Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har vi ikke hjemmekontor (foreløpig) enda vi er flere folk, greit nok at vi har egne kontor - Men synes det er merkelig at dem ikke vil etterfølge pålegget fra regjeringen, pga lite sjangs for smitte her. Skjønner forsåvidt prinsippet bak.  

Endret av Quakecry
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Private festar har vel bidrege meir til auke i smitte enn pubar og serveringsstader. Når ein vel å innføre nasjonal skjenkestopp, kvifor legg ein ikkje då samstundes ned forbod mot sal av alkoholhaldig drikke i daglegvarebutikkar og på vinmonopolet? Er det fordi ein er redd for at tørste austlendingar og trønderar skal valfarte til Sverige for så å bryte karantena etter at dei kjem heim?

Å hallo, jeg drikker øl på byen kanskje 1-2 ganger i året uten Corona.

Alkohol kan konsumeres feks som vin til middagen.

At noen kids vil ha fest, er jo bare å slå ned på? Synes du det er bedre at de bestiller Metanol, jazz tobakk og speed på internett,?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

stenges en kort stund for opprydding

Og da åpnes tråden igjen, en rekke innlegg er flyttet til følgende tråd:

 

Denne tråden dreier seg om kornaviruset i norge ikke om vaksinering utrulling i andre land, new normal i USA og tiltak i andre land :)

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden, men eventuelle kommentarer kan heller henvendes til meg på PM.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Nå er nok ikke det å stenge Polet og ølsalg en god idé.. Vil bare havne masse illegal alkohol på markedet  og det skaper bare flere problemer. Metanolsprit feks kan fort havne i omløp 

Nå er det ikke mitt inntrykk at Norge er et land som sliter med i overkant stort alkoholmisbruk, spesielt ikke i januar. Dessuten - hadde jeg vøært kriminell hadde ikke jeg satset på å investere i masse smuglersprit som jeg kanskje ikke fikk solgt på grunn av et tidsbegrenset forbud mot alkoholsalg. Sjansene for enorme tap er ganske store der.

Dessuten, de soim kjøper smuglersprit er uansett bare alkoholikere og alkoholmisbrukere og disse skal egentlig ikke røre alkohol i det hele tatt. Og nei, alkoholisme er ikke det samme som alkoholmisbruk. Sistnevnte er langt mer utbredt i samfunnet enn førstnevnte. Og de fleste alkoholmisbrukere er høytfungerende personer i samfunnet, ikke boms i rennesteinen.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Støre: Regjeringen er bakpå i koronahåndteringen

Ap-leder Jonas Gahr Støre kritiserer regjeringen både for treghet i vaksineringen og for å være for raske med å stramme inn på koronatiltakene.

– Jeg konstaterer at vi har fått 50.000 vaksiner i romjula, og til nå har vi satt bare 2.000. Vi har mye å gå på, sa Støre i en debatt med statsminister Erna Solberg på NRKs Politisk kvarter mandag.

– Spørsmålet blir, har vi nok til å kunne vaksinere i det tempoet vi trenger for å få beskyttelsen i befolkningen opp, sa Ap-lederen.

Til sammenligning har over 40.000 allerede fått første vaksinestikk i Danmark.

Reagerer på 14-timersvarsel

Støre kritiserer også regjeringen for å være bakpå i koronahåndteringen på en rekke områder, blant annet når det gjelder kompensasjonsordningen og obligatorisk testing på grensen, og reagerer på at regjeringen hasteinnfører rødt nivå i på ungdomsskoler og videregående skoler.

– Jeg merker meg at dette er et råd, men jeg reagerer på at skolene fikk 14 timer på å gjøre disse vurderingene. Det må ha vært mulig å kunne gi et signal tidligere, sier han.

Han peker samtidig på at studenter som skulle startet på sine studier mandag, først fikk beskjed i helgen om ikke å reise tilbake til studiestedet.

– De kunne også fått beskjed før, slår han fast.

– Følger faginstansenes råd

Solberg sier at regjeringen fikk anbefalingen om dette fra Folkehelseinstituttet (FHI) først lørdag ettermiddag.

– Vi ga beskjed til studentene så raskt som mulig, sier hun.

Hun viser også til at FHI så sent som 28. desember ikke ville tilrå nye tiltak på grunn av usikkerhet rundt smittesituasjonen, men ville vente til begynnelsen til januar.

Søndag kunngjorde regjeringen en sosial nedstenging.

– Vi har altså fulgt de faglige rådene på det tid på det tidspunktet faginstansene mente at det var riktig at vi skulle gjøre det, sier Solberg.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#70749

Lenke til kommentar

Lederartikkel i Nordlys: Riktig med samme tiltak over hele landet nå

Forsåvidt enig, men de glemmer å nevne problemstillingen vi så antydninger til da Oslo stengte treningssentre, mens Bærum holdt åpent. Man trenger ikke være sylskarp for å skjønne at tilsvarende vil skje med utelivet dersom en kommune med høyt smittetrykk har sjenkestopp mens en annen innen kjøre-rekkevidde har åpent. Da hvalfarter folk fra stedet med høyt smittetrykk for å sosialisere i det med lavt smittetrykk. Absolutt ikke ønskelig fra et smittevernperspektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Sykehusansatte mister gratis koronaparkering

Selv om Koronastudien fant flere smittede blant dem som reiser kollektivt, kutter Oslo universitetssykehus nå gratisparkeringen for de ansatte.

Da koronapandemien traff Norge i fjor vår, valgte Oslo universitetssykehus (OUS) å la de ansatte parkere gratis for å unngå smitteutsatte kollektivreiser.

Siden den gang har den nasjonale Koronastudien, som sykehuset selv står bak, slått fast at faren er reell.

Studien viste at flere av dem som reiste kollektivt hadde blitt smittet sammenlignet med dem som ikke reiste kollektivt.

Samtidig går Norge inn i en kritisk fase, med flere tilfeller av det muterte viruset og stigende smittetrend.

Likevel gjeninnfører OUS parkeringsavgift for ansatte.

– Jeg har fått mange reaksjoner fra folk som er fortvilet fordi dette i praksis er en oppfordring om å reise kollektivt. Det blir jo det siden poenget er å frigjøre mer plass, sier tillitsvalgt for ambulansestasjonen på Ullevål, Jon Gaute Klubben i Delta.

https://www.nrk.no/norge/sykehusansatte-mister-gratis-koronaparkering-1.15311585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Nå er det ikke mitt inntrykk at Norge er et land som sliter med i overkant stort alkoholmisbruk, spesielt ikke i januar. Dessuten - hadde jeg vøært kriminell hadde ikke jeg satset på å investere i masse smuglersprit som jeg kanskje ikke fikk solgt på grunn av et tidsbegrenset forbud mot alkoholsalg. Sjansene for enorme tap er ganske store der.

Dessuten, de soim kjøper smuglersprit er uansett bare alkoholikere og alkoholmisbrukere og disse skal egentlig ikke røre alkohol i det hele tatt. Og nei, alkoholisme er ikke det samme som alkoholmisbruk. Sistnevnte er langt mer utbredt i samfunnet enn førstnevnte. Og de fleste alkoholmisbrukere er høytfungerende personer i samfunnet, ikke boms i rennesteinen.

Jeg tror du har litt feil syn på hva slags folk som drikker smuglersprit og hjemmebrent, det har med tilgjengelighet å gjøre. Vinmonopolet har satset stort på butikkene også i distriktene og i utvalg. Når jeg var ungdom måtte man helt til Fredrikstad eller noe for å kjøpe sprit. Jeg kjente et par som brente selv, kvalitet var svært god på hjemmebrent over 60% var også mange som brukte ren 96 drue smuglersprit, (føre metanolsaken) folk hadde tilogmed sånt på jurdebord og i bryllup.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Norge har så langt vaksinert 2200 mennesker, på over en uke, siden oppstart 27. desember.

Så vidt jeg forstår har Norge mottatt de første 9750 dosene rett etter jul, samt ca 40 000 doser til forrige uke, som skulle være nok til å vaksinere 25 000 mennesker dersom den andre dosen holdes igjen.

Det vil forhåpentligvis komme ytterligere 40 000 doser denne uken av Pfizers vaksine, i tillegg til at vaksine fra Moderna trolig er rett rundt hjørnet.

Jeg tror nok de må få ut fingeren, på dette tidspunktet burde de ha vaksinert ti ganger så mange.


Danskene har allerede vaksinert over 40 000 mennesker, som betyr at de i følge egne tall har benyttet 102,5% av mottatt vaksine til faktiske vaksineringer.

De har altså fått flere doser ut av glassene, derav over hundre prosent, samt at de ikke har holdt igjen noe til andre dose om tre uker, de antar at nye leveringer fint vil dekke det behovet.
 

 

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Norge har så langt vaksinert 2200 mennesker, på over en uke, siden oppstart 27. desember.

Så vidt jeg forstår har Norge mottatt de første 9750 dosene rett etter jul, samt ca 40 000 doser til forrige uke, som skulle være nok til å vaksinere 25 000 mennesker dersom den andre dosen holdes igjen.

Det vil forhåpentligvis komme ytterligere 40 000 doser denne uken av Pfizers vaksine, i tillegg til at vaksine fra Moderna trolig er rett rundt hjørnet.

Jeg tror nok de må få ut fingeren, på dette tidspunktet burde de ha vaksinert ti ganger så mange.


Danskene har allerede vaksinert over 40 000 mennesker, som betyr at de i følge egne tall har benyttet 102,5% av mottatt vaksine til faktiske vaksineringer.

De har altså fått flere doser ut av glassene, derav over hundre prosent, samt at de ikke har holdt igjen noe til andre dose om tre uker, de antar at nye leveringer fint vil dekke det behovet.
 

 

Var en pleier som kastet 500 doser med vilje da, en anti-Vaksine Skrulle...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (33 minutter siden):

Jeg tror du har litt feil syn på hva slags folk som drikker smuglersprit og hjemmebrent, det har med tilgjengelighet å gjøre. Vinmonopolet har satset stort på butikkene også i distriktene og i utvalg. Når jeg var ungdom måtte man helt til Fredrikstad eller noe for å kjøpe sprit. Jeg kjente et par som brente selv, kvalitet var svært god på hjemmebrent over 60% var også mange som brukte ren 96 drue smuglersprit, (føre metanolsaken) folk hadde tilogmed sånt på jurdebord og i bryllup.

 

Som sagt, jeg påpekte at det er forskjell på alkoholikere og alkoholMISBRUKERE, sistnevnte er det atskillig flere av enn førstnevnte. Og det er langt flere alkoholMISBRUKERE som vil nekte på at de har et problem enn alkoholikere. Alkoholikere har en psykisk sykdom, alkoholmisbrukere misbruker alkohol, men de er ikke nødvendigvis avhengige og får ikke abstinenser om de ikke får børst.

Mange av oss har vært alkoholmisbrukere, spesielt i ungdommen. Jeg misbrukte alkohol selv i ungdommen(på 90-tallet)og det gjorde en stor del av oss som var unge da.Å mptte drikke seg drita hver helg ER alkoholmisbruk. Men jeg innrømmer det i det minste. Russefeiring er også i praksis alkoholmisbruk per definisjon.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Jeg trodde det var i Norge, var vel bare fordi det stod i VG og var oversatt, slik at det hørtes norsk ut.

Nei, det var nok i USA. Hadde nok blitt litt større oppslag om noen i Norge kastet vaksine.

Flere land, blant annet Frankrike og Spania, har også hatt problemer med å rulle ut vaksinen.
I Frankrike har de kun klart å vaksinere 516 personer den siste uken.
Landet har rundt 67 millioner innbyggere, og burde vel ha fått omtrent en halv million doser nå fra Pfizer?

Spania har ikke kommet med offisielle tall, men det ser ut som de har hatt store problemer med transport og oppbevaring, mediene mener kun 10-12% av de mottatte dosene er satt foreløpig.

Sverige har ikke kommet med noen nyheter om hvordan det går der, men det kommer kanskje i morgen på pressekonferansen.

Det er altså ikke bare Norge som har hatt problemer med å få vaksinen ut til folket, men man kan undres hvorfor dette er så vanskelig når de har hatt flere måneder på å forberede dette.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Som sagt, jeg påpekte at det er forskjell på alkoholikere og alkoholMISBRUKERE, sistnevnte er det atskillig flere av enn førstnevnte. Og det er langt flere alkoholMISBRUKERE som vil nekte på at de har et problem enn alkoholikere. Alkoholikere har en psykisk sykdom, alkoholmisbrukere misbruker alkohol, men de er ikke nødvendigvis avhengige og får ikke abstinenser om de ikke får børst.

Jeg tror du har en veldig naiv svarthvitt forståelse av alkohol.

Hva er å misbruke alkohol? feks Hellstrøm og Truls drikker nok mye alkohol. Men er de noe mer eller mindre misbrukere enn en fyr som drikker en stor mengde vodka og pils 1gang i mnd? Denne råneren drikker mye mindre totalt enn feks en av de førstnevnte.

Alkoholisme er nok en sykdom ja...

Alkohol er veldig forskjellig for folk. Jeg kan unne meg to glass vin til mat i helgen, eller to øl. Kameraten min derimot heller innpå til han blir syk....

Han er ikke alkoholiker, og nå har jeg kuttet mye på alkohol, drikker bare litt vin eller øl og en, to dram hver 14 dag... Allikevel forbruker jeg mer alkohol enn han som styrtdrikker til han blir kanonfull...

Jeg synes det er veldig rart, at noen frivillig drikker så mye at de ikke kan gå rett..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mulig jeg og mine venner/slekt ikke er representative for befolkningen, men de fleste jeg kjenner har flere ukers, eller månderes forbruk med alkohol i hus til enhver tid. Man har gjerne noen flasker sprit og vin stående siden man ikke drikker så mye av gangen og vil variere også kjøper man øl relativt regelmessig. Kjenner flere med fulle barskap siden de kjøper hver gang de er innom TaxFree, men ikke drikker så mye, det bare hoper seg opp. For meg vil stengt ølsalg antagelig bare bety at jeg bytter til sprit eller vin hvis jeg har lyst på en alkohol. Jeg vil og tro at de som har mye stående de ikke drikker kan være tilbøylige til å selge det til mer desperate folk som har gått tok også. Om jeg kan få 1000kr for en flaske Jagermeister jeg kjøpte for 200kr på Tax Free i 2018 så er det vanskelig å ikke la seg friste.

Så jeg tviler på at man vil se noen effekt av å stenge alkoholsalget med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...