Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Dei same folka som for kort tid sidan nekta å innføre skjerpa karantenekrav for gjestearbeidarar og som sa at bedriftene absolutt måtte halde julebord står no og seier at område som knapt har smitte skal ha strengare tiltak enn det Oslo og Bergen hadde på det verste...

Snakk om mangel på styring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Bare vent å se. Dødsrate vil doble seg i løpet av våren minst. 

Vanskelig å si. Folk tilbringer mer tid innendørs på vinteren, noe som kan føre til økt smitte. Vår og sommer tilbringer de fleste mer tid utendørs. 

Det er normalt også flere som dør på vinteren, enn vår og sommer. (Av ulike sykdommer). 

Dødsraten er på 1,2% av smittede totalt sett (i verden). Men så kommer mørketall blant smittede, slik at dødsraten blir lavere. Men det kan også forekomme mørketall blant covid-19 døde.  

Noe fasitsvar får vi nok aldri. Det er jo bestandig et spørsmål om hva som skal rapporteres som dødsårsak. F eks kreft, influensa eller matforgiftning? Eller AIDS, influensa eller matforgiftning? Slik blir det også med covid-19. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å besøke færrest mulig har da vært et råd siden mars. At det nå legges større vekt på dette fremover siden mesteparten av smitte skjer i hjemmet er på tide. Vi vil ikke komme dit Danmark er nå.

Regjeringen valgte ikke en like streng linje som epidemiologene anbefaler heller. FHI ønsket å stenge ned kjøpesentre og butikker også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Ja, å la være å besøke nære familiemedlemmer er helt uaktuelt for meg så lenge de ikke straffer meg for det. Jeg unngår selskaper og alt slikt men ikke familie.

Hvorfor ikke, du som har vært så hard mot folk du mener driter i tiltakene i denne tråden gidder ikke gjøre den samme dugnaden selv? 

Det ble nevnt at det er ok for single og enslige å besøke familie eller en fast venn.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke, du som har vært så hard mot folk du mener driter i tiltakene i denne tråden gidder ikke gjøre den samme dugnaden selv? 

Det ble nevnt at det er ok for single og enslige å besøke familie eller en fast venn.

Vel, nåe begge parter praktisk talt har isolert seg siden mars og fulgt råd og regler punkt til prikke; hvorfor skal man da la være å besøke hverandre når smittefaren er lik 0 mellom begge parter. Hadde en av partene regelmessig brutt smittevernsråd og menget seg ute i alle sosiale sammenhenger til enhver tid hadde situasjonen vært en annen. Og igjen; det er en anbefaling så ingen av oss gjør noe ulovlig. Men om det blir statlig besøksforbud med bøter og fengsel som konsekvens, ja da får jeg bare følge det da. Men grunnen til at det bare er en "anbefaling" er vel for at man skal kunne utøve skjønn og det mener jeg at jeg gjør gjennom å besøke mine nærmeste når jeg uansett følger samfunnets smittevern så og si overalt.

Jeg går ikke på puber; har ikke gjort det siden mars. Men besøke foreldre gjør jeg helt til de forbyr meg det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Råd og anbefalinger siden pandemiens start har alltid dreid seg om å besøke hverandre minst mulig, enten det er familie, venner eller andre. Det handler om å minimere kontakt.

At det nå plutselig blir så stor oppstandelse i denne tråden fordi myndighetene sier dette klarere enn før synes jeg er direkte fascinerende. Jeg har knapt sett familiemedlemmer på snart et år, og det er tilfellet for veldig mange av oss. Det er en del av dugnaden vi alle må gjøre det vi kan for å bidra til.

De fleste smittes hjemme. Det er bare bra at det kommer et krystallklart råd på å unngå besøk i en fjorten dagers periode.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo et nytt virus, og det er tabu å ikke gjøre det samme som resten av verden... 

Ehh .. verden er da vitterlig ikke unisont enig om hvilke tiltak som skal innføres. Hvor har du det fra?

Se bare til Sverige. De har kjørt helt andre tiltak enn Norge siden dag 1! Alt har vært ulikt. Så kom ikke å si at vi "gjør som alle andre". USA er et annet eksempel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 minutter siden):

Ehh .. verden er da vitterlig ikke unisont enig om hvilke tiltak som skal innføres. Hvor har du det fra?

Se bare til Sverige. De har kjørt helt andre tiltak enn Norge siden dag 1! Alt har vært ulikt. Så kom ikke å si at vi "gjør som alle andre". USA er et annet eksempel.

 

USA er 50 forskjellige eksempler hva gjelder smittevern, ikke et.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

USA er 50 forskjellige eksempler hva gjelder smittevern, ikke et.

Jepp USA kan ikke sammenlignes - grunnloven står veldig sterkt hva føderalmakten kan gjøre. Det har som alt annet sine fordeler og ulemper. Det er også mye annet som går på sykepenger og lignende som gjør at folk ikke har råd til å unngå å gå på jobb selv om de har 40 i feber. Presidenten ville antagelig ikke ha hatt mye makt til å stenge ned landet i sin helhet uten at det hadde blitt mye søksmål. Tror uansett ikke det er det største problemet, men rett og slett en mangel på velferdsstat som gjør at folk med letthet kunne holdt seg hjemme ved sykdom (og ikke minst tilgangen på helsehjelp - mange amerikanere oppsøkte ikke helsehjelp før det var for sent) 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...