Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (24 minutter siden):

Jeg føler det er helt vilkårlig om dagen , idag fikk en jeg kjenner under 35år og null risiko vaksine i Bærum.

Jeg og kjenner til ei som bor på Storo, 90 modell som fikk tilbud om vaksine nå for et par uker siden til sin store overraskelse, men som en som har vært gjennom den karusellen med prioriteringer med underliggende sykdommer osv. Så tror jeg det faktisk er veldig mange i dette landet som befinner seg i risikogruppen uten å vite det. Selv har jeg 1 diagnose som putter meg rett inn i risikogruppe 4 relatert til en lungeskade, men når jeg spurte legen min om når jeg kunne se for meg å få en vaksine gikk han gjennom diagnosene mine med meg som puttet meg i en eller annen risikogruppe, og ut av de diagnosene han leste opp var det 2 stykker jeg ikke var klar over at ville putte meg i noen prioritert gruppe i det heletatt, men som tydligvis gjorde det, deriblandt en godartet svulst i hjernen og lav blodprosent. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaksinedagbok, Dag 7. Tror jeg konkluderer med den nå.

Ikke særlig trøtthet lengre, så muligens det har sluppet taket. Er rester etter ømhet i armen av en eller annen merkelig grunn. I og med at piggproduksjonen sannsynligvis foregår lokalt i deltamuskelen, så kanskje det er en slags slagmark for immunforsvaret? Vet rett og slett ikke. Har nøset utrolig lite, men bittelitt i dag. Det har ikke skjedd før. Kjennes mer som nysing i fra tilfeldigheter egentlig, og ikke noe som jeg forbinder med vaksinen. Men, hvem vet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Å vente med innendørs trening er begrunnet i faglige råd fra FHI og Hdir var svaret etter forrige pressekonferanse til Oslo kommune. 

Om du tenker på omprioritering på den måten at man heller kunne stengt butikkene og åpnet treningssentre så tror jeg ikke en veldig høy prosentandel ville støttet noe sånt 😛

Tenker mer på at det har vært sammenhengende stengt det siste halvåret uavhengig av opp- og nedjusteringer av tiltakene ellers. Godt mulig de har fått råd om dette, jeg har ikke fulgt så nøye med på alle detaljene, men jeg stusser over at treningsstudio som jeg hadde trodd en kunne treffe gode tiltak på og der områdene rundt Oslo har justert åpning underveis, har vært stengt såpass lenge. Men som du er inne på er kanskje engasjementet rundt shopping og servering større. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Enligt VG och helsedirektoratet har det var en ökning på en dag i rad nu.

Men ok det ökar lite. 16 fler än 5 mai,  4 färre än 4 mai och 26 färre än 3 mai.

image.png.b5cbf36d5bdf15f103553f0772444614.png

Det som bekymrer er at nedgangen i antall innlagte ser ut til å ha stagnert og det samme har smittetallene. Innlagte følger jo smittetallene tilbake i tid, og vi vet at nedgangen har stoppet der nå. Med andre ord ligger vi et på et platå der smittenivået er av såpass art at det ikke skal mye til før kurven begynner å stige langsomt oppover igjen. Sånn som det er nå er det ok for belastningene av sykehuset, og det øker ikke veldig mye, men øker smittetallene noe særlig mer nå så vil det raskt begynne å stige oppover slik som vi så før. Og da er vi plutselig der igjen at sykehusene må over i gul beredskap. Vi står nok en gang på et vippepunkt med gjenåpning, langhelg og feiringer. Det som kan redde oss nå er at at vaksineringen er kommet så pass langt at den akkurat klarer å presse smittetallene ned på det nivået det ligger nå og etterhvert til at den begynner å gå ned. 

Konklusjon: Om smittetallene ligger på det nivået det gjør nå mens vi vaksinerer, og det ikke øker særlig, så er det greitt.

Er det en reel stigning på gang og problemer med å stanse utbrudd som i Bergen, så spørs det ikke om vi når en ny topp før alle er fullvaksinert i sommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kunne ha vært greit med en hurtigtest før 17. mai-selskapet. Det blir ikke mange gjester, men det er likevel sosial kontakt mellom mennesker som ikke er vaksinert. Familiens overhode på 80+ forlanger at 17. mai, julaften og bursdager feires -  og ferdig snakket.

Men nesten 500 kr for en selvtest oppfordrer ikke akkurat til økt bruk.

https://www.vitusapotek.no/selvtester/covid-19-antistoff-test-|-vitusapotek/p/878801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Det kunne ha vært greit med en hurtigtest før 17. mai-selskapet. Det blir ikke mange gjester, men det er likevel sosial kontakt mellom mennesker som ikke er vaksinert. Familiens overhode på 80+ forlanger at 17. mai, julaften og bursdager feires -  og ferdig snakket.

Men nesten 500 kr for en selvtest oppfordrer ikke akkurat til økt bruk.

https://www.vitusapotek.no/selvtester/covid-19-antistoff-test-|-vitusapotek/p/878801

Det der er en antistoff test, hvor du må stikke deg selv i fingeren og blø på et ark og sende inn til en labb, de hurtigtestene du tenker på koster mye mindre, men har kun funnet sider som seller de i bulk på 20 stykker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke en test for å se om du har Covid-19 infeksjon nå, men en test som viser om du har hatt Covid-19.

👍

Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Det der er en antistoff test, hvor du må stikke deg selv i fingeren og blø på et ark og sende inn til en labb, de hurtigtestene du tenker på koster mye mindre, men har kun funnet sider som seller de i bulk på 20 stykker. 

Aha, det står antistoff-test. Hvilke hurtigtester brukes ved universitetene ev. skoler ?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Skrekkugle said:

25-39 bakerst i køen. Lurer på om de har glemt at folk i denne aldersgruppa ofte har kids i barnehage/barneskole. Om vi samtidig skal tåle litt høyere smittetall så får vi vel tåle kronisk karantene fremover.

Som en annen bruker sa for noen dager siden, de fleste i denne aldersgruppen sitter på hjemmekontor uansett 

Lenke til kommentar

Mye informasjon å få med seg seg etter dagens pressekonferanse. Det var i hvert fall veldig informativt og tydelig på det meste, og den nye strategien virket faglig fundamentert i at det vil gjøre at vi kan oppheve tiltak over hele landet raskere.

Regjeringen sier de nå regner med at alle vil ha fått tilbud om første dose i slutten av juli/starten av august!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg er temmelig frustrert over det som nå har blitt en enorm skeivfordeling, kommuner som ikke har fått begynt å vaksinere risikogruppene sine skikkelig enda skal nå miste 35% flere doser, og Oslo som er ferdig for lengst med sine og starter å vaksinere sine unge friske skal få 60% flere doser. Jeg kjenner det koker ganske greit nå, så tror jeg ikke skal skrive så mye mer, men bli for faen ferdig med risikogruppene før dere starter å gi 60% flere doser til en kommune som er ferdig med sine.... 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 036c6...f5e

Uvaksinert Osloboer i risikogruppe her. 🙋

Så vi er ikke helt ferdige her heller... Problemet er vel at det bor 6-700 000 her. 

Anonymous poster hash: 036c6...f5e

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Som en annen bruker sa for noen dager siden, de fleste i denne aldersgruppen sitter på hjemmekontor uansett 

Ikke jeg.

Jeg kjører lastebil i nesten hele Trøndelag, og har kontakt med folk på alle plassene, så i verste fall så kan jeg være en superspreder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det brukes en Antigen test, fant en side nå som solgte en pakke på 5 tester til en litt mer overkommelig pris. 

https://www.med24.no/helse-og-livsstil/hjemmetest/covid-19-antigen-test/flowflex-sars-cov-2-antigen-quick-test-5-stk

 

Det var disse som nesten ble kastet til deg andre steder i verden? Kr. 635.- høres ut som om noen skal bli rike. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (1 time siden):

25-39 bakerst i køen. Lurer på om de har glemt at folk i denne aldersgruppa ofte har kids i barnehage/barneskole. Om vi samtidig skal tåle litt høyere smittetall så får vi vel tåle kronisk karantene fremover.

La merke til at reporteren fra NRK tydelig var skuffet. I tillegg så la han konsekvent 40-åringene i gruppa som fikk sist, selv om han ble rettet på det i hvertfall 2 ganger. Det gjentok seg å når han var inne i Dagsrevyen. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (8 minutter siden):

Det var disse som nesten ble kastet til deg andre steder i verden? Kr. 635.- høres ut som om noen skal bli rike. 

Det var vel forhåndsspeilet at de skulle koste en hundrings når de etterhvert ble tilgjengelige i apotekene, så 635,- for 5 stykk er det helt klart dyrt ja, men ikke helt hårreisende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...