Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvis man ser det kyniskt så premieras de som har brytt sig minst om smittevern med vaksine och kanske møjlighet till ferie utlandet där de antagligen kan föra in några nya mutationer (vaksinen er ju inte 100% och hvis många slutar att bry sig om smittevern så kommer en del bli smittede och smitteförande). 

Har ikke satt mig in i detaljerna fra i dag men tycker att det låter ekstremt. Utanför Oslo er man ikke färdiga med riskgruppern, kommunerna verkar få färre doser än vad de trott och det går redan tregt och nu ska de få ändå mindre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (1 time siden):

Ja, blir nok ikke satt mange doser i juli pga fellesferie. Legg merke til at de bare snakker om _tilbudete_ doser. Man kan bli tilbudt dose i juli med injeksjonsdato i august. 

Ja og så blir sikkert hele vaksineprogrammet avviklet også fordi det er for mange bivirkninger med Pfeizer og. Og så dukker en islandsk mutasjon opp som dreper huindretusener og det blir en ny lockdown. Blir bare elendighet og elendighets elendighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av hele den tråden her nå. Når det rendyrkes negative skrekkscenarier som dessuten er fullstendig urealistiske. Selvfølgelig taes det ikke pause fra vaksinasjonsprogrammet under en PANDEMI fordi de som setter sprøyter skal ha SOMMERFERIE:wallbash:

Alt man får seg selv til å tenke ut herregud. Det er en ekstrem krise som pågår hvor det jobbes på spreng for å komme seg ut av det og så tenkes det ut hypotetisk fullstendig urealistiske scenarier om at man skal pause en vaksinering som har til hensikt å forhindre sykdom, død, helsevesenkollaps og kontinuerlig nedstenging av samfunnet og ruinering av samfunnet FOR Å HA SOMMERFERIE! En pandemi er som en krig så å tenke ut slike liksomscenarier blir som å tenke at de allierte sommeren 1944 tenkte: "vi må ta en pause i frigjøringen av Frankrike; det er jo sommer; så det er bare å reise hjem til England og USA for å ta sommerferie og så kommer vi tilbake og fortsetter å knuse tyskerne til høsten". Like dumt å påstå noe slikt. Vaksineringen TAR.IKKE.SOMMERFERIE.PUNKTUM.PUNKTUM. Det vil føre til et ramaskrik og krav om at politikerne hentes frem på teppet. Dessuten har de som jobber med dette såpass med etikk og integritet og venter med ferien til vaksinasjonsprogrammet går mot slutten. Det er ikke Fredriksons Fabrikk med "fagforeninga" det her som krever flere kaffepauser; det er en helsekrise som setter samfunnet ut av spill og som man ikke tar ferie fra å holde på med.

Men noe tull skal jo noen dra i gang for å skape et mest mulig negativt scenario Jezzzus.....:thumbdown::nei::wallbash:

Tror ikke det er sunt for min mentale helse å lese for mye tull....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er FHIs faglige grunnlag for de nye anbefalingene. Mye mer på linken nederst for de som vil nørde.
https://www.fhi.no/nyheter/2021/18-aringene-bor-vaksineres-samtidig-med-44-aringene-anbefaler-folkehelseins/

Sitat

18 til 24 åringer bør tilbys vaksine samtidig med aldersgruppen 40-44 år 
Basert på nye modelleringsresultater anbefaler FHI en endret rekkefølge for vaksinering av personer i gruppen 18-44 år. Vaksinasjonen bør foregå i følgende rekkefølge:  

  • Gruppen 18-24 år vaksineres samtidig med gruppen 40-44 år 
  • Gruppen 35-39 år vaksineres samtidig med gruppen 25-34 år 
Sitat

– Modelleringene viser at det er gunstig å veksle mellom de eldste og de yngre aldersgruppene. Vi anbefaler derfor å tilby de yngste voksne vaksinering samtidig med alle i begynnelsen av 40-årene. Det vil også bidra til at mange elever og studenter vaksineres i løpet av sommerferien og er beskyttet før neste semesterstart, forklarer Bukholm. 

Sitat

Geografisk målrettet fordeling av vaksinedoser gir færre syke totalt i Norge 

FHI anbefaler å fortsette den målrettede geografiske fordelingen. Dette betyr å gi flere vaksinedoser til områder med høy smitteforekomst og mange sykehusinnleggelser over tid: 

24 kommuner på Østlandet som har hatt vedvarende høyt smittetrykk, skal få 80 % flere doser enn det de hadde fått basert på fordelingsnøkkelen, inntil gruppene over 18 år og uten underliggende sykdommer er vaksinert.

Sitat

– Ved å prioritere å vaksinere flere i de områder som har hatt mange smittede over lang tid, får vi samlet sett færre syke i Norge. Da kan vi også foreta en tryggere åpning av samfunnet, spesielt i de områdene som over lengre tid har hatt mange smittede, forklarer Bukholm.  

https://www.fhi.no/contentassets/3596efb4a1064c9f9c7c9e3f68ec481f/svar-pa-oppdrag-16---nye-vurderinger-av-vaksinasjonsstrategien-inkl.-vedlegg_skjult-innhold.pdf

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Her er FHIs faglige grunnlag for de nye anbefalingene. Mye mer på linken for de som vil nørde.
https://www.fhi.no/nyheter/2021/18-aringene-bor-vaksineres-samtidig-med-44-aringene-anbefaler-folkehelseins/

 

Vil tro får oss i Oslo i siste gruppen vil det gå ganske raskt uansett ?

Nå havnet nesten alle jeg kjenner i siste gruppen her i Oslo.

Synes fortsatt det er helt idiotisk endre det der, selv etter nørdet alt rundt hvorfor de gjør det.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Geir Bukholm var og ut i mediene og sa klart og tydlig at alle vil få tilbud om første vaksinedose iløpet av juli, ALLE. Så da spør jeg igjen, hva er vitsen med det de holder på med nå? Når får de til å innføre dette? iløpet av Juni kanskje? Hva er gevinsten? hva oppnår man? Man skaper bare mye unødvendig sinne, såfrem Geir Bukholm sine estimater om når alle i norge vil få tilbudt en vaksinedose fremstår korrekt. Og de etiske problemene med vaksinepasset de har vedtatt å innføre blir plutselig 10 doblet med dette vedtaket om å gi skjevfordelinger på opp til 60-80%, man bygger opp et system for å systematisk utestenge uvaksinerte folk, samtidig som man gir snart dobbelt så mange vaksinedoser til spesifikke områder, beklager å si det, men dette er faktisk alt alt for drøyt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 minutter siden):

Vil tro får oss i Oslo i siste gruppen vil det gå ganske raskt uansett ?

Nå havnet nesten alle jeg kjenner i siste gruppen her i Oslo.

Synes fortsatt det er helt idiotisk endre det der, selv etter nørdet alt rundt hvorfor de gjør det.

Vi som bor i Oslo vil jo måtte vente en god del lengre (12 uker) på dose 2 på grunn av lengre intervall mellom dosene, så vi er nok blant de siste i landet som får dette sagnomsuste vaksinepasset 😛 

Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Hva er gevinsten? hva oppnår man? 

Ifølge FHIs grunnlag lenket til over skal gevinsten være at vi får færre smittede/syke i Norge totalt og mulighet for å åpne landet tidligere, spesielt områder som har hatt vedvarende harde tiltak. Men ja, lurer på det samme som deg ang. tiden, for det går jo veldig fort nå.

Tror vi kan slå fast at dagens beste nyhet er at regjeringen sa alle voksne i landet vil ha fått tilbud om første dose i løpet av månedsskiftet juli/august. Det er en helt strålende nyhet som har drukna litt i alt det andre i dag.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Lørenskog får vi allerede 20% flere vaksiner, like mange ekstra som i Oslo, men det går likevel sakte fremover. Antagelig føles det slik inntil en selv står for tur. Fysioterapeutene som skulle fått 2. dose i dag må vente en uke til. Det var aktivitet på vaksinesenteret i dag, men forrige onsdag var det stengt. Altså ikke noe vårslepp av vaksinedoser ennå. 

Håper at de stadige endringene i vaksineringsplanene også kan føre noe godt med seg på andre måter. Vi ser ordførere som står opp for innbyggerne sine. Det de gjør er å promotere vaksinering, som igjen vil føre til at flere vil ta vaksinen -  slik at vi får tatt knekken på viruset til slutt.

En jeg kjenner godt sa nemlig at hen ikke ville ta vaksinen. Jeg ble så overrasket at jeg ikke fikk meg til å spørre hvorfor. Det kan ha vært helseangst eller kristendom. Men jeg tror ikke det er noe utbredt problem.

https://www.nrk.no/norge/disse-kommunene-far-flere-vaksinedoser-1.15494702 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Nå ser det jo ut som det ikke er noen risiko for helsevesenet lengre. Da er det vel bare å åpne opp? Vi tåler fint at noe smitte spres her og der.. 

Mange i risikogruppen som ikke er vaksinerte ennå og innleggelser har økt. Full gjenåpning vil øke innleggelsene i og med at ikke alle i risikogruppene I ALLE ALDRE ikke er fullvaksinerte ennå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Quakecry said:

Nå ser det jo ut som det ikke er noen risiko for helsevesenet lengre. Da er det vel bare å åpne opp? Vi tåler fint at noe smitte spres her og der.. 

Innleggelsesraten for de 30-45 som er sist i køen er på 3-5%. Sykehusene vil svært raskt fylles opp om vi åpner nå. 

Så er det long covid da 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (59 minutter siden):

Om du føler det blir for mye å lese tråden @Morromann anbefaler jeg deg å ta en pause fra den, jeg har selv gjort det flere ganger, bare sunt det :)

Ja, men av og til lurer jeg på om alle er seriøse eller man av og til kommer med ekstreme teorier kun for å fremprovosere en reaksjon. Det virker isåfall....

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
J-Å skrev (36 minutter siden):

Det er vanskelig å forstå hvorfor det legges vekt på  smitte over lang tid.  Vaksinen forbygger vel bare smitte fremover i tid. 

Fordi det er størst sannsynlighet med framtidig smitte i de kommunene som har hatt smitte over lang tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

500....ikke bra:huh:....

Men det gjelder å ha is i magen ennå. Det er ikke en dramatisk økning og på den posisitve siden fortsetter det å synke i Oslo også. Er jo mange kommuner hvor det til stadighet går i rykk og napp, smitte opp, smitte ned. Ålesund som for eksempel var på rød pil oppover for bare noen dager siden har igjen en grønn pil som peker nedover. Og det går mot sommer og vaksineringen går sin gang. Jeg har ihvertfall is i magen per nå. Jeg håpet ikke på noen "mirakeltall" under 400, men jeg fryktet nå over 600 så å se at det var 500 blank var ikke så ille som man kunne frykte. Tenker jeg. I morgen blir det nok et kunstig lavt tall siden det er Kristi Himmelfartsdag.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...