Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Kjipt det, men ser hvorfor. Hadde en liten «frykt» om at de ville stenge «alt» nå slik som i Danmark, men virker som de holder butikker og virksomheter åpent. Vi får se kl. 18.

Det er knapt noe smitte som har skjedd på serveringssteder - nå vil Høie sende mange på NAV takket være SMSene hans. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det er knapt noe smitte som har skjedd på serveringssteder - nå vil Høie sende mange på NAV takket være SMSene hans. 

Smittetrykket øker i store deler av landet og nå er man nødt til å begrense kontakt mellom mennesker. Utesteder og barer er av de stedene. Det ser også ut til at de fraråder alle besøk hjemme og setter maksgrense på 5. Hvis dette følges opp av politiet er det en kraftig pakke. Akkurat denne perioden er ekstremt viktig etter jul.

Tro meg, jeg kjenner mange i Oslos utelivsbransje som stort sett har vært stengt og jobbene blir borte. De har min største forståelse, også i andre deler av landet hvis det nå skjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Smittetrykket øker i store deler av landet og nå er man nødt til å begrense kontakt mellom mennesker. Utesteder og barer er av de stedene. Det ser også ut til at de fraråder alle besøk hjemme og setter maksgrense på 5. Hvis dette følges opp av politiet er det en kraftig pakke. Akkurat denne perioden er ekstremt viktig etter jul.

Tro meg, jeg kjenner mange i Oslos utelivsbransje som stort sett har vært stengt og jobbene blir borte. De har min største forståelse, også i andre deler av landet hvis det nå skjer.

Tja et begrensing på 5 er et så sterkt inngripen i folks frihet at jussprofessorer har faktisk stilt spm om det faktisk er lovlig jmf det Bergen gjorde. Kommuneadvokaten i Oslo kom til at det var problematisk og derfor satte man grensa på 10. At tiltak kan være ulovlige er verdt å ha i mente faktisk. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (Akkurat nå):

Det ser ut som dødsraten i Norge har flatet ut på 0,9%. Altså 0,9% blant smittede. 

Vet vi nå hvor dødelig viruset er? Eller er det for tidlig? (Ikke mange nok testet). 

Raten er antagelig langt lavere enn dette også mtp at ingen ble testet i mars/april omtrent.  De som hadde milde symptomer ble bedt om å holde seg hjemme til det gikk over

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Raten er antagelig langt lavere enn dette også mtp at ingen ble testet i mars/april omtrent.  De som hadde milde symptomer ble bedt om å holde seg hjemme til det gikk over

Jeg har også en mistanke om at dødsraten er lavere. Mange unge mennesker får nok ikke symptomer. Eller folk som har symptomer lar være å teste seg, av ulike årsaker. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (4 minutter siden):

Jeg har også en mistanke om at dødsraten er lavere. Mange unge mennesker får nok ikke symptomer. Eller folk som har symptomer lar være å teste seg, av ulike årsaker. 

ja tar man med de uten symptomer + de som ikke ble testet i mars og april så lander vi kanskje på 0.3% maks. FHI har nedjustert dette anslaget noe også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan en benytte anledningen til å bli en besøksdetektiv i nabolaget. Etter litt etterforskning: "A-ha, du har besøk! Kan du vippse meg noe gryn, så blir det hele glemt". 

Siden studentene ofte studerer i store byer, skjønner jeg ikke helt hvorfor de ikke må reise tilbake dit. De store byene har mest smitte uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

ja tar man med de uten symptomer + de som ikke ble testet i mars og april så lander vi kanskje på 0.3% maks. FHI har nedjustert dette anslaget noe også. 

Det er ganske utrolig hvis samtlige land i Vesten har overreagert på viruset og innført for strenge tiltak, med tanke på hvor skadelig det er for økonomien. Det er i tilfelle en skandale vi ikke har sett maken til i vår levetid. Forklaringen må være påvirkning fra media, etter min mening. Jeg klarer ikke å se en annen potensiell årsak. 

Spørsmålet er hvilken dødsrate som rettferdiggjør de strenge tiltakene? 0,9%? 0,6%? 

(0,3% er influensanivå). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (9 minutter siden):

Det er ganske utrolig hvis samtlige land i Vesten har overreagert på viruset og innført for strenge tiltak, med tanke på hvor skadelig det er for økonomien. Det er i tilfelle en skandale vi ikke har sett maken til i vår levetid. Forklaringen må være påvirkning fra media, etter min mening. Jeg klarer ikke å se en annen potensiell årsak. 

Spørsmålet er hvilken dødsrate som rettferdiggjør de strenge tiltakene? 0,9%? 0,6%? 

(0,3% er influensanivå). 

Bare vent å se. Dødsrate vil doble seg i løpet av våren minst. 

Lenke til kommentar

Etter mi meining burde ein ha halde fram med forsterka lokale/regionale tiltak der det er mest smitte i staden for å innføre svært strenge tiltak overalt. F. eks. har vi hatt lite smitte i Hordaland og Sogn og Fjordane i det siste. Eg bur i ein kommune der det til no ikkje har vore kjend koronasmitte i det heile (bortsett frå eitt tilfelle i statistikkane som truleg kjem av at nokon som er folkeregistrert her er smitta ein annan stad i landet). Då virkar det merkeleg dersom den lokale nærbutikken som slit nok med det som er skulle bli pålagd å setje inn vakter for å kontrollere kundane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Etter mi meining burde ein ha halde fram med forsterka lokale/regionale tiltak der det er mest smitte i staden for å innføre svært strenge tiltak overalt. F. eks. har vi hatt lite smitte i Hordaland og Sogn og Fjordane i det siste. Eg bur i ein kommune der det til no ikkje har vore kjend koronasmitte i det heile (bortsett frå eitt tilfelle i statistikkane som truleg kjem av at nokon som er folkeregistrert her er smitta ein annan stad i landet). Då virkar det merkeleg dersom den lokale nærbutikken som slit nok med det som er skulle bli pålagd å setje inn vakter for å kontrollere kundane.

De nasjonale tiltakene går nå lenger enn Oslo sine faktisk som hadde en maksgrense på 10 på besøk. Kommuneadvokaten i Oslo vurderte det som juridisk problematisk å innføre noen strengere maksgrense. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...