Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fra kildene:

Legemiddelverket undersøker melding om dødsfall

Sitat

Legemiddelverket og FHI har fått melding om ett dødsfall etter vaksinering med AstraZeneca-vaksinen i Innlandet. Det er ikke konkludert med at det er en sammenheng mellom vaksinen og det uventede dødsfallet. Dette vil bli grundig vurdert.

Vi avventer flere opplysninger før hendelsen kan vurderes nærmere. Dødsfallet gjelder en yngre person som er helsearbeider. Det er ikke mistanke om at personen døde av blodpropp slik som tilfellet i Danmark.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/Legemiddelverket-undersoker-melding-om-dodsfall/

Legemiddelverket undersøker melding om dødsfall
https://legemiddelverket.no/nyheter/legemiddelverket-undersoker-melding-om-dodsfall


Pressemelding fredag 12. mars

Sitat

Denne uka startet med at vi fikk et svært trist budskap. 

Nemlig at vi hadde mistet en av våre ansatte pga. akutt sykdom. Vedkommende er en kvinne i 30-årene som var ansatt i helsetjenesten i kommunen. Vedkommende var vaksinert med AstraZeneca 10 dager før dødsfallet. Kommunen har denne uka gjort undersøkelser omkring dødsfallet i samarbeid med behandlende sykehus og meldt dødsfallet inn rutinemessig til legemiddelverket. 

Dødsårsaken er ikke identisk med det som er meldt fra Danmark. 

Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet tar saken på høyeste alvor og vil følge opp saken videre. 

Kommunen arbeider nå med å ta vare på våre ansatte og de pårørende. 

I tråd med det som er kommunisert omkring vaksinasjonsprogrammet, ønsker kommunen å være helt åpen omkring dette. 

https://www.tynset.kommune.no/aktuelt/pressemelding-fredag-12-mars.17170.aspx

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Snikpellik said:

Fra kilden:

Legemiddelverket undersøker melding om dødsfall

https://www.fhi.no/nyheter/2021/Legemiddelverket-undersoker-melding-om-dodsfall/

Problemet er at det er vanskelig å bevise. Vaksinen kan jo ha forårsaket hjerteinfarkt f.eks. Umulig å bevise om det er tilfeldig eller pga vaksinen. 

For å snu på det - ville personen levd i dag om hen ikke var vaksinert? 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (1 minutt siden):

Passerte nettopp en tett klynge på åtte daffe teenagere på fortauet ute på gaten her. Her må alle andre gå ut i trikkeskinnen eller skvise seg forbi. Ingen munnbind selvfølgelig.

Skjønner ikke egentlig hvorfor alle synes så intenst synd på ungdommer nå. Prøver å ikke tenke at «da vi var unge hadde vi ikke engang...» Men er det ikke litt sånn? Synes de har det ganske bra. De har jo alt. De må ha det litt kjedeligere en stund, men de har fortsatt nettet sitt og mobilene sine og får mat og klær servert hjemme. Hvor traumatisk kan det være? I forhold til de voksne som blir skikkelig syke, dør, mister inntekt osv. Har vanskelig for å tro på en tapt generasjon uten fremtid pga dette.

Noen av ungdommene er bortskjemte drittunger. Merk dette gjelder ikke alle, mange unge følger smittevernregelen og holder seg hjemme.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Smitteutbruddet på sykehuset Østfold i februar: Seks døde

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJvA7j/smitteutbruddet-paa-sykehuset-oestfold-i-februar-seks-doede

En tragedie.

 

Sitat

Ikke «helt flinke nok» på smittevern før utbruddet

Sorteberg erkjenner uoppfordret at avdelingen ikke var «helt flinke nok» på smittevern før utbruddet ble oppdaget.

– Hva legger dere i det?

Seksjonssleder Eva Tveter utdyper:

– Vi kunne kanskje startet tidligere med å bruke visir. Vi brukte munnbind, men visir var ikke på plass.

På Ahus er det ikke krav om å bruke munnbind. Håper de strammer inn reglene.

Hverken legen, sykepleiere eller ansatte i mottaket hadde på seg munnbind eller visir på den avdelingen jeg besøkte denne uken.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det ikke forholdsvis sannsynlig at eventuelle blodpropper som følge av vaksinen, rammer folk som sannsynligvis ville utviklet samme blodpropp av Covid også? Virker rart å nekte en masse mennesker (hvorav mange kommer til å få f.eks. blodpropp fra viduset) muligheten til å redde seg, fordi det kan hende vaksinen ikke kan redde samtlige. Alternativet akkurat nå er jo ikke å velge en annen vaksine, men å nekte folk en del av den vaksinen de får tak i.

I en ideell verden kunne det ha vært en egenerklæring, type «jeg har lest og forstått risikoen ved å ta denne vaksinen nå». Men jeg vet at verden ikke er slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Noen av ungdommene er bortskjemte drittunger. Merk dette gjelder ikke alle, mange unge følger smittevernregelen og holder seg hjemme.

 

Håper du har rett i det. Jeg kjenner jo ikke så mange unge mennesker, og hører mest om dem når det er noe negativt, siden det da blir snakket om blant folk. Ser jo slike klynger på gaten, men logisk nok ikke de som sitter hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (På 11.3.2021 den 11.35):

Så to dødsfall på kort tid. Flere tilfeller av blodpropp. 

I tillegg er det uvisst når vi får J&J vaksinen her til lands. Dersom AZ stoppes og J&J forsinkes så blir det lenge til vi kan åpne landet. 

Med mindre vi tar en Down Under-løsning på å slå ned viruset; altså full og radikal lockdown hvorhen et ukontrollert smitteutbrudd finner sted, også kjent som Zero Covid-strategien. Kombinert med konsekvent stengte grenser uten mulighet for unntak.

Men det vil hverken regjeringen eller FHI høre snakk om....

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

På Ahus er det ikke krav om å bruke munnbind. Håper de strammer inn reglene.

Hverken legen, sykepleiere eller ansatte i mottaket hadde på seg munnbind eller visir på den avdelingen jeg besøkte denne uken.

Det er så merkelig at det er sånn på sykehusene. Klarer ikke forstå hvorfor det ikke brukes mer munnbind der. På min jobb som ikke er i helsevesenet må vi bruke FFP2-maske, vernebriller eller visir, vi dobbeltestes daglig, vi kan ikke gå med klokke eller smykker osv, også ser man stadig fra inne på sykehusene at de ansatte er samlet ganske tett uten noe beskyttelse. Dette gir ikke helt mening for meg nå som tilgangen på PPE har vært god lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Med mindre vi tar en Down Under-løsning på å slå ned viruset; altså full og radikal lockdown hvorhen et ukontrollert smitteutbrudd finner sted. Kombinert med konsekvent stengte grenser uten mulighet for unntak.

Men det vil hverken regjeringen eller FHI høre snakk om....

Jeg tror ikke en slik strategi hadde fungert i Norge med dagens smittsituasjon. Det ville antagelig endt opp med en lockdown på flere flere måneder. Men jeg tror samtidig om kontrollen på grensen hadde vært der i februar i fjor så hadde vi unngått ekstremt mye. Dette gjorde feks Taiwan ganske tidlig.

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Problemet er at det er vanskelig å bevise. Vaksinen kan jo ha forårsaket hjerteinfarkt f.eks. Umulig å bevise om det er tilfeldig eller pga vaksinen. 

For å snu på det - ville personen levd i dag om hen ikke var vaksinert? 

En av medisinen jeg nå må gå på har som sjelden bivirkning "Spontan intracerebral blødning", altså i praksis hjerneslag, en annen har leversvikt som sjelden bivirkning og en tredje har blindhet som sjelden bivirkning. Paracetten du popper når du har hodepine har og blodpropp eller "kardiovaskulære komplikasjoner" som de kaller det som en sjelden bivirkning

Poenget mitt er at nærmest alt du putter i kroppen blir gjort på en kalkulert risiko, det vil alltid være enkelte som har dårlige reaksjoner på medisiner og vaksiner, men om gevinster er større enn risikoen er det en risiko som er verdt å ta, selv om helst skulle sett at ingen fikk noen stygge side effekter. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (Akkurat nå):

Vanskeleg å stenge grensa hermetisk pga alle som bur på ei side av grensa og jobbar på den andre sida. Australia her ikkje tilsvarande utfordring.

Det er også et viktig poeng, Australia. New Zealand og Taiwan da har jo ikke noen landgrense mot noen andre stater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det er så merkelig at det er sånn på sykehusene. Klarer ikke forstå hvorfor det ikke brukes mer munnbind der. På min jobb som ikke er i helsevesenet må vi bruke FFP2-maske, vernebriller eller visir, vi dobbeltestes daglig, vi kan ikke gå med klokke eller smykker osv, også ser man stadig fra inne på sykehusene at de ansatte er samlet ganske tett uten noe beskyttelse. Dette gir ikke helt mening for meg nå som tilgangen på PPE har vært god lenge.

Jeg tror det er fordi vi ikke har klart å kjøpe inn nok munnbind. De sparer de til det virkelig trengs. Men enig i at det er helt idiotisk.

Lenke til kommentar
ok67 skrev (4 minutter siden):

Vanskeleg å stenge grensa hermetisk pga alle som bur på ei side av grensa og jobbar på den andre sida. Australia her ikkje tilsvarande utfordring.

 

William_S skrev (3 minutter siden):

Det er også et viktig poeng, Australia. New Zealand og Taiwan da har jo ikke noen landgrense mot noen andre stater. 

Hva med Vietnam?

vietnam.jpg.718f889d74c7fca9e471bde88c922b14.jpg

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/viet-nam/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke en slik strategi hadde fungert i Norge med dagens smittsituasjon. Det ville antagelig endt opp med en lockdown på flere flere måneder. Men jeg tror samtidig om kontrollen på grensen hadde vært der i februar i fjor så hadde vi unngått ekstremt mye. Dette gjorde feks Taiwan ganske tidlig.

Ja, problemet er jo at vi har alt for mange smittede til at det kan fungere like effektivt som i Australia og New Zealand. Der er det slik at de går i full lockdown så fort det er noen få smittede med ukjent og/eller ukontrollert smittekilde. Og så fort alle de smittede er brakt under kontroll gjenåpner samfunnet for fullt. Frem til neste gang. Skjønt de lever under en vedvarende frykt for en mny lockdown hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Det er også et viktig poeng, Australia. New Zealand og Taiwan da har jo ikke noen landgrense mot noen andre stater. 

Det har jo ikke Storbritannia heller, men...vi ser nå hvordan det gikk. Men så har det jo med befolkningstetthet og, og sør-England er et av de mest overbefolkede områdene i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det har jo ikke Storbritannia heller, men...vi ser nå hvordan det gikk. Men så har det jo med befolkningstetthet og, og sør-England er et av de mest overbefolkede områdene i Europa.

Dette er ikke helt riktig. De har en landegrense mot Irland. Men skjønner poenget ditt altså . Men den er for tabubelagt å stenge av helt andre årsaker 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke helt riktig. De har en landegrense mot Irland. Men skjønner poenget ditt altså 

Nord-Irland er en del av Det Forente Kongeriket, ikke Storbritannia. Det heter United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. OK, det var flisespikkeri og kverulering, sorry;)

Men Irland har veldig liten befolkning, kanskje noe tettere enn Norge men mindre befolkningstetthet enn Danmark. Smitten er likevel høy. Og smitten til UK har neppe kommet fra den irske republikken.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...