Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (5 minutter siden):

Forskjellen fra i fjor er vel også at i fjor sommer hadde vi knapt smitte i landet. Man blir ikke smittet hvis det ikke finnes noen å bli smittet av. 

 

Leste du hva jeg skrev. Jeg skrev at det var i HELE VERDEN! Det var ikke bare i Norge at det ikke ble medlt om noen massemsitte fra utendørs folkemasser. Det var overalt. Og det har ikke vært det under hele pandemien. Og eksempelet med at det ikke var registrert noen smitte fra strendene var fra Storbritannia, ikke fra Norge. Og alle vet jo som kjent at om man slipper opp blusser smitten opp igjen om man er i omgivelser hvor viruset lett sprer seg. Men friske og vindfulle sommerdager på strender og parker er ikke slike steder. Trange kjellere med dårlig luft derimot....

Og, som nevnt over, folk har samlet seg i parker i Oslo og Bergen i flere uker nå og det har ikke gitt noen smittebombe. Vi burde legge denne ballen død nå. Eller; den er død, men den sparker ennå. Eller; alt prat om folk somsamler seg ute=smittebombe er sparking av en død tabloid hest. La oss fokusere der hvor smitten skjer og det er ikke på parker, torg, strender, eller fra han som jogget eller syklet forbi deg på fortauet. Let us stop kicking that dead horse onvce and for all.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, :utakt said:

Forskjellen fra i fjor er vel også at i fjor sommer hadde vi knapt smitte i landet. Man blir ikke smittet hvis det ikke finnes noen å bli smittet av. 

Men jeg tror også at risikoen utendørs er minimal. 

Det + at vi ikke hadde mutasjoner i fjor. 

Men ja, risikoen utendørs er sterkt redusert

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

La oss fokusere der hvor smitten skjer og det er ikke på parker, torg, strender, eller fra han som jogget eller syklet forbi deg på fortauet.

Så vitenskapen tok feil tidligere om dette da? Så alle de politifolka i England og andre steder som arresterte folk som satt på en park benk, de fulgte ordre som ikke bare moralsk sett var feil, men basert på dårlig vitenskap da?

Hva annet kan dem ha "tatt feil av" mon tro... Kanskje historien vil huske disse årene som da verden gikk bananas over en influensa som bare var litt mer hissig enn normalt, og at de mest alvorlige tilfellene av folk som ble grisedårlige, var av helt andre årsaker...kanskje. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For ett år siden var det rett og slett hysteriske tilstander. Mange land la seg på en helt totalitær linje, særlig Storbritannia. Jeg husker et klipp på Dagsrevyen der en person som lå helt for seg selv på en liten sandflekk ble arrestert av politiet.

Man visste ikke at viruset smittet veldig lite utendørs, og la seg derfor på en ekstrem føre var-linje.

Til og med i Norge ble det masse styr av folk som var for nær hverandre utendørs, gikk i "feil retning" på turstier, jogget på fortau osv.

Nå vet vi bedre, og burde gi mye mer slack til utendørs aktiviteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Så vitenskapen tok feil tidligere om dette da? Så alle de politifolka i England og andre steder som arresterte folk som satt på en park benk, de fulgte ordre som ikke bare moralsk sett var feil, men basert på dårlig vitenskap da?

 

I England har politiet faktisk blitt kritisert for overdrevent maktmisbruk under pandemien og gått lenger enn det smittevernsloven faktisk sa de skulle gjøre. Helt fra tidlig i pandemien da de fløy spiondroner over et par og hunden deres som gikk ute og luftet seg i et friluftsområde uten et eneste annet menneske i sikte. Det var ikke utifra helsemyndighetenes retningslinjer, det var herskesyke politifolk som gikk lengre enn det som var mandatet deres. Men at det finnes herskesyk psykopatpoliti er ikke helsemyndighetenes skyld. De gikk etter folk som ikke hadde brutt noen smitteregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (7 minutter siden):

Så vitenskapen tok feil tidligere om dette da? Så alle de politifolka i England og andre steder som arresterte folk som satt på en park benk, de fulgte ordre som ikke bare moralsk sett var feil, men basert på dårlig vitenskap da?

Ja.

Betroz skrev (7 minutter siden):

Hva annet kan dem ha "tatt feil av" mon tro... Kanskje historien vil huske disse årene som da verden gikk bananas over en influensa som bare var litt mer hissig enn normalt, og at de mest alvorlige tilfellene av folk som ble grisedårlige, var av helt andre årsaker...kanskje. 

Nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Som sagt, problemet med skjevfordeling er at man straffer de kommunene som har gjort alt for å hindre smitte, og belønner de som gir f*.

Resultatet blir at flere gir f*

Nei, det er helt feil. Hvis du mener at kommunene med høyt smittepress på østlandet har gitt f, så har du virkelig ikke fulgt med.

Dubious skrev (7 timer siden):

Mange bydeler i Oslo har gitt f

Nei, det gjør de ikke. Har du dokumentasjon på det du påstår eller slenger du bare dritt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Fibonacci said:

For ett år siden var det rett og slett hysteriske tilstander. Mange land la seg på en helt totalitær linje, særlig Storbritannia. Jeg husker et klipp på Dagsrevyen der en person som lå helt for seg selv på en liten sandflekk ble arrestert av politiet.

Man visste ikke at viruset smittet veldig lite utendørs, og la seg derfor på en ekstrem føre var-linje.

54 minutes ago, Morromann said:

I England har politiet faktisk blitt kritisert for overdrevent maktmisbruk under pandemien og gått lenger enn det smittevernsloven faktisk sa de skulle gjøre. Helt fra tidlig i pandemien da de fløy spiondroner over et par og hunden deres som gikk ute og luftet seg i et friluftsområde uten et eneste annet menneske i sikte. Det var ikke utifra helsemyndighetenes retningslinjer, det var herskesyke politifolk som gikk lengre enn det som var mandatet deres. Men at det finnes herskesyk psykopatpoliti er ikke helsemyndighetenes skyld. De gikk etter folk som ikke hadde brutt noen smitteregler.

At de la seg på en totalitær linje fordi dem ikke visste hvor farlig viruset var, den kjøper jeg bare ikke! Dessuten var det ikke bare i 2020 at politiet oppførte seg totalitære, de gjør det enda der borte i England og Canada (de to stedene jeg vet mest om dette). Politiet har i flere år, lenge før Covid, sendt ut provokatører i sivile klær inn i fredfulle demonstrasjoner for å lage bråk - som da gir politiet den unnskyldningen de trenger for å sende inn sine "storm troopers", og media får den propagandaen de trenger for å styrke det narrativet som myndighetene ønsker. Dette har skjedd under Covid tiden også. Så de overdriver ikke, de følger en agenda. Ooops sa jeg det ordet igjen...

 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Oslo kaller inn til pressekonferanse
https://www.tv2.no/nyheter/14011019/

Sitat

Oslo kommune holder pressekonferanse om koronasituasjonen klokken 13.30 fredag.

Det er knyttet stor spenning til hva byrådsleder Raymond Johansen skal meddele av lettelser når han fredag kommer med en oppdatering om situasjonen i Oslo.

Da TV 2 snakket med byrådslederen tirsdag sa han at det «absolutt er håp om gode nyheter», også når det kommer til skjenking. Johansen har også varslet at det først og fremst er barn og unge som skal prioriteres først.

– Det er absolutt håp om gode nyheter. Tiltakene skal være forholdsmessig. Går smittetallene ned og antall innleggelser ned, er viktig å kunne gjenåpne, sa byrådslederen.

Kriteriene byrådet legger til grunn sammen med faglige råd er at smittetrykket går ned, sykehusinnleggelser tilknyttet kommunen går ned (nede i 40 innlagte fra Oslo nå) og at vaksinasjonsgraden øker. Alt dette går riktig vei, så nå ligger det til rette for fortsettelse av gjenåpning på trinn 2 i Oslo.

Animated GIF

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Evil-Duck said:

Det er jo bare en realitet at flere bydeler i Oslo har begynt å vaksinere gruppe 9 ifølge deres egne oversikter, at disse bydelene skal få tildelt enda mer på toppen av det de allerede har fått med en økining på 60% flere doser på bekostning av risikogruppene ellers i landet syns jeg er forkastelig. De andre kommunene som får skeivfordelte doser er det noe enklere å argumentere for da de fortsatt i stor grad holder på med sine risikogrupper. Oslo blir dradd frem fordi det er den kommunen i Norge som har kommet lengst i å vaksinere sine risikogrupper, Oslo har og en negativ smittetrend, å det har jo seg da en gang  slik at vaksiner ikke fungerer bakover i tid. 

Det er ihvertfall litt tregt at endringer kommer først nå. Endringer vil jo "alltid" oppleves utrygge. Vet ikke hva jeg helt synes om den kommunefordelingspolitikken egentlig. Kjipt om det rammer kommunene jeg lever nærmest f.eks. Å argumentere for å få vaksinert smittesprederne kunne de ha gjort veldig tidlig om de ville. De kunne tatt en Kina på akkurat det å vaksinere ungdom.

La oss håpe at siden alle kommuner fortsetter å vaksinere, at disse kommunene som har manko på doser gir disse første eller parallellt til de med svakt immunforsvar da i fortsettelsen. Slik at risikogruppene kan komme i mål så snart som råd er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondheim etterlyser McDonald's-gjester
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=64425

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 24 nye smittetilfeller i Trondheim, melder kommunen i en pressemelding.

Kommunen oppfordrer alle som har vært innom McDonald's Tiller fredag 14. eller lørdag 15. mai om å være obs på symptomer og ha lav terskel for å teste seg.

De smittede er mellom 0 og 50 år.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, DaniNichi said:

Jeg klarer ikke forstå alt hat mot Oslo...

Sånn seriøst når det kommer til isolasjon og typ ting man har vært inni gjennom covid er jeg å regne som ganske hardcore, men selv jeg sliter som fxxx nå.

Oslo har vært typ låst ned i 9mnd så tenker folk kan klage etter de har opplevd det, fordi her i Oslo virker det som 80% av Norge har levd ganske så normalt hele denne perioden..

Jeg tror du har noe rett her. For jeg har de ytterst få gangene hvor jeg har besøkt kjøpesentre ala Kvadrat som ligger nære kommunegrense Stavanger-Sandnes alltid møtt svært fylte parkeringsplasser rundt bygget. Samt at det er ikke mangel på folk akkurat innendørs. Har selvsagt forsøkt å gjøre færrest mulige ærender der i 2020 - 2021.

Eierne av dette Steen & Strøm magasinet Kvadrat, tenker også absolutt kun på utleieprofitten de kan håve inn fra de skvisede butikkene. Som besøkende så ser man at ventilasjonsanlegg er omtrent fraværende en varm sommer eller varm høst/vinter/vårdag. Altså omtrent hele året rundt så er enten ventilasjonsanlegget underdimensjonert, eller så sitter driftsleder på ordre fra eier å regulerer det ned så folk svetter og luften kjennes svært solinnestengt ut. Derfor liker jeg ikke å besøke det spinke-spare kjøpesenteret. Utskiftningstakten på leietakere merker man også, hvor det er lett å se at de som får tildelt feil salgslokalitet eller selger mindre omsettelige ting velger å flytte ut el. at de har gått konkurs på den harde leien de må betale.

Det streifer ikke folk tanken ser det ut til, for folk flokker fortsatt til kjøpesenteret selv om ventilasjonsanlegget tilsier at det er et smittereir nå i Covid-19-tidene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Ole Morten said:

Foretrekker heller og bli overkjørt av en semitrailer enn og se den filmen.

:laugh: det forventet vi vel også med deg.

  

15 hours ago, Ole Morten said:

Hele strategien med vaksinene var at de som var i faresonen skulle vaksineres først..Det er gjort nå.Hva politikkerne holder på med nå er vel å vise alle hvor flink de er til og « fintenke» en og forsette med en forutsigbar stabil vei.

Og du bryr deg vel ikke om å bli vaksinert likevel. Eller har du ombestemt deg med at du skal vaksineres likevel?

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, .berZerk said:

Du må gjerne sette deg inn i Bergen sine nedstengninger, det positive her er at politikerne her har vært tidlig ute med tiltak og greid å snu trenden ofte. I realiteten burde vel egentlig vi bare brutt alle regler, det er jo tilsynelatende det som gir gevinsten.

Det blir jo en catch-22 det nå da. For Høie sa at de ikke kom til å endre på vaksinedistribueringen noe mer nå. Det som er bestemt rulles ut på den måten som ble nevnt på pressekonferansen. Så da får du velge om du ønsker å utsette deg selv for smitte, uten å kunne hjelpe på at utrullingen i kommunen din skal skje raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Morromann said:

Jeg var tidlig ute med å bruke munnbind. Men når jeg er fullvaksinert regner jeg med at munnbindpåbudet er opphevet hvor jeg bor. Om ikke vil jeg fortsatt ha det på i butikken selv om jeg er vaksinert for ikke å provosere eller skape irritasjon hos andre. Men når påbudet fjernes skal det vekk. Altså; jeg regner med at jeg har fått dosen min godt inn når påbudet oppheves. Skal bli godt å slippe.

Det er sikkert for tidlig å fjerne munnbindbruken selv hos vaksinerte. Slik jeg har sett på reglene så sier de at også vaksinerte må nytte munnbind der det er vanskelig å holde avstand. Beror sikkert litt på usikkerhetsfaktorer rundt om vaksinerte kan smitte uvaksinerte sånn uten selv å bli syke av å midlertidig bære på smitten.

Lenke til kommentar
14 hours ago, William_S said:

Det er uansett ikke skjevfordelingen til Oslo som er det store problemet her - problemet er at Norge skaffet seg altfor få vaksiner i utgangspunktet. Se på USA, UK og Israel. 

Dette er jo åpenbart riktig. Vi er veldig avhengige av det store utland for å få vaksiner denne gangen. Ikke har vi særlig produksjonskapasitet for vaksiner i landet heller, for det har jo de rødgrønne sørget for i foregående regjeringsperioder. Så man kan jo ikke en gang ta inn lisensen på vaksineoppskriften å begynne å storprodusere det i Norge.

Burde man ha et slikt lisensbasert produksjonsanlegg på norsk jord? Det kunne jo ha blitt nyttet i barnevaksinasjonsprogrammet eksempelvis, i de år hvor pandemifare er fraværende.

  

14 hours ago, Snikpellik said:

Har fortsatt til gode å se noen forklare hvordan Norge eller Sveits skulle kunne fått til avtaler lignende USA, UK eller Israel. Det er ganske så spesifikke grunner til at nettopp disse tre landene har mange vaksiner. Vi kunne alltids gjort som Øst-Europeiske land og gått for Sinopharm eller Sputnik, men det har vist seg nå i ettertid at ikke ville vært så lurt likevel. 

Det var jo heller ingen garantier for at mRNA-vaksiner skulle være så mye bedre annet enn i meninger som produsenter og miljø rundt disse hadde tidlig i utviklingen. Så det var et gamble å satse mer på disse. Rett og slett et lotteri hvor man var heldig å trekke en del vinnerlodd. Men Norge satset vel på å støtte internasjonalt vaksineinitiativ med penger. Og det ble satset på mange vaksineprodusenter parallellt, uavhengig av hvor de egentlig lå i utviklingen. Fordi man visste ikke hvem som ville kunne komme i mål først heller.

Det har hele tiden vært åpning for muligheten å kunne ta inn kinesisk, russisk og you-name-it mener jeg til Europasamarbeidet som Norge er del av.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Det blir jo en catch-22 det nå da. For Høie sa at de ikke kom til å endre på vaksinedistribueringen noe mer nå. Det som er bestemt rulles ut på den måten som ble nevnt på pressekonferansen.  

Blir intressant hvis planen ikke går som planerat med tanke på hur många doser som kommer i sommar. Hvis vi faktiskt får väldigt många doser så är ikke skillnaden så stor men hvis ikke så blir det det.

Har läst en del på FHI sin hjemside och letat i media och kan fremdeles ikke helt ens se poängen med skjevfördelningen då den positiva effekten verkar vara rätt liten. Hur det ska medföra en raskare gjenopning för hela lander och hur mye raskare har jag inte ens funnit. 

Tror ändringen kommer försent för att ha en effekt och nu tror jag mycket handlar om att vara snill mot kommuner som har haft lång nedstängning. Vilket väl på en måte er ok. Det hade dock varit bättre hvis riskgrupper faktiskt varit vaksinerade och det är också så att det finns potential till större utbrudd i stora delar av Norge nu.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Fnugle said:

Siden jeg både bor i en kommune som blir fratatt doser, og jeg er i aldersgruppen 25-39 år, så kommer jeg helt sist i vaksinekøen. Det betyr at jeg mest sannsynligvis vil få tilbud om første vaksinestikk en gang i uke 29-31 om de holder seg til planen. Jeg har lagt ferien min til uke 28-31 selvfølgelig, dvs. jeg vil mest sannsynligvis ikke være vaksinert når jeg starter ferien (tørr jeg reise første uken?) og jeg må kanskje holde meg i nærheten i uke 29-31 i tilfelle jeg får tilbud om vaksine. Håper virkelig de klarer å planlegge lenger frem enn 1-2 uker om gangen, blir helt umulig å planlegge ferien sin når man har planlagt ferien sin i de 3 ukene de skal vaksinere de siste. Gøy.

Det skal straffe seg å ikke bo på Østlandet.

Men for å sette det i perspektiv, jeg ofrer gjerne deler av ferien min for vaksine, og jeg er selvfølgelig glad for at jeg bor i et land der jeg vil få tilbud om vaksine om ca. 2 mnds tid!

Dette her synes jeg at du bør ta opp med din arbeidsgiver. Si at du ønsker å flytte ferien til utpå høsten en gang. At dette er et ekstraordinært år for mange nordmenn som argument, og at du forventer litt mer fleksibilitet enn hva som er normalt.

Det hjelper ikke å ha første vaksinestikket i armen de aller første dagene, det skal minimum gå 10 dager mener jeg å ha hørt, men også helst 14 - 21 dager for at du oppnår disse 90 prosentene beskyttelse. Immunforsvaret behøver noen dager på å lære. Ellers så kan du jo ikke reise til utlandet før andre dose av vaksinen.

Om du vegrer deg for å være moralsk bryter av oppfordringer om å ikke reise innad i Norge på ferie uten vaksinen.. ?? Ja det tror jeg mange nordmenn kommer til å drite loddrett i.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Det er lite hjelp i dersom berre Høgre og Frp kjem over sperregrensa og/eller med eit Frp med Listhaug i spissen og som blir umogeleg å gå i regjeringssamarbeid med. Erna har stort sett gjort ein god jobb både i samband med pandemien og elles, men eg skal ete sokkane mine dersom dei greier å få på plass ei borgarleg regjering etter valet.

Listhaug, ja. Hun virker som hun bare er ute etter å lage bråk. Min gamle mor og venninnene over gangen digger henne, så jeg håper at de glemmer å stemme 🙂 Vedum blir for mye med latteren sin. Jonas smiler for lite.

Synd at trynefaktoren har så mye å si, for det går jo an å vokse inn i en rolle.

Det er mange som har fått dårligere råd under pandemien, men kanskje enda flere har spart penger?, så jeg lurer på hvordan det vil påvirke valget. Hvis stemmesedlen først og fremst handler om lommeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smitterekord etter russefeiring
https://www.nrk.no/sorlandet/smitterekord-etter-russefeiring-1.15502531

Sitat

72 personer er smittet i Kristiansand etter russefeiring. – Veldig alvorlig situasjon sier ordfører Jan Oddvar Skisland.

– Tilsammen etter 17. mai har vi nå fått påvist smitte hos 54 russ i Kristiansand kommune, det opplyser kommuneoverlege Styrk Fjærtoft Vik på kommunens pressekonferanse i Kristiansand. – Det er et omfattende smittesporingsarbeid og vi forventer at tallet stiger.

Til nå denne uken har 97 personer fått påvist smitte. I forrige uke var totaltallet 74.

– Det har vært en voldsom vekst etter 17. mai, mye er knyttet til russen men det er også andre klynger i samfunnet, sier kommuneoverlegen.

Sitat

– Veldig alvorlig

- Situasjonen er veldig alvorlig, sier ordfører Jan Oddvar Skisland. Dette er det høyeste smittetallet vi har hatt på en gang gjennom pandemien.

Kommunen forventer nå høye smittetall framover.

Kan det komme restriksjoner?

- Ja det ser vi på nå, sier Skisland.

Kommuneoverlege Styrk Fjærtoft Vik sier at de følger smitteutviklingen nøye og kan ikke utelukke ny nedstenging.


Smitterekord i Kristiansand: 44 nye smittede blant russen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnEgzq/smitterekord-i-kristiansand-44-nye-smittede-blant-russen

Sitat

Kommunen er i gang med massetesting av elevene ved de videregående skolene i sørlandsbyen. Torsdag ble elevene ved Vågsbygd videregående skole testet, mens det fredag er elevene ved Kvadraturen videregående skole som står for tur.

– Flere av de smittede har ikke symptomer, sier Fjørtoft Vik.

– Russen tar ansvar. De setter alle russeaktiviteter på pause, sier fylkesdirektør Arild Hauge på den samme pressekonferansen.

Han beskriver dette som helt nødvendig.

– Vi oppfordrer russen til å være hjemme og til å være i ro, fortsetter han.

Alle de videregående skolene i kommunen er nå satt på rødt nivå. VG3-elevene hadde allerede digital undervisning.


Ingen ledige timer for testing
https://www.nrk.no/sorlandet/1.15502075

Sitat

Smitteutbruddet i Kristiansand har ført til at testkapasiteten er sprengt. Flere får beskjed om at det ikke er ledige timer, skriver Fvn.no. Det tar også tid før nærkontakter til smittede blir kontaktet. Kommunen sier pågangen aldri har vært større.


Det var voldsomme greier. Her ser det ut til at en gruppe som trolig ikke har fulgt reglene godt nok sender kommunen ut i ny nedstengning og krise.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...