Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (47 minutter siden):

Om man ikke får blodpropp umiddelbart etterpå så kan man vel få det etter noen måneder/år?

Det kan man også uten vaksine.

Nidar2 skrev (48 minutter siden):

Er nok ikke så mange som ønsker ta denne vaksinen lenger nå.

 

For folks eget beste håper jeg du treffer dårlig med den spådommen, men jeg frykter du har rett i at en del blir mer skeptiske, eller i verste fall lar være å vaksinere seg uten grunnlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 8.3.2021 den 3.40):

Smittetilfelle hos naboen. (Eg håpar at vedkommande ikkje blei smitta under opphaldet her på Haugland, elles kan dette bli stygt med potensiell spreiing til mange kommunar).

https://www.firda.no/pasient-som-var-pa-hauglandsenteret-er-koronasmitta/s/5-15-1185126

Oppdatering: Fjaler kommune har testa rundt 100, og pasientar som er reiste heim har blitt testa i eigen kommune. Alle prøver har vore negative, og det er dermed framleis ikkje kjend smitte i kommunen min bortsett frå to studentar ved den internasjonale skulen som var i innreisekarantene/isolasjon etter nyttår.

Kvar smitten kjem frå er eit godt spørsmål. Pasienten drog frå Haugland tysdag forrige veke etter å ha vore på senteret i 3 veker, og skal ha blitt påvist smitta allereie i helga. Merkeleg sak.

https://www.fjaler.kommune.no/aktuelt/positiv-test-ved-hauglandsenteret-artikkel-oppdatert-per-9-mars.34175.aspx

Sitat

– Alle har testa negativt, seier Inger Johanne Osland, leiar ved Haugland rehabiliteringssenter i Fjaler.

Sitat

– Eigentleg skal alle vente ti dagar etter nærkontakt med smitta, før vi kan avvise at smitten har spreidd seg. Det er framleis ein liten sjanse for at smittetilfellet kan stamme frå oss, men det vil overraske meg veldig.

https://www.firda.no/fekk-ein-vekkar-skjonar-kor-fort-ting-kan-skje/s/5-15-1187529

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (26 minutter siden):

Det fornuftige ville være å be folk holde seg hjemme. Men det tør de ikke.

Interessant dato å holde pressekonferanse på... men ja, blir nok ikke hytteforbud, og sikkert ikke like strengt som i fjor... Men ja, best å holde seg hjemme i påska.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos blodpropp, så har det jo vært mye snakk om at de har sett blodet oppføre seg annerledes hos de som får korona. At mange har fått blodpropper... Har en kollega som har en venninne som fikk hjerteinfarkant i relativ ung alder (40 år) kort tid etter hun hadde fått korona, og legene var sikker på det mest sannsynlig skyldes den korona, det var ingen annen god forklaring. Kanskje vaksinen skaper samme type immunrespons som viruset... 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Brønnøy kommune stenger ned

Det skriver kommunen i en pressemelding torsdag. Årsaken er «uoversiktlig smittesituasjon» i kommunen.

De opplyser at fire personer torsdag har fått påvist smitte og at totalt seks tilfeller er påvist denne uken.

– Denne situasjonen ble vurdert av smittevernoverlegen og kommunedirektøren som så alvorlig, at man ba kommunestyret om å innføre svært strenge tiltak, heter det i pressemeldingen.

Følgende tiltak iverksettes umiddelbart:

  • Stenging av virksomheter
  • Det betyr blant annet at alle arrangementer utenfor hjemmet forbys, med unntak av begravelser og bisettelser.
  • Det er ikke tillatt å organisere idrettsaktivitet for voksne eller barn.
  • Påbud om hjemmekontor for alle som kan.
  • Kjøpesenter og alt av butikker inkludert vinmonopolet og bensinstasjoner skal være stengt med umiddelbar virkning. Med unntak av: Apotek og matbutikkene Coop Prix, Coop Mega, Rema 1000, Kiwi, Bunnpris, Chada Asiamat, og Spar. Søndagsåpne butikker holdes stengt.

Dette gjelder til og med mandag 15 mars. Kl. 24.00.

  • Serveringssteder/restauranter skal være stengt med umiddelbar virkning til og med 15 mars kl. 24.00. Catering er unntatt fra dette.
  • Treningssenter, svømmehaller, museer, kino, konsertsteder og offentlige steder der det foregår kultur-, underholdning- og fritidsaktiviteter som samler mennesker må holde stengt.
  • Alle bør unngå besøk hjemme og sammenkomster i eget hjem.
  • Alle skoler inkludert videregående stenges fra og med fredag 12 mars til og med fredag 19 mars.
  • Barnehagene stenges til og med tirsdag 16. mars.
  • Det skal brukes munnbind innendørs utenfor eget hjem. Og utendørs hvis ikke to meters avstand kan holdes.
  • Alle behandlinger som innebærer nærkontakt stenges ned. Utenom legekontor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Apropos blodpropp, så har det jo vært mye snakk om at de har sett blodet oppføre seg annerledes hos de som får korona. At mange har fått blodpropper... Har en kollega som har en venninne som fikk hjerteinfarkant i relativ ung alder (40 år) kort tid etter hun hadde fått korona, og legene var sikker på det mest sannsynlig skyldes den korona, det var ingen annen god forklaring. Kanskje vaksinen skaper samme type immunrespons som viruset... 

 

Ja blodpropper er en av dødsårsakene fra koronaviruset. Jeg tror blodproppen var tilfeldig, den hadde ikke noe med AstraZeneca vaksinen å gjøre.

Sitat

Coronavirus Blood Clots

Blood clots can cause problems ranging from mild to life threatening. If a clot blocks blood flow in a vein or artery, the tissue normally nourished by that blood vessel can be deprived of oxygen, and cells in that area can die.

Some people infected with SARS-CoV-2 develop abnormal blood clotting. “In some people with COVID-19, we’re seeing a massive inflammatory response, the cytokine storm that raises clotting factors in the blood,” says Galiatsatos, who treats patients with COVID-19.

“We are seeing more blood clots in the lungs (pulmonary embolism), legs (deep vein thrombosis) and elsewhere,” he says.

Brodsky notes that other serious illnesses, especially ones that cause inflammation, are associated with blood clots. Research is still exploring if the blood clots seen in severe cases of COVID-19 are unique in some way. 

The Impact of Coronavirus Blood Clots Throughout the Body

In addition to the lungs, blood clots, including those associated with COVID-19, can also harm:

The nervous system. Blood clots in the arteries leading to the brain can cause a stroke. Some previously young, healthy people who have developed COVID-19 have suffered strokes, possibly due to abnormal blood clotting.

The kidneys. Clogging of blood vessels in the kidney with blood clots can lead to kidney failure. It can also complicate dialysis if the clots clog the filter of the machine designed to remove impurities in the blood.

Peripheral blood vessels and “COVID toe.” Small blood clots can become lodged in tiny blood vessels. When this happens close to the skin, it can result in a rash. Some people who test positive for COVID-19 develop tiny blood clots that cause reddish or purple areas on the toes, which can itch or be painful. Sometimes called COVID toe, the rash resembles frostbite.

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/what-does-covid-do-to-your-blood

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

AstraZeneca-vaksinen ble stoppet - Roger ble vaksinert likevel

En halv time før Roger Sund i Vardø endelig skulle ta vaksinen fra AstraZeneca, bestemte kommunen seg for å stanse vaksineringen. Da insisterte Roger på å ta den likevel. – Den sjansen tar jeg, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRmVQA/astrazeneca-vaksinen-ble-stoppet-roger-ble-vaksinert-likevel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

I Oslo er det knapt smitte i butikker og på serveringssteder. Likevel valgte man å stenge alt.

I Oslo-området måtte 3114 butikker og serveringssteder stenge forrige uke. Over 20.000 ansatte er berørt. Men smittetallene viser at forsvinnende få er blitt smittet på spisesteder og i butikker i Oslo.

Jeg synes det var veldig mange med ukjent smittested (alternativt - som ikke har meldt fra om at de har vært på et serveringssted).

Hva er årsaken til at det ikke kommer meldinger i store kommuner av typen, de som var på Rema 1000  tidsrom og dato må gå å teste seg. Det blir kanskje litt for mange i karantene på en gang? Men en gledelig nyhet at man ikke trenger å engste seg for smitte i løpet av handleturen.

1337543160_Skjermbilde2021-03-11kl_17_32_23.thumb.jpg.b365791922d114a188d38248dabcdcd7.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det var veldig mange med ukjent smittested (alternativt - som ikke har meldt fra om at de har vært på et serveringssted).

Hva er årsaken til at det ikke kommer meldinger i store kommuner av typen, de som var på Rema 1000  tidsrom og dato må gå å teste seg. Det blir kanskje litt for mange i karantene på en gang? Men en gledelig nyhet at man ikke trenger å engste seg for smitte i løpet av handleturen.

1337543160_Skjermbilde2021-03-11kl_17_32_23.thumb.jpg.b365791922d114a188d38248dabcdcd7.jpg

Grunnen til at flest blir smittet hjemme er at det er mye lettere å smittespore. FHI har oversikt som viser at folk som jobber i uteliv og restaurantbransjen er mest smittet av alle yrker:

https://www.fhi.no/nyheter/2021/nye-tall-for-koronasmitte-i-ulike-yrkesgrupper/

Nå er også butikker stengt fordi folk ikke skal dra ut og møtes tilfeldige. Da blir smittesporing umulig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Norge får 1 million færre doser av AZ i Q2. 

Selv FHI sine nøkterne planer ryker nå, selv om AZ skulle få grønt lys igjen. 

Blir neppe åpning før høsten nå 

Hvor mye kan Norge eventuelt få av Johnsen&Johnsen og hvor raskt?

Lenke til kommentar

Èn million færre AstraZenica-doser i løpet av andre kvartal er et skikkelig slag i trynet kjente jeg. Det er noe dritt. Fordelen er at vi går mot vår og sommer.

Fnugle skrev (12 minutter siden):

Hvor mye kan Norge eventuelt få av Johnsen&Johnsen og hvor raskt?

Vi har avtale på 900.000 i løpet av andre kvartal. Sannsynligvis kommer de første i andre halvdel av april.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke jobbe overtid - ga vaksine til ordføreren

Sitat

På mandag ble ordfører i Volda, Sølvi Dimmen koronavaksinert. Dette er brudd på retningslinjene, melder FHI. 

– Reservestyrken ble innkalt, nå er jeg ferdig vaksinert, delte ordføreren på Facebook. 

Under innlegget stiller flere voldinger spørsmål ved hvorfor Sølvi Dimmen, som ikke er i risikogruppen, ble vaksinert. Selv svarer hun at hun befant seg på rett sted til riktig tid. 

– Man kan ikke legge opp til å vaksinere tilfeldige ordførere som rusler forbi, sier overlege i FHI, Preben Aavitsland. 

I en e-post til Nærnett presiserer Folkehelseinstituttet (FHI) at alle doser, uansett, skal benyttes etter retningslinjene. 

– Kommunene må ha reservelister av personer som kommer inn under retningslinjene og kalle inn disse umiddelbart dersom det er noen doser igjen på slutten av dagen, stadfester Aavitsland. 

Voldaordføreren mener ikke at vaksineringen var problematisk, men ser i ettertid hvorfor innlegget skaper reaksjoner. 

– Jeg tenkte ikke så mye før jeg publiserte innlegget. Det kom kanskje litt brått på og jeg var oppglødd over hele situasjonen, forklarer Dimmen. 

Ville hjem fra jobb

– Vi har en liste over prioriterte som skal vaksineres. Sølvi stod ikke på den listen. 

Det sier vaksinekoordinator i Volda, Toril Høydal. 

På mandag gjorde Høydal klar 110 vaksinedoser, og kalte inn 106 pasienter for å være sikker på at det var nok. Da alle var vaksinert satt hun igjen med fire doser. Hun forteller at alternativene var å enten ringe noen på prioriteringslisten, finne fire personer å vaksinere eller kaste de resterende dosene. 

– Jeg tok avgjørelsen om å dra til Rådhuset for å se om det var noen der å sette vaksinen i. Jeg kunne ringt de på listen, men det gjorde jeg ikke da, sier hun.

Hovedgrunnen til å ikke ringe de på prioriteringslisten var at klokka var 15.15 og arbeidsdagen var snart over. Med eventuell reisetid fra Hornindal eller Folkestad, samt 30 minutters ventetid etter vaksinering, ville dagen blitt lang. 

– Det var på slutten av dagen og vi hadde vaksinert i flere timer. Jeg tenkte at folk må få komme seg hjem etter jobb og ønsket sette vaksinene fort. 

Høydal legger vekt på at det var helt tilfeldig at ordføreren ble valgt ut til vaksinering. 

– Jeg satt dosene i de første fire personene jeg fant, det har jeg ikke dårlig samvittighet for, presiserer hun. 

Mer: https://www.nernett.no/artikler/anklages-snike-vaksinekoen-jeg-tenkte-vel-ikke-sa-mye

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Apropos blodpropp, så har det jo vært mye snakk om at de har sett blodet oppføre seg annerledes hos de som får korona. At mange har fått blodpropper... Har en kollega som har en venninne som fikk hjerteinfarkant i relativ ung alder (40 år) kort tid etter hun hadde fått korona, og legene var sikker på det mest sannsynlig skyldes den korona, det var ingen annen god forklaring. Kanskje vaksinen skaper samme type immunrespons som viruset... 

 

Nettopp det du skriver her som jeg har tenkt på siden jeg hørte om dette for litt over ukes tid siden.

Jeg er heldigvis sist i denne vaksine køen så regner med covid er nesten ikke eksisterende til den tid.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...