klumper seg sammen hjemme hos hverandre er det overveldende sannsynlig at dette går bra. Og det er vel slik at NOEN gjør det, men det overveldende flertallet; mer enn 90% tenker jeg gjør vel det. Nordmenn er blant de lydigste folkene i verden til å gjøre som myndighetene sier, noe som sikkert er blant faktorene til at vi har hatt relativt lav smitten; ikke den eneste men en av de. I mange andre land hvor de påbyr munnbind utendørs fortsetter mange å samle seg sammen som sild i tønne i private selskaper hjemme hos hverandre som de regner med at myndighetene ikke finner ut av da de samme landene er land hvor tilliten til maktmennesker er mye lavere enn i Norge, som for eksempel i Frankrike.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Ja, men smitten skjer ikke ute i fri og frisk luft. Den skjer inne i begrensede lokaler med for mange mennesker, for lite mennesker og for lite luft. Så lenge de bare møtes ute og ikke klumper seg sammen hjemme hos hverandre er det overveldende sannsynlig at dette går bra. Og det er vel slik at NOEN gjør det, men det overveldende flertallet; mer enn 90% tenker jeg gjør vel det. Nordmenn er blant de lydigste folkene i verden til å gjøre som myndighetene sier, noe som sikkert er blant faktorene til at vi har hatt relativt lav smitten; ikke den eneste men en av de.

Det er akkurat det som er problemet når mange folk skal samme sted til samme tid - kontaktpunktene og mobilitet øker også der det er større smittefare enn ute i friluft.

Jeg er helt enig i at nordmenn i stor grad er lydige og flinke, og at det er en stor del av grunnen til at det går så bra i Norge. Men her var kommunen altså ute med en oppfordring om ikke å komme, likevel var ikke folk mer lydige enn at det dukket opp nærmere 6000 mennesker. Fyrverkerishow, underholdning, taler og korps er noe som naturlig trekker til seg folk uansett, så uten å moralisere ovenfor de som var der mener jeg kritikken kommunen får for å arrangere noe slikt er på sin plass uavhengig av hva utfallet blir.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Smitteeksplosjon i Kristiansand: Kommunen kritiseres for fyrverkerishow
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRalaK/smitteeksplosjon-i-kristiansand-kommunen-kritiserer-for-fyrverkerishow

Hva i alle dager... hva skal man egentlig si? Med raskt økende smitte valgte kommunen å arrangere fyrverkerishow, korps, underholdning og tale fra ordføreren i sentrum av byen på 17. mai? Det er jo noe som øker mobilitet og nærkontakter masse, det hjelper ikke å oppfordre folk til ikke å komme - det vil jo skje.

23b434e8-cda2-4065-a5ad-158001b089ac?fit

  Vis skjult innhold

5df62a5d-3c31-456f-911c-b0e1145f6da0?fit

 

"Samme" folka klager på at Oslo får mange vaksiner 🤡 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Ja, men smitten skjer ikke ute i fri og frisk luft. Den skjer inne i begrensede lokaler med for mange mennesker, for lite mennesker og for lite luft. Så lenge de bare møtes ute og ikke klumper seg sammen hjemme hos hverandre er det overveldende sannsynlig at dette går bra. Og det er vel slik at NOEN gjør det, men det overveldende flertallet; mer enn 90% tenker jeg gjør vel det. Nordmenn er blant de lydigste folkene i verden til å gjøre som myndighetene sier, noe som sikkert er blant faktorene til at vi har hatt relativt lav smitten; ikke den eneste men en av de. I mange andre land hvor de påbyr munnbind utendørs fortsetter mange å samle seg sammen som sild i tønne i private selskaper hjemme hos hverandre som de regner med at myndighetene ikke finner ut av da de samme landene er land hvor tilliten til maktmennesker er mye lavere enn i Norge, som for eksempel i Frankrike.

Covid viruset kan fint smitte utendørs.

Spørs bare på hvor nærme du er og hvor uheldig du er samt hvor dårlig immunforsvar du har.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...