Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da de gjenåpnet landet, la de dette til grunn:

Sitat

FHIs modeller viser at det på toppen av smittebølgen i siste halvdel av februar eller første halvdel av mars, avhengig av tiltaksnivå, kan bli 25 til 300 nye daglige innleggelser med covid-19 som hoved-diagnose og mellom 40 000 og 125 000 nye smittede per dag. Det kan ved full gjenåpning bli mellom 300 til 1000 samtidig inneliggende med covid-19 som hoveddiagnose og maksimalt 175 samtidige pasienter på respirator. Når det gjelder innleggelser, må det legges til pasienter som innlegges med andre hoveddiagnoser, men som samtidig er smittet med SARS-CoV-2. Dette utgjør pt. ca 50% av innleggelsene. Tallene er uansett usikre. RS-virusutbruddet har gått tilbake, og influensa har foreløpig ikke spredd seg i særlig grad. Et stort influensautbrudd denne vinteren er nå noe mindre sannsynlig, og den rekordhøye vaksinasjonsdekningen mot influensa vil uansett bidra til å redusere sykehusinnleggelser.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/begrunnelser-for-endringer-i-covid-19-forskriften/begrunnelse-for-endringer-fra-1.-februar-2022-kl.-2300-med-lettelser-i-nasjonale-regler-i-covid-19-forskriften/id2900006/

Med andre ord, dette er helt som forventet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (På 5.3.2022 den 14.48):

Det er definitivt andre hostesykdommer ute å går nå. Hele familien hadde Corona for noen uker siden men vi har en halsbetennelse/forkjølelse nå. Ingen utslag på tester. Hurra for barn i skole ass. 

Det er berre å "gle" seg til neste forkjølelses- og influensasesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 5.3.2022 den 12.51):

Da har jeg hatt corona da. Ble dårlig natt til onsdag med feber og var vel generelt i elendig form hele dagen. Torsdag og fredag gradvis bedre og i dag helt symptomfri.Ja både selvtest og PCR test var positivt så dette er vel tilnærma helt 100% sikkert. Vurderer å gå i butikken selv om det ikke har gått 4 dager heelt ennå. Men det er vel sånn at man som regel er mest smittsom mens man har symptomer.  Jeg tenker uansett at jeg er mindre smittsom nå i det minste, immunforsvaret har slått infeksjonen tilbake. 

Bruk no iallefall munnbind og sprit deg på hendene, samt hald avstand når du kan. Då bør vel det vere greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (På 4.3.2022 den 22.13):

Fikk vite i dag at en del skal motta en fjerde dose om litt. Det vil nok komme anmodninger til flere etter hvert.

 

Det gjelder i første omgang de som har vansker med å utvikle antistoffer, altså de som mottar immunmodulerende medikamenter o.l. 

 

Desse har allereie tilbod om oppfriskingsdose (4. dose) minimum 3 månader etter grunnvaksinering (3 dosar). Slik har det vore sidan jul, men informasjonen om dette har vore fråverande/dårleg/motstridande.

Lenke til kommentar
G skrev (På 4.3.2022 den 10.16):
  Quote

Omikronvarianten BA.2 ser nå ut til å overta helt i Norge og utgjorde 61 prosent av alle prøvene som ble undersøkt de siste to ukene. Varianten er trolig mer smittsom, men det er ikke tegn på at den gir mer alvorlig sykdom.

Vis sitat  

No er det ei stund sidan eg har følgt med på denne tråden. Men er det sagt noko om dei som har vore smitta med den eine varianten vil vere immune mot den andre? Eller får vi to smittebølgjer på ein gong?

Lenke til kommentar
Alkan skrev (På 3.3.2022 den 16.55):

Noen som har erfaring med å trene etter råna? Har vært frisk i snart en uke og tenker å hitte gymmen snart.

Vil det være forsvarlig/trygt? Veldig mildt forløp og føler meg helt fresh.

Har ikkje erfaring, men reknar med at sunn fornuft vil gjelde også her. Kan ikkje tenkje meg at det er verre å trene etter overstått korona enn etter annan forkjølelse. Men sikkert lettare for kroppen å ta seg inn att om ein ikkje tek seg heilt ut den/dei fyrste gongene.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (29 minutter siden):

No er det ei stund sidan eg har følgt med på denne tråden. Men er det sagt noko om dei som har vore smitta med den eine varianten vil vere immune mot den andre? Eller får vi to smittebølgjer på ein gong?

Jeg fant litt info hvis det er noe å bli klokere av.

De fleste av oss vil få omikron flere ganger

Sitat

- Dersom ikke omikron blir forskjøvet av en ny variant, må de fleste av oss regne med å bli smittet flere ganger med omikronvarianten de kommende årene, forteller Preben Aavitsland, overlege ved Folkehelseinstituttet til Lommelegen.

Sitat

Per nå bruker FHI minimum 60 dager mellomrom for å fastslå resmitte.

Dette er totaltall som ikke skiller mellom hvilken koronavariant man hadde første og andre gangen.

Sitat

Vi regner med at jo flere ganger man har støtt på vaksinen eller viruset, jo bedre beskyttet er man mot alvorlig sykdom, forteller overlegen.

Sitat

SSI, som er Danmarks helseinstitutt som tilsvarer norske FHI, har i undersøkelsen kommet frem til at omikron kan smitte flere ganger med ulike varianter, men det er sjeldent. Dette fant de ut:

  • 67 mennesker fikk påvist omikroninfeksjon to ganger innenfor en tidsperiode mellom 20 og 60 dager.
  • I 47 av tilfellene ble de først ble smittet med Omikron type BA.1 og deretter med BA.2.
  • De resterende 20 viste seg å ha samme virusvariant og det ble derfor vurdert som en langvarig infeksjon, og ikke to ulike.

De som ble smittet to ganger var unge og ikke fullvaksinerte. Det var ikke nevneverdig forskjell på hvor syk man følge seg i første og andre sykdomsrunde, og ingen hadde alvorlig forløp. Studien er foreløpig ikke fagfellevurdert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Mens "alle" ser en annen vei, skjer det ting på krona-fronten. Ny nesten-toppnotering i antall dødsfall på en uke, nye topper i innleggelser og sykehusinnlagte.

476017320_Screenshot2022-03-07at16-23-04CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.876d33c5f922255e1d678e352879a8b0.png 620593726_Screenshot2022-03-07at16-23-19CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.d137d7c02894ad2df8c735e4fcda3096.png 897229241_Screenshot2022-03-07at16-23-24CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.49f6b92e5f23e951341aae27088ccc23.png

Overraskende mange barn blir innlagt:

2092966240_Screenshot2022-03-07at16-25-34CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.13b9093d5c579fdc10d2e20c415a57f4.png

Har du aldersfordelingen på de døde den siste månedene eller et annet tidsintervall nær på oss. Forsøkte å kikke litt på det i dag, men fant ut at statistikken i VG og et annet sted er forskjellig aldersinndelt. Fra VG sin i fra bunn på alder, så var det 2 døde på 1 mnd. 2 døde i neste gruppe over og 6 tror jeg det var på gruppen ovenfor. Så steg det bratt over 50 år på antall døde husker jeg som detalj. Jeg vil si at 6 døde er ganske mange i en så lav aldersgruppe. At noen 50 åringer dør (var mye flere av disse i mengde) er vel ikke helt overraskende, men like fullt litt alvorlig at det begynner å bli noen pr. mnd på såpass "unge" mennesker.

Fant arket, var ikke jeg som regnet det ut. Men stemmer nok sånn noenlunde:

2 døde 0 - 30 år

2 døde 40 - 49 år

6 døde 50 - 59 år

25 døde 60 - 69 år

38 døde 70 - 79 år

71 døde 80 - 89 år

45 døde 90+ år

Ganske høye tall sånn relativt sett. Spesiellt i gruppene 50 - 69 år må en vel si at dette er delvis unødvendig. Noe må en tillate, men dette er ganske mange, altså 31 døde mennesker på kun den siste mnd.

Så kommer det an på hva man verdsetter av alder på folk da. Arbeidslivet verdsetter ihvertfall disse to aldersgruppene, det er det ingen tvil om. Men, så kommer det an på øyet som ser da.

 

En observasjon jeg har gjort meg:

For øyeblikket så er det flere enn noensinne rundt meg som har smitte. Selv i naboleiligheten er det covid nå. Vi har tilbudt oss å småhandle litt for naboen i isolasjonsperioden.

Jeg kjenner også en annen person, med kreft som er innlagt pga. covid-komplikasjonspotensiale. Kjenner det ikke inngående. Er ikke helt riktig å grave for dypt i detaljer når noen sliter med kreft synes jeg. Den som smittet han fikk det trolig med seg fra treningssenter (samboeren).

En aktivitet vi er med på, har også fått noen smittede medlemmer. Så spørs om ikke hele aktiviteten stenges eller kjører forsiktig framferd herfra.

For kort tid tilbake så hadde kjæresten til min gamle far covid også.

Han jeg er onkel til som jeg skrev om, fikk til slutt påvist covid han også, men det er noen uker bakover siden.

Det familiemedlemmet i Canada måtte få sykehjemsplass. Og der hører jeg at de kjører kun 1 kontakt maksimalt som besøkende. Det er en av døtrene som har fått rollen, men det diskuteres om ikke kjæresten bør få besøksrollen istedetfor framover. Der er de livredd for å få covid inn på hjemmet. Tross at sikkert brorparten er vaksinerte mange ganger. Kanskje ikke så rart når man ser at 60 - 70 - 80 - 90 åringer dør i Norge tross både 3 og 4 doser vaksine.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det byrjar jo å bli ei stund sidan dei eldste aldersgruppene fekk boostervaksine, så spørsmålet er jo kor lang tid det går før FHI kjem fram til at desse bør ta ein fjerde dose. Samstundes vil det alltid vere nokon som er så svake at dei døyr av- eller med korona uansett, og desse blir det fleire av jo lenger opp i aldersgruppene ein kjem.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

@torbjornen ja helt klart at noen vil og må dø av det. Men hvor går grensen egentlig? Tenker på dette med de som fortsattstår i arbeidslivet også kan bukke under. Er det akseptable dødstall egentlig? Grensesettingen må jo bli litt flytende her, men et sted må en sette tiltaksgrensene også.

For all del kanskje dødstallene er for lave fortsatt til at det er verdt tiltak, men jeg synes man bør se på situasjonen. Følge litt med nå når man skal ri av seg omikronbølgen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

@torbjornen ja helt klart at noen vil og må dø av det. Men hvor går grensen egentlig? Tenker på dette med de som fortsattstår i arbeidslivet også kan bukke under. Er det akseptable dødstall egentlig? Grensesettingen må jo bli litt flytende her, men et sted må en sette tiltaksgrensene også.

For all del kanskje dødstallene er for lave fortsatt til at det er verdt tiltak, men jeg synes man bør se på situasjonen. Følge litt med nå når man skal ri av seg omikronbølgen.

1% av alle 60-åringene dør hvert år. 100-120 dør daglig i Norge bare for å sette ting i perspektiv. Ingen har overlevd enda! Nå under covid så skal plutselig ikke folk dø lenger.. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke undersøkt slik statistikk, så det har jeg ikke innsikt på.

Her snakker man om 31 døde over de to aldersgruppene til sammen, på bare så kort tid som 1 mnd. Jeg har ikke perspektivet til å se om det utgjør den prosenten du nevner. Da må det jo graves. En kan jo gjøre arbeidet til felles innsats. Nå har jeg fått tak i tallene ovenfor og bidratt med den biten.

Jeg har jo nevnt at noen må dø muligens, så den delen har jeg ryggdekning for. Lurer bare på hvor en skal sette grensen for dødstallet. Å rote litt i denne materien vil jo sette perspektiv på hvor god jobb myndighetene har gjort med oppfølgingen. Har myndighetene bare sluppet monsteret helt løst, eller har de en viss temming av det?

Ivermectin ser jo også ut å ha dukket opp i januar som fagfellevurdert behandling. Når siger det om enn noensinne inn over helsemyndighetene at WHO tok feil, norske myndigheter tok feil og sånn? Dette kunne ha vært et slik tiltak som ikke rammer noen med nedstengninger, men som skjer i forkant av sykehuset profylaktisk. Men, det har jo den gjøken Steinar Madsen satt en brutal sperre for.

?uuid=d18b5392-a2ab-5ddd-b8af-d215f5a9c4

Fordi han er jo så livredd resistente parasitter. Skal heller folk dø, enn å kanskje beskytte oss mot en noen ullen "resisten parasitt"-redsel hos en norsk lege?

Endret av G
Lenke til kommentar

Flere og flere peker mot både Japan og India og mener at legemiddelet ivermectin er et bedre alternativ mot korona enn vaksiner. Legemiddelverket mener legemiddelet ikke bør brukes.

..

Quote

– Faren ved dette er at folk heller vil ha ivermectin enn vaksine. Vaksinasjon er den eneste veien ut av pandemien. Blir det slik at flere nå vil ha ivermectin mot korona er ikke det bra, sier Madsen til Nettavisen.

..

– Det er et viktig legemiddel. Vi har en viss engstelse for at en omfattende bruk av ivermectin mot korona skal føre til resistens hos skabb. Det er slik at stor bruk av et legemiddel mot bakterier og parasitter nesten alltid fører til en form for resistens, sier fagdirektøren.

..

https://www.nettavisen.no/nyheter/avliver-popular-koronateori-ikke-den-eneste-falske-nyheten-vi-har-sett/s/5-95-378767

Hadde ikke fått med meg den siste oppdateringen ovenfor. Men tenkte i retning den gamle parasitt-hypotesen hans som er mange måneder gammel blitt nå. Han tør til og med bruke begrepet "falske nyheten". Jeg ser at Madsen ikke har endret på den parasitt-paranoiaen sin.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor kan man finne prosenten som er lagt inn pga. korona vs med korona men ikke som hovudårsak.

Evt. Hvor mange som dør av vs. med?

 

Husker det ble publisert en %-oversikt for litt siden. Litt interessant å se hvordan andelen forandrer seg med omikron frislipp etc

 

*edit: glem det, sto vell spesifisert i tabellen lenger oppe at det var tall for covid som hovedårsak

Endret av mandodiao
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...