Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel manglende statistikk - domineres av "smittet hjemme", men noen i hustanden har jo nødvendigvis blitt smittet utenfor hjemmet, men det har de ikke finnet ut av. Skal jo litt til å kunne bevise at smitten har skjedd på et utested, særlig når folk jukser med navn eller ikke vil oppgi hvem de har vært med. Så tror dessverre man ikke kan konkludere med noe som helst i forhold til hvor folk blir smittet utenfor hjemmet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (26 minutter siden):

Nå er det så ufattelig lite smitte som har skjedd på serveringssteder.. 


Jeg trodde nesten det var omvendt, flere av utbruddene startet vel ofte på utesteder, som Indre Østfold, Moss, Bergen, Stavanger osv. Var vel noe på Gamla i Oslo og Circus i Trondheim også ?

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Poenget er jo uansett at det må være bedre for disse bedriftene å være stengt, å få noe, enn å holde åpent uten kunder?

Så når du kaller regjeringen for "noen kødder", og er åpenbart irritert, så er det på vegne av utelivsnæringen, ikke fordi du mener folk bør ha rett til å gå ut å drikke alkohol ?

Er det noe alle har godt av i januar er det å ha en hvit måned som det kaller. Det er verre at treningssentrene er stengt. Er det et sted man bør gå på i januar er det treningssentre og ikke puber; men på den annen side har man jo marka da, naturens eget treningssenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så mye med at jeg MÅ ha en pils til maten eller MÅ en tur på puben, men det er noe med å bli fratatt friheten til å velge sjøl - av regjeringa i landet jeg bor i. Når staten i tillegg sier at jeg ikke får lov å ha besøk, og dikterer hvor mange jeg får lov å omgås så skjønner jeg godt at mange reagerer og sitter med en "nok er nok" holdning.

Forstår hvorfor tiltakene er der, jeg leser nyheter, men jeg forstår også godt hvorfor enkelte velger å ikke bry seg om dem lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Att alla skulle ha godt av en vit månad i Januar är väl en rätt stor överdrift. 

För min personligen är det ingen stor sak men jag ser inte poängen med att man inte ska kunna ta ett glös öl eller vin till maten kl 18 hvis man går ut och spiser i ett område som inte ens har mycket smitte.

Men det är ju som alla tilltak för korona. De påverkar folk forskjelligt och medans många inte bryr sig om träningsentret är öppet så är det andra där träningen på ett träningssenter är väldigt viktigt för att ta ett eksempel. Vad som är "rätt subjektiva" response på diverse tilltak är rätt individuellt. 

Tilltaken är ju också oftast väldigt trubbiga eftersom det faktiskt är relativt få som är smittede. 

Är lite ambivalent till tilltaken. Tyckte det var bättre med regionalla tilltak baserad på smitte i regionen och att man är rask med att införa och ta bort dem. Tycker också att man kunde ha gjort mer tidigare istället för att få vad som verkar vara panik nu.

Nu stoppas mycket av barneidrotten några uker trots att jag faktiskt inte har hört om någon smittspridning genom den TROTS att barn och föräldrar oftast registreras så att man faktiskt relativt enkelt kan smittspåre och få information om eventuell smitt spridning den veien. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Støtter tiltakene.

Synes det suger å ikke få tatt seg en øl ute. Jeg savner det. Har også sterk medfølelse for venner og kjente som jobber i uteliv og med servering. Jeg håper inderlig at det nå kommer en sterk krisepakke. Opplevde det samme i min bransje halve 2020. Vet hvordan det er å ikke kunne jobbe, og ikke ha inntekt på grunn av tiltak.

Det blir etter min mening feil å kritisere utesteders og restauranters forretningsmodell oppi dette. Modellen har det ikke vært noe feil med i en voksende bransje når kundegrunnlaget har vært der. Nå er det en veldig spesiell situasjon og det er pandemiens feil at det er sånn, ikke utestedene.

Likevel støtter jeg de nye tiltakene. Støttet også tiltak som rammet mitt eget liv og jobb direkte gjennom halve fjoråret. Mange utbrudd i Norge har skjedd på utesteder gjennom pandemien. Det er en de sosiale arenaene hvor vi møter hverandre over bordet innendørs. Dette er vi nå nødt til å minimere en periode. Vi vil ikke komme i samme situasjon som danskene er i nå, og vi gjør det vi kan for å kutte smitteveiene. Kast sosiale planer en periode, og holde oss hjemme. Det får vi til.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er skuffende å se at enkelte her er klassisk pisse-i-buksa-korttenkt.

Sjenkestoppen er positiv for utelivsbransjen. Det betyr at vi får et kortvarig tiltak for å få bukt med smitten slik at utelivet kan åpne tidligere og ha flere gjester og lengre åpningstider enn hvis vi bare lar smitten fortsette som nå. Husk også at timingen er nøye tilpasset utelivsbransjens behov for inntjening i romjula og nyttårsaften. I januar er det typisk mindre inntjening så det var generøst å vente med sjenkestoppen til nå. Generøst i form av hva det vil koste i form av langtidsskader og dødsfall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

godt sakt @Snikpellik :) .

Nå har jeg vært 100% sykmeldt det siste halvåret og kommer nok til å være det en stund fremover så jeg er ikke i like stor grad berørt som mange andre når det kommer til arbeid, men merker jo selv at det er utrolig vanskelig å være kronisk syk nå i disse tider, spesielt med skade på lunger og betennelser rundt i kroppen. Hjelp er mye vanskeligere å få, jeg må avlegge negativ test nærmest hver eneste gang jeg skal inn til noen leger, spesialister eller lignende da jeg alltid  har symptomer på korona. Jeg må gjøre en konstant vurdering på om jeg skal tørre å besøke familie og nære grunnet at jeg alltid har symptomer, for tenk om jeg faktisk ble smittet på det butikk besøket for et par dager siden? Nyttårsaften feiret jeg hjemme med familien med munnbind på og god avstand da mormor var der. Jeg merker jo at det begynner å bli tungt å alltid gå rundt med denne angsten for at jeg kan være smittet og ikke få muligheten til å se sine nærmeste noe særlig, men jeg skal klare å holde meg hjemme nå noen uker.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Jeg har fått sms nå fra øverste hold nå om at alle som jobber i min organisasjon skal ha hjemmekontor de neste to ukene, selv om det bare er en sterkt nasjonal anbefaling fra myndighetene om hjemmekontor. Det er bra det kommer et tydelig påbud hos oss, for det er mange som har valgt å sitte på kontorene de siste ukene selv om de helst ønsker minst mulig folk i byggene. Nå slipper jeg å lure iallfall. Har hatt hjemmekontor siden slutten av november i den nye jobben, men det er bare en anbefaling, og jeg har hørt at det er enkelte i organisasjonen som har et veldig sterkt ønske om å få oss tilbake på kontorene tross smittesituasjonen, så jeg har vært litt bekymret for å måtte dra tilbake nå en gang i januar. Nå vet jeg iallfall at det ikke blir aktuelt de neste to ukene. Jeg regner også med at dette kan bli forlenget.

Godt å høre at man har klare retningslinjer. Regner med at vi får informasjon i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Jeg trodde nesten det var omvendt, flere av utbruddene startet vel ofte på utesteder, som Indre Østfold, Moss, Bergen, Stavanger osv. Var vel noe på Gamla i Oslo og Circus i Trondheim også ?

Og de første som tok koronasmitte inn i landet fikk det på pub i bla. østerrike.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Det blir etter min mening feil å kritisere utesteders og restauranters forretningsmodell oppi dette. Modellen har det ikke vært noe feil med i en voksende bransje når kundegrunnlaget har vært der. Nå er det en veldig spesiell situasjon og det er pandemiens feil at det er sånn, ikke utestedene.


Jeg hevder ikke det er utestedenes feil, misforstå meg rett, men man driver butikk i det markedet som finnes, pandemi eller ei.

Dersom man ikke klarer å tjene penger uten alkoholservering, så får man heller stenge dørene å håpe på statsstøtte.
De aller fleste klarer seg nok sikkert fint dog, skjenkestopp slår hardest mot barer og utesteder, ikke restauranter, som fremdeles kan selge mat og (alkoholfri) drikke.

Som nevnt ovenfor, så må jo alle tiltak som får stopp på dette, være en fordel for utesteder og restauranter.
Selv om noen sikkert går ut enda, så er nok svært mye av kundegrunnlaget nå borte, uavhengig av alkoholservering.
Utestedene bør vel være for alle tiltak som kan bidra til å få ting tilbake til "normalt", samt at de nå kanskje også får bedre støtteordninger, så jeg kan ikke helt se at dette er negativt for andre enn de som absolutt må ut å drikke øl ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Og de første som tok koronasmitte inn i landet fikk det på pub i bla. østerrike.

Syns sammenligningen blir feil. Smittevern eksisterte jo ikke på det tidspunktet. 

Hvor mye smitte det har vert i utelivsbransjen med skjenkestopp 22 og strengt smittevern er jeg derimot ikke sikker på. 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, DårligNavn said:

Syns sammenligningen blir feil. Smittevern eksisterte jo ikke på det tidspunktet. 

Hvor mye smitte det har vert i utelivsbransjen med skjenkestopp 22 og strengt smittevern er jeg derimot ikke sikker på. 

Jeg synes ikke smittevern og alkohol hører sammen. Det er nærmest utopi å tro at man passer på smittevern om man er beruset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

450 nye bekreftede smittetilfeller

Søndag ble det registrert 450 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 63 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 513.

Forrige søndag ble det registrert 381 smittetilfeller.

Totalt er det bekreftet 50.716 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, det er den også i 46 kommuner.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt – bare når den er registrert.

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Søndag lå 128 personer innlagt på norske sykehus med covid-19, 26 på intensivavdeling og 13 på respirator. 436 dødsfall er registrert relatert til pandemien.

Blir nok nærmere 600 om ett døgn.

Lenke til kommentar

Private festar har vel bidrege meir til auke i smitte enn pubar og serveringsstader. Når ein vel å innføre nasjonal skjenkestopp, kvifor legg ein ikkje då samstundes ned forbod mot sal av alkoholhaldig drikke i daglegvarebutikkar og på vinmonopolet? Er det fordi ein er redd for at tørste austlendingar og trønderar skal valfarte til Sverige for så å bryte karantena etter at dei kjem heim?

Lenke til kommentar

Sidan det tek 5-6 dagar før folk utviklar symptom og endå litt tid før folk får testa seg og tala kjem med i statistikken viser dei noverande tala eigentleg smittesituasjonen for nokre dagar sidan. Korleis den eigentlege situasjonen er akkurat no i det tiltaka blir innførte får vi først vite om nokre dagar.

Er det eigentleg så sikkert at smitten er stigande akkurat no? På den eine sida har mange vore ute og reist, feira jul med nær familie eller besøkt folk. Nokre har kanskje festa litt, men det store fleirtalet har vel halde seg meir eller mindre i ro og følgd anbefalingane. På den andre sida har dei fleste hatt fri og ikkje reist kollektivt til eller frå jobb. Også skular og barnehagar har vore stengde. Slik sett har jula fungert som ein slags lockdown. Det skulle såleis ikkje overraske meg om vi faktisk vil kunne sjå ein nedgang i smitten dei kommande dagane. Samstundes har det vore lite testing i jula, så smittetala som kjem no er truleg for låge og det er svært usikkert kor mykje smitte det er.

Ein del av dei nye tiltaka er etter mi meining fornuftige. Folk har fått handla julegåver og slappa av med familie i jula. Detaljhandelen har hatt eit godt år, og julehandelen slo alle rekordar. Dette er antagelegvis eit godt tidspunkt for å prøve å få smitten betydeleg ned, og ikkje berre få ein liten nedgang der den langsiktige auken vi har hatt sidan i sommar deretter får halde fram. Får ein dette til vil ein kanskje kunne lette på tiltaka att og halde fram med moderate tiltak langt utover vinteren. Ser vi eit år tilbake valde Kina nettopp å forlenge nyttårsferien for å få smitten under kontroll.

Det som irriterer meg er likevel at FHI og regjeringa kjem med dårleg planlagde tiltak over natta etter å ha halde krisemøte i siste liten. Smittetrenden har vore stigande i fleire veker, og likevel fekk ein ikkje ut informasjon om digital undervisning før etter at mange av studentane allereie hadde reist tilbake til studiestadane. Obligatorisk testing på grensa vart også innført over natta tilsynelatande utan at dette var planlagt og lagt til rette for, noko som førte til kø på Gardermoen. Skal tru kor mange som vart smitta i den køa?

Det irriterer meg også at deler av landet som knapt har smitte skal måtte ha dei same strenge tiltaka som dei områda der det er mykje smitte. Smitten er fyrst og fremst eit problem på Austlandet og no også i Trøndelag. Ser ein på sjukehusinnleggingar har Austlandet stort sett stått for mellom 80 og 90% heile tida. Dei strengaste tiltaka bør difor setjast inn der. På same tid er det ingen tvil om at smittetiltak som famnar breitt vil både få ned smitten i pressområda samt redusere risikoen for nye utbrot andre stader.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...