Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (2 timer siden):

Nasjonalt skjenkeforbud? Noen har virkelig røyka sokkene sine i Helsedirektoratet i kveld evt så ble bakrusen etter nyttårsfeiringa for stor for helsetoppene. Fy faen for noen kødder. 


Ser virkelig ikke problemet?

Dersom man ikke klarer seg uten utepils på den lokale baren i noen uker, så er det kanskje på tide å revurdere et par ting.
Det er mange tiltak som kan være svært inngripende, nasjonal sjenkestopp fremstår ikke som ett av de?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 minutter siden):


Ser virkelig ikke problemet?

Dersom man ikke klarer seg uten utepils på den lokale baren i noen uker, så er det kanskje på tide å revurdere et par ting.
Det er mange tiltak som kan være svært inngripende, nasjonal sjenkestopp fremstår ikke som ett av de?

Det som er problemet her er at folk ja faktisk lever av det. Mange småbedrifter som nå må stenge ned. Det er også et mer restriktivt tiltak enn i mars hvor det ikke var snakk om noe nasjonalt skjenkeforbud. Og dette varer nok lengere enn bare noen uker - kanskje flere måneder. Her i Oslo skulle man opprinnelig ha en 3 ukers hestekur - om få dager er det to måneder siden det ble innført. Jeg tror noen i helsemyndighetene innbiller seg ting at mye smitte skjer på restauranter enda det ikke er tilfellet. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (10 minutter siden):

Når du går hardt ut mot enkle anbefalinger i to uker. Ja da høres du ut som en trouble maker. 

 

Laffe skrev (7 minutter siden):

Eh, du gjør det jo selv? Snakk om å skyte seg selv i foten. 

Skjønner ikke hva dere prater om. Jeg prøver å si at "folk flest" (ref: forumtråder, kommentarfelt her og der + folk jeg prater med) begynner å bli bra lei tiltak og begrensninger. Da er det lite poeng i å be folk om å ikke besøke hverandre i det hele tatt. Det er nok få som kommer til å overholde det.

Ingen steder har jeg sagt at jeg kommer til å bryte anbefalingen. Men, samme det. Carry on folks.

Lenke til kommentar
0laf skrev (19 minutter siden):


Ser virkelig ikke problemet?

Dersom man ikke klarer seg uten utepils på den lokale baren i noen uker, så er det kanskje på tide å revurdere et par ting.
Det er mange tiltak som kan være svært inngripende, nasjonal sjenkestopp fremstår ikke som ett av de?

Utepils i Januar er vel ikke problemet her. 

Mulig han tenker på konsekvensene dette har for utelivsbransjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Det som er problemet her er at folk ja faktisk lever av det. Mange småbedrifter som nå må stenge ned.  


Dette må jo være det beste som har hendt de bedriftene i år, og er nettopp det mange av de ønsket seg i våres.

Utesteder som holder åpne, selv om nesten ingen er dumme nok til å gå ut på en bar i dag, går med store tap.
Når de nå blir tvunget til å stenge ned, så kvalifiserer de i det minste til noe krisehjelp fra Staten.

Igjen, hva var problemet, hvorfor i alle dager kan ikke folk klare seg noen uker uten å gå ut for å drikke alkohol?

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

 

Skjønner ikke hva dere prater om. Jeg prøver å si at "folk flest" (ref: forumtråder, kommentarfelt her og der + folk jeg prater med) begynner å bli bra lei tiltak og begrensninger. Da er det lite poeng i å be folk om å ikke besøke hverandre i det hele tatt. Det er nok få som kommer til å overholde det.

Ingen steder har jeg sagt at jeg kommer til å bryte anbefalingen. Men, samme det. Carry on folks.

Og dermed så betyr det at 90% gir fullstendig f ?  Så om omgangskretsen min besto av flatjord-mennesker så kan jeg bare anta at 90% tror på at jorden er flat? Seemse legit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Dette må jo være det beste spm har hendt de bedriftene i år, og er nettopp det mange av de ønsket seg i våres.

Utesteder som holder åpne, selv om nesten ingen er dumme nok til å gå ut på en bar i dag, går med store tap.
Når de nå blir tvunget til å stenge ned, så kvalifiserer de i det minste til noe krisehjelp fra Staten.

Igjen, hva var problemet, hvorfor i alle dager kan ikke folk klare seg noen uker uten å gå ut for å drikke alkohol?

Staten har vært fullstendig bakpå med krisehjelp hele veien om du ikke har fått med deg det. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Staten har vært fullstendig bakpå med krisehjelp hele veien om du ikke har fått med deg det. 


Poenget er jo uansett at det må være bedre for disse bedriftene å være stengt, å få noe, enn å holde åpent uten kunder?

Så når du kaller regjeringen for "noen kødder", og er åpenbart irritert, så er det på vegne av utelivsnæringen, ikke fordi du mener folk bør ha rett til å gå ut å drikke alkohol ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laffe skrev (3 minutter siden):

Og dermed så betyr det at 90% gir fullstendig f ?  Så om omgangskretsen min besto av flatjord-mennesker så kan jeg bare anta at 90% tror på at jorden er flat? Seemse legit.

Krypto sier at "90 % vil følge det". Jeg svarer "90 % meg i ..." og mener at det er urealistisk høyt. Og nå vrir du det til at jeg mente at 90 % kommer til å drite i anbefalingen? 

Jeg har ikke sagt noe tall. Og nå sier jeg som Jon Almaas, vi legger'n død.

Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):

Igjen, hva var problemet, hvorfor i alle dager kan ikke folk klare seg noen uker uten å gå ut for å drikke alkohol?

Jeg tror dette handler om litt mer enn å gå noen uker uten alkohol. 
Folk (ikke minst de ansatte i utelivsbransjen) er nok lei av uforutsigbarheten og savner forståelig nok friheten til å gjøre akkurat det de føler for, nok en gang er regjeringen litt treige og lar smitten ta seg opp før de plutselig finner ut at her må de gjøre noe. 

Syns Norge har klart seg bra, men myndighetene kunne kanskje vert litt mer frempå med lette tiltak slik at vi unngår å havne i den situasjonen vi er i nå hvor vi våkner opp, innser at det har gått litt for langt og deretter må til med strengere tiltak.
 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:


Poenget er jo uansett at det må være bedre for disse bedriftene å være stengt, å få noe, enn å holde åpent uten kunder?

Så når du kaller regjeringen for "noen kødder", og er åpenbart irritert, så er det på vegne av utelivsnæringen, ikke fordi du mener folk bør ha rett til å gå ut å drikke alkohol ?

Tror nog det är en del resturanger i Norge som både har kunder och ok smittevern som kommer förlora en hel del på detta tilltaget. Hvis de får kompensering får vi se. 

Allt med alkohol handlar inte om att gå ut och drikke sig drittings. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Tror nog det är en del resturanger i Norge som både har kunder och ok smittevern som kommer förlora en hel del på detta tilltaget. Hvis de får kompensering får vi se. 

Allt med alkohol handlar inte om att gå ut och drikke sig drittings. 

Det er riktig det her. Det er ikke snakk om full fres på nattklubber som uansett har vært forbudt siden 12 mars jeg snakker om. I serveringsbransjen tjener man mer på alkoholsalget enn matsalget og mange er avhengig av å kunne ha muligheten til å  selge alkohol til måltidet for å overleve. Mange restauranter kommer til å stenge ned som følge av dette selv om de i teorien har lov å ha åpent.  De som kommer til å ha åpent er typisk Mc Donalds, Burger King, Kaffebrenneriet, Espresso House, Narvesen osv som uansett ikke serverer alkoholholdig drikke.  

Lenke til kommentar
William_S skrev (21 minutter siden):

Det er riktig det her. Det er ikke snakk om full fres på nattklubber som uansett har vært forbudt siden 12 mars jeg snakker om. I serveringsbransjen tjener man mer på alkoholsalget enn matsalget og mange er avhengig av å kunne ha muligheten til å  selge alkohol til måltidet for å overleve. Mange restauranter kommer til å stenge ned som følge av dette selv om de i teorien har lov å ha åpent.  De som kommer til å ha åpent er typisk Mc Donalds, Burger King, Kaffebrenneriet, Espresso House, Narvesen osv som uansett ikke serverer alkoholholdig drikke.  

Kanskje på tide at man tar betalt for de maten faktisk koster da. Istedenfor å ha overpriset alkohol for å subsidiere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for for skepsisen og bekymringen rundt hvordan dette spesielt går utover utelivsbransjen, men tror dere ikke regjeringen vil sette seg ned og legge frem en krisepakke for denne næringen pga. de nye tiltakene? Når de blir pålagt å stenge av myndighetene så krever det jo en form for kompensasjon. Jeg ser at det er flere røster ute nå som etterlyser pakker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fått sms nå fra øverste hold nå om at alle som jobber i min organisasjon skal ha hjemmekontor de neste to ukene, selv om det bare er en sterkt nasjonal anbefaling fra myndighetene om hjemmekontor. Det er bra det kommer et tydelig påbud hos oss, for det er mange som har valgt å sitte på kontorene de siste ukene selv om de helst ønsker minst mulig folk i byggene. Nå slipper jeg å lure iallfall. Har hatt hjemmekontor siden slutten av november i den nye jobben, men det er bare en anbefaling, og jeg har hørt at det er enkelte i organisasjonen som har et veldig sterkt ønske om å få oss tilbake på kontorene tross smittesituasjonen, så jeg har vært litt bekymret for å måtte dra tilbake nå en gang i januar. Nå vet jeg iallfall at det ikke blir aktuelt de neste to ukene. Jeg regner også med at dette kan bli forlenget.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

I serveringsbransjen tjener man mer på alkoholsalget enn matsalget og mange er avhengig av å kunne ha muligheten til å  selge alkohol til måltidet for å overleve. 


Da bør de kanskje revurdere forretningsmodellen, når det er midt i en pandemi.

Jeg har ikke selv vært på restaurant i pandemien (er vanligvis ute å spiser ukentlig), så jeg vet ikke hvordan det er med gjester, men jeg ville normalt anta at de fleste andre også avsto, men det er nok ønsketenkning.

Jeg ser for meg at i disse tider, så er det et stort marked for take-away, samtidig som  det kanskje ikke er et stort marked ..  eller særlig smart, med mange kunder i restaurantens lokale, med alkoholservering osv ?

På den andre siden kan jeg heller ikke forstå at de som uansett går på restaurant i disse dager, ikke kan fortære sin middag uten alkohol, det kan da umulig være så vanskelig, og at restaurantene justerer prisene deretter, de som uansett må gå på restaurant, betaler sikkert ekstra for den gleden.
 

William_S skrev (1 time siden):

Mange restauranter kommer til å stenge ned som følge av dette selv om de i teorien har lov å ha åpent. 


Så bra, det er trolig også intensjonen, at de som ikke klarer å overleve uten å ha lokalet fullt av folk som drikker alkohol, stenger ned.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Da bør de kanskje revurdere forretningsmodellen, når det er midt i en pandemi.

Jeg har ikke selv vært på restaurant i pandemien, så jeg vet ikke hvordan det er med gjester, men jeg ville normalt anta at de fleste andre også avsto, men det er nok ønsketenkning.

Jeg ser for meg at i disse tider, så er det et stort marked for take-away, og kanskje ikke hverken stort marked eller særlig smart, med mange kunder i restaurantens lokale, med alkoholservering.

På den andre siden kan jeg heller ikke forstå at de som uansett går på restaurant i disse dager, ikke kan fortære sin middag uten alkohol, det kan da umulig være så vanskelig, og at restaurantene justerer prisene deretter, de som uansett må restaurant, betaler sikkert ekstra for den gleden.
 


Så bra, det er trolig også intensjonen, at de som ikke klarer å overleve uten å ha lokalet fullt av folk som drikker alkohol, stenger ned.

Nå er det så ufattelig lite smitte som har skjedd på serveringssteder. Det har faktisk ingenting med hvorvidt folk klarer seg uten alkohol til maten. Mange restauranter lever av å gi en god helhetspakke og da er vin gjerne en del av det. Pluss at når folk går ut skal man gjerne ha noe godt til maten. Dette tiltaket er så ufattelig dust for en bransje som er hardt ramma 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...