Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Dersom de mot formodning konkluderer med at det er trygt å få vaksinen bør ingen over 40 år få den, og heller ingen i risikogruppene eller de som spiser Albyl-E. Jeg regner med sølevannet blir kastet.

Hvorfor skal ikke de gruppene få en trygg vaksine? :shrug:

Nidar2 skrev (2 timer siden):

Nei, selvsagt ikke. Ingen bør tvinges til å ta AZ om de ikke vil.

Slapp av - ingen skal tvangsvaksineres!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Nordvestlandet? Där er det lite nu smitte. Förövrigt tycker jag inte det set ut som att det har kommit speciellt mycket smitte i skidestinationer. 

Det är ju också så att smitten som gir de höga talen är på östlandet och några få andra områden och de hade för det mesta smitte också innen vinterferien. 

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det har gått fra at en knapt leser om nye smittetilfeller i avisene til at det nå er daglig nye tilfeller, siste uken har det blitt oppdaget ny smitte i Stryn, Ørsta, Stad, Ålesund, Volda, Ulstein og Molde ifølge oversikten til Sunnmørsposten. Men du har rett i at i vi generelt sett har hatt lite smitte på Nordvestlandet, vi har hatt veldig mye importsmitten før grensene stengte, men vi har vært flinke og greid å holde kontroll på det, og at smitten her nærmest stoppet når vi stengte grensene, men for så å begynne å poppe opp nye tilfeller overalt igjen nå etter Norge var ferdig med vinterferiene sine har jeg vanskelig å tro bare er tilfeldig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Verktøykassen begynner å bli skummel tom enkelte steder, men det blir nok å stenge barnehager og skoler før det blir portforbud. Jeg tror det i denne sammenheng faktisk vil ha effekt og i mye større grad enn stengte kjøpesentre og butikker. Man kan ikke forvente at mindre barn følger smittevernsregler i samme grad som voksne. Og også før pandemien var et faktum vet man jo at det er mye sykdom i barnehager generelt. Masse Norovirus utbrudd og lignende. Det synes at den britiske mutanten er mye mer smittsomt blant barn enn de gamle coronavariantene.  Jeg mener dog at å stenge ned butikker og kjøpesentre nok kanskje er et mer resultat av å vise at man gjør noe mer enn at det er et tiltak med effekt på smittetall. 

Jeg forstår denne vegringen mot å stenge skoler dog - det er viktig å holde de åpne så lenge som mulig. Men nå mener jeg vi snart er på et stadie i Oslo hvor man nok må gjøre noe der. Ikke trenger det nødvendigvis å være langvarig heller. Kanskje holder det med under en måned slik som i fase 1 av pandemien.   Eller var vel kanskje lit i overkant av 1 måned. 

Ja jeg er enig, Utdanningsforbundet er også ute å rister på hodet ift at det fortsatt er åpent. Smitten spres og deres medlemmer er direkte utsatt.

Vi har en gutt på barneskolen nå og det er ikke mye kult. Vil anta at han er den største risikoen for smitte her i hus, altså at han blir smittet via skole og så videre til resten av husstanden.

 

Men igjen så ser jeg bekymring for barn som ikke har det greit. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tror det har lite med "å skjerpe seg" for barn å gjøre, med tiltaksnivået som er nå er utbruddene stort sett i skoler og barnehager og nesten alt i aldersgruppene 0-19, og derfra har det utvikla seg. Økningen begynte etter helsemyndighetene anbefalte å skjerme barn og unge slik at skolene blant annet ble satt til gult nivå. 

Tja, noen har absolutt potensielle for å skjerpe seg. Ser det stadig vekk her i byen, de unge går i klynger og respekterer ikke råd om avstand. 

Men de aller minste kan ikke klandres såklart, og her er risikoen stor om dagen. 

 

Nivå i skole er tøys, iallefall etter barneskole og gjerne på de høyere trinnene i barneskolen. De følger ikke restriksjoner utenfor skole likevel, altså på fritid og i pauser når de drar utenfor skolens område. Ser det daglig her på nærbutikken. Og det er nok ikke kun i denne byen det skjer. Vi har alle vært unge, dumme og lite redde.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja, noen har absolutt potensielle for å skjerpe seg. Ser det stadig vekk her i byen, de unge går i klynger og respekterer ikke råd om avstand. 

Men de aller minste kan ikke klandres såklart, og her er risikoen stor om dagen. 

Man vil ikke oppnå 100% lydighet, hvis det var sånn kunne vi lagt ned politiet og rettsvesen. Alternativet hadde vært en Nord Korea type statsforfatning hvor det er snakk om straff i flere generasjoner om man gjør noe galt. Er ikke bare deg som blir sendt i straffeleir, men potensielt barna og broren din også. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skoleklasse dro på skisamling til Kvitfjell: Lærer koronasmittet

Sitat

34 elever og tre lærere dro fra Oppdal videregående skole i Trøndelag til Kvitfjell i Innlandet på skisamling.

Etter hjemkomst ble en lærer testet for koronaviruset. Torsdag kveld ble det bekreftet at han er smittet av koronaviruset. Smitten settes i sammenheng med skisamlingen.

– Jeg pratet med ham i går kveld. Han er ved godt mot, men veldig lei seg for å ha fått dette og ringvirkningene det har for skolen, sier stedfortredende rektor, Torkel Kant.

Mener det var forsvarlig å reise

Smittevernoverlegen valgte å stenge skolen i samråd med skoleledelsen. Oppdal videregående skole har rundt 300 elever og 60 ansatte. Alle holder seg hjemme fredag. Det er lagt til rette for digital undervisning.

Læreren har vært i nærkontakt med de 34 elevene og de to andre lærerne som reiste på tur til Kvitfjell. Alle er i karantene.

– Er det forsvarlig å reise på skisamling til Kvitfjell midt i en pandemi?

– I forbindelse med regelverket som Norges Skiforbund har lagt til grunn, er det det, sier Kant.

https://www.nrk.no/trondelag/oppdal-videregaende-skole-stengt_-skoleklasse-dro-pa-skisamling-til-kvitfjell-_-laerer-koronasmittet-1.15414239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Man vil ikke oppnå 100% lydighet, hvis det var sånn kunne vi lagt ned politiet og rettsvesen. Alternativet hadde vært en Nord Korea type statsforfatning hvor det er snakk om straff i flere generasjoner om man gjør noe galt. Er ikke bare deg som blir sendt i straffeleir, men potensielt barna og broren din også. 

Nei, det finnes alltid noen som ikke følger. Men, pr nå er den prosenten veldig høy blandt de unge. Det er iallefall mine observasjoner her hvor vi bor.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at noen VGS-elever overfører de mer åpne reglene fra skolen ut i livet ellers. Har sett noen artikler hvor det etter utbrudd sies "vi var samlet mange ja, men alle er jo i samme kohort" og lignende når det har vært for mange samlet.

Forstår at det kan føles meningsløst at de ikke kan samles når de er det på skolen uansett, og at det kan bli en slags forvirring mellom reglene innenfor og utenfor skolen. Men 18-19 åringer bør forstå dette og at kohort ikke er fripass til å droppe smittevernet, og at det ikke er kohorter utenfor skolen. Når det er sagt så tror jeg de aller, aller fleste er flinke og gjør sitt beste. Det er ikke lett for de unge nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Evil-Duck said:

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det har gått fra at en knapt leser om nye smittetilfeller i avisene til at det nå er daglig nye tilfeller, siste uken har det blitt oppdaget ny smitte i Stryn, Ørsta, Stad, Ålesund, Volda, Ulstein og Molde ifølge oversikten til Sunnmørsposten. Men du har rett i at i vi generelt sett har hatt lite smitte på Nordvestlandet, vi har hatt veldig mye importsmitten før grensene stengte, men vi har vært flinke og greid å holde kontroll på det, og at smitten her nærmest stoppet når vi stengte grensene, men for så å begynne å poppe opp nye tilfeller overalt igjen nå etter Norge var ferdig med vinterferiene sine har jeg vanskelig å tro bare er tilfeldig. 

Verkar som det har kommit in lite smitte på grund av vinterferien i det området.

Mina tankar handlade dock om orsaken till att smitten i Norge har ökat markant den senaste tiden och då tycker jag inte det verkar som att vinterferien är en viktigt orsak. 

Lenke til kommentar

Smitteutbruddet på sykehuset Østfold i februar: Seks døde

Sitat

Seks pasienter døde etter å ha blitt smittet av det muterte coronaviruset mens de var innlagt på Sykehuset Østfold Kalnes.

Utbruddet skjedde på ortopedisk avdeling i starten av februar og førte til at 23 ansatte og ti pasienter ble smittet.

Seks pasienter i 80- og 90-årene mistet livet. De fire som overlevde, var mellom 30 og 80 år.

Sykehuset har nå igangsatt intern gransking for å se om det er noe de kan lære av det som skjedde, opplyser avdelingssjef for ortopedisk avdeling, Asbjørn Sorteberg til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJvA7j/smitteutbruddet-paa-sykehuset-oestfold-i-februar-seks-doede

En tragedie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DA er det game over for AZ vaksina her til lands:

Sitat

Vaksinert helsearbeider døde i Tynset:

En kvinne i 30-åra ansatt i Tynset kommune døde ti dager etter at hun ble vaksinert med AstraZeneca-vaksinen. Det skriver Tynset kommune i en pressemelding.

Det er ikke sikkert at dødsfallet kan knyttes til vaksinen, understreker kommunen.

På en pressekonferanse fredag formiddag sier kommneoverlegen i Tynset at kvinnen døde av hjerneblødning. Det er dermed ikke identisk med dødsfallet som knyttes til vaksinen i Danmark, hvor en person døde av blodpropp.

- Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet tar saken på høyeste alvor og vil følge opp saken videre, skriver kommunen.

Torsdag satt norske myndigheter vaksineringen med AstraZeneca-vaksinen på pause etter meldinger om flere tilfeller av blodpropper.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snikpellik said:

Har inntrykk av at noen VGS-elever overfører de mer åpne reglene fra skolen ut i livet ellers. Har sett noen artikler hvor det etter utbrudd sies "vi var samlet mange ja, men alle er jo i samme kohort" og lignende når det har vært for mange samlet.

Forstår at det kan føles meningsløst at de ikke kan samles når de er det på skolen uansett, og at det kan bli en slags forvirring mellom reglene innenfor og utenfor skolen. Men 18-19 åringer bør forstå dette og at kohort ikke er fripass til å droppe smittevernet, og at det ikke er kohorter utenfor skolen. Når det er sagt så tror jeg de aller, aller fleste er flinke og gjør sitt beste. Det er ikke lett for de unge nå.

Passerte nettopp en tett klynge på åtte daffe teenagere på fortauet ute på gaten her. Her må alle andre gå ut i trikkeskinnen eller skvise seg forbi. Ingen munnbind selvfølgelig.

Skjønner ikke egentlig hvorfor alle synes så intenst synd på ungdommer nå. Prøver å ikke tenke at «da vi var unge hadde vi ikke engang...» Men er det ikke litt sånn? Synes de har det ganske bra. De har jo alt. De må ha det litt kjedeligere en stund, men de har fortsatt nettet sitt og mobilene sine og får mat og klær servert hjemme. Hvor traumatisk kan det være? I forhold til de voksne som blir skikkelig syke, dør, mister inntekt osv. Har vanskelig for å tro på en tapt generasjon uten fremtid pga dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Tja, noen har absolutt potensielle for å skjerpe seg. Ser det stadig vekk her i byen, de unge går i klynger og respekterer ikke råd om avstand. 

Men de aller minste kan ikke klandres såklart, og her er risikoen stor om dagen. 

Avstandsreglene er nok noe av det vanskeligste å overholde, selv blant voksne som burde vite bedre. Man starter gjerne med god margin, men etter noen minutter med hyggelig prat har man plutselig nærmet seg hverandre. 2 meter er ganske lang avstand, fortau er i hvert fall ikke bredere enn det.

Jeg har også observert ungdom/barn fra skolene i nærheten i klynger på vei til butikken. De har sikkert fått beskjed om å holde seg på skolens område eller å gå to og to, men det er ikke alle som hører etter. Hvis bestevennen tilhører en annen kohort er det ikke så enkelt. Og hva sier læreren til de som har kjæreste?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...