Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

352 registrert coronasmittet i Oslo siste døgn: Byråden urolig

Sitat

Det er registrert 352 nye smittetilfeller i Oslo siste døgn, viser VGs coronaoversikt. Det er 116 tilfeller flere enn dagen før, og 117 flere enn gjennomsnittet de siste syv dagene.

Helsebyråd Robert Steen (Ap) uttrykker bekymring for situasjonen.

– Det er nå veldig høyt smittetrykk i byen, i alle bydeler. Vi ser en stor økning i hvor mange som blir så syke at de legges inn på sykehus, skriver han i en e-post til VG.

84 personer er innlagt på sykehus tilknyttet kommunen, viser VGs oversikt.

– Det er viktig at sykehusene våre ikke får for mange koronapasienter, også fordi de skal sikre behandling av pasienter som trenger hjelp med for eksempel kronisk sykdom, kreft eller skader.

Steen er urolig for at omfanget av personer i karantene kan ramme samfunnsfunksjonene.

– Når mange er i karantene, er det også høyere sykefravær blant de vi trenger for å holde samfunnet i gang: ansatte i eldreomsorgen, barnehager, skoler, kollektivtransport, renhold og mange andre viktige tjenester. Derfor gjør smitten meg urolig, og vi må alle gjøre det vi kan for å få den ned.

Beskjeden fra Steen er klar:

– Fortsett å teste dere, hold avstand og hold antall kontakter nede.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BR4lB/352-registrert-coronasmittet-i-oslo-siste-doegn-byraaden-urolig
 

fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Var inte det där lite väl sent?

Det de inför er väl på nivå med de föreslagna nationella tilltaken men Lier inför de når smitten er på 300 per 100 000 senaste 14 dagarna och smitten begynte öka markant redan för en uke sen. 

Synd hvis stora delar av landet får nationella tilltak i rent förebyggande syfte för att en del kommuner ikke gidder reagera innan smitten där redan är på en hög nivå.

Ja, enig. Noen kommuner venter i overkant lenge selv om man vet hvor det bærer. Et eksempel er igjen Bærum som ikke gikk til rødt nivå på skolene før i dag. Alle så at det ville skje, likevel venter de til det er så mange tilfeller i skolene at man absolutt må. Det er vel muligens for at de er redde for at folk ikke skal se rettmessigheten av tiltak hvis man griper inn for tidlig?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

352 registrert coronasmittet i Oslo siste døgn: Byråden urolig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BR4lB/352-registrert-coronasmittet-i-oslo-siste-doegn-byraaden-urolig
 

Ja, enig. Noen kommuner venter i overkant lenge selv om man vet hvor det bærer. Et eksempel er igjen Bærum som ikke gikk til rødt nivå på skolene før i dag. Alle så at det ville skje, likevel venter de til det er så mange tilfeller i skolene at man absolutt må. Det er vel muligens for at de er redde for at folk ikke skal se rettmessigheten av tiltak hvis man griper inn for tidlig?

Tiltakene som ble innført har uansett ikke noen målbar effekt ennå. Er uansett ikke så mye mer å stenge ned her i byen og mye har vært stengt i over 4 måneder. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

28 NYE CORONATILFELLER I DRAMMEN

Sitat

28 personer bosatt i Drammen kommune har fått påvist coronasmitte i løpet av det siste døgnet. 25 av dem har kjent smittevei, mens det foreløpig ikke er fastslått en sikker smittevei for de siste tre, skriver kommunen.

Ved både Marienlyst skole og Akadmiet videregående skole Ypsilon er det påvist smitte, og ved begge skolene settes én klasse i karantene. I tillegg er det flere smittetilfeller knyttet til Galterud skole, så der settes ytterligere én klasse i karantene.

Det er også påvist smittetilfeller ved Bragernes strand barnehage og Stenseth barnehage. Barn og ansatte settes i karantene.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/28-nye-coronatilfeller-i-drammen.7nuIeF0by

Skoler og barnehager igjen og igjen. Fellesnevnerne for nesten alle utbrudd som meldes om i hele Norge nå. Hele årsaken til det som ser ut til å bli bølge tre er muterte varianter som smitter så lett i disse settingene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

28 NYE CORONATILFELLER I DRAMMEN

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/28-nye-coronatilfeller-i-drammen.7nuIeF0by

Skoler og barnehager igjen og igjen. Fellesnevnerne for nesten alle utbrudd som meldes om i hele Norge nå. Hele årsaken til det som ser ut til å bli bølge tre er muterte varianter som smitter så lett i disse settingene. 

Jeg begynner nesten å helle mot at man bør stenge skoler og barnehager en stund nå i utsatte områder. Tror faktisk dette kan raskt dempe smittetrykket, mye mer enn å stenge ned kjøpesentre og andre butikker. Det er selvsagt et evig dillemma å gjøre dette mot de aller yngste. Men jeg mener nok at ungdomsskole og vgs kan bli gjort heldigital en liten stund så kan barneskoler og barnehager kjøre på rødt nivå. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Tiltakene som ble innført har uansett ikke noen målbar effekt ennå. Er uansett ikke så mye mer å stenge ned her i byen og mye har vært stengt i over 4 måneder. 

Ja lurer på hva de skal gjøre om det ikke går rett vei snart? Virker som folk ikke klarer å ta dette seriøst. Blir vell portforbud om folk ikke skjerper seg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja lurer på hva de skal gjøre om det ikke går rett vei snart? Virker som folk ikke klarer å ta dette seriøst. Blir vell portforbud om folk ikke skjerper seg. 

Verktøykassen begynner å bli skummel tom enkelte steder, men det blir nok å stenge barnehager og skoler før det blir portforbud. Jeg tror det i denne sammenheng faktisk vil ha effekt og i mye større grad enn stengte kjøpesentre og butikker. Man kan ikke forvente at mindre barn følger smittevernsregler i samme grad som voksne. Og også før pandemien var et faktum vet man jo at det er mye sykdom i barnehager generelt. Masse Norovirus utbrudd og lignende. Det synes at den britiske mutanten er mye mer smittsomt blant barn enn de gamle coronavariantene.  Jeg mener dog at å stenge ned butikker og kjøpesentre nok kanskje er et mer resultat av å vise at man gjør noe mer enn at det er et tiltak med effekt på smittetall. 

Jeg forstår denne vegringen mot å stenge skoler dog - det er viktig å holde de åpne så lenge som mulig. Men nå mener jeg vi snart er på et stadie i Oslo hvor man nok må gjøre noe der. Ikke trenger det nødvendigvis å være langvarig heller. Kanskje holder det med under en måned slik som i fase 1 av pandemien.   Eller var vel kanskje lit i overkant av 1 måned. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja lurer på hva de skal gjøre om det ikke går rett vei snart? Virker som folk ikke klarer å ta dette seriøst. Blir vell portforbud om folk ikke skjerper seg. 

Tror det har lite med "å skjerpe seg" for barn å gjøre, med tiltaksnivået som er nå er utbruddene stort sett i skoler og barnehager og nesten alt i aldersgruppene 0-19, og derfra har det utvikla seg. Økningen begynte etter helsemyndighetene anbefalte å skjerme barn og unge slik at skolene blant annet ble satt til gult nivå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, William_S said:

Jeg begynner nesten å helle mot at man bør stenge skoler og barnehager en stund nå i utsatte områder. Tror faktisk dette kan raskt dempe smittetrykket, mye mer enn å stenge ned kjøpesentre og andre butikker. Det er selvsagt et evig dillemma å gjøre dette mot de aller yngste. Men jeg mener nok at ungdomsskole og vgs kan bli gjort heldigital en liten stund så kan barneskoler og barnehager kjøre på rødt nivå. 

Enig, tilltak i  skolen har nog en mycket större effekt än många av dagens tilltak. 

Problemet er att det påverkar väldigt många människor, framförallt hvis det stängs för de yngsta, och jag tror också att det är väldigt mycket jobb och problem för de som jobbar i skolen med hårda tilltak i skolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Enig, tilltak i  skolen har nog en mycket större effekt än många av dagens tilltak. 

Problemet er att det påverkar väldigt många människor, framförallt hvis det stängs för de yngsta, och jag tror också att det är väldigt mycket jobb och problem för de som jobbar i skolen med hårda tilltak i skolen. 

Ja det er dette jeg også tar opp delvis i innlegget mitt at det er et evig dillemma. På sykehjemmet hvor jeg nå har praksis så er det et bemanningsproblem om dagen fordi også nærkontakter av nærkontakter også blir satt i ventekarantene. Mange av disse er foreldre til barn i skolealder. Men de har dog veldig god kontroll med den lille smittesituasjonen som er blant ansatte, det er heldigvis ikke mange som har blitt smitta av de som har havna i karantenerunddansen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pressekonferanse 12. mars – om påskeferien
Invitasjon til pressekonferanse om råd for påskeferien fredag 12. mars kl. 13.00 med justis- og beredskapsminister Monica Mæland og helse- og omsorgsminister Bent Høie. Helsedirektør Bjørn Guldvog og avdelingsleiar Line Vold i Folkehelseinstituttet vil også vere til stades.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/koronasituasjonen-pressekonferanse-12.-mars-om-paskeferien/id2838391/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringenapner-for-hyttepaske/73519090

Virker som regjeringen har bestemt seg for å gi opp på oppløpssiden og tror det ikke lenger er vilje i befolkningen til å slå ned smitten. Hvordan de har komt frem til at vinterferiene gikk bra når vi nå nettopp har slått en dyster smitterekord må gudene vite... 

Vinterferien er vel ikkje årsaka til smitten i skulane?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Evil-Duck said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringenapner-for-hyttepaske/73519090

Virker som regjeringen har bestemt seg for å gi opp på oppløpssiden og tror det ikke lenger er vilje i befolkningen til å slå ned smitten. Hvordan de har komt frem til at vinterferiene gikk bra når vi nå nettopp har slått en dyster smitterekord må gudene vite... 

Men er det noe som tyder på att vinterferien faktiskt var ett problem? Hyttekommunene har väl inte fått någon mer smitte for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (6 minutter siden):

Vinterferien er vel ikkje årsaka til smitten i skulane?

 

fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Men er det noe som tyder på att vinterferien faktiskt var ett problem? Hyttekommunene har väl inte fått någon mer smitte for eksempel.

Det har seg jo slik at smitte i smittefrie kommuner ikke oppstår uten at folk beveger seg, når jeg nå ser at det er smitte i nærmest alle kommuner rundt meg som ikke har hatt noen smitte siden Januar og grensene stengte er det vertfall særdeles vanskelig å tro for meg at det ikke har en korrelasjon til at folk dro på vinterferie. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringenapner-for-hyttepaske/73519090

Virker som regjeringen har bestemt seg for å gi opp på oppløpssiden og tror det ikke lenger er vilje i befolkningen til å slå ned smitten. Hvordan de har komt frem til at vinterferiene gikk bra når vi nå nettopp har slått en dyster smitterekord må gudene vite... 

Virker som regjeringen går for en alt går til helvete strategi. Så blir det full lockdown etter påskeferien og en dobling av antall døde før sommeren.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 552c6...490 said:

Godt sagt. Håper han ikek går på en smell, etter min mening gjort en knallbra jobb og blitt angrepet fra alle kanter fordi han har vært tydelig mot NHO importsmitte og reising. Grepanes fin kar som styrer Kristiania og var min leder mange år i VIF.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Helt enig. Raymond har stått frem som et forbilde for god ledelse gjennom hele dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Påsken er jo noe annerledes enn vinterferien, siden "alle" har fri. Det er helligdager og sterke tradisjoner for å besøke familie, reise hjem til foreldre, og dra på tur. Det er mer tradisjonsbundet og ligner mer på jul sånn sett. Vinterferie er jo noe som i stor grad gjelder barn, unge og foreldre med barn i skole.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

 

Det har seg jo slik at smitte i smittefrie kommuner ikke oppstår uten at folk beveger seg, når jeg nå ser at det er smitte i nærmest alle kommuner rundt meg som ikke har hatt noen smitte siden Januar og grensene stengte er det vertfall særdeles vanskelig å tro for meg at det ikke har en korrelasjon til at folk dro på vinterferie. 

Nordvestlandet? Där er det lite nu smitte. Förövrigt tycker jag inte det set ut som att det har kommit speciellt mycket smitte i skidestinationer. 

Det är ju också så att smitten som gir de höga talen är på östlandet och några få andra områden och de hade för det mesta smitte också innen vinterferien. 

Lenke til kommentar

Flere med sure oppstøt og forstoppelser under korona

Sitat

Flere nordmenn hadde mageproblemer i fjor, viser tall fra Folkehelseinstituttet.

Salget av tabletter mot sure oppstøt økte i 2020 med 21 prosent sammenlignet med året før, tabletter mot forstoppelse økte med 7 prosent. Det viser tall på salg av reseptfrie legemidler i 2020 fra Folkehelseinstituttet.

Hjemmekontor og trøstespising

Det ble solgt mer enn 300.000 pakker mot syrerelaterte plager og en halv million legemidler til bruk ved midlertidig forstoppelse i fjor.

- Kanskje har flere sittet hjemme og trøstespist litt under denne pandemien, og kanskje har det vært litt mye god mat og kanskje litt mer alkohol også som kan gjøre at du får flere plager, sier Steinar Madsen i Legemiddelverket.

https://www.p4.no/nyheter/flere-med-sure-oppstot-og-forstoppelser-under-korona/artikkel/829242/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...